Přejít k hlavnímu obsahu

Jaká bude příští Wall Street?

Monopol datových společností: Apple, Alibaba a spol. tvrdě bojují o přední pozice v podnikatelském světě. Který koncern se stane digitální velmocí? 

Žádné impérium nepřežije na věky. Nikde není toto triviální zjištění tak číselně přesné jako na akciovém trhu. Před padesáti lety byl General Motors (GM) nejhodnotnější akciovou společností na světě, v roce 2009 vyhlásil insolvenci. Díky vládní podpoře se výrobce automobilů na burzu vrátil, ale na světovém akciovém trhu se propadl přibližně na 200. místo. Dnes hospodářskému světu vládne jiný koncern, a to už poměrně dlouho: od roku 2011 je nejhodnotnější společností na světě Apple.

Na nejvyšší pozici Applu jsme si už zvykli, ale i za ním se na vrchol derou další technologické společnosti. Mateřská firma Googlu Alphabet bojuje s Amazonem a Microsoftem o druhé místo, všechny tři jsou těsně za Applem. Pak následuje Facebook. S Tencentem a Alibabou vstoupily také dvě čínské digitální společnosti do první světové desítky. Tato dominance jednoho průmyslu není neobvyklá. Na počátku roku 1968 se vedle GM v první pětce nejbohatších společností světa nacházel Chrysler a Ford. O dvanáct let později byla společnost GM sedmá, jako poslední automobilka v přední skupině. Do první desítky se dostalo šest ropných a plynárenských společností. V roce 1990 se obraz znovu změnil: scéně dominovalo pět bank, všechny z Japonska. Na prvním místě pak kraloval další Japonec – Nippon Telegraph & Telephone. O deset let později byli Američané zpět s hráči z různých divizí, do prvních deseti špiček se podařilo proniknout pouze britskému Vodafonu. V roce 2010 se do vedení opět dostaly dvě ropné společnosti, Exxon Mobile a Petrochina.

Nikdo neví, která společnost dosáhne nejvyšší tržní kapitalizace za deset let, ale pravděpodobnost, že se do té doby odehraje další změna v průmyslu, je poměrně nízká. Protože na rozdíl od společností, které dominovaly dříve, dnes technologické společnosti, jako je Alphabet, pronikají do všech oblastí života. Někdy pomalu, jindy rychleji. Většinou velmi rychle. Jejich obrovskou výhodou je, že díky síle dat může být rozebírána každá hospodářská oblast.
Apple a spol. už dlouho útočí na bývalé supervelmoci světové ekonomiky v jejich vlastních prostředích. Automobilové společnosti jsou šťastné, pokud jim Android Auto a Apple CarPlay úplně neseberou všechna data. Komerční banky doufají, že si utrhnou pár drobků z mobilních plateb, z trhu, který ztratily ve prospěch datových společností ještě před tím, než začal skutečně fungovat. Ve zdravotnictví využívají technologické společnosti blízkost k jednotlivým zákazníkům, stejně jako své nezkrotné touhy po výzkumu.

Pouze obchodníci s ropou a plynem uvádějí na trh komodity, jejichž prodejní potenciál je sotva možné překonat zdroji z Číny a Kalifornie. Například už vícekrát ohlášený vstup na burzu společnosti Saudi Aramco by mohlo tohoto největšího světového producenta ropy dočasně vynést na nejvyšší pozici na světě. Dlouhodobé vyhlídky jsou ale nejasné. Touha po ropě je u konce, fosilní zdroje energie jsou vyčerpány. Navíc USA trvale ničí ceny prostřednictvím politických akcí a těžby z břidlic pomocí metody frakování. O energetických alternativách budoucnosti toho navíc inovační stroj Alphabet ví jistě mnohem víc než operátoři rafinerií.

