Elektrické automobily jsou „cool“ - pokud jejich provoz odpovídá vašim potřebám. Dříve nebo později bude podstatná část domácností řešit jejich nákup. Řekneme vám, pomocí jakých otázek najdete ten správný model a zda bude možné doporučit i ojeté elektromobily.
Před rozhodnutím o pořízení elektrického vozidla bude potřeba si zodpovědět některé zásadní otázky: Bude e-auto druhým autem, nebo jediným vozidlem v domácnosti? Shoduje se způsob vašeho využívání auta s vlastnostmi elektrického vozidla? U většiny evropských domácností tomu tak totiž bude - průměrná denní ujetá vzdálenost všech evropských osobních automobilů je menší než 60 kilometrů. Všechny v současné době nabízené nové elektrovozy i prodávané elektroojetiny (bez závady baterií) jsou takovou vzdálenost schopné ujet dokonce i při nízkých teplotách.
Pro ty, kteří cestují velmi často přes 250 kilometrů, bude naproti tomu výběr čistě elektrických vozů malý. Provoz vozů Tesla s velkými variantami baterií (modely S a X s 90a 100kWh akumulátory) a volné použití stanic supercharger je v České republice zatím hudbou budoucnosti. Právě taková auta a takové podmínky by byly skutečně populární u řidičů, kteří často zdolávají dlouhé trasy. Kromě toho jsou pro cesty na dlouhé vzdálenosti vhodné zejména plug-in hybridy, ale doporučit je lze jen tehdy, jsou-li zároveň dostatečně často používány i na krátké vzdálenosti. Kdo chce zvládnout každodenní cesty (například dojíždět do zaměstnání) čistě elektricky i v zimě, ten by si měl vybrat vozidlo, jehož jízdní dosah na elektrický pohon udávaný výrobcem je alespoň dvojnásobek skutečně zdolávané denní vzdálenosti. V západní Evropě už mnoho zaměstnavatelů podporuje nákup elektrických vozidel a umožňuje nabíjení na podnikových parkovištích. U nás je podobné vstřícné chování a s ním spojené nutné investice zatím jen říší snů.
Každodenní dojíždění rozhoduje
Pokud máte denně překonat jen velmi krátkou trasu dosahující méně než 10 kilometrů, pak bychom vám plug-in hybrid nedoporučovali. Modely Kia a Hyundai a první generace plug-in hybridu Toyota Prius nenabízejí elektrické topení nebo tepelná čerpadla a pro vytápění je u nich nutné spustit spalovací motor. Myšlenka plug-in hybridní koncepce, obsluhovat každodenní trasy čistě elektricky a bez emisí a využívat spalovací motor pouze při delších vzdálenostech, je tak zmařena. Německý ADAC v případě vozu Kia Optima také naměřil, že emise znečišťujících látek při chodu motoru pouze pro topení jsou obzvláště vysoké.
Kromě jízdního dosahu je rozhodujícím kritériem pro nebo proti nákupu e-automobilu také situace se soukromým nabíjením. Marketing výrobců slibuje určitou nezávislost na elektrických zásuvkách u modelů s velkými bateriemi a rychlým dobíjecím zařízením - které je potřeba brát v úvahu u jízd nad 400 kilometrů. Bez vlastní zásuvky, kde se auto může nabíjet přes noc, ale elektrický pohon ztrácí jednu ze svých největších komfortních výhod: začít jízdu s plnou baterií.
V sousedním Německu mnoho obcí nyní vytváří možnosti nabíjení elektroaut přímo v obytných ulicích. V konečném důsledku by se to ale mohlo pro natěšeného kupujícího elektrického vozidla ukázat jako past: dnes může být nabíjecí stanice přede dveřmi vždy dostupná (pokud tam zrovna bezohledně neparkuje auto se spalovacím motorem). Ale jakmile se na ulici objeví několik e-automobilů, situace se rychle změní. Cenový model mnoha nabíjecích stanic také zatím neumožňuje účtování po nabitých kilowatthodinách, ale podle času. Operátoři tak vytvářejí tlak k tomu, aby řidiči nabíjecí místa co nejrychleji uvolňovali. V praxi to může znamenat, že musíte své auto přeparkovat uprostřed noci, pokud nechcete zaplatit násobek ceny skutečně spotřebované elektřiny.
Nabíjení ve vlastní garáži
Dokonce i ti, kteří mají své vlastní parkovací místo, si musí před nákupem automobilu nutně vyjasnit, zda je instalace nabíjecí elektrické zásuvky možná a zda je stávající elektrická přípojka dostatečně silná pro dobíjení vybraného vozidla. Elektrické a plug-in hybridní vozy od BMW se sice například nabíjejí z domácí zásuvky nabíjecím proudem již šest až dvanáct ampér, ale elektrický předehřev elektřinou ze sítě (v zimě před jízdou) funguje, pouze pokud přípojka zvládne plných 16 ampérů. Namísto standardní zásuvky je pak zapotřebí jednoduchý nástěnný box (od cca 12 000 Kč). Instalace wallboxu a eventuálně potřebného vlastního elektroměru musí být schválena provozovatelem rozvodné sítě, a to i v domech se soukromými vlastníky. Zvláštním případem, kterým se mimochodem prezentují všechny vozy, je dobíjení na jednu fázi s výkonem kolem 7 kW: u soukromých elektrických přípojek takové dobíjení není dovolené, nesmějí provozovat jednofázové spotřebiče s více než 20 ampéry, protože by mohlo docházet k tzv. nevyvážené zátěži, která by způsobovala provozozvateli elektrické sítě problémy. V praxi to znamená, že dostupné nástěnné nabíječky do vlastní garáže jsou omezeny na 16 ampérů a 3,7 kW. U Opelu Ampera-e s kapacitou baterií 60 kWh by tak plné nabití trvalo až 20 hodin. U veřejné dobíječky by se doba nabíjení snížila na polovinu, tedy zhruba na deset hodin.
Automobily, které se mohou nabíjet třemi fázemi a které tak dosahují nabíjecího výkonu více než sedm kilowatt (současná generace e-Golfu a i3, Renault Zoe a všechny Tesly), vyžadují třífázové připojení, které je srovnatelné s elektrickým sporákem. Proto při kladení kabelů vždy volte třífázové kabely, a to i tehdy, když se současný vůz nabíjí pouze jednou fází a maximálně 3,7 kW. Třífázové kabely jsou mnohem tlustší než jednofázové vodiče - často se nenacpou do stávajících průchodek a potrubí. Je lepší situaci řešit s výhledem na budoucnost.
Fotovoltaika vhodně doplňuje elektrické vozy
Perfektní je kombinace elektrického vozu v garáži a fotovoltaiky na střeše. Přímá spotřeba vlastní fotovoltaické elektřiny v moderních zařízeních je zvláště výhodná a přímé náklady na ni nedosahují ani třetiny ceny za elektřinu odebíranou z rozvodné sítě. Dokonce i v případě meziukládání do stacionárních akumulátorů je z dlouhodobého hlediska „vlastnoručně“ generovaná elektřina levnější alternativou. Odborníci na fotovoltaiku vám mohou pomoci určit optimální sestavu na základě výše vlastní spotřeby, geometrie střechy a místních údajů o klimatu. Samostatný účetní žijící v domě se střechou na jihozápad, který v odpoledních hodinách pracuje doma, získává pak potenciálně levnější provoz svého elektrického auta než zaměstnanec, který může dát svůj e-vůz nabíjet do garáže až po 18. hodině.
Pro nebo proti investici do elektromobilu by z ekonomického hlediska měla promluvit také očekávaná zbytková hodnota vozu po určité době provozu. V posledních letech bylo ještě velmi těžké tuto zbytkovou hodnotu odhadnout; skutečná životnost baterie se v praxi nakonec projeví teprve po několika letech a ceny výměnných baterií výrobci většinou zatím neuvádějí, vzhledem k tomu, že prakticky všechny prodané automobily jsou doposud kryty zárukou výrobce.
To se teď mění: Nissan se rozhodl pro Leaf I, zdaleka nejprodávanější elektrický vůz na světě, stanovit ceny za výměnu baterií a tyto ceny ohromují dokonce i zasvěcené. Nejmenší varianta baterie s kapacitou 24 kWh stojí 2 300 eur jako výměnný díl. A největší baterie v Leafu I s 40kWh kapacitou stojí jako nový náhradní díl formou výměny 6 000 eur, o nic více než spalovací motor.
Staré baterie mají vysokou zbytkovou hodnotu
Neočekávaně výhodné ceny baterií umožňuje skutečnost, že za ztrátu kapacity u údajně opotřebovaných baterií se zbytkovou kapacitou nižší než 70 procent je odpovědných pouze několik málo článků. Při renovaci se baterie demontují, buňky jsou jednotlivě otestovány a zkombinovány do vhodných složení na „nové“ pakety, které opět dosahují původního jmenovitého výkonu - a měly by být dostačující pro dalších 150 000 kilometrů. Zdá se, že i tak stále vysoké zbytkové hodnoty ojetých Nissanů Leaf I budou díky tomu nadále růst. Kromě baterie nejsou ve voze žádné drahé elektrické součástky, které by se nějak extrémně opotřebovávaly. Konkrétně, výkonová elektronika a motor jsou bez problémů dobré pro ujetí více než 500 000 kilometrů. Vozidla se tak doporučuje kupovat i jako ojetiny - zejména v případě, že na nich zbývá ještě část záruky výrobce.
V jiných oblastech se pohybuje Tesla Model S: 1 000 cyklů plného nabití, které lze bez problémů očekávat od baterie stejného typu, jaký se používá v noteboocích, znamená například v případě Modelu S 85 ujetou vzdálenost přibližně 400 000 kilometrů. První automobily provozované v USA nyní překročily 500 000 kilometrů. Zvyšující se důvěra v životnost baterií Tesla se opět odrazí na trhu ojetin: automobily s více než 250 000 kilometry se například v Německu prodávají za zhruba 47 000 eur. Naproti tomu klasické vozy vyšší třídy se srovnatelnou novou pořizovací cenou obvykle dosahují při shodném nájezdu pouze na zlomek této částky.
***
Čtyři nejdůležitější otázky před nákupem elektrického vozu:
1. Vlastní parkovací místo s elektrickou zásuvkou?
2. Druhé auto, nebo jediné auto v domácnosti?
3. Denní nájezd přes 40 kilometrů?
4. Časté dálkové cesty přes 200 kilometrů?
Foto autor| Foto: Alija/Getty Images; CHIP Studios (Tesla); Výrobci
Foto popis| Komfort v garáži Jednoduché nástěnné boxy do vlastní garáže (od cca 500 eur - 12 000 Kč) podstatně zvyšují komfort. Ušetříte si smotávání a rozbalování nabíjecího kabelu.
Foto popis| E-auta pro speciální případy Kdo má dvě auta v domácnosti a jezdí maximálně 150 km denně, pro toho může být BMW i3 perfektní (pokud na tuto investici má).
Foto popis| Od roku 2019 bude v podobě Porsche Mission E k dispozici první vůz, který bude na nabíjecích stanicích o výkonu 350 kW připraven na 400km jízdu za 15 minut. Více v článku na str. 24.
Foto popis| Elektroauta jako ojetiny Možná životnost baterií byla pro kupce dlouho nejistým faktorem. Nyní se ukazuje, že baterie jsou opravitelné a stojí méně než například nový benzinový motor.
Foto popis| Vysoké ceny ojetin Velké baterie špičkových modelů Tesla vydrží několik set tisíc kilometrů -což vysvětluje překvapivě vysoké ceny ojetin u nás i v zahraničí.
O autorovi| SEPP REITBERGER, autor@chip.cz