Na budoucnost automobilů existuje mnoho názorů, naposledy jsme mohli další vývoj odhadovat podle novinek na autosalonu v Ženevě. Do skleněné koule se snaží nahlédnout všichni, naštěstí mezi sci-fi studiemi existují i praktická řešení.
Kolik peněz musíte investovat do elektrického vozu, abyste s ním mohli ujet řekněme 1 000 kilometrů? Pro Matthewa Jina, hlavního inženýra společnosti Techrules, je odpověď jednoduchá: „1 300 eur.“ Tolik prý bude stát zajímavý balíček Range Extender čínské firmy, až bude za zhruba tři roky připraven k výrobě. Balík sestává v podstatě z malé plynové turbíny, generátoru a modulu usměrňovače.
Myšlenka společnosti Techrules je jednoduchá: vůz je vždycky poháněn svými elektromotory, které jsou napájeny při každodenních krátkých vzdálenostech z poměrně malé baterie s asi 15 kWh. Delší vzdálenosti takový vůz zvládá díky elektrickému proudu z extrémně kompaktního generátoru plynové turbíny. Techrules realizuje jakýsi sériový plug-in hybrid, podobný prvnímu Opelu Ampera nebo BMW i3 s prodlouženým dojezdem. Zatímco Ampera s sebou neustále vleče velký čtyřválcový motor, který má v elektrickém režimu vliv na efektivitu pohonu, a RangeExtender v případě i3 slouží pouze jako nouzové řešení pro rychlosti do 90 km/h, měla by plynová turbína dodávat vysoký výkon při nízké hmotnosti. Pro zdůraznění tohoto tvrzení ukazovala Techrules v Ženevě elektrický jednomístný vůz o výkonu více než 1 000 k schopný dosahovat maximální rychlosti vyšší než 330 km/h.
Velký dojezd za málo peněz
Za ukázkovým vozem se nakonec skrývá způsob, jak vyřešit u elektroautomobilů problém s krátkým dojezdem. V závislosti na tom, jak máte dimenzované rozměry palivové nebo plynové nádrže, jsou reálné jízdní dosahy kolem 1 000 kilometrů nebo více. A zároveň se auto s technikou Techrules bude schopno vypořádat s každodenními jízdami s využitím čistě elektrické energie z rozvodné sítě. Pragmatické řešení, které nutně nepředstavuje úplnou ochranu klimatu, ale kompromis mezi využíváním zdrojů a jejich zachováním.
Úsporu hmotnosti v porovnání s hnacím ústrojím normálních plug-in hybridů odhaduje vývojář Matthew Jin na 30 až 40 procent. Turbína může běžet na naftu, benzin nebo plyn, přičemž Číňané vzhledem k čistému spalování preferují poslední variantu. „Dosáhneme s tímto řešením emisního standardu Euro 6,“ říká inženýr. Jako průměrnou spotřebu paliva Číňané slibují čtyři litry na 100 kilometrů, pokud je plug-in hybrid poháněn výlučně turbínou.
Plynová turbína, otestovaná v roce 1964 společností Chrysler v elegantním „Turbine car“ a vylepšená v osmdesátých letech americkými výrobci, se nikdy nemohla prosadit kvůli vysokým emisím oxidu dusíku. Ale pojďme to ještě zkusit, tvrdí v Techrules - Range Extender je sice „obtížné vyvinout, ale zato je snadné ho pak vyrábět“. Firma vede rozhovory s několika čínskými a západními výrobci automobilů. Prezentovaný jednomístný závodní hybrid je přitom čistě jen lákadlem, protože turbína může být teoreticky využita všude, od malého auta přes SUV až po nákladní vůz.
Pokud je myšlenka společnosti Techrules škálovatelná a schopná výroby, mohou se Číňané stát vyhledávanými partnery automobilového průmyslu. Mimochodem, indicko-britský výrobce automobilů Jaguar (součást společnosti Tata Motors) již s plynovými turbínami experimentoval, ale na ženevském autosalonu ukázal pouze čistě elektrický vůz. A co víc? Téměř o 78 000 eur dražší Jaguar i-Pace byl nejvíce vzrušujícím exponátem ve výkladní skříni ženevského výstaviště.
Jaguar jako silný konkurent Audi a spol.
První posezení v prezentovaném autě ukazuje, že obávat se mohou nejen vyhlášení němečtí výrobci (v podobě Audi e-tron quattro 2018 byl k vidění jen jeden model), ale i americká Tesla. Na rozdíl od Modelu 3, který byl v Ženevě vystaven u jednoho dodavatele, je u Jaguaru zpracování a provedení na vysoké úrovni. Namísto jednoho monitoru velikosti XXL jsou k dispozici dva menší, jeden s dotykovou obrazovkou pro ovládání klimatizace a topení. Jízdní stupně výkonného elektrovozu (špičkový výkon 294 kW/400 k) se volí tlačítky. S pneumatickým odpružením a pohonem všech kol je elektrický Jaguar dobře nastaven také z pohledu jízdní dynamiky a pohodlí.
Akumulátor na úrovni 90 kWh pasuje vůz do horního segmentu elektroaut, ale Britové plánují také verzi s nižší kapacitou baterií, jakmile se bude nabíjecí infrastruktura na hlavních trzích lépe rozvíjet. Rychlá nabíječka by měla mít nabíjecí výkon 100 kW, u domácího nástěnného boxu pouze jednofázových 7 kW s odpovídajícími dlouhými dobami nabíjení.
Dobře vybavený by měl i-Pace stát 80 000 až 90 000 eur. Asi polovina z této částky by pravděpodobně měla stačit na novou Konu Electric od značky Hyundai. Krátké, 4,18m SUV je příliš malé pro rodinný vůz, zato ale přesně splňuje aktuální trend v oblasti životního stylu pro městský off-road. Korejci slibují dojezd 480 kilometrů podle nového měřicího cyklu WLTP, který bude muset být prokázán v praxi. Problém s dojezdem však pravděpodobně většina uživatelů mít nebude, i když je Hyundai v rychlonabíječce omezen na proud maximálně 200 A a nabíjecí výkon přibližně 70 kW. Nabíjení až na 80 % kapacity zabere méně než hodinu.
Kromě vozu Kona nabízí Hyundai i větší Nexo s palivovými články. Tento korejský model slibuje dojezd až 800 kilometrů. Huyndai očekává u Nexa ještě více než u Kony zákazníky zajímající se aktivně o nejnovější techniku. Odhady prodejů se v sousedním Německu pohybují kolem 1 500 vodíkových vozů Nexo ročně za ceny kolem 65 000 eur; bohužel v případě kompaktního, čistě elektrického Hyundai Ioniq poptávka značně zaostává za očekáváním. Teprve se ukáže, zda Kona Electric bude hrát významnější roli.
Staví se elektrická formule
V úplně jiném cenovém rozpětí se pohybuje vůz, který Nissan ukázal vedle nového vydání svého bestselleru Leaf. V sezoně 2018/2019 vstoupí Japonci do formule E a převezmou tým e.dams sesterské značky Renault. Závodní auto nové generace se od současných vozů výrazně liší. Například všechna jeho čtyři kola jsou zakryta, aby se zlepšila aerodynamika, chybí typické velké zadní křídlo, ale místo něho je obrovský difuzér, což je vlastně rozšířený a nahoru vytažený podvozek. Stříbrně a černě lakovaný závodní vůz Nissanu připomíná Batmobile. Klíčový rozdíl lze nalézt pod kapotou: Nové vozy formule E mají maximální výkon 250 namísto 200 kW a baterie s kapacitou 54 namísto předchozích 28 kWh. Výměna aut, která byla pro tyto závody dříve typická, s novými vozy odpadá. Série e-racing bude v nové sezoně pravděpodobně rychlejší než konvenční formule 3.
Tradiční značky - z Číny
Na ženevském autosalonu ale nebyl k vidění ještě jiný elektrický nováček, který má přijít na evropský trh v roce 2019: BXi7 od Borgwardu. Se dvěma elektromotory a pohonem všech čtyř kol, lithiumiontovou baterií o výkonu 50 kWh a dosahem 300 až 400 kilometrů chce Borgward jezdit ve stejném pruhu jako mnohem dražší modely Tesla Model X, Jaguar i-Pace a Audi e-tron quattro. Chip měl možnost si prototyp BXi7 vyzkoušet v praxi přímo v Číně.
Na zkušebním okruhu Borgwardu demonstruje hlavní vývojář Philipp Schmitt auto, které disponuje obrovským zrychlením a i při rychlosti 150 km/h vykazuje minimální aerodynamický hluk i minimální hluk způsobený odvalováním kol. Jízdní režimy Sport a Sport Plus mohou být chápány jako přímý útok na tradiční značky v čele s BMW. „Pokud budeme chtít, můžeme s BXi7 dosáhnout rychlosti 250 km/h,“ říká Schmitt. To by sice snížilo luxusní dojezd elektroauta, ale nechalo daleko za sebou každé i3, Leaf nebo Amperu-e.
Tradiční němečtí výrobci se na ženevském autosalonu, který je stále jedním z nejvýznamnějších veletrhů odvětví, co se elektrických vozů týče, moc nepředvedli. Audi představilo své stále ještě maskované elektrické SUV e-tron quattro, které se snad objeví ještě v roce 2018 a i cenou bude přímo soutěžit s Jaguarem i-Pace. Od roku 2019 nabídne Porsche svůj elektrický Mision E a v Ženevě předvedlo vyšší cross verzi elektrického vozu. Pouze studie ukázal Volkswagen: až v letech 2020 nebo 2021 přijdou z Wolfsburgu první opravdu nové elektromobily, do té doby se musí zájemci zaměřit na plug-in hybridy a na z hlediska dojezdu sotva konkurenceschopný elektrický golf. Možná ale, že společnost plánuje zahájení hromadné výroby elektroaut správně, protože teprve od roku 2020 se očekává značný nárůst poptávky po elektrických vozech. A tak se dostalo i na mladoboleslavskou Škodu, která ve Švýcarsku představila studii Vision X, předobraz nového malého SUV. To bude díky novému hybridnímu pohonu jezdit na plyn, benzin i elektřinu. Elektromotor bude umístěn na zadní nápravě a bude schopen se sám postarat o pohon vozidla na krátkých cestách.
Foto autor| FOTO: RENAULT, DPA PICTURE ALLIANCE, LOONA ABACA
Foto popis| Dojezd pomocí plynu Čínský výrobce Techrules ukázal v Ženevě plynovou turbínu velikosti láhve piva, která má sloužit jako prodlužovač dojezdu elektrických automobilů.
Foto popis| Výkonu na rozdávání Sílu plynové turbíny ukázal Techrules na velkolepé studii závodního automobilu, který by měl disponovat výkonem přes 1 000 elektrických koní.
Foto popis| E-mobil z Anglie Jaguar i-Pace přijde na trh ještě v tomto roce a bude se snažit za méně než 80 000 eur zastínit Teslu.
Foto popis| Firma Hyundai ukázala novou Konu - elektrické SUV za méně než 40 000 eur. Podle nového standardu WLTP má dojezd 480 kilometrů.
Foto popis| Jízdní dosah díky vodíku S vozem Nexo ukázala značka Hyundai druhou generaci vozů s palivovými články. Auto bude stáj asi 65 000 eur.
Foto popis| Poprvé v Ženevě: Nová generace formule E s mnohem větším výkonem (250 místo 200 kW) a mnohem vyšším dojezdem.
Foto popis| Návrat kultu S Microlino ze Švýcarska oslavuje legendární Isetta od BMW své vzkříšení. Městské vozítko přepraví dvě osoby rychlostí až 90 km/h.
Foto popis| Německá tradice z Pekingu Čínský Borgward se chystá zaútočit poprvé v Německu. Produkce v Číně běží, BXi7 je zajímavý elektrovůz.
O autorovi| SEBASTIAN VIEHMANN, autor@chip.cz