Často jsou data nazývána jako ropa budoucnosti. Tento obraz ale je klamný. Data nejsou vzácnou komoditou. Podle studie společnosti Seagate budou celosvětová data růst o faktor 5 asi do roku 2025. Zdánlivě paradoxně se jejich hodnota tímto růstem zvyšuje. Čím větší je výchozí množina, tím lepší jsou možnosti pro další propojování dat a objevování nových korelací.

Noví hráči nesmějí hrát

Pro technologický průmysl jsou vyhlídky nadějné: své vedoucí postavení ve světové ekonomice si udrží i z dlouhodobého hlediska. Obchodní model všech hlavních hráčů je založen především na ukládání, zpracování a využívání dat. Zároveň se všichni rozšiřují v každém směru, který se zdá lukrativní. Peněz je k dispozici dost. Tato konstelace s sebou nese nebezpečí: pokud v oligopolu všichni dělají totéž, není o ničivou konkurenci, akvizice nebo fúze nikdy nouze. Více než v jakékoliv jiné branži platí v datovém průmyslu základní pravidlo: vítěz bere vše. Lídr na trhu vytváří přirozený monopol, který je ohrožen pouze tehdy, pokud sám ohrozí své vztahy se zákazníky – například tím, že dovolí, aby pochybná společnost zabývající se analýzou velkých dat využívala profily jeho uživatelů a pomáhala realitnímu magnátovi do Bílého domu.

V legendární stolní hře Monopoly by z velkých hráčů mohl nakonec vydržet jen jeden. To, že bude dominovat jedna z existujících megakorporací, a nikoliv nějaký nováček, je zřejmé. Koneckonců, dokonce i vysoce ceněné start-upy, jako je čínský finanční portál Ant nebo americká dopravní společnost Uber, musí být šťastné, pokud přežijí ve svém úzkém oboru jako nezávislé společnosti. Pokud má pochybnosti, může jeden z velkých hráčů uvést na trh konkurenci nebo celý obchod okamžitě převzít. U žádného z gigantů z Číny a USA neexistuje nedostatek likvidních prostředků. Dokonce i růstové tituly, jako je streamingová služba Netflix nebo výrobce čipů Nvidia, budou v nadcházejících letech velkým hráčům těžko unikat, a to i přesto, že mají vysokou akciovou hodnotu.

Facebook: Kde zůstává člověk?

Takže kdo je na nejlepší cestě stát se digitální supervelmocí příštího desetiletí? Nejmenší šanci má Facebook. Společnost se dostala do vážné krize důvěry kvůli skandálu Cambridge-Analytica, který se pro sociální síť rovná superprůšvihu. Po uživatelích začali o podstatě celé věci uvažovat i investoři. Podle poslední čtvrtletní zprávy zaznamenal Facebook během několika hodin nejvyšší korporátní ztrátu v historii. Plných 120 miliard dolarů, zhruba pětina hodnoty společnosti, zmizelo v nenávratnu.

Sociální síť má obrovské obtíže kvůli svému laxnímu přístupu k datům. Dokonce i v případě, že se tento zdroj požáru podaří uhasit, čeká v pozadí další problém, který nedostane pod kontrolu žádný datový expert ani manažer dodržování kvality: Facebook je na počátku růstové krize. Ve druhém kvartálu roku 2018 zaznamenala síť těžící z reklamy měsíční uživatelský růst 1,5 procenta – tak málo jako ještě nikdy předtím. Je možné, že k tomu přispěly záležitosti kolem volebních kampaní. Americký ekonomický redaktor Jeff Reeves však věří spíše ve strukturální problém: „Příslib jakékoli internetově orientované firmy zní: neomezený růst.“ Příslušné platformy by rychle rostly a přinesly ohromující zisky.
Proč Reeves v případě Facebooku už nadále tomuto slibu nedůvěřuje, vysvětluje na základě čísel z Pew Research Centre. Podle nich je 89 procent všech amerických občanů aktivních na internetu. Pokud odečteme lidi nad 50 let, dostaneme se u zbývající populace na podíl 97 procent. V Evropě je situace podobná. Představa, že tito zkušení uživatelé internetu ještě nikdy neslyšeli o Facebooku, je „jednoduše hloupá“. Reeves dospívá k závěru, že většina lidí se již rozhodla, zda se má zaregistrovat na Facebook, nebo ne. Pokud na trzích Facebooku velmi rychle nedojde k babyboomu, začne se míra růstu překlápět. Jeff Reeves shrnuje dilema: „Každý člověk s internetovým připojením je potenciálním zákazníkem. Ale co uděláte, když vám lidi dojdou?“

