Čas se krátí. Aby automobilový průmysl splnil zákonné omezení emisí CO2, musí provést velké změny. Oznámil je už na veletrzích v Las Vegas a Detroitu. Zde je itinerář.
Elon Musk zatím nemůže být ani zdaleka spokojen. Tesla Model 3 se měl stát průlomem, samozvaným průkopníkem, který rozšíří elektromobilitu víc než jakékoliv auto před ním. Skutečnost je ale zatím odlišná. Bylo vyrobeno pouze několik tisíc kusů Modelu 3; v rukou zákazníků jich je doposud mnohem méně, než na kolik se čeká. Nejsou to klíčové otázky elektromobility, co dělá největší problémy -na vině je spíše samotný proces výroby automobilů. Hladké zahájení výroby, jež bylo možné u modelu S, už pro více než 400 000 objednaných vozidel nefunguje.
A poté, co si Model X, představující se svými okřídlenými dveřmi symbiózu vanu a SUV, vedl při své premiéře ne právě dobře, to vypadá s Modelem 3 ještě mnohem hůře. Musk a Tesla musí u velkoobjemového modelu věnovat výrobním nákladům větší pozornost než kdykoli předtím, protože marže elektroautomobilu stojícího méně než 50 000 eur (1 250 000 Kč) je mnohem nižší než v případě dražších modelů. Není tam žádný prostor pro speciální řešení. Většina zákazníků, kteří zhruba před rokem slepě objednali Model 3, tedy nyní vypadá dost zklamaně -datum dodání zaplaceného požadovaného modelu: neznámé.
Politické růžové sny
Jestliže politici, analytikové nebo manažeři automobilových společností v současné době veřejně hovoří o tom, že rok 2018 se stane rozhodujícím rokem pro elektrickou mobilitu, pak to neukazuje na jejich velké spojení s realitou na mezinárodních trzích s automobily. Elektrické vozy na všech velkých světových trzích pokračují v zanedbatelných prodejích. Malé trhy v Beneluxu nebo v Norsku sotva odrážejí skutečnou tržní situaci, a to tím spíše, že jsou ovlivněny obrovskými dotacemi. Země světa, kde zatím neexistuje vůbec žádná poptávka po modelech se zástrčkami, převažují. Asijské země, jako je Indie nebo Japonsko, se více než kdy jindy spoléhají na v Evropské unii tak démonizovanou naftu. Afrika, Jižní a Střední Amerika s jejich stále rostoucími čísly požadují dostupné automobily - tj. auta se spalovacími motory.
První dílčí úspěchy
BMW oslavilo 100 000 elektrifikovaných vozů v roce 2017 okouzlujícím světlem, které změnilo na několik hodin známou budovu hlavního velitelství v Mnichově, připomínající ikonický čtyřválcový motor, na baterii. Nicméně tolik elektrifikovaných vozidel (hybridních a plně elektrických) je jen malý úspěch, jestliže se ve stejném období prodá více než dva miliony vozů se spalovacím motorem a vlastní elektrické modely a dokonce i elektromodely prémiových výrobců, jako jsou Audi, BMW, Porsche nebo Jaguar, zapomínají na zisky. „Nejen že oznamujeme, ale také dodáváme,“ tvrdí předseda představenstva BMW Harald Krüger. „100 000 prodaných elektrifikovaných automobilů za rok je důležitým mezníkem, a přesto je to pro nás jen začátek. Do roku 2025 nabídneme 25 elektrifikovaných modelů.“
Rok 2018 přináší na některé trhy alespoň několik zajímavých modelů. Představený Byton, automobilová značka čínské skupiny Future Mobility, stejně jako Volkswagen s modely jako I. D., I. D. Crozz nebo I. D. Buzz na CES v Las Vegas představovaly slibný výhled na roky 2019/2020. A už letos přijdou některé velmi zajímavé modely na (evropské) trhy. Velká jsou očekávání elektrického zástupce střední třídy SUV - Jaguaru i-Pace. Více než jakýkoli jiný výrobce musí Jaguar Land Rover bojovat se skutečností, že jeho vlastní zákazníci nepokukují po malých modelech s nižší spotřebou paliva, ale po luxusním provedení s dostatkem výkonu pod kapotou.
Spotřeba firemních vozových parků činí britský život obtížným - elektrické SUV by mělo směřovat na podzim letošního roku: i-Pace vypadá ve srovnání s mnoha dalšími elektrickými vozy elegantně a s výkonem 400 koní a jízdním dosahem až 500 kilometrů nepřipustí žádné myšlenky ohledně ekologické abstinence. Fiat Chrysler Automobiles hledá mezitím partnery pro elektrickou spolupráci a značky jako Ferrari nebo Alfa Romeo se netají skutečností, že se raději podvolí pokutám za vysokou spotřebu vozového parku, než by do svého modelového programu zavedly elektrické fíkové listy.
Luxusní elektrická třída u Audi
Jiným způsobem jdou na věc u Audi. Počínaje třetím čtvrtletím roku 2018 se e-tron Quattro nebude jako potenciální klient rozvíjet na nedávno vyvinuté elektrické platformě, nebo dokonce na modulárním elektrickém kitu, který má elektrifikovat velké části skupiny Volkswagen (včetně Škody Auto). Spíše je elektrické Audi SUV technicky kompletní solitér, který souvisí s Audi Q5. Pohon všech kol, až 500 koní a dojezd až 500 kilometrů může Ingolstadtu konečně nabídnout pozitivní titulky. Dokonce ještě předtím, než Audi začne bez větších okázalostí prodávat na mezinárodních trzích za 80 000 eur elektrické SUV, by mohl Nissan se svým modelem Leaf II vytvořit nový vzor úspěchu.
Jeho předchůdce byl úspěšný i přes omezený dojezd a rozporný design a stal se nejprodávanějším e-vozem na světě. „Předchozí model měl vyčnívat z davu a vyniknout. Nebylo nutné, aby byl krásný,“ říká šéfdesignér Nissanu Satori Tai. „Tím se ale liší od nového modelu. Ten vypadá dynamičtěji, je sportovnější.“ Již základní 150koňová verze vystačí asi na 380kilometrovou elektrickou jízdu - vrcholový model pak ještě výrazně více. Obě verze doplňují smysluplně směrem vzhůru nabídku podnikového partnera Renaultu s jeho modelem Zoe. Dosud jen velmi malou roli na evropských trzích hraje Opel Ampera-e, který nabízí se svými až 500 kilometry elektrického dojezdu vhodné řešení pro každodenní využití, ale i v domovském Německu je těžko dostupný, zatímco sesterský model Chevrolet Bolt má v USA díky Tesle těžký život.
Péče o modely a updaty
V BMW přidělili svému elektrickému i3 diskrétní facelift a mírně zvýšený výkon (135 místo 125 kW) a Hyundai nyní prodává svůj Ioniq také jako elektrický model. Ještě lepší šance by měly mít Hyundai Kona EV a elektrický Kia Niro, protože oba se nabízejí v segmentu SUV, který má v současné době největší poptávku. Až do roku 2020 budou muset čekat potenciální kupci na modely, jako je například elektrický BMW X3, rodina ID od Volkswagenu nebo elektrické modely Mercedes nabízené pod označením EQ. Konkrétně by mohlo slušně bodovat elektrické SUV s názvem EQC, které bude se svým minimálním dojezdem 400 kilometrů soutěžit s prémiovou elektrickou konkurencí od poloviny roku 2019.
V této oblasti chce získat své zákazníky také Byton. „S cenou 45 000 dolarů a dojezdem až 520 kilometrů se zaměřujeme na plně elektrické, a přesto ekonomicky smysluplné automobily,“ tvrdí prezident Bytonu Daniel Kirchert. „Jsme cenově mnohem atraktivnější než ostatní prémioví výrobci, ale obvykle nabízíme vyšší pohodlí, větší interiér nebo delší dojezd.“ První produkční model je naplánován na konec roku 2019 - nejprve se bude prodávat v Číně a později v USA. A kdy začnou prodeje v Evropě? To ještě není jasné. Totéž platí pro značku Polestar, elektrickou značku automobilky Volvo. Premiéru má za sebou pozoruhodné sportovní kupé s 600koňovým plug-in hybridním pohonem. První kompletně elektrické auto bude následovat na konci roku 2019.
Americká konkurence pro Teslu
Pouštět ze zřetele bychom však neměli ani americkou konkurenci. „Bolt je víc než auto, je to upgradovatelná platforma,“ říká šéf GM Mary Barra. General Motors chce dát Boltu do roku 2020 tři další elektrické následovníky a také Ford tlačí na elektrický plyn. Pro Čínu a domácí trh by v příštích letech mělo přijít pět elektrických modelů - včetně nejméně dvou SUV. Pro evropský trh jsou v neposlední řadě důležité vozy skupiny Volkswagen. Škoda i Seat také plánují do roku 2020 výrobu elektrických verzí, s dojezdem 400 kilometrů, poutavým designem a spoustou možností pro každodenní využití. Pokud budete chtít víc, najdete to také ve skupině Volkswagen. Porsche Mission E má zesměšnit výkon Modelu S od Tesly a podle manažera značky Olivera Bluma „má být skutečným vozem Porsche“. Náš tip pro rozhodující rok elektromobility je podle současného stavu tak rok 2020.
Foto autor| Foto: Byton (úvodní obr.); Reichel Car Design (Audi); Press Inform (Messebild); výrobci
Foto popis| Tesla Model 3 Hvězda elektrické scény má problémy s výrobou: dokončeno bylo zatím jen několik tisíc aut.
Foto popis| VW I. D. Buzz Zatímco základní model I. D. by se měl stát elektrickým vozem pro široké masy, na stejné technice vzniká také nástupce legendárního „Bulliho“ (z německého Bus, Lastwagen und Lieferwagen).
Foto popis| Audi e-tron quattro Mezi prémiovými výrobci je Audi posledním bez čistě elektrického modelu. To se změní na podzim.
Foto popis| Jaguar i-Pace První elektrický Jaguar startuje ještě letos. Výkon 400 koňských sil a 500km dojezd by měly lákat movité zákazníky.
Foto popis| Škoda Vision E Na platformě I. D. je vyvíjen i první elektrovůz značky Škoda. I v Mladé Boleslavi plánují zahájení sériové výroby v roce 2020.
Foto popis| Nissan Leaf II Leaf II je nástupcem nejúspěšnějšího elektrického modelu na světě. Může se dokonce objevit jako sportovní model Nismo.
Foto popis| Mercedes EQC Stejně jako většina prémiových výrobců i Daimler zahájí svoji elektrickou cestu modelem SUV. EQC je nejkompaktnější model.
Foto popis| BMW i3s Aktualizací motoru a podvozku překlenuje BMW čas čekání na zcela nové elektrické modely.
O autorovi| STEFAN GRUNDHOFF, autor@chip.cz