V nepřeberném množství mobilních aplikací se dá najít téměř cokoli, ale možná byste si nějakou hru nebo třeba výukovou aplikaci rádi vytvořili sami. Můžete to zkusit s bezplatným nástrojem GameStylus.
Vlastní mobilní hru nebo jednoduchou aplikaci pro chytré telefony a tablety s operačním systémem Android nebo s iOS si může vytvořit každý uživatel, a to aniž by k tomu potřeboval speciální softwarovou výbavu nebo zvláštní znalosti. Potřebné nástroje jsou on-line a tvůrce hry potřebuje jen připojení k internetu a internetový prohlížeč. Navíc se obejde i bez finanční investice. Vývojové prostředí GameStylus pro tvorbu aplikací a názorné návody k jeho použití poskytuje všem uživatelům zdarma česká firma Bispiral. Vše najdete na webu www.gamestylus.com.
Jak na to
Hru pomocí GameStylus neprogramujete, ale tvoříte. Všechno potřebné „naklikáte“ v grafickém vývojovém prostředí. Je-li třeba zadat nějaké číselné parametry, najdete příslušné informace v podrobné nápovědě.
1 Návody a videa
Ještě než se do tvorby vlastní aplikace pustíte, přečtěte si podrobné návody uvedené na stránkách systému GameStylus. Je tu srozumitelně krok za krokem popsáno, jak tvorba hry probíhá a co a jak je třeba udělat a nastavit. Najdete tu i odpovědi na nejčastější dotazy uživatelů a tipy na nejlepší bezplatné grafické programy, které se osvědčily při přípravě obrázkových podkladů pro hry. Doporučujeme zhlédnout i názorná videa, na nichž jsou ukázány konkrétní postupy při tvorbě her.
2 Začněte příběhem
Aby hra měla smysl, musí být založena na nějakém příběhu, hráč by měl postupně plnit úlohy a směřovat k dosažení stanoveného cíle a příběh by měl mít pointu. Nemáte-li vlastní příběh, můžete se inspirovat v literatuře a zpracovat třeba oblíbenou pohádku svých dětí, detektivní povídku nebo divadelní hru. Rozmyslete si aspoň stručnou kostru scénáře, v níž stanovíte dějovou osnovu, určíte, v jakém prostředí se hra bude odehrávat, a případně i to, jak bude vypadat hrdina - ústřední postava hry.
Nemusí však jít jen o hru s příběhem. Vytvořit můžete i výukovou aplikaci, znalostní kvíz apod. V každém případě však budete potřebovat osnovu určující pořadí jednotlivých obrazů (obrazovek) s popisem toho, co se v rámci těchto obrazů má dít.
3 Základem je grafika
Jelikož aplikace komunikuje s uživatelem prostřednictvím obrázků, neobejdete se bez grafiky. Všechno, co má být vidět na displeji, musíte nakreslit (případně scény a grafické objekty vytvořit úpravou jiných obrázků nebo fotografií). Nástroje na kreslení nejsou ve vývojovém prostředí systému GameStylus zahrnuty, k vytvoření potřebných obrázků je třeba použít nějaký grafický editor. V nápovědě najdete doporučení, jak mají být obrázky velké, jakou mají mít barevnost a ve kterém formátu mají být uloženy. K přípravě grafiky můžete použít libovolný grafický program; nemáte-li žádný oblíbený, v nápovědě najdete tipy na bezplatné nástroje, které jsou k přípravě grafických podkladů vhodné.
Všechno, co se má na displeji objevit, je třeba nakreslit. Každá scéna má svoje pozadí (podobně jako divadelní jeviště s kulisami a dekoracemi) a zvlášť je třeba nakreslit obrázky všech živých i neživých objektů, které se na dané obrazovce za určitých podmínek mají zobrazit a případně se po ní pohybovat. Zručnější výtvarníci mohou jednotlivé fáze animovaného pohybu (například chůzi hrdiny) rozkreslit - animovat lze i další pohyblivé objekty (tekoucí vodu, kyvadlo hodin apod.). Rady potřebné pro zdařilou animaci najdete opět v nápovědě. Každý objekt, který se může v průběhu hry nějak změnit, nebo za kterým se pohybuje hrdina, musí být umístěn na scénu. Způsob a podmínky jeho zobrazování či pohybu pak určíte zadáním několika parametrů. Grafické objekty jsou umístěny ve vrstvách a mohou se překrývat. Pokud bude hráč nějaké objekty sbírat, pak je třeba jejich obrázky (ty, které se zobrazí v inventoráři) pojmenovat.
