Přejít k hlavnímu obsahu

Brána do říše středu

Skupina Alibaba dobývá svět. Čínský internetový obr je často srovnáván s Amazonem. Přitom má tato společnost a její zakladatel Jack Ma mnohem více co nabídnout. 

High-tech za pár centů, vyhledávač vesmíru levné elektroniky z Šen-čenu, nevyčíslitelná říše zboží, technologický bazar snů. Pokud poprvé nakupujete na Alibaba.com, možná vás napadlo, že jste objevili lepší, divočejší Amazon. Tak to tedy vypadá, když se dá skutečně koupit vše, co by kdokoliv mohl použít pro cokoliv, od malého šroubováku až po obrovskou průmyslovou továrnu.

Žádná levná kopie Silicon Valley

Není divu, že Alibaba je často označován jako čínský Amazon. Toto srovnání ale silně pokulhává: nejen že obě společnosti prosazují velmi odlišné obchodní modely, ony i jiným způsobem pracují, počínaje oběma tak odlišnými zakladateli, Jackem Ma a Jeffem Bezosem. Navíc technologický přístup praktikovaný skupinou Alibaba reprezentuje také silnou, živou, po moderním životě šílící Čínu - a představuje alternativu k monotónnímu Silicon Valley. Je dobré pochopit tyto rozdíly, a to nejen proto, že Alibaba zvyšuje svoje úsilí prosadit se na evropském trhu.

Co byste měli o společnosti Alibaba vědět

Pod jednou střechou Alibaba Group provozuje tucet internetových firem. Tyto internetové společnosti pokrývají různé segmenty on-line obchodu: firmy využívají Alibabu, když spolu uzavírají obchody, na Tmall mezi sebou obchodují firmy a soukromí zákazníci a na Taobao.com se pohybují výhradně drobní zákazníci. Skupina rovněž provozuje marketingovou společnost Alimama, platební službu Alipay a logistickou službu Cainiao. Alibaba se sám označuje za „infrastrukturu pro podnikání budoucnosti“.

To je rozdíl oproti Amazonu, jehož cílem je být „nejvíce na zákazníka zaměřenou společností na světě“, kde „lidé mohou najít a objevit vše, co chtějí koupit“.

Dva přístupy k hypermarketu

Rozdíl můžete snadno vidět: Amazon je obrovský maloobchod prodávající nové i použité zboží, který umožňuje obchodníkům prodávat své výrobky - ale vždy pod vlajkou Amazonu. Struktura připomíná supermarket, který prodává výrobky mnoha značek, ale zároveň prodává i vlastní zboží a služby.

Alibaba na druhou stranu provozuje obrovské tržiště a pronajímá materiály, organizační a dopravní prostředky prodejcům, kteří chtějí založit své stránky a nabízet výrobky pod svým vlastním jménem a vlastním obchodním designem. Od soukromého garážového prodejce až po velkoobchodníka - na různých trzích skupiny Alibaba jsou vítáni všichni.

Amazon chce oslovit co nejvíce koncových zákazníků, Alibaba co nejvíce obchodníků. To je hlavní rozdíl.
Obě firmy byly založeny během internetového boomu koncem 90. let: na vlně digitalizace rostly exponenciálně. Dnes však mají obě společnosti různé základní aktivity: hlavním zdrojem příjmů Amazonu je cloud byznys (AWS), zatímco hlavní aktivitou přinášející peníze skupině Alibaba je prodej reklamy a placené výsledky vyhledávání ve vlastní nabídce.

Firma na krátkou věčnost

Společnost Alibaba si dala za cíl poskytnout malým a středním podnikům přístup k on-line obchodování v Číně i po celém světě. Na internetu, podle firemního kréda, se mohou z malých firem stát velké. Čím více firem se připojí, tím lépe: efekty networkingu a škálování v gigantické nabídce Alibaby jsou obrovské.

Alibaba chce být firmou, kterou nelze vynechat: pod střechou celého koncernu by se měli obchodníci „setkávat s jinými společnostmi, pracovat a žít“, místo aby se ohlíželi po konkurenci. Proto se společnost etabluje jako spolehlivý partner. Cílem firmy je skutečně se dožít 102 let - pak by existovala ve třech stoletích (1999 až 2101).

Stabilita a podstata jako firemní cíl, to je už samo o sobě to, čím se Jack Ma odlišuje - alespoň rétoricky - od svých konkurentů v Silicon Valley. Možná že to má co do činění s tím, jak zažíval implozi svých technologických snů a celého IT průmyslu na konci devadesátých let minulého století. Ale samozřejmě je to také starodávný obchodní model: ten, kdo pomáhá k úspěchu ostatním, má sám největší úspěch -pouze tento jednoduchý vzorec je ve věku internetu hodně výbušný. Pro Jacka Ma bylo velkým štěstí, že se v rozhodujícím okamžiku nesoustředil pouze na koncové zákazníky a webové surfaře jako všichni ostatní, ale věnoval se všem těm malým firmám, které teprve mnohem později pochopily, co vše jim internet může nabídnout.

Šílenství byrokracie jako inspirace

Jack Ma není typickým technologickým podnikatelem, s technologiemi ale rád koketuje. Svůj první počítač měl až ve věku 33 let, programování však nerozumí. Přesto v polovině devadesátých let založil webdesignovou agenturu pro firmy a krátce řídil IT společnost pro čínské ministerstvo obchodu. Během této doby zažil, jak byrokratická snaha zpomalovala vznikající obchody.

Namísto toho, aby to považoval, jako například zakladatel Amazonu Jeff Bezos, za slabé místo na trhu, které by mohl využít pro sebe, Ma viděl potenciál: všechny ty obchodníky, kteří toužili po fungující on-line obchodní infrastruktuře, a dokonce i všechny ty, kteří ještě ani nepřišli na myšlenku jít se svým zbožím na internet a oslovit zákazníky v Číně, nebo dokonce na celém světě.

Byl to začátek internetového obchodování. Možnost oslovit jako maloprodejce miliony zákazníků byla ještě stále revoluční myšlenkou. A skutečnost, že jako start-up neoslovím milionové publikum, ale jen malou skupinu nepřipojených obchodníků, byla prakticky neznámá. A samozřejmě tento odvážný krok byl úspěšný. Od té doby se Ma zabýval hlavně vývojem tohoto ekotopu a snahou být stále více nepostradatelným.

Zatímco Amazon sází na strategii „Růst silou“ a investuje do všech odvětví internetového průmyslu, v nichž očekává expanzi, Alibaba chce vybudovat ekosystém, který - jak tvrdí Jack Ma - je založen na udržitelnosti a zdravém růstu. Podle toho firma přebírá své dodavatelské řetězce, rozšiřuje se na související trhy a vstupuje do společností, které byly dosud jejími poskytovateli služeb. Výsledkem je, že skupina Alibaba získává stále větší kontrolu nad svými obchodními zájmy a zvyšuje ziskové marže. Zprostředkovatel postupně ovládá ostatní prostředníky. Vertikální zpětná integrace, diverzifikace založená na dovednostech a dopředná integrace - tak se nazývají všechny tyto ekonomické strategie, kterými je možné dekódovat tajemství úspěchu Alibaby. Můžete to také označit jako růst s podstatou.

Všichni chtějí vědět, jak to Ma dělá

Ale žádné vysvětlující vodítko není bez zakladatele Alibaby úplné: Jack Ma je zároveň kamarádský vizionář, tvrdý obchodník a kosmopolitní filozof. Před svými zaměstnanci jednou vystoupil v převlečení jako Lady Gaga a rád veřejně šíří své časté životní zvraty a svůj skromný původ. To je jeden Jack Ma. Druhý se objevuje na světové scéně a je oslavován hlavami států a obchodními magnáty. Americký exprezident Barack Obama s ním hovořil na setkání Asijskopacifického hospodářského společenství (APEC). Jako jeden z prvních se Ma setkal s Donaldem Trumpem, dva týdny před tím, než Trump nastoupil do úřadu jako nový americký prezident, aby mu slíbil milion pracovních míst přímo v USA (pro některé pozorovatele to byl zručný krok a také začátek nové soutěže IT gigantů v USA).

Všichni Jacka Ma milují - není divu! Alibaba Group je fantasticky úspěšná a Jack Ma je v Číně velmi silný. Každý, kdo chce dělat v říši středu on-line obchody, sotva může skupinu Alibaba obejít: přes její webové stránky je provozováno téměř 80 procent všech čínských internetových obchodů. Má 423 milionů zákazníků za rok a 507 milionů mobilních uživatelů za měsíc. Službu Alipay využívá 520 milionů Číňanů. Pouze čínská společnost WeChat Pay je se svými 600 miliony aktivních uživatelů ještě větší než obě jmenované - a také na mezinárodním poli.

V celosvětovém měřítku se někdy zobchoduje přes Alibaba Group více zboží než přes Walmart, Amazon a eBay dohromady, a to pouze s jednou sedminou počtu pracovníků samotného Amazonu, což činí Alibabu mimořádně efektivní firmou. A skupina roste a roste: tržby za poslední čtvrtletí roku 2017 se ve srovnání se stejným kvartálem předchozího roku zvýšily o 60 procent; samotný cloudový business se během tohoto období více než zdvojnásobil. Pro srovnání: Amazon dokázal v roce 2016 v Číně dobýt méně než 1 procento internetového trhu, který má hodnotu 320 miliard eur. Tmall.com patřící do skupiny Alibaba, který je asi nejvíce srovnatelný s Amazonem, obsadil v B2C byznysu 56,6 procenta trhu.

Jack Ma a jeho Alibaba Group jsou klíčem k úspěchu v Číně. Tato nadřazenost ale může být v Číně v ohrožení - jednotlivé obchodní oblasti jsou napadány hlavně konkurencí jako JD.com (skutečný „čínský Amazon“), Tencent, Baidu a e-platebními iniciativami čínských bank. Ve zbytku světa je to však stále pravda. Tento obrázek se snaží Alibaba prodávat po celém světě. Protože ani expertům na čínský obchod není často úplně jasné, jak čínský trh funguje a jakou roli v něm Alibaba hraje.

Sušené mléko, kosmetika a zpět k betonu

V Evropě to už některé značky pochopily. Příkladem mohou být německé drogistické řetězce Rossmann a dm, působící i v Česku. Rossmann nabízí od loňského jara jako jednu z platebních možností také Alipay a snaží se tak nalákat k nákupům zvláště čínské turisty v Německu. Značka dm prodává své nejoblíbenější produkty ve svém vlastním internetovém obchodě na Tmall.

„Zájem koupěchtivé čínské střední třídy o německé výrobky je velmi vysoký,“ tvrdí německé zastoupení společnosti Alibaba. Německé značky znamenají kvalitu a vysokou ochranu spotřebitele, klíčovou byla také aféra s otráveným sušeným mlékem v Číně. „Kojenecká výživa je absolutní číslo jedna, následují doplňky stravy a produkty pro krásu a zdraví. Oblast elektroniky a techniky také patří mezi nejlepší prodávané artikly.“

Kdo ví, možná bude Alibaba vystavovat také evropské značky na Home Times, reinkarnaci butikového supermarketu, kde se v „kamenném“ obchodě z betonu, dřeva a skla prodávají nejúspěšnější produkty z on-line divize obchodu Alibaba Tmall. Přinejmenším jedna z budoucností Alibaby je stále tady a teď.

***

Budoucnost Alibaby

> Rovná práva : Skupině Alibaba se podařilo to, na čem si celé Silicon Valley vylámalo zuby: podíl žen mezi jejími zaměstnanci je 50 procent a 30 procent ve vedení společnosti. Jedna třetina za-kládajících členů, včetně partnerky Jacka Ma, byly ženy. Bez žen by podle předsedy Ma Alibaba neuspěl. „Zaměstnejte tolik žen, kolik jen můžete!“ tak zní jedno z tajemství úspěchu. „Ženy budou v 21. století velmi silné.“
> Umělá inteligence, internet věcí, uživatelské rozhraní, Fintech, analýza dat, kvantové počítače: Začátkem října Alibaba oznámil, že investuje 15 miliard dolarů do budoucích technologií a otevře výzkumné laboratoře po celém světě.
> Velký cíl: Alibaba by měl za dvacet let dosáhnout 2 miliard zákazníků a 10 milionů podniků a vytvořit 100 milionů pracovních míst. Společnost by pak byla - čistě ekonomicky - malým státem.

***

Rozdíly

Jack Ma na výročním zasedání Světového obchodního fóra v Davosu 2017:
„Rozdíl mezi Amazonem a námi je, že Amazon je impérium. Řídí, nakupují a prodávají vše sami.
My chceme být naproti tomu ekosystémem. S naší pomocí by měli jiní něco prodat, chceme být užiteční a vždy se ujišťovat, že ten druhý je silnější než my.

Díky našim technologiím a novinkám mohou naši partneři - 10 milionů majitelů malých firem -konkurovat firmám jako Microsoft a IBM. Naše filozofie spočívá v tom, že pomocí internetu můžeme proměnit jakoukoli společnost na Amazon.“

Foto popis| Rodokmen Alibaby
Foto popis| Pro každého něco Alibaba Group je ekosystém pro on-line obchod na obchodních platformách mezi byznys partnery a spotřebiteli (B2B, C2C a B2C). Je podporován cloudovými, platebními a logistickými službami. Některé jsou přímými konkurenty amerických společností, jiné ne.
Foto popis| Mezinárodní konkurence V jednotlivých obchodních segmentech skupina Alibaba soutěží s mezinárodními společnostmi. Jako celek je ale Alibaba v Číně v současné době neporazitelný. Ještě zajímavější je mezinárodní expanze tohoto gigantu e-byznysu.
Foto autor| Foto: Wikipedia

Foto popis| „Nejsem technický typ. Dívám se na techniku očima svých zákazníků.“ Jack Ma zakladatel a předseda představenstva Alibaba Group
Foto popis| Evropské značky jsou v Číně oblíbené, zvláště ty sportovní. FC Bayern se prezentuje i na Tmall Global: fcb.tmall.hk.
Foto popis| Od průmyslových zařízení až po drobné gadgety - na Alibaba najdete vše. Jako například linku na plnění lahví za 30 000 dolarů.
Foto popis| Obrat není všechno Alibaba realizuje pouze čtvrtinu obratu Amazonu, je zato mnohem efektivnější: 6,2 miliardy eur - zisk v obchodním roce 2017 při sedminásobně menším počtu zaměstnanců.
Foto autor| Zdroj: Alibaba

O autorovi| FELIX KNOKE, autor@chip.cz

Příbuzná témata: