Slovo šéfredaktora
Naše digitální monopoly
Vážení čtenáři,
světu (tedy zatím hlavně tomu obchodnímu) dnes vládnou technologické firmy. Vyplývá to ze srovnání nejcennějších společností, které můžete najít v článku na straně 58. Zatímco v 60. letech minulého století vedli burzovní žebříčky hlavně výrobci aut, v 80. letech těžaři a ještě v roce 2010 také bankéři, v současné době se na špičce seřadily výlučně společnosti ze světa IT: Apple, Alphabet (Google), Microsoft, Amazon, Facebook. Těm pak na záda dýchají čínští konkurenti Tencent a Alibaba. Je taková nadvláda jednoho odvětví normální? Přečtěte si naši analýzu dalšího vývoje těchto firem. Stojí určitě za to, být si vědom, kdo a jakým způsobem nás v této oblasti ovlivňuje a profituje z nás.
Digitální ekonomika měla vždycky problémy s monopoly. Nejdřív tu v době stolních počítačů vládly Microsoft a Intel. Nyní, v době plně propojeného on-line světa, se jako velký problém pro zdravě fungující trh ukazují datoví obři Google, Facebook, Amazon a další. V soutěži o data uživatelů platí, že vítěz bere všechno. Čím víc toho o nás bude vědět, tím cílenějšími službami, zákaznickými výhodami a věrnostními programy nás může nalákat. Připoutat si k sobě zákazníky a tím zničit konkurenci v mnoha oblastech. Ano, jsou tu regulační orgány, které se proti monopolům snaží bojovat - obří pokutu vyfasoval Google, stejně jako dávno před ním Intel i Microsoft. Ale zdá se, že pokuty nejsou to, co by nějak zastavilo nebo výrazně přesměrovalo tažení velkých firem. Spíš je ovlivňují vlastní strategická rozhodnutí, na co se v budoucnu nejvíc soustředit. Na cloudové služby, cílenou reklamu, hlasové ovládání, autonomní řízení, domácí sítě, bankovní služby a samozřejmě umělou inteligenci? Kdo chvíli zaspí nebo se vydá nesprávným směrem, ten na to doplatí. Bude zajímavé to sledovat.
A jak se máme chovat my „zákazníci“? Máme přijímat všechna zjednodušení, pohodlí a jistotu, které nám téměř monopolní poskytovatelé dávají? Máme všichni užívat jeden operační systém, jeden prohlížeč, jeden vyhledávač, jednu navigaci, nakupovat v jednom obchodě a ukládat data do jednoho cloudu? Máme si všichni povídat a vyměňovat zážitky přes jednu sociální síť (pardon, možná dvě nebo tři, které ale patří stejnému majiteli)? To vše proto, že je to nejvýhodnější, nejpohodlnější a dobře fungující? Nebo to máme (nelogicky) odmítat? Nemám v tom vůbec jasno. A co vy?
V každém případě vám přeji, ať vám i tohle číslo Chipu pomůže v dobré orientaci a smysluplném rozhodování.
Příjemné čtení vám za celou redakci přeje
O autorovi| Josef Mika, šéfredaktor josef.mika@chip.cz