Přejít k hlavnímu obsahu

Editorial 10.2018

Slovo šéfredaktkora

Pojďte nakupovat!

Vážení čtenáři,

čísla mám docela rád. Většinou bez zbytečného zamlžování jasně říkají, jak se věci mají a kam jde vývoj. Letošní největší evropský veletrh spotřební elektroniky IFA Berlín (o jeho novinkách a trendech si můžete přečíst hned od strany 8) ukázal, že se celému oboru poměrně daří, ale že se zároveň výrobci musí hodně snažit, aby zákazníky upoutali. Celosvětové tržby za nejrůznější elektronická zařízení se sice meziročně zvýšily, ale jen o jedno procento. A prognóza na celý letošní rok ani s větším růstem nepočítá. Agentura GfK, provádějící výzkumy trhu, to nazývá stabilní situací.

Největší nárůst poptávky po telefonech, počítačích nebo nositelné elektronice přitom panuje právě v Evropě (růst o 4 procenta), a asi i kvůli tomu byly všechny plochy na berlínském výstavišti letos vyprodané. Počítačů se prodává čím dál tím méně. Hlavně těch stolních se za letošní první pololetí prodalo o 14 procent méně a nové majitele si našlo i o 9 procent méně notebooků. Obchodní ztráty se trochu snižují tím, že stoupla průměrná prodejní cena dodaných PC. Lidé i firmy prostě dnes chtějí výkonnější i elegantnější stroje, a když už si nový počítač pořizují, jsou ochotni za něj zaplatit víc. Ani čísla prodaných mobilních telefonů už nerostou, i když jich rozhodně není málo. Za letošek se jich po světě nejspíš prodá 1,46 miliardy, což je ale stejně jako loni. Dobrou zprávou pro výrobce je, že podobně jako u počítačů i tady roste průměrná cena prodaných smartphonů. Čím dál větší část peněz naproti tomu utrácíme za související služby: kde bychom také vzali internet, předplatné nejrůznějších streamingových služeb nebo mobilní volání?

Nové nápady, optimismus a drahý vývoj jsou nutnou podmínkou úspěchu: stejné nebo skoro stejné výrobky dokola kupovat nebudeme. IFA se koná v nejvhodnější době, aby nalákala zákazníky na předvánoční nákupy. V posledním čtvrtletí roku se obyčejně realizuje více než třetina celoročního obratu, a to vlastně nejen v Evropě. Severoamerický Black Friday, jihoamerický Cyber Monday, indický Diwali, čínský Singles’ Day, japonský Silver week - to jsou všechno svátky nákupního šílenství, které připadají na poslední dekádu roku a ze kterých si bere občas příklad i Evropa. Když k tomu přidáme naše Vánoce, je na dobré tržby zaděláno.

Pojďte si tedy s námi vybírat, a pokud uznáte za vhodné, i následně utrácet. I v tomto čísle přinášíme nové testy a srovnávací žebříčky. Ať se kola obchodu točí. Co říkáte?

Příjemné čtení vám za celou redakci přeje

O autorovi| Josef Mika šéfredaktor josef.mika@chip.cz

Příbuzná témata: