Elektrické automobily jsou v evropském provozu zatím stále okrajovým fenoménem. Na motoristických výstavách (posledním velkém autosalonu v Paříži) to už ale vypadá úplně jinak: všichni výrobci jsou na cestě do nového, elektrifikovaného světa.
Elektromobilita přichází. Přestože prodejní čísla v roce 2018 jsou stále ještě skromná, trh je ve fázi exponenciálního růstu. V sousedním Německu navíc oznámili od příštího roku snížení daně z firemních elektrických vozů o polovinu (na 0,5 procenta z kupní ceny za měsíc namísto jednoho procenta u konvenčních vozidel), takže k vítěznému tažení elektrické mobility se přidávají i (některé) evropské vlády.
V roce 2018 se však autoprůmysl těžce potýkal s uspokojováním i stále ještě nízké poptávky: plug-in hybridní modely jako Audi A3 e-tron byly vyprodány na celé měsíce dopředu, levné elektromobily z Dálného východu, jako je Hyundai Ioniq, nebo dokonce Nissan Leaf, se dodávaly pouze s dlouhými čekacími dobami. Homologace nových vozidel podle standardu WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) namísto zastaralého NEDC také ztěžuje uvádění plug-in hybridů na silnice, protože je nyní zapotřebí větších baterií, aby se výrobci mohli kvalifikovat k získání označení elektrovozu. Po uplynutí přechodného období, které trvalo do 1. září, mnoho dodávaných nabízených hybridů z nabídek vypadlo. Například Daimler většinu vlastních hybridů z trhu stáhl a odkazuje na nové nástupnické modely. Automobilový průmysl však nemá jinou možnost: aby v roce 2021 plnil limity spotřeby vozového parku, nesmí prodané automobily produkovat v průměru více než 95 gramů CO2 na kilometr. Dnes neexistuje snad ani jediný konvenční spalovací motor, který tuto hranici splňuje. Pro dosažení této hodnoty jako průměru v současné době neexistuje žádná alternativa k (alespoň částečné) elektrifikaci pohonů. Skutečnost, že WLTP ignoruje emise CO2 z elektráren, ze kterých elektrická energie pro automobily pochází, nepomůže klimatu ani v roce 2021 – nicméně to, že elektrická soustava se musí důsledně posunout k neutrální produkci z hlediska CO2, je hotová věc.
Dojezd 400 km jako standard třídy
Samozřejmě že všechny nové automobily mají spotřebu paliva a emise znečišťujících látek klasifikovány podle WLTP, a to také ukazovaly i na autosalonu v Paříži – střídá se každý rok s obdobným autosalonem ve Frankfurtu a společně tvoří nejvýznamnější evropský autoveletrh. Němečtí výrobci prémiových vozů se na veletrhu ukázali v plném světle se svými novými elektromodely: Audi e-tron quattro a Mercedes C EQ jsou odpovědí na americkou Teslu Model X a britský Jaguar i-Pace. Tyto vozy se řadí do stále rychle rostoucího segmentu SUV, mají všechny hmotnost vyšší než dvě tuny, dva motory s celkovým výkonem přes 400 hp, pohon všech čtyř kol a baterie, které umožní více než 400kilometrý dojezd. Mercedes s 80 kilowatthodinami má nejmenší baterii z nově uváděných vozů – praktický dojezd by měl být proto spíše kolem 350 kilometrů, Audi spoléhá na 95kWh akumulátor, který se může také pochlubit velmi rychlým 150kilowattovým nabíjecím výkonem: nejdéle po 40 minutách je baterie na 80 % plná.
Co se týče cen, Evropané značně překonávají elektrického průkopníka, značku Tesla: vstup do prémiového elektrického segmentu je k dostání až od 80 000 eur. Spousta peněz, ale mnoho prodávaných SUV se spalovacími motory je ještě dražších. Pokud jde o otázku kontinuálního výkonu, řízení dobíjení a bezpečnosti článků baterie při havárii, všechny evropské automobily by na tom měly být lépe než Tesla – Jaguar i-Pace to již prokázal v jízdních testech.
BMW ukázalo jen studii – výroba až od roku 2021
Mnichovská automobilka BMW má v podobě i3 elektrický vůz v nabídce téměř pět let a společně s plug-in hybridy prodala zatím 150 000 elektrifikovaných vozidel. V soutěži s výše uvedenými novými SUV ale BMW zaostává – v Paříži ukázala pouze studii s názvem iNext, která však bude pravděpodobně velmi podobná nadcházejícímu modelu i5. To, co na obrázcích vypadá jako mírně natažená verze i3 s mimořádně nápadným orámováním pro BMW typických ledvin na přední masce, je však ve skutečnosti 5,05 m dlouhé SUV. Dokonce ani BMW nemůže zastavit pokračující trend směrem ke stále větším vozidlům. Ale je tu také hmatatelný důvod pro vysoký formát SUV: u všech nových elektrických vozidel jsou baterie uloženy v modulu, který zabírá celý spodek vozidla. Ve srovnání s bateriemi vozu Tesla, ve kterém se mezi články baterie musí ještě vměstnat chlazení, jsou moderní ploché buňky baterií využívané evropskými výrobci chlazeny shora i zdola, čímž se zvyšuje možná hustota uspořádání, ale zároveň i celková výška. Jinými slovy: s novými bateriemi není možné postavit nijak zvlášť nízké vozidlo, takže výrobci se orientují směrem nahoru.
Kromě typu konstrukce chce ale BMW dělat vše jinak a integrovat do iNext všechny prvky, které jsou očekávány pro modelový rok 2021: pro auto slibují vývojáři aspoň autonomii úrovně 3, připraveno by mělo být dokonce na úroveň 4. V praxi to znamená, že asistenční systémy mohou zcela převzít řízení na vhodných silničních úsecích, avšak pasažer vlevo vpředu se v rámci stanoveného reakčního času (asi deset sekund) musí občas znovu stát řidičem. Interiér studie je již navržen tak, aby zde řidič i spolujezdci mohli příjemně trávit volný čas: koberce, design sedaček a informační systém připomínají spíše obývací pokoj než kokpit vozu.
I u koncernu VW pokračuje budoucnost: v podobě studie I. D. Neo ukazují vývojáři z Wolfsburgu jakýsi Golf nového desetiletí: podobně jako z německého bestselleru by měla být z I. D. vytvořena celá modelová řada, která pokryje všechny segmenty až po velký van. Základem je tzv. modulární elektrická stavebnice (Modulare Elektro-Baukasten – MEB), což je systém komponent, který lze použít k sestavení různých variant všech velikostí a výkonových tříd. MEB by měl být využíván celým koncernem, tedy i Škodou. Uvedení na trh: nejdříve v roce 2020.
Korea: Levné technologie, dlouhé dodací lhůty
Dokonce i korejští výrobci spoléhají na design SUV – ačkoli v mnohem kompaktnějších rozměrech než evropská konkurence, nebo dokonce Tesla: Hyundai Kona electric, který byl představen před půl rokem, je nyní konečně možné objednat i v Evropě. Od asi 35 000 eur je k dostání slabší varianta o výkonu 100 kW/136 koní a také „velká“ Kona s výkonem 150 kW/204 k a více než 400km dojezdem stojí méně než polovinu toho, co velká prémiová SUV. Konkrétní termíny dodání je v současné době obtížné odhadovat a sahají daleko do roku 2019.
Zajímavou alternativu nabízí Nexo Hyundai. Po modelu ix35 Fuel Cell je Nexo již druhým vozidlem s palivovými články a vodíkovým zásobníkem. S cenou 69 000 eur není sice kompaktní SUV rozhodně žádný vůz pro masový trh, ale odvážný pokus ukázat vlastní prapor pokroku. Technologie slibuje skutečnou schopnost dálkové dopravy, protože v několika kilogramech vodíku je dostatek energie na stovky kilometrů a protože tankování trvá méně než deset minut. Chudá síť čerpacích stanic (u nás v současnosti 0 a do konce roku možná 2, v sousedním Německu 22 čerpadel) mluví však proti rychlému nástupu vodíkové dopravy. Kromě toho tento zdroj energie stále není získáván z CO2 neutrálních systémů – například elektrolýzou za použití sluneční nebo větrné energie –, ale vzniká jako odpadní produkt ve výrobních procesech minerálních olejů. Navíc je současná účinnost stále neuspokojivá: pouze 40 až 50 procent energie z vodíku je přeměněno na pohon – současný dieselový motor za zlomek ceny vozidla s palivovými články to umí také.
Stále rychleji
Vysoké rychlosti jsou nepřítelem dlouhého dojezdu. Nicméně i e-auta se snaží dosahovat stále nových rychlostních rekordů. První místo mezi ohlášenými vozy drží nový Tesla Roadster, který by měl zrychlovat z nuly na 100 km/h za 1,9 sekundy a dosáhnout rychlosti až 400 km/h. Tesla tento vůz v Paříži neukázala, ale je všudypřítomný jako vzor pro každé elektrické sportovní auto. Několik výrobců ale své elektrické závodní vozy předvedlo: nová generace Formule E vychází z malých motorů o výkonu 340 koní, konečně zvládne zajet celou závodní vzdálenost a bude hrát zcela určitě důležitou roli ve sportovních plánech všech velkých výrobců.
Foto popis| Audi e-tron quattro navazuje na novou konstrukční řadu a podobá se většímu modelu Q8. Pod kapotou se skrývá elektrická technologie na více než 400 km.
Foto popis| VW předvádí stále nové varianty svého konceptu I. D. – v jistém smyslu se jedná o Golf elektrického věku. Do uvedení na trh uběhnou ale ještě dva roky.
Foto popis| Stejně jako Audi a Jaguar (ten je již na trhu) následuje trend elektrických SUV i Mercedes. EQ C nicméně nabízí poměrně skromnou baterii.
Foto popis| Obývací pokoj na kolech V iNext od BMW (viz obrázek vlevo) převládá pocit pohody. Řidič se může v autonomním režimu jízdy uvolnit.
Foto popis| Hyundai Kona má díky příznivým cenám elektrický vůz pro velkou skupinu zájemců. Přes 400 kilometrů za méně než 40 000 eur – nic výhodnějšího na trhu nenajdete.
Foto popis| V modelu Nexo prezentuje Hyundai své technologické ambice: je to druhý sériový model s pohonem na vodík od tohoto korejského výrobce.
Foto popis| Pole-position ve startovním poli elektrických vozů by měl obsadit nový roadster Tesla: z nuly na sto za 1,9 sekundy.
Foto popis| Téměř tak rychlý jako Tesla: závodní vůz formule E iFE.18, se kterým se BMW zapojí do závodního seriálu těchto elektrovozů.
O autorovi| SEPP REITBERGER, autor@chip.cz S