Proti strachu z nedostatečného dojezdu čistě elektrických vozů bojuje autoprůmysl nabídkou plug-in hybridů. Jak dobře funguje spojení středně velkých baterií a benzinových motorů, to jsme si vyzkoušeli sami.
Plug-in hybridy se často nabízejí jako „to nejlepší z obou světů“. Bohužel v sobě také spojují jejich nevýhody. V kompaktní třídě soutěží VW Golf GTE a Hyundai Ioniq plug-in hybrid. Který z těchto vozů je na tom lépe?
Karoserie a vnitřní prostor
Ioniq díky své aerodynamické zádi trochu připomíná klasický design Toyoty Prius. Tím je bohužel dán i špatný výhled dozadu při couvání - o to více řidiči ocení standardní vybavení v podobě zadní kamery. Kufr pojme 340 litrů, ale není příliš hluboký, a proto ho objemnějšími předměty rychle zaplníte. Výhoda: Pod krytkou nabíjecí zásuvky na levém předním blatníku naleznete i nabíjecí kabel. Karoserie golfu nabízí při couvání mnohem lepší výhled vzad. Kufr spolkne pouze 272 litrů (normální golf 380 litrů); a to ještě musíte někam umístit alespoň jeden nebo (ideálně) oba nabíjecí kabely. Pokud jde o prostor pro cestující, modely Golf GTE a Ioniq nabízejí standard třídy.
V kokpitu jsou rozdíly větší: obě palubní desky jsou zpracovány čistě, golf ale sází přece jen na vyšší kvalitu. Také jeho dotyková obrazovka je mnohem větší (9,2 palce) a má lepší rozlišení (velký systém infotainmentu s navigací Discover Pro ale přijde na 50 tisíc korun).
Oba automobily obsahují nabíjecí kolébku pro smartphony, které podporují standard Qi pro indukční nabíjení. Hyundai v základu nabízí podporu Apple CarPlay a Android Auto, digitální palubní desku, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů, indukční nabíjení pro telefon a ještě mnoho dalšího. V golfu se za toto vybavení připlácí zvlášť - ale funguje lépe: adaptivní tempomat se v ioniqu například vypne, jakmile vůz vpředu zastaví. To znamená, že systém vám neposlouží jako stop-and-go pilot v ranní dopravní zácpě. Golf má tento komfortní doplněk sice jako extra výbavu, zato funguje téměř stejně dobře jako výbava ve vozech vyšší třídy.
Asistent jízdy v pruzích pracuje v korejském voze spíše špatně než dobře, a dokonce i s digitálním kokpitem je na tom golf podstatně lépe. Co nás zamrzelo na VW? Ovládání hlasitosti informačního systému pomocí (dotykových) tlačítek je zcela moderní a naprosto nepraktické.
Pohon a jízdní dosahy
Hybridní pohony obou vozů jsou konstruovány podobně: elektromotor je vždy umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou s dvojitou spojkou (každá se šesti rychlostmi). Zatímco v golfu pracuje dobře známý čtyřválcový turbomotor TSI 1,4 l, ve voze Hyundai se nachází 1,6l atmosférický motor s přímým vstřikováním. Nominální rozdíl v systémovém výkonu (golf: 204 hp, ioniq: 141 hp) je při běžné jízdě znatelný mnohem méně, než naznačují čísla. V elektrickém režimu je výkon dostatečný na to, aby obě vozidla bez problémů zvládala městskou dopravu a v případě potřeby i rychlosti až 120 km/h.
Při dálničních rychlostech oba hybridy přirozeně nedosahují svého udávaného elektrického dojezdu. Pouze řidiči, kteří se po okresních silnicích pohybují s lehkou nohou, zvládnou s golfem na elektřinu více než 30 kilometrů. Při většině našich testovacích jízd se pohon přepnul na spalovací motor už po 25 kilometrech. Hyundai slibuje s 63 kilometry (golf: 50 km) větší dojezd, v praxi jsme dosáhli maximálně 45 kilometrů, přes 30 kilometrů ale vydrží vždy.
Takže jasné elektrické vítězství pro ioniq? Ne tak docela! Hyundai jej nevybavuje elektrickým topením. To znamená, že při zapnutí topení ioniq vždy také zapne spalovací motor.
Návod k obsluze naznačuje, že příliš studená baterie rovněž může způsobit naskočení spalovacího motoru. S tímto zvláštním postupem Hyundai snižuje své jasné elektrické vítězství, které by ho podle hodnot spotřeby jinak neminulo: požaduje 14,5 kWh/100 km, zatímco Golf spotřeboval v testu téměř 20 kWh. Také pokud jde o spotřebu benzinu, má korejské vozidlo náskok. Bez elektřiny jsme jezdili v průměru za 5,5 l/100 km, golf si bral zhruba o jeden litr více.
Golf je však mnohem rychlejší: s plnou baterií sprintuje v režimu GTE s pubertálně řvoucím výfukem na více než 220 km/h, zatímco ioniq se za ním dostane na maximálně 187 km/h. Skutečně doporučit bychom ale mohli obě vozidla jen s výhradami.
***
Hospodárnost
Vzhledem k fantastickým normovaným údajům spotřeby (Hyundai: 1,1 l/100 km, VW: 1,6 l/100 km) by se zdálo, že plug-in hybridy mají ekonomický význam. Normovaná spotřeba je ale vypočtena z nerealistického jízdního mixu po krátkém okruhu s konstantní rychlostí. V praxi se spotřeba rychle násobí. Plug-in hybridní jednotky jsou užitečné pouze v případě, že jsou obvyklé denní ujeté vzdálenosti blízko hodnotám jejich elektrického dojezdu a na všech zastávkách existuje možnosti dobíjení. Hyundai je třeba navíc dovybavit elektrickým vytápěním.
Foto popis| Ať už jako diesel, hybrid, nebo elektroauto: Golf je stále golf, i v případě modelu GTE s benzinovým motorem a nabíjecím kabelem.
Foto popis| VYZKOUŠENO c Konkurenceschopná cena: Za 880 tisíc korun přináší plug-in Hyundai Ioniq bohatou výbavu. Během chladného počasí ale zapíná spalovací motor.
Foto popis| Doporučení s výhradami Hybridní koncept v obou vozidlech není důsledně promyšlený. V Golfu je elektrický dojezd příliš krátký, Hyundai zapíná kvůli topení spalovací motor.
Foto popis| Hyundai Ioniq je nyní po hybridním a elektrickém modelu k dispozici také jako plug-in hybrid. Stejně jako golf se nabíjí střídavým proudem ze zásuvky dvě až tři hodiny.
Foto popis| VYZKOUŠENO c Golf je prostě golf. GTE je dobré auto, ale kvůli krátkému dojezdu se příplatek za hybridní verzi v podstatě nevyplatí (cena: 1 025 000 korun).
O autorovi| SEBASTIAN VIEHMANN, SEPP REITBERGER, autor@chip.cz