Přejít k hlavnímu obsahu

Muž, který toho chtěl příliš

Je Elon Musk na pokraji zhroucení, nebo se jen objevuje jeho pravá tvář? Po roce extrémů je důvěra v Muskovy schopnosti na bodu nula. 

Život na hraně

Elon Musk si stanovil velmi ambiciózní cíle: privatizovat vesmírné cestování a udělat z elektromobilu masový produkt. A vedle toho se chytá každého velkého nebo malého nápadu: vrtání tunelů, prodej plamenometů, udržování umělé inteligence pod kontrolou, produkce elektrických střešních tašek a pak se stane ještě výrobcem baterií. Musk bere svět jako svůj projekt a chce za něj převzít zodpovědnost jako jeho generální manažer. Můžeme to také nazvat jako micromanagement v makroekonomické oblasti. Představte si jeho břemeno jen v letošním roce: když 6. února 2018 raketa SpaceX vystřelila jeho použitý Tesla Roadster na sluneční dráhu, svět tleskal. Když Tesla následující den oznámila čtvrtletní ztrátu ve výši 675 milionů dolarů, euforie rychle zmizela. Byl Roadster ve vesmíru jen zastíracím manévrem? Poté přišly další neúspěchy: 3. března najel Tesla Model X se zapnutým autopilotem do oddělovacího pruhu a řidič zemřel. Nebyl to pro Elona Muska snadný rok. Na jedné straně tu jsou velkolepé úspěchy s vesmírnou společností SpaceX, na druhé straně pak nekončící řetězec neúspěchů v jeho automobilové společnosti Tesla. Nejdůležitější ale je, že sám Musk představuje problém: nikdy nebyl přítelem uvážlivých slov, ale jeho velkohubá vizionářská vystoupení mu doposud procházela. Dnes působí spíše zoufale, když na Twitteru kolem sebe buší a po nocích loví své on-line kritiky. V uplynulých měsících ponížil své kritické akcionáře, urazil analytiky, ukázal své frustrace a odhalil před světem svůj soukromý život maniodepresivního workoholika. A jako by to nestačilo, veřejně svůj duševní a fyzický pokles ještě dále šíří. Ztratil snad kontakt s realitou? Jedná se o volání o pomoc? Nebo to všechno jsou spíše než symptomy známky Muskovy neochvějné svrchovanosti a suverenity v tom, že se veřejně odhalí – a nakonec z toho všeho vyjde jako vítěz? Ratingová agentura Moody‘s snížila rating Tesly ze stabilního na negativní kvůli výrobním problémům a všeobecným finančním obavám. A ve stejný den musela společnost povolat do servisu na 123 000 vozů Tesla Model S kvůli rezavým šroubům. Přestože za náklady na svolávací akci byl zodpovědný dodavatel, incident firmu, která se trápí, dále poškodil: ten týden klesly akcie Tesly o dalších 15 procent.

Tětiva se napíná

Elon Musk je mistr v odvádění pozornosti. Pokud něco na jedné straně jeho firemní říše nefunguje, upoutá pozornost veřejnosti na bizarní vedlejší projekty, jako je plamenomet a jeho tunelovací společnost Boring Company. Ale když chtěl přijít na pomoc se svou miniponorkou dětem uvězněným v zaplavené jeskyni v Thajsku, jeho kouzlo se vypařilo. Muska už neberou vážně. Když britský speleolog Vernon Unsworth popsal v televizi Muskův pokus jako nereálný a jeho snahu o záchranu jako plánovanou PR senzaci, Musk ztratil nervy. Na Twitteru Unswortha zkritizoval, a dokonce ho označil za „pedo“ neboli pedofila.

Ačkoli se musel Musk později za své připomínky omluvit, důvěra v jeho vizionářské schopnosti byla vážně otřesena: je to stále ještě nadšený podnikatel, nebo už překročil práh a káže absolutní bludy? Už předtím byl častěji upozorňován, že by se měl trochu držet zpátky – nebo alespoň více kontrolovat. Nyní se ale najednou začaly objevovat otázky na jeho duševní zdraví: Je Elon Musk před vyhořením? Nebo už hoří?

„Minulý rok byl nejtěžší a nejbolestivější rok mé kariéry,“ uvedl Musk v ubrečeném rozhovoru pro New York Times v polovině srpna. „Byla to agónie.“ Když se ho zeptali na jeho fyzické zdraví, jen odpověděl: „Není to nejlepší. Přátelé, kteří mě navštívili, si o mě skutečně dělali starost.“ Ale Musk si zvolil práci pod tlakem a například vždy obcházel pokusy vedení Tesly udělat z něj muže číslo dvě. Ale teď, když sám ohlásil privatizaci svého automobilového podniku – Saúdové jako hlavní majitel, nebo možná SpaceX? – tím, že dal na Twitter nepodloženou zprávu, se zdá, že tětivu svého luku už natáhl příliš. Akcie automobilky reagovaly nebývalým růstem, minimálně do té doby, než Musk tuto informaci o tři týdny později odvolal. Měla to být pomsta burzovním spekulantům, kteří hromadně sázeli na pokles hodnoty akcií Tesly?

V každém případě to celé zavánělo podvodem a Musk se kvůli této akci dostal do hledáčku burzovních regulátorů a nově se o jeho kroky začalo zajímá také ministerstvo spravedlnosti Spojených států amerických. Americká Komise pro cenné papíry a její výbor nenechaly věc jen tak a podaly na Muska a jeho společnost žalobu. Vše nakonec skončilo mimosoudním trestem: Musk i Tesla byli potrestáni za manipulaci s trhem. Musí zaplatit 20 milionů dolarů a Musk musí navíc odstoupit z pozice předsedy správní rady. V Tesle však může nadále zůstat jako CEO.

O Muskovi by se dalo vyprávět drama podobné příběhu o Ikarovi: Muž, který chtěl příliš mnoho. Ale je možné na to pohlížet i jinak. Ne každý CEO se tak angažuje na sociálních médiích a pracuje tak tvrdě na svém vlastním selhání. Takže otázka by možná měla spíše znít, jak lze pomoci tak ambiciózním jedincům, aby své plány prováděli udržitelným a vyváženým způsobem, aniž by tím ublížili sobě či svému prostředí. A jakou roli hraje spojení technologického pokroku s osobními ambicemi člověka?

Foto popis| 3. března narazila Tesla X se zapnutým autopilotem do rozdělovače jízdních pruhů. Před nárazem vozidlo silně zrychlilo. Tesla to dává za vinu údajně rozptýlenému řidiči.
Foto popis| Údajně 20 000 plamenometů prodala společnost Elona Muska Boring Company. Byl to jen manévr, který by odtáhl pozornost od výrobních potíží v továrně Tesla koncem roku 2017?
Foto popis| Muskova tunelovací společnost Boring Company chce přepravovat automobily pod zemí na saních. Projekt se nazývá Dugout Loop. Neuvěřitelná narážka na odvolání vedoucího inženýra společnosti Tesla Douga Fielda?
Foto popis| Jen kolem SpaceX probíhá všechno hladce: miliardové objednávky NASA jsou zajištěny a rakety fungují jako hodinky.
Foto autor| Foto: dpa/picture alliance,Wikipedia, The Boring Company, NASA

O autorovi| F E L I X KNOKE, autor@chip.cz

Příbuzná témata: