Rok 2018 je rokem elektrických aut. Jaguar a Audi, dva evropští výrobci, nyní chtějí dokázat, že elektrické auto může být mnohem lepší než Tesla. Byli jsme u toho.
Cestou z kopce se baterie nabije
Po cestě dolů se potenciální energie ve spalovacím motoru přemění pouze na teplo – poznáte to na horkých brzdách. Energie se tedy nejen ztrácí, ale také znamená opotřebení brzd. Elektrické automobily se naopak místo tepla zotavují: e-motory mění svou účinnost a pracují jako generátory, brzděním se nabíjí baterie.
Rekuperaci ovládá každé elektrické auto. Při implementaci však existují velké rozdíly: vysoké nabíjecí proudy zatěžují akumulátor, takže maximální brzdný výkon je omezen. Pokud řidič brzdí víc, než je možné zvládnout pomocí rekuperace (například při vysokých, nebo naopak velmi nízkých rychlostech), dojde k přechodu na běžné brzdy. Když je přechod viditelný, ruší vás neobvyklý pocit z brzdového pedálu. Mnoho elektrických vozidel také jednoduše přestane rekuperovat, jakmile zasáhnou brzdové kotouče. Audi tomuto problému věnovalo velmi mnoho úsilí, a na Pikes Peak se to ukázalo: vůz rekuperoval výkonem maximálně 70 kW a s přetížením nejvýše 0,3 G – abstraktní hodnoty lze přeložit do velmi nenápadného a komfortního pocitu z brzdění. Pro fanoušky amerického motoristického sportu je 4 300 metrů vysoký vrch Pikes poblíž Colorado Springs určitým druhem posvátné hory: každoročně se zde koná velkolepý vrchařský závod, ve kterém se na zhruba 20kilometrovém úseku překonává výškový rozdíl přes 2 000 metrů. Od roku 2018 je vrchol v elektrických rukou: Romain Dumas, řídící vozidlo VW I. D. R, 500kW elektrický závodní speciál, byl prvním člověkem na vrcholku, který to zvládl pod osm minut. Spalovacím motorům se pravděpodobně nikdy takového záznamu nepodaří dosáhnout, protože jim ve vysokých nadmořských výškách doslova dojde dech.
Koncernová dceřiná společnost Audi nyní v Coloradu ukázala, že elektrický pohon je výhodou nejen při cestě nahoru. S maskovanými předprodukčními vozy e-tron quattro si vyjela na horskou trasu. Výstup stojí energii – u přibližně 2,5tunových Audi docela hodně: 13,6 kilowatthodiny potenciální energie si musí elektromotor vybrat, což je znatelně víc oproti běžným jízdním podmínkám. U spalovacího motoru to není nijak odlišné: stejně těžké auto bude pro překonání takového výškového rozdílu potřebovat asi čtyři litry benzinu. Pokud zpomalíte vozidlo až do úplného zastavení, projevuje se změna brzdění kotouči měkce a harmonicky, zatímco rekuperace získává zpět co nejvíce energie. Výsledek na konci měřené části s asi 1 900metrovým výškovým rozdílem: dobrých devět kilowatthodin se dostalo zpět do baterie neboli dvě třetiny potenciální energie, která by byla jinak ztracena ve spalovacím motoru.
Než bude e-tron quattro k vidění v běžném provozu na evropských silnicích bez kamuflážního přelepu, zato se skvělými kamerami namísto zpětných zrcátek (viz úvodní obrázek), budeme si muset ještě chvíli počkat. Koneckonců, s jeho cenou (začínající na 2 milionech korun) a technickými parametry (kapacita baterie nejméně 90 kWh, dojezd nejméně 400 kilometrů, rychlé nabíjení 150 kilowatty) je jasné, že Audi bude velmi silnou konkurencí pro špičkové modely Tesla.
Jaguar i-Pace jako taxi v Mnichově
Docela podobné údaje nabízí Jaguar i-Pace, který je již možné objednat. V německém Mnichově dokonce jezdí flotila deseti těchto vozů jako taxi. Stejně jako Audi je Jaguar prodáván jako SUV, ale jeho design je v souladu s elektrickým pohonem: vozidlo má poměrně krátkou přední kapotu a při své nižší celkové délce obzvlášť velký prostor pro cestující – a s výškou 1,57 metru je také nižší než typické SUV této třídy. Při jízdním představení jsme se sami mohli dostat za volant.
Zatímco ohromnou sílu vysoce výkonného elektrovozu známe už z Tesly, Jaguar ukazuje, jakou dynamiku jízdy si můžete dopřát s elektrickým pohonem. Zde jsou Britové před Američany – v porovnání s i-Pace je Tesla Model X velmi těžkopádný. Adaptivní vzduchové odpružení – bohužel jen za příplatek, ale velmi vhodné – vytváří spolu s širokým rozchodem, nízkým těžištěm a standardními pneumatikami vynikající dojem. Jaguar se drží na asfaltu jako přilepený, bleskově rychle reagující pohon všech kol protahuje nejméně 2,1tunové SUV přesně každou zatáčkou. Jen sportovně orientovaní jezdci si budou pravděpodobně trochu stěžovat na poněkud necitlivé řízení.
i-Pace zvládne až 500 kilometrů
Řízení vozového parku přirozeně vyžaduje jeho úspory na nabíjecích stanicích. I zde ale Britové udělali velký krok kupředu. Alespoň na dálnici byla baterie Jaguaru během dlouhé projížďky pod plným plynem poměrně nepřekonatelná – přístroje často signalizovaly, že auto při zpomalování získává elektřinu rekuperací. Jaguar udává dojezd 480 kilometrů podle nového měřicího cyklu WLTP. Po prvních zkušebních jízdách nám 400 kilometrů připadá realističtějších, což ale velmi závisí na stylu jízdy: průměrná spotřeba byla mezi 19 kWh a 34 kWh na 100 kilometrů. To znamená: při sportovní rychlé jízdě byste měli očekávat pouze 300 kilometrů, s pohodlnou jízdou 400 až 500 kilometrů.
Při nabíjení nedosahuje Jaguar hodnot Audi: Je schopen čerpat maximálně 100 kilowatt – stejnosměrná rychlá nabíječka na vhodných nabíjecích stanicích ale i při tomto nabíjecím výkonu může za 45 minut dobít až 80 procent kapacity baterie (tj. dalších 250 až 400 km).
i-Pace bude stát nejméně 77 850 eur (1 950 000 Kč) – s vybavením podle přání ale může také překonat cenu 100 000 eur (2,5 milionu korun). Ve srovnání s minimálně 95 830 eury, která jsou potřeba na pořízení konkurence Tesla Model X, není i-Pace vzhledem ke svým vlastnostem a vysokému výkonu 400 koní špatnou nabídkou. Skutečný srovnávací test mezi e-tron quattro a i-Pace bude ale pravděpodobně velmi vzrušujícím soubojem.
Analýza rekuperace Vývojářská aplikace zobrazuje ve voze e-tron quattro brzdný výkon a přesný tok energie. Výsledek po výletu na Pikes Peak: Audi rekuperuje dvě třetiny energie.
Foto popis| Audi e-tron quattro V Coloradu na horské trase ještě jako maskovaný předprodukční vzorek, vpravo už v plné parádě.
Foto popis| Elektrické Jaguary v akci V Mnichově jezdí již deset vozů Jaguar i-Pace jako taxi. Objednat si je a svézt se s nimi může každý.
O autorovi| SEBASTIAN VIEHMANN, SEPP REITBERGER, autor@chip.cz S