Francie zavádí zákaz používání mobilních telefonů ve školách. Používání mobilů je omezováno ve Skandinávii a na druhém stupni základních škol chce chytré telefony zakázat také Velká Británie. Politici a pedagogové napříč Evropou hovoří o nadměrném používání soukromé digitální techniky ve školách.
Francouzský parlament schválil zákon, který od začátku tohoto školního roku omezuje používání smartphonů ve školách. Zpřísnil tím vlastní zákon, který v zemi galského kohouta platí už od roku 2009. Děti, které navštěvují předškolní zařízení, základní nebo střední školy a které jsou ve věku od tří do patnácti let, mají zakázáno používat na půdě škol přístroje využívající internet, jako jsou mobilní telefony, tablety nebo chytré hodinky. Výjimku mají děti s postižením. Kromě toho mohou lycea (srovnatelná s našimi středními školami) rozhodnout podle vlastního uvážení, zda je pro ně tento zákaz smysluplný, a zavést vlastní pravidla.
Používání mobilních telefonů ve školách je i u nás už léta polarizujícím tématem. Vzhledem k tomu, že zároveň je využívání digitálních technologií ve školách podporováno, neexistuje žádná jednotná regulace. Zpravidla je na jednotlivých školách, aby si samy zavedly svá vlastní pravidla a zakotvily je ve svém školním řádu. Faktem je, že nežádoucí používání telefonů ve školních budovách může vést ke vzniku dalších nepříjemných jevů. Studenti by zejména neměli sledovat displeje svých zařízení během vyučování, neměli by ve školách hrát mobilní hry či šířit násilný nebo pornografický obsah.
Zbytečné rozptylování, nebo obohacení výuky?
Mezi českými pedagogickými pracovníky není názor na zákaz realizovaný ve Francii zdaleka jednoznačný. T-Mobile si k tomuto tématu nechal v srpnu vypracovat průzkum od agentury IPSOS a jeho výsledky jsou rozporuplné. Mezi učiteli je počet příznivců a odpůrců používání mobilů ve školách vyrovnaný. Shodují se, že používání mobilů ve školách je velmi výrazným fenoménem posledních let. Někteří učitelé se snaží mobilní telefony a internet integrovat do vyučování, jiní vnímají spíše problematické důsledky mobilů. Zatímco plošný zákaz smartphonů si přejí zejména starší učitelé, většina vyučujících do 35 let vidí v internetu a mobilních telefonech pomocníky pro výuku.
Způsob, jaký Francie zvolila, je z mediálního i pedagogického hlediska sice v pořádku, zároveň je ale důležité nová média používat jako interaktivní výukový nástroj, který by mladým lidem zatraktivnil vyučování a pomohl lépe zvládnout mnohdy nezáživnou látku. Děti by měly být už od raného věku schopny poznat a zhodnotit příležitosti a rizika digitálního světa.
Školy a učebny by měly zůstat prostorami určenými k učení bez zbytečného rozptylování. I když je třeba dbát na to, aby děti nepoužívaly své smartphony pro zábavní účely, existuje zároveň mnoho způsobů, jak využívat mobilní telefony ve třídě jako učební nástroj. Mohou být například použity pro dokumentování experimentů ve vědeckých předmětech nebo pro výuku slovní zásoby v cizích jazycích.
Myšlenka, že mladí v digitálním světě nemohou získat mediální gramotnost, když jim jsou smartphony ve školách zakázány, je však také absurdní, protože většinu svých zkušeností získávají v každodenním životě mimo školní prostředí. Zákaz mobilních telefonů i o přestávkách má spíše pozitivní důsledky. Zvláště malé děti nemají problém se zákazy. Dávají o přestávkách přednost hraní stolního tenisu nebo fotbalu a pravděpodobně by ztratily mnoho svých spoluhráčů, pokud by jim bylo umožněno používat svůj smartphone. Čtvrtina českých učitelů míní, že ve školách tráví řada žáků s mobilem v ruce takřka veškerý čas o přestávkách, což má za následek špatnou připravenost na výuku i zhoršenou komunikaci mezi spolužáky, kteří se kvůli mobilům zavírají do vlastního světa.
Správné využívání místo zákazů
Mnoho hlasů v evropských zemích je proti obecnému zákazu mobilních telefonů. V moderní společnosti to je nepraktické a přehnané, tvrdí zastánci mobilů u dětí. Jen školy samy by se měly mít možnost rozhodnout, jak jejich studenti budou moci využívat svá mobilní zařízení. Z výsledků zmíněného průzkumu T-Mobilu například vyplývá, že dvě třetiny českých rodičů se přiklání k tomu, aby se v Česku po vzoru Francie zavedl plošný zákaz používání mobilních telefonů během celého času, který žáci tráví ve škole. Mají za to, že mobily rozptylují děti od výuky a zejména starší žáci by je mohli zneužívat i při testech. Mnoha rodičům také vadí fakt, že se děti navzájem trumfují, které má lepší mobil, což může vést k šikaně či zvětšování sociálních rozdílů.
A pak je tu ale problém s vybavením škol: V českých školních zařízeních často chybí prostředky k dostatečnému vybavení přístroji, aby z toho mohli profitovat všichni - studenti i učitelé. Školní počítačové pracovny jsou zpravidla plně vytíženy hodinami výpočetní techniky a na to, aby si děti na školních počítačích pouštěly výukové programy například při fyzice, chybí kapacita. Vybavit školy moderními počítači se nedaří dlouhodobě, v posledním desetiletí se přitom situace ještě zhoršila.
Jak se tedy postavit k zákazu mobilů na školách? Odborník na vzdělávání Bohumil Kartous z informačního centra o vzdělávání EDUin situaci hodnotí: „Zákaz či omezení používání chytrých telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých, jak smysluplně integrovat digitální technologie do výchovy a vzdělávání. Spíš je to zametení problému pod koberec. Moderní technologie významně ovlivňují život lidí a společnosti a školy by se měly snažit najít řešení, jak je správně do výuky zapojovat.“ A souhlasit by se dalo i s komentářem výsledků výzkumu T-Mobilu, který zveřejnila jeho mluvčí Martina Kemrová: „Pokud bychom přistoupili na myšlenku, že není tak úplně zásadní nosit v hlavě seznamy letopočtů, jmen či definic, ale že stačí vědět, kde je najít, mohli by se studenti věnovat mnohem důležitější činnosti - hledání souvislostí. Nicméně je samozřejmé, že škola může a má využívání mobilních zařízení regulovat ku prospěchu výuky.“
Foto autor| Foto: Steve Debenport (úvodní); Remi Jouan (Macron); EDUin (Kartous)
Foto popis| „Zákaz či omezení používání chytrých telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých, jak smysluplně integrovat digitální technologie do výchovy a vzdělávání.“ Bohumil Kartous, Informační centrum o vzdělávání EDUin
Foto popis| Smartphony ve škole? Názory se liší. Zatímco rodiče jsou spíše pro zavedení zákazu, mnoho učitelů naopak využití smartphonů podporuje.
Foto popis| Otázka pro učitele: Používáte internet ve výuce?
Foto popis| Otázka pro rodiče: Souhlasil/a byste s plošným zákazem používání mobilních telefonů ve školách?
Foto autor| Zdroj: T-Mobile a agentura IPSOS, výzkum mezi 525 rodiči dětí ve věku 6-18 let, srpen 2018
Foto popis| Dodržel slovo Regulace užívání mobilních telefonů ve školách byla jedním ze slibů Emanuela Macrona v rámci jeho prezidentské kampaně.
O autorovi| ANTONIO KOMES, JOSEF MIKA, autor@chip.cz