Zní to absurdně: Google Chrome teď blokuje reklamy. Pro reklamní průmysl to ale není pohroma. Spíše mu tím Google pomáhá z problémů - i když za vysokou cenu.
Google se 15. února přidal k blokovačům reklamy. Od té doby se v prohlížeči Chrome zobrazuje pouze reklama, která splňuje určité požadavky. Cílem je zlepšit kvalitu samotné on-line inzerce a odradit uživatele od instalace hlubších adblock programů třetích stran. Ale má Google -koneckonců jako jedna z největších světových reklamních společností s miliardovými zisky plynoucími právě z on-line inzerce - opravdu na paměti pouze zájem uživatelů? Nebo je to jen přetvářka neporazitelného a tak trochu snaha o zametení problému pod koberec?
Dobrá reklama, špatná reklama
Pravidla, která Chrome používá k posouzení reklam, nesestavuje sám Google. Prohlížeč spíše implementuje specifikace Sdružení pro lepší reklamy (Coalition for Better Ads -CBA), spojující organizace reklamního průmyslu. Na základě uživatelských průzkumů identifikovalo CBA čtyři desktopové a osm mobilních formátů reklam, které jsou obzvláště rušivé. Pokud Google rozpozná takovouto reklamu hodnou zablokování, uvede ji na 30 dní do své zprávy Googles Webtool Ad Experience Report a vysvětlí problém. Jestliže provozovatel webových stránek tuto reklamu nezlepší, Chrome ji přestane zobrazovat. Porušují-li dané webové stránky podmínky příliš často, budou prostřednictvím Adlocker seznamů EasyList a EasyPrivacy zablokovány také všechny ostatní reklamy na tomto webu - včetně reklamy společnosti Google. Limit pro tato opatření, říká Google ve svém prohlášení, nastavuje CBA.
Cílem reklamního filtru Chromu je „podpořit cíl CBA -zlepšit zkušenosti uživatelů s on-line reklamními kampaněmi“. Údajně se nejedná o odstranění reklam, jedná se o jejich změnu: Celkově chce Google nahradit únavné a obtěžující reklamní formáty lepšími. „Už dříve jsme zablokovali vyskakovací okna, nyní jdeme ještě o krok dál s cílem zajistit co nejlepší uživatelskou zkušenost,“ tvrdí Google.
To, že zrovna společnost s tak drtivou tržní silou rozhoduje, které on-line reklamy uživatelé uvidí, by se dalo chápat jako problém. Ale zbytek celé branže reaguje překvapivě velmi zdrženlivě. Jen občas se připomíná, že Google by mohl zneužívat svou roli strážce brány, a objevuje se trochu rozhořčení, že Googlu jde pouze o konkurenční boj s Facebookem. Vítají snad dokonce kritici tento nátlak? Zdá se, že většina z nich souhlasí s tvrzením, že podobné opatření podporuje původní cíle CBA. Volají také po větším zapojení regionálních trhů. Ani stopa po kategorických odmítnutích.
Jak obnovit ztracenou důvěru
Ve skutečnosti je celé on-line reklamní odvětví trochu v bryndě: musí se pohybovat na stále obtížnějším reklamním trhu a zvažovat hranice zatížení jeho publika. Přitom musí soutěžit o vzácné zdroje pozornosti se všemi ostatními legitimními i nelegitimními reklamními společnostmi, aplikacemi a on-line službami, redakcemi a osobnostmi sociálních médií. Často jsou přitom trpěny i problematické prostředky a až následně odmítnuty při kontrole kvality. Extrémní příklad: V lednu antiviroví výzkumníci odhalili Zirconium group, která dokázala umístit své malwarem infikované reklamy na miliardu běžných internetových stránek. K tomu použila 28 falešných agentur - a nikdo nepojal podezření. Velký úspěch blokování reklamy se v tomto světle jeví jako sebeobrana uživatelů proti obtěžujícím prostředkům, které se už zcela vymkly kontrole. Každý chce něco od uživatele - ale ten chce hlavně zůstat v klidu.
Skutečnost, že nyní už více poskytovatelů prohlížečů nabízí vlastní adblockery a tracking blockery, reklamní průmysl akceptuje, protože alternativa by byla mnohem horší: mnohem širší a podrobnější blokátory, které se instalují jako rozšíření v prohlížeči. Proto raději bere poručnictví Googlu a spol. v naději, že přitom budou pro černé ovce odvětví vymezeny mnohem užší limity, které zamezí dalším škodám.
Vyčištění reklamního trhu a prosazování průmyslových standardů je zapotřebí již dávno. Reklamní odvětví neodmítá ani úsilí výrobců prohlížečů blokovat nežádoucí obsah, protože i to by mohlo posílit legitimitu on-line reklamy. A koneckonců Google ukazuje, že i s jasně označenou a nenápadnou reklamou můžete stále skvěle vydělávat: v roce 2016 činila on-line reklama téměř 91 procent celkových tržeb společnosti Google.
Průmysl přemýšlí a přemýšlejí i spotřebitelé. Míra blokování reklamy už několik měsíců stagnuje. Možná že opatření celého reklamního on-line průmyslu v podobě otevřeného dialogu s uživateli a optimalizace kvality on-line reklamy budou přece jen tou nejúčinnější formou obrody.
Foto popis| Už k vám neprojde Od 15. února Google Chrome automaticky zablokuje 12 rušivých reklamních formátů, včetně 1 automatického spouštění videa se zvukem, 2 stránek s podílem reklamy přesahujícím 30 % plochy a 3 reklamy zaplňující celou obrazovku, která musí být namáhavě posouvána.
Foto popis| V Ad Experience Report by si měli provozovatelé webových stránek ověřit, proč Chrome blokuje jejich reklamy.
Foto popis| Které prohlížeče blokují reklamu? Někteří vývojáři prohlížečů už nyní blokují konkrétní reklamy. Podle posledních zvěstí se zdá, že jich brzy ještě přibude.
O autorovi| FELIX KNOKE, autor@chip.cz