V průběhu hry se na displeji samozřejmě mohou podle potřeby zobrazovat i texty a mohou se ozývat různé zvuky či hudební doprovod.
4 Co se stane, když…
V rámci jednotlivých scén můžete (prostřednictvím hodnot příslušných parametrů) nastavovat zobrazování a skrývání jednotlivých obrázků a animací a určovat pohyb hrdiny po tzv. cestách - neviditelných čarách spojujících určité body na scéně. Každý pohyb a každé zobrazení či skrytí nějakého objektu mohou být spuštěny klepnutím uživatele do určitého místa scény. Dotykové ovládání hry nastavujete určením tzv. aktivních oblastí - neviditelných obdélníků, jejichž vlastnosti určují, co se má stát, když hráč do dané oblasti klepne.
5 Prostředí na spuštění hry
Po dokončení všech scén, po zadání potřebných akcí a po základním nastavení hry (v rámci základního nastavení určíte například jazyk hry a to, kterou scénou hra začíná) můžete hru uložit a exportovat - vše probíhá v rámci vašeho účtu v systému GameStylus.
Pak si (opět z webu GameStylus.cz) stáhněte mobilní aplikaci GameStylus a do mobilního zařízení ji nainstalujte - pomocí této aplikace si pak můžete stáhnout a spustit svoji novou hru.
6 Jak hru zveřejnit
Jakmile hru otestujete a zjistíte, že funguje tak, jak má, můžete ji publikovat. Když to uděláte, bude moci vaši hru hrát každý, kdo má aplikaci GameStylus ve svém zařízení nainstalovánu. Tímto způsobem můžete hru zpřístupnit svým známým či rodině, v případě jiných aplikací to mohou být vaši žáci nebo kolegové. Chcete-li ze své hry vytvořit plnohodnotnou samostatnou aplikaci, kterou si bude moci kdokoli (zdarma nebo za poplatek) nainstalovat z obchodu Google Play, napište tvůrcům systému GameStylus, kteří s vámi dohodnou podmínky, aplikaci vytvoří a s jejím umístěním do obchodu Google Play vám pomohou.
7 Dejte se inspirovat
Ve vývojovém prostředí GameStylus bylo vytvořeno několik her, které si můžete (některé zdarma, jiné za symbolickou cenu) nainstalovat z obchodu Google Play nebo z Apple App Storu. Nejpopulárnější z nich jsou příběhy malé čarodějky Alice - první díl této série je zdarma a nainstalovalo si jej víc než milion uživatelů.
***
Jak hráč hru ovládá
Hráč ovládá hru pomocí takzvaných aktivních oblastí: na každé scéně pomocí tlačítka »Přidej aktivní oblasti«, nacházejícího se v hlavním menu, můžete nakreslit obdélníky. Když hráč na tyto obdélníky na displeji klepne prstem, něco se stane. (Obdélníky přitom hráč samozřejmě nevidí, ale vy je můžete umístit kamkoli - třeba na objekty, které je třeba sebrat, na animace a podobně.) Jakmile jsou obdélníky vloženy, prostřednictvím příkazu »Upravuj aktivní oblasti« určete, co se po klepnutí na danou oblast má dít. Stačí vybrat číslo aktivní oblasti a najet na volbu »Více«. Ukáže se menu se dvěma typy akcí - jsou to položky »Podmínky« a »Akce k udělání«.
Zvolíte-li položku »Ukaž tento text«, pak se hráči po klepnutí na dané místo na displeji ukáže nějaký text. Zvolíte-li položku »Jdi do bodu«, hrdina půjde do vybraného bodu. Zvolíte-li položku »Po dokončení všech akcí běž do lokace«, hrdina přejde do jiné lokace hry. Prostřednictvím položky »Nastav hodnotu« se může po klepnutí na dané místo změnit nějaká hodnota, například se zobrazí do té doby skrytý objekt. Akcí může být několik v řadě za sebou. Akce mohou mít i podmínky - lze tak třeba vložit takovéto akce: Když hrdina použije mrkev, jdi do bodu 2 a nastav hodnotu zajíc na 1 (spustí se animace zajíce).
O autorovi| IVAN HEISLER, autor@chip.cz