Samozřejmě, Facebook tento problém také rozpoznal a snažil se rozvíjet nové obchodní oblasti. Takže hledá spolupráci s bankami, aby umožnil uživatelům provádět finanční transakce prostřednictvím Messengeru. Facebook chce kvůli tomu vstoupit do on-line obchodu. Nicméně proti tomu mluví dvě věci: poškozený vztah důvěry s uživateli a tržní síla společnosti Amazon.

Předpověď: Vzhledem k vyčerpanému obchodnímu modelu se Facebook jedničkou hospodářského světa stát nemůže.

Microsoft: Ti, kteří byli prohlášeni za mrtvé, žijí déle

Softwarový dinosaurus Microsoft je dobrým příkladem toho, že dokonce i neporazitelná impéria padnou. Po slavném začátku pod vedením Billa Gatese vmanévroval Steve Ballmer v nulových letech celý koncern do ofsajdu. Ballmer rozpoznal rozmach mobilního internetu příliš pozdě a sám se zesměšnil posměšnými poznámkami ohledně iPhonu.
Ale Microsoft je také dobrým příkladem toho, že padlí obři se mohou zase zvednout. Po nákupu výrobce mobilních telefonů Nokia – katastrofální akce vyvolaná panikou – převzal kormidlo v roce 2014 Satya Nadella a udělal z Microsoftu opět společnost, která se nemusí bát budoucnosti. Nový šéf přeměnil bývalou softwarovou společnost na poskytovatele služeb. Jeho mantra zní: Všechna zařízení na světě by měla být kompatibilní se službami Microsoftu. Význam systému Windows se zmenšil, nyní je ve strategickém centru pozornosti cloud a obchodní platforma Azure. S tímto přístupem orientovaným na podniky vydělává Microsoft více peněz než předchozími kasičkami Windows a Office. Od chvíle, kdy se Nadella dostal k moci, se zisky Microsoftu zvyšují každým rokem o třetinu.

Burzovní hodnota Microsoftu se díky této přeorientaci dotáhla zpět na velké konkurenty Amazon, Apple a Alphabet. Dokonce ani skok na úplný vrchol se už nezdá tak nemožný. Na jedné straně sází společnost velmi úspěšně na umělou inteligenci (AI) k optimalizaci cloudových služeb, na druhé straně se společnost z Redmondu spojila s Walmartem. Největší kamenný prodejce v USA se chce konečně postavit velkému protivníkovi Amazonu s on-linovým know-how Microsoftu.

Předpověď: Radikální přeměna na cloudovou společnost činí z Microsoftu tajného favorita na obsazení burzovního trůnu.

Alibaba: Odvážné myšlenky a umělá inteligence

Vedení Číny je přesvědčeno, že AI se stane motorem globální ekonomiky. Vládní investice ve výši 150 miliard dolarů je určena k posílení vlastní úlohy v tomto scénáři. Nejpozději do roku 2030 se země chce stát globálním lídrem AI. Toto nadšení přeměnilo za méně než deset let bývalé začínající podniky na megakorporace s obrovským počtem uživatelů. Navíc: Nadšení Číňanů pro digitální inovace nezná žádné hranice; ochrana dat je na okraji zájmu.

