Přejít k hlavnímu obsahu

Editorial – 5.2018

Postřehy a zamyšlení nad událostmi uplynulého měsíce.

Sociální a jiné deziluze

Vážení čtenáři,

už jste se to také naučili? Cestou do práce a zpět v tramvaji, ve vlaku, při jakémkoliv čekání vytáhnu telefon, podívám se na počasí, na oficiální zprávy a pak se z dlouhé chvíle prohrabuji v příspěvcích na Facebooku. Alespoň tak lépe zapadnu mezi ostatní spolucestující. Je pravda, že na Facebooku se člověk dozví spoustu (ne)užitečných drbů a podle jejich příspěvků a reakcí také něco o charakteru lidí, se kterými je ve spojení. Tak mi třeba nedávno na základě několika lajků důvěřivých přátel Facebook nabídl odkaz na obchod jen s lehce pozměněným názvem a známým logem výrobce sportovních potřeb, který má zrovna „akci“ na značkové sportovní boty a prodává je s neuvěřitelnou slevou. No, nekupte to za tu cenu, třeba hned několik párů najednou. Až podrobnějším zkoumáním zjistíte, že na tomhle doporučovaném e-shopu chybí kontakt na provozovatele, že se dá platit jen dopředu kartou a že celý ten obchod je jen podvod a zlodějna, na kterou se i kvůli Facebooku určitě chytí spousta důvěřivých lidí.

A na co všechno se kvůli Facebooku ještě lidé chytili? Na správnou cílenou masáž před volbou prezidenta v USA? Nebo na sliby a negativní příspěvky o EU před hlasováním o brexitu? Těžko říct, protože nic z toho se nedá přímo dokázat. O Facebooku se teď hodně diskutuje kvůli minimálně neetickému (spíše ale nelegálnímu) prodeji uživatelských dat analytickým společnostem. Cambridge Analytica, kterou si najal volební štáb Donalda Trumpa a která údajně pomáhala i zastáncům brexitu, byla schopná díky přístupu k datům uživatelů největší sociální sítě vystavět slušnou strategii před oběma zmíněnými klíčovými volbami. A sociální sítě se využívají (nebo zneužívají?) i v dalších volbách, třebaže asi ne tak sofistikovaně - všechno je to o penězích. Proti podobným praktikám se už naštěstí ohradili nejen koncoví uživatelé, ale i společnosti jako Apple. Facebook i osobně Mark Zuckerberg jsou předmětem vyšetřování ohledně zneužívání osobních dat v USA, Velké Británii i v EU. Pomůže „pozdní lítost“ v podobě závazku, že k podobným prodejům uživatelských dat nebude docházet? A dá se tomu vůbec věřit?

Úplnou pravdu o míře ovlivňování veřejného mínění před důležitými volbami se nejspíš nikdy nedozvíme, Facebook si své algoritmy střeží a navíc svá pravidla často mění. Dnes je moderní si do největší sociální sítě trochu kopnout, ale možná bychom měli začít každý sám u sebe a otevřeně zvážit, jak moc nás sociální sítě ovlivňují, jakou váhu pro nás mají „neoficiální“ názory naší sociální bubliny a kdy se stane, že nám Facebook začne spíše brát než dávat. Je až zarážející, jak se v IT (a vlastně nejen tam) na první pohled skvělé nápady, které mají lidem usnadnit a zpříjemnit život, vlivem peněz, chamtivosti a politiky rychle mění. Vždyť Facebook měl být určen pro setkávání a navazování nových přátelství, Airbnb pro krátkodobé výměny ubytování na cestách a třeba Uber pro spolujízdu. A kam se teď všechny tyhle služby dostaly? Přeji vám, ať se v tomhle moderním a přitom tak nedokonalém světě dobře orientujete. Snad vám k tomu pomůže i nový Chip.

O autorovi| Josef Mika šéfredaktor josef.mika@chip.cz

Příbuzná témata: