Přejít k hlavnímu obsahu

Zkuste to bez benzinu, pane Porsche

Pro trh s individuální přepravou to bude znamenat stejnou změnu, jako bylo nahrazení koňského povozu autem se spalovacím motorem. Co nás tedy čeká?

Na to, jak budou vypadat auta za pár let, jsme se vypravili podívat do německého Stuttgartu. Starobylé město je historicky spjato s několika automobilkami. My jsme zjišťovali, co plánuje výrobce sportovních vozů Porsche.

Naftě nepřejí

Stuttgart je jedno z německých měst, která uvažují o zákazu vjezdu naftových motorů do centra. Pro většinu českých měst by to bylo naprosto nepředstavitelné, místním občanům už ale takový zákaz nebude dělat tolik vrásek na čele. Stačí se podívat na stanoviště taxi služby - Volkswagen Passat GTE, Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen e-Golf. Co tato auta spojuje? První dva vozy jsou plug-in hybridy. To znamená, že nějakých 40 km ujedou jen na elektřinu, aniž by se musel spustit spalovací motor. Posledně jmenovaný je pak elektromobil s dojezdem na elektřinu až 300 km. Při běžné taxikařině tak žádné z aut nevypouští emise. Spalovací motor se spouští jen při delší jízdě mimo město.

S dobíjením není problém. Zásuvek je všude plno. Auta tak ve městě nevypouští žádné zplodiny a neobtěžují kolemjdoucí ani hlukem. Představa toho, že emise vznikají při výrobě elektřiny, také zcela neobstojí. Německo v loňském roce vyrábělo více než 35 % elektrické energie z obnovitelných zdrojů - ve slunečních, větrných a vodních elektrárnách. Je to inteligentní způsob, jak pro dopravu používat obnovitelné zdroje - vhodnější než přimíchávání biopaliv.

Na vlně úspěchu

Automobilce Porsche se daří nejlépe v celé její historii. V loňském roce dodala zákazníkům 246 375 vozů a zaměstnává dvakrát více pracovníků, než tomu bylo před sedmi lety. Ale žádný strom neroste do nebe a je třeba se připravovat na změny, které čekají automobilový trh v příštích letech. Tři nejdůležitější trhy na světě, Čína, USA i Evropa, chystají razantní změny v tom, za jak neekologická mohou být současná auta označena. Včetně supersportů. Z mnoha směrů, kterými se mohla automobilka Porsche vydat, si pro budoucnost vybrala cestu elektromobilu. Bez spalovacího motoru. Hybridy nabízí už teď, a ne ledajaké. Třeba taková Panamera Turbo S E-Hybrid se pyšní výkonem 500 kW, takže na 100 km/h zrychlí za 3,4 sekundy.

Ale budoucnost je čistě elektrická. Do roku 2022 bude Porsche investovat do elektromobility 6 miliard eur, tedy přes 150 miliard Kč. Obrovské investice čekají i továrnu na okraji Stuttgartu, v Zuffenhausenu. Jen zbourání současných budov vyjde na 50 milionů eur. Postavení těch nových, které budou připraveny na elektrickou budoucnost, vyjde na 700 milionů eur!

V přísném utajení

Před vstupem do továrny automobilky Porsche si musíme zalepit fotoaparáty na telefonu. Dokonce i ten přední. Průchod továrnou je snem každého motoristického nadšence. Takových aut, motorů… Ale kvůli tomu tady dnes nejsme. Přicházíme do místnosti, kde se nachází prototyp nazvaný Mission E. Je téměř jisté, že jde zatím o pracovní název, který se s příchodem na trh změní. Kdy se tak stane? Plány automobilky jsou ambiciózní - už ke konci roku 2019.

Není to ale tak, že by Porsche nemělo s elektromotorem v autě zkušenosti. Stačí zapátrat do historie a zjistíte, že už v roce 2010 přišlo s modelem 911 GT3 R Hybrid. Byl to takový začátek doby elektrické. Hybridní ústrojí obsahovalo klasický spalovací motor a k tomu byly použity dva elektromotory s výkonem 60 kW.

Mission E, to jsou úplně jiná čísla. Výkon sériového vozu má být přes 600 koní. Co je u elektromobilu ještě důležitější, to je dojezd. Ten by měl přesáhnout 500 km. Auto zrychlí na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy, ale to vlastně není to nejdůležitější. Vozy Porsche se zaměřují více na jízdní zážitky a samotné řízení než zrychlení v přímce. Mission E nebude výjimkou.

Lehčí než Panamera

Kam Mission E zařadit? Řidič zaujme za volantem sportovní pozici, bude se cítit jako v 911. Vůz ale bude čtyřmístný, hlavní konkurencí tak pro něj bude Porsche Panamera. A právě velká Panamera je pro Porsche velmi důležitý model: v loňském roce vzrostly jeho prodeje o 83 %! Oproti Panameře tak bude novinka o maličko menší a lehčí, ale cestující by měli mít více místa. Jak je to možné? Je to úplně jinou konstrukcí vozu. Mission E je od začátku navržený jako elektromobil. Baterie jsou ukryté v podvozku pod cestujícími, což pomáhá snižovat těžiště. O pohon se starají dva elektromotory - každý na jedné nápravě.