Skvělé předpoklady pro poskytovatele služeb a obchodníky, jako jsou Alibaba, Baidu a Tencent. Především Alibaba má schopnosti stát se nejhodnotnější společností na světě. Její on-line platforma je ideální pro poskytování zboží a služeb všem segmentům domácího trhu. Alibaba znovu a znovu slaví úspěchy při zavádění velkolepých inovací na trh. Používání mobilních plateb AliPay nebo dodávání zboží pomocí dronů Alibaba jsou v Číně na každodenním pořádku. Dokonce i doručovatelé a messengeři v ulicích čínských metropolí ohrnují nos, když chcete platit v hotovosti, a odkazují na smartphone.

Na rozdíl od Amazonu není Alibaba přímo obchodníkem, ale pouze platformou, která umožňuje partnerům distribuovat jejich zboží a služby. V dlouhodobém horizontu chce koncern zaměřený na řízení rizik a inovace na sebe navázat dvě miliardy zákazníků, včetně 1,2 miliardy mimo Čínu. Alibaba bude přitom profitovat ze zkušeností z domácího trhu, zejména při dobývání rozvíjejících se trhů.

Předpověď: Pokud získá důvěru globálních trhů, má Alibaba skvělé předpoklady, jak se dostat na vrchol.

Apple: Impérium musí být znovu objeveno

Apple je první americký koncern, který nedávno dosáhl tržní hodnoty více než jednoho bilionu dolarů. Doposud se to podařilo pouze společnosti Petrochina, která hned po uvedení na burzu v roce 2007 zažila velmi krátký let ve vysokých sférách. Vývoj Applu je však působivě stabilní. Výrobky mají vynikající pověst a jsou díky svému proprietárnímu charakteru garantem úspěchu. Apple si úspěšně udržuje své zákazníky. Kdo jednou přesedlá na macOS a iOS, nikdy už svět Applu neopustí – a bude vždy kupovat drahé výtvory z Cupertina. Funguje to skvěle, i když se inovace nedostavují. Ale budoucnost už nevypadá tak růžově. Marketingový guru Scott Galloway se domnívá, že Apple díky výrobě malých inteligentních domácích zařízení obrací svou pozornost k domácím sítím. Nicméně, podle rozhovoru s americkým odborníkem, skupina ztratila potřebnou kompetenci v oblasti hlasového řízení: „Další iPhone musí být naplněn hlasovou technologií. Největší chybou bylo, že Siri brzy převzala vedoucí roli v oblasti hlasové kontroly a pak své vedení zase rychle předala dál. Siri byla synonymem hlasového řízení. Ale za pouhé tři roky se Alexe od Amazonu podařilo kopnout Siri do zadku.“

Pokud se Applu brzy nepodaří zformovat s inteligentním asistentem HomePod budoucí podobu domácího zasíťovaného bydlení, je i role iPhonu v nebezpečí. Nejlukrativnější produkt v historii průmyslu ztratí pro své uživatele hodnotu, pokud svět Applu v rozhodujícím bodě – v tomto případě v domácnosti – bude trpět omezeními.
Apple má také pověst kreativního ničitele tradičního obchodního modelu hudebního průmyslu. Ve skutečnosti ho musí znovu získat. I do Spojených států se mezitím rozšířila Spotify – švédská streamovací služba je se 70 miliony placených uživatelů o 20 milionů napřed před Apple Music.

Ještě beznadějněji se jeví situace Applu s videostreamingem. Expert na Apple Galloway věří, že společnost potřebuje vydat hodně peněz, aby na tomto masovém trhu uspěla: „Apple by měl koupit Netflix. Byla by to neuvěřitelně silná kombinace. Netflix se stal operačním systémem pro televizní obrazovky. A protože Netflix tolik podražil, je Apple v současné době jedinou společností, která si může Netflix dovolit. Pak by Apple ovládal všechny obrazovky nejmovitějších spotřebitelů – nejdůležitější, obrazovku smartphonu, a druhou nejdůležitější, obrazovku televizoru.
Předpověď: Apple si nebude schopen udržet vedoucí pozici bez skutečných inovací a nových obchodních příležitostí.

Alphabet: Stále hledající

Vyhledávání je stěžejním stavebním prvkem DNA Alphabetu. Samozřejmě, hledání Google založené na klíčových slovech se stalo v naší globální ekonomice nejvíce udržitelným příjmovým modelem. Ale jde také o hledání technických řešení velkých problémů budoucnosti. Ať už se jedná o medicínu založenou na datech, o autonomní řízení, výzkum prodlužování věku, o domácí sítě nebo umělou inteligenci, je Alphabet všude napřed. V Alphabetu je zodpovědné za tyto „výlety do neznáma“ samostatné oddělení X. Jeho cílem je zkoumání tzv. moonshots, technických řešení, které zásadně změní životy nejméně jedné miliardy lidí. Jeho průzkumný duch stojí Alphabet spoustu peněz, ale akcionáři zůstávají v klidu, minimálně tak dlouho, dokud stacionární a mobilní vyhledávání Googlu bude generovat dvojciferné miliardy dolarů každý rok. Tato závislost na on-line vyhledávání má dlouhodobá rizika, jako je používání inteligentních domácích asistentů, pro které jsou potřeba nové reklamní formáty. Nicméně každé takové nebezpečí je možné kompenzovat rušivým potenciálem výzkumů. Protože každý moonshot dělá z Alphabetu bohatší a nezávislejší společnost. Především úsilí v oblasti umělé inteligence by mohlo radikálně změnit svět a dát koncernu nevídaný růst.
Předpověď: Pokud půjde všechno dobře, Alphabet bude vládnout světu. Pokud ne, výnosy z reklamy udrží tuto geniální společnost ve hře. Amazon: Růst bez hranic

Na první pohled vypadá Amazon jako internetová verze staré ekonomiky. Obchodní platforma kombinuje specializovanou nabídku odborných prodejců na okraji města s rozmanitostí obchodního domu a konkurenceschopnou silou velkého diskontu. Ale vzhled pečlivého on-line prodejce je klamný. CEO společnosti Jeff Bezos sleduje svůj hlavní plán; dělá to tvrdohlavě, dychtivě a bezohledně. Jako knihkupce se Amazon rychle stal synonymem pro on-line nakupování. Velkou silou je loajalita zákazníků. Amazon už dříve vsadil na prediktivní analýzu. Tato doporučení k nákupu fungují tak dobře, protože Amazon síle dat důvěřoval od samého začátku. Předplatné Prime, které bylo zahájeno v roce 2005, udělalo z více než 100 milionů lidí šťastné vězně tohoto koncernu. Například v Německu každý z nich platí 69 eur ročně, v USA dokonce 119 dolarů. Nicméně růst zákazníků s Prime předplatným je větší než kdy jindy.
Úspěch Amazonu není založen na emocích. Zákazníci jsou obchodní partneři, nikoli přátelé. Zůstávají věrní, protože s Amazonem nezažijí žádné ošklivé překvapení a protože si to mohou počítat. Vedle rychlejší a bezplatné dodávky oceňují v Prime také další výhody nabídky.

S těmito výhodami Amazon pohání svou hrubou růstovou strategii. Současně napadá vedení velkých konkurentů na trhu. Co se počtu uživatelů týče, je Prime Video na stejné úrovni jako Netflix, Prime Music roste rychleji než Spotify a Apple Music. Útoky se díky široké nabídce Prime rozrůstají. Údajně 70 procent všech amerických uživatelů hlasového ovládání v domácnosti zvolilo jako hlavní prostředek Amazon Alexa – navzdory silné konkurenci Alphabetu a Applu.
Při vyhledávání produktů na internetu hraje Amazon stejnou ligu jako Google, protože stále více lidí hledá přímo na Amazonu. To zase znamená, že Amazon na Google může útočit i jako reklamní obchodník. Koncern chce využít celého arzenálu možností, zejména na své prodejní platformě. Analytik Collin Colburn se domnívá, že Amazon rozbije reklamní duopol Google – Facebook, protože jeho data, která má k dispozici, mají větší vypovídací hodnotu.

Také jako poskytovatel cloudových služeb společnost vyrostla: Amazon Web Services je světovým lídrem a přispívá každý rok k celkovému zisku více než klasický elektronický obchod. To ale není to nejdůležitější v Bezosových plánech růstu, kterým vše podřídí. S obrovskými investicemi, v poslední době 13,7 miliardy dolarů do řetězce biosupermarketů Whole Foods, udržuje zisk Amazonu nízko. Dlouhou dobu tento přístup zpomaloval růst ceny akcií. Mezitím se ale investorům tato strategie začala líbit. Po drahém nákupu Whole Foods se hodnota akcií Amazonu zvýšila o čtyři procenta, zato kurzy akcií velkých supermarketových rivalů Walmart a Krogera šly dolů.

Předpověď: Amazon je parník, který nic nezastaví – pokud se Alphabetu nebo Alibabě nepodaří udělat nějaký významný nečekaný krok.

Dvě konstanty doprovázejí všechny technologické společnosti: První je, že cesta k vrcholu vede jen přes umělou inteligenci, kterou logicky všichni intenzivně zkoumají. Druhá značí, že rozhodujícím faktorem hry by mohla být schopnost si co nejlépe vyjednat svou pozici s vládami, sdruženími a kontrolními orgány trhu. Protože obchodní povinnosti, antikartelové pokuty, stávky a cenzurní zákony stojí peníze, energii – a občas také důvěru uživatelů, kteří poskytují cenná data.

S

Nejcennější společnosti
Pořadí společností s nejvyšší tržní hodnotou ukazuje rychlé
ekonomické změny v posledních 50 letech.
1967
Podnik Hodnota mld. USD Země Obor
1. General Motors 23,4 * USA Auta
2. Ford * USA Auta
3. General Electric * USA Energetika
4. Chrysler * USA Auta
5. Mobil * USA Ropa
*Pořadí evropského poskytovatele finančních služeb MainFirst – globální srovnání není
1980
1. IBM 39,6 USA Technologie
2. Exxon Mobil 34,9 USA Ropa & plyn
3. Schlumberger 22,3 USA Ropa & plyn
4. Chevron 17,0 USA Ropa & plyn
5. BP 15,9 UK Ropa & plyn
1990
1. Nippon Teleg. & Tel. 112,7 Japonsko Telekomunikace
2. IBM 64,5 USA Technologie
3. Exxon Mobil 64,5 USA Ropa & plyn
4. Ind. Bank of Japan 57,2 Japonsko Banky
5. Fuji Bank 52,1 Japonsko Banky
2000
1. General Electric 475,0 USA Průmysl
2. Exxon Mobil 302,2 USA Ropa & plyn
3. Pfizer 290,2 USA Farmacie
4. Cisco Systems 268,7 USA Technologie
5. Wal Mart Stores 237,3 UK Maloobchod
2010
1. Exxon Mobil 358,8 USA Ropa & plyn
2. Petrochina 293,0 Čína Ropa & plyn
3. Apple 285,4 USA Technologie
4. ICBC 235,7 Čína Banky
5. China Bank Construction 224,4 Čína Banky
2017
1. Apple 875,9 USA Technologie
2. Alphabet 732,8 USA Technologie
3. Microsoft 661,2 USA Technologie
4. Amazon 569,7 USA Technologie
5. Facebook 516,1 USA Technologie

Nejcennější společnosti
Vývoj podle Chipu: Prognóza vývoje do poloviny příštího
desetiletí

2025
1. Amazon USA Technologie
2. Alphabet USA Technologie
3. Alibaba Čína Technologie
4. Tencent Čína Technologie
5. Microsoft USA Technologie

Obrat Jeden z největších favoritů investorů v tomto roce se stal jejich waterloo: po oznámení čtvrtletních výsledků letos v červenci Facebook ztratil jednu pětinu své burzovní hodnoty. Veškeré informace v tomto článku týkající se tržních hodnot se vztahují k září 2018.

Docházejí Facebooku lidi? Známky saturace: Počet „měsíčně aktivních uživatelů“ stagnuje na hlavních trzích Facebooku – v Severní Americe i v Evropě.

FACEBOOK Hodnota 435 miliard na burze ($) Pořadí 6. Obor Technologie Rok založení 2004 CEO Mark Zuckerberg

Comeback Generální ředitel Satya Nadella přestavěl bývalou softwarovou společnost na poskytovatele různorodých cloudových služeb. Od té doby příjmy opět rostou a Microsoft se vrátil do ligy burzovních hvězd.

MICROSOFT Hodnota 838 miliard na burze ($) Pořadí 3. Obor Technologie Rok založení 1975 CEO Satya Nadella Výzva Síť Tencent a nákupní platforma Alibaba jsou nezpochybnitelnými lídry na trhu v Číně. Aby se ale dostaly na vrchol, musí uspět i na Západě.

Vrchol Apple překonal všechny dosavadní rekordy. Jeho prestiž udržuje celý koncern na nejvyšší pozici – stále ještě. Protože úspěch je založen na tvůrčí odvaze a geniálních myšlenkách minulých dnů. Bez průlomových inovací bude Apple zaostávat.

Apple jako stroj na peníze Stagnace na nejvyšší úrovni: S výnosy kolem 50 miliard dolarů ročně se Apple nemusí o svou blízkou budoucnost bát.

APPLE Hodnota 1 015 miliard na burze ($) Pořadí 1. Obor Technologie Rok založení 1976 CEO Tim Cook Zdroj hojnosti Alphabet je v podstatě výzkumná skupina, která financuje své projekty pomocí datově řízené reklamy. V určitém okamžiku se tyto příjmy začnou zmenšovat; pak bude záležet na tom, jestli a kolik „moonshots“ bude mít společnost v zásobě.

ALPHABET GOOGLE Hodnota 808 miliard na burze ($) Pořadí 4. Obor Technologie Rok založení 1998 CEO Larry Page

Alphabet je největší světovou společností zabývající se umělou inteligencí. Pokud výzkum AI splní všechna očekávání, nárůst Alphabetu přesáhne jakákoliv dosavadní měřítka.

Klíčový projekt: Do roku 2023 by měl operační systém Fuchsia nahradit Android a Chrome OS.

Alphabet neustále hledá nové cesty. V době, kdy se automobilový průmysl ještě vysmíval představám o vozech s autonomním řízením, absolvovaly robotické automobily Googlu už veřejné testy. Expanze Jeff Bezos sází na růst za každou cenu. Se svým silným expanzním kurzem ztěžuje život zbývající konkurenci a připoutává stále víc zákazníků ke své říši e-commerce.

AMAZON Hodnota 937 miliard na burze ($) Pořadí 2. Obor Technologie Rok založení 1994 CEO Jeff Bezos

Amazon se stal také lídrem v inteligentním řízení hlasem. Jeho chytrá asistentka Alexa tento obtížný masový trh už dobyla.

Investoři Amazonu věří Hodnota Amazonu se za pět let zvýšila více než osminásobně, i když Bezosovy expanzní strategie udržovaly zisky společnosti relativně nízko.

Foto popis| Microsoft nabízí software a infrastrukturu jako pronajímatelnou službu na úspěšné cloud computing platformě Azure.
Foto popis| Další bláznivý nápad: Dceřiná společnost Alphabetu Calico chce dekódovat a řídit proces lidského stárnutí.
Foto autor| Foto: Stuart Isett/Fortune Global Forum/CC BY-NC-ND 2.0 (Page); Seattle City Council/CC BY 2.0 (Bezos); Výrobci

O autorovi| ROMAN LEIPOLD, autor@chip.cz

Příbuzná témata: