Potřebujete si na pár dní půjčit auto? Proč chodit do drahé autopůjčovny, když je všude tolik vozů, které jejich majitelé zrovna nepotřebují?
Takzvaná sdílená ekonomika proniká do stále více oblastí našich životů. Po internetu si lze přes Airbnb u majitele bytu zajistit nocleh, po městech nás ve svých autech a ve svém volném čase vozí řidiči registrovaní u služby Uber, na kratší vzdálenosti si můžeme půjčit sdílené jízdní kolo a další služby například pomáhají organizovat spolujízdy na delších cestách. Na českém internetu ale působí i služby zprostředkovávající krátkodobé zápůjčky automobilů mezi majiteli aut a lidmi, kteří si chtějí půjčit vůz třeba na víkendový výlet, velký rodinný nákup nebo dodávku na stěhování.
Z okruhu ke carsharingu
Jednou z těchto služeb je i SmileCar, projekt založený bývalým automobilovým závodníkem a testovacím pilotem vozů formule 1 Janem Charouzem. „Za myšlenkou projektu SmileCar stojí prostý fakt, že soukromí majitelé automobilů využívají svůj vůz v průměru jen hodinu denně. Zbytek času jejich auto parkuje na místě, ale i tak stojí své majitele každý den určitou částku peněz,“ říká Charouz. SmileCar proto nabízí majitelům vozů, kteří se svým autem nepotřebují jezdit každý den, příležitost, jak získat zpět alespoň část peněz vynaložených na nákup vozu, pojištění, servis či dálniční známku.
Majitel auta jednoduše vystaví svůj vůz na webu služby SmileCar, vyplní jeho základní popis (druh vozidla, počet sedaček, typ převodovky, palivo, výkon, kilometrový nájezd atd.) a určí cenu jeho pronájmu na jeden den. Cenu přitom nelze stanovit zcela volně, ale na základě vyplněných údajů webová aplikace navrhne rozpětí, ve kterém se cena pronájmu má pohybovat. „Vycházíme ze stáří vozidla, kilometrového nájezdu a samozřejmě i typu auta. Pokud majitel vozu není s cenovým rozpětím spokojen, můžeme o ceně pronájmu jednat individuálně,“ říká Jan Charouz a dodává: „Máme spočítáno, že zapůjčení auta na devět dnů v měsíci pokryje splátku leasingu na vůz nižší třídy.“ Carsharing je tedy i jednou z cest, jak si pořídit nový vůz - tedy pokud vám nevadí se o něj několik dní v měsíci dělit s někým jiným.
Carsharing, nebo kamarádská výpůjčka?
Jistě vás napadne, že myšlenka carsharingu není ničím novým - lidé si přece věci půjčují běžně, ať už v rámci rodiny, nebo mezi přáteli. Na druhou stranu, snad každému se už někdy stalo, že se mu půjčená věc vrátila poškozená nebo úplně rozbitá. Organizovaný carsharing na tyto případy samozřejmě pamatuje: „Na každou zápůjčku vozu se automaticky sjednává krátkodobé povinné ručení i havarijní pojištění, aby při případné nehodě nepřicházeli majitelé vozů o bonusy u svých pojišťoven. Samozřejmě také řešíme s majiteli vozů náklady na pokuty nebo fakturaci oprav, pokud se auto vrátí poškozené,“ vysvětluje Charouz. Základní pojištění je tedy povinné, ale při rezervaci výpůjčky auta je možné si připlatit prémiové pojištění s nižší spoluúčastí a zálohou nebo si připojistit zodpovědnost. SmileCar navíc prověřuje jak nově zaregistrované vozy (jestli nejsou třeba kradené), tak i nové uživatele služby, zda na ně není například uvalena exekuce. Ale dost teorie, podívejme se, jak carsharing funguje v praxi.
Dodávka na stěhování
Jednou z příležitostí, přímo stvořených k otestování carsharingu, je stěhování. Do osobního auta se nábytek nevejde a zdaleka ne každý má kamaráda nebo strýčka s dodávkou. Na webu SmileCar je přitom v nabídce hned několik skříňových dodávek, které se pro náš účel hodí.
Registrace uživatelského účtu zabere jen pár okamžiků, ale pro ověření identity nového uživatele je třeba na web nahrát i snímky občanského a řidičského průkazu. Registraci jsme provedli pozdě večer, její ověření nám přišlo do e-mailu druhý den během dopoledne. Výběr auta byl jasný - potřebujeme dodávku, která bude k vyzvednutí co nejblíže našeho bydliště a bude volná v potřebném termínu. Stačí pár kliknutí a už se můžeme před rezervací rozhodnout, zda si připlatíme za lepší pojištění s 1% spoluúčastí. U běžného pojištění strhává SmileCar z platební karty 5 000 Kč jako vratnou zálohu. Do hodiny po rezervaci na webu se nám ozval majitel dodávky, se kterým jsme si po telefonu domluvili detaily předání vozu.
Nastal den D a vyrážíme pro dodávku. Její majitel, pro kterého je půjčení auta prostřednictvím carsharingu premiérou, nás upozorní na vrtošivou převodovku, pak nafotí auto ze všech stran, zaznamená stav tachometru a vše zadá do aplikace SmileCar ve svém smartphonu. Zde narážíme na malý problém, jelikož aplikace nijak zvlášť neinformuje o zahájení výpůjčky - ani majitele, ani nás. Až později jsme zjistili, že převzetí má potvrdit i ten, kdo si auto půjčuje.
Podobně probíhá i předání dodávky po stěhování zpět. Opět je třeba auto nafotit a zaznamenat stav tachometru. V rámci výpůjčky je přitom možné najet až 200 kilometrů v ceně pronájmu, za každý kilometr nad tento limit se připlácí 3 Kč. Spotřeba paliva se řeší dle dohody s majitelem -dotankováním do stavu před výpůjčkou, nebo doplatkem. Také při vracení auta jsme narazili na malou komplikaci, kdy nebylo možné dodávku v aplikaci označit jako vrácenou. Důvod byl prostý: stěhování jsme zvládli rychleji a vraceli jsme auto o den dříve oproti rezervaci.
Krátkodobé výpůjčky s garancí
Služba SmileCar má sice menší nedostatky při vedení majitele vozu i toho, kdo si auto půjčuje, během předání a vrácení. Když jsme ale naše zkušenosti konzultovali s Janem Charouzem, byli jsme ujištěni, že v připravované nativní mobilní aplikaci budou právě tyto procesy podstatně zjednodušeny. Naše zkušenost s carsharingem je celkově výborná a dovedeme si kromě stěhování představit i řadu dalších situací, které výpůjčka vozu s garancí provozovatele carsharingu pomůže vyřešit.
***
Carsharing v České republice
Společnost Deloitte ve své studii Sdílená ekonomika - Bohatství bez vlastnictví 2017 uvádí, že průměrná doba využití automobilu je pouze jedna hodina denně. Jen v Praze je pak z bezmála 1 145 000 registrovaných vozidel skoro 400 000 teoreticky nevyužíváno. Trend sdílené ekonomiky navíc ukazuje, že stále méně lidí potřebuje nějakou věc skutečně vlastnit, pokud se jí chystá využívat třeba jen několik dní v měsíci. Pokud jde o osobní auta, Deloitte uvádí, že v roce 2025 nebude téměř polovina lidí ve věku do 35 let považovat vlastnictví auta za nutné. Právě lidé ve věku mezi 25 a 34 lety jsou přitom nejčastějšími uživateli carsharingových služeb. Služba SmileCar má v současné době ve své nabídce přes 600 registrovaných vozů, které od dubna loňského roku celkem najezdily přes milion kilometrů. Majitelům vozů už SmileCar vyplatil přes 3 miliony korun.
Foto popis| Přes SmileCar si můžete půjčit nejen běžný vůz či dodávku, ale třeba také výkonný kabriolet.
Foto popis| Radši vyhořet, než se stěhovat? Vyzkoušeli jsme službu SmileCar pro půjčení dodávky na stěhování. Vstřícného majitele i jeho spolehlivý a prostorný vůz jsme po vrácení ohodnotili maximálními pěti hvězdičkami.
Foto popis| Majitel vozu při předání nafotí auto ze všech stran a zaznamená stav kilometrů. Následně je automaticky vygenerována zelená karta pro krátkodobé pojištění.
Foto popis| Ověření totožnosti při zakládání uživatelského účtu se provádí prostřednictvím řidičského a občanského průkazu.
O autorovi| RADEK KUBEŠ, autor@chip.cz