Baterie a dobíjení

Největší bolestí elektromobilů jsou baterie a dobíjení. To není nic nového. Jak se s tím pere Porsche? První změnu najdeme v použitých akumulátorech. Zatímco koncern Volkswagen, do kterého patří i Porsche, používá baterie s napětím 400 V, Porsche nabízí dvojnásobné napětí, tedy 800 V. To má hned dvě výhody - vodiče v autech nemusí mít takový průřez, protože pro přenos stejného výkonu bude stačit poloviční proud, a také nabíjení bude rychlejší, stejným proudem se baterie dobije dvakrát rychleji.

V případě Mission E se příliš nepočítá s tím, že by majitelé jezdili k veřejným dobíjecím stanicím. Vzhledem k dojezdu přes 500 km to nebude potřeba a majitel bude moci své auto dobíjet doma. Technologie v Mission E dokonce počítá s bezdrátovým indukčním dobíjením. V praxi to bude vypadat tak, že zaparkujete v garáži a odcházíte od svého auta. A to je vše. Bezdrátová nabíječka začne auto dobíjet. Využít lze samozřejmě nabíjení podle toho, kdy je přebytek proudu v síti nebo kdy máte elektřinu levnější (tzv. nízký tarif).

A když pojedete na dovolenou nebo nějakou delší cestu? Porsche spolupracuje se společností IONITY, která napříč Evropou plánuje postavit 400 rychlonabíjecích stanic s výkonem až 350 kW. Dobití by tak mělo zabrat jen čtvrthodinku (nabití z 0 na 80 %), pokud spěcháte do cíle, měli byste za 4 minuty dobít baterie tak, abyste ujeli 100 km.

Porsche si ale baterie nevyrábí samo, vzhledem k cestě koncernu Volkswagen k elektromobilitě by to ani nebylo výhodné. Použity jsou standardní lithiumiontové baterie, kdo tedy čekal nějakou technologickou změnu, třeba v podobě solid-state baterií, bude zklamaný.

Porsche Digital - digitální big bang

V roce 2016 vznikla v automobilce divize Porsche Digital. Její název napovídá, co bude mít na starosti. Mission E už bude symbolem nové generace automobilů se značnými prvky umělé inteligence. Není to ale tak, že by si inženýři ve Stuttgartu sedli k počítačům a začali vymýšlet, co bude auto dělat. Divize má své „head huntery“, kteří hledají start-upy po celém světě. Velké množství z nich pochází z bašty start-upů - z Izraele. Co všechno tak auto bude v budoucnosti umět, bude velké překvapení.

V naší skupině novinářů bylo mnoho zástupců právě z Izraele. Elektromobily je zajímají z mnoha důvodů. Izrael má obtížný přístup k ropě a provoz spalovacích motorů je tak náročný. Naopak díky technologiím má velké množství elektrické energie a elektromobily jsou tedy pro něj velkou spásou.

Už teď víme, s čím přijde Mission E. Z řidičského hlediska vypadá zajímavě systém, který bude řidiče trénovat. To znáte z herních simulátorů, kdy vám hra radí, jaká je optimální stopa, kdy začít brzdit, kdy přidávat, abyste byli nejrychlejší. Zkrátka aby se řidič stal lepším.

Mission E si bude umět sám naplánovat servis. Podívá se do vašeho kalendáře, srovná si jej s volnými termíny v servisu a najde ideální den a hodinu pro servis. Budoucí nákup auta už nebude jen u konfigurátoru počítače, ale počítá se s virtuální a rozšířenou realitou. Své auto si tak budete moci prohlédnout ještě před podpisem kupní smlouvy. Samozřejmostí je pak chytrá navigace, spojení s telefonem nebo OTA aktualizace softwaru v autě. Tipujeme, že o divizi Digital v budoucnosti ještě hodně uslyšíme.

***

Co má Porsche společného s bitcoinem?

Budoucnost Porsche je více digitální, než bychom si mysleli. Na začátku roku oznámil zuffenhausenský výrobce nasazení blockchainových aplikací do vozidel. Tedy stejné technologie, která stojí třeba za bitcoinem. Škrábete se teď za uchem a přemýšlíte, k čemu je to v autě dobré? Vraťte se k Chipu 5/2018 k článku Chrastění datovými řetězy a připomeňte si, kde všude je možné blockchain použít. Tuto technologii můžete nasadit do všech aplikací, kde je důležitá rychlost a bezpečnost. Myslí se tím třeba odemčení a uzamčení vozidla. V praxi to bude vypadat tak, že kurýr, který vám veze balíček, si bude moci otevřít zavazadlový prostor vašeho vozu, dát vám sem zásilku a zase zamknout. Zásadní budou také mikroplatby - za parkování nebo dobíjení baterie, zaplacení vjezdu do města nebo platba mýta na dálnici. Úplně nové možnosti se otevřou s příchodem autonomního řízení. Kolektivní data bude moci využívat každý jednotlivec, vše ale zůstane anonymní, bezpečné a promítne se do celé sítě.

Foto popis| Mission E komfortně odveze čtyři dospělé osoby.
Foto popis| Současná hybridní Panamera není žádnou novinkou. Běžné popojíždění do práce zvládne i bez spalovacího motoru.
Foto popis| Baterie jsou umístěné v podvozku, aby snižovaly těžiště vozu.
Foto popis| Budoucnost? Velmi blízká. Auto přijede na konci roku 2019.
Foto popis| Rychlosti dvojnásobně překračující český dálniční limit nejsou pro Panameru problém.

O autorovi| VRATISLAV KLEGA, autor@chip.cz

Příbuzná témata: