Přejít k hlavnímu obsahu

Vize autoprůmyslu

Automobilový trh prochází zásadní změnou. Tesla a technologické firmy ze Silicon Valley dostávají pod tlak evropské automobilové koncerny, které pak musí produkovat stále zajímavější koncepty vozů budoucnosti.

Nejméně od roku 2015 se tradiční automobilový průmysl objevuje v médiích převážně v negativních konotacích - ať už jde o aféru Dieselgate, jemné prachové částice vypouštěné benzinovými motory, nebo třeba zákazy vjezdu aut do center velkých měst. Skoro bychom mohli nabýt dojmu, že, přinejmenším ve městech, jsou auta spíše zdrojem než řešením problémů.

Světové automobilky se tento trend samozřejmě snaží zlomit, a tak na autosalonech i při dalších příležitostech představují svoje vize dalšího vývoje automobilismu v podobě konceptů a prototypů nových vozů. Vzácně se přitom shodují, že budoucnost bude v elektrickém pohonu a autonomním řízení.

Pokání za podvádění

Jednu z nejzajímavějších vizí mobility budoucnosti letos na ženevském autosalonu představil Volkswagen, automobilka, která musela v minulých letech projít těžkou zkouškou kvůli skandálu s podváděním v testech emisí dieselových motorů. Hlavní prostor věnoval Volkswagen svému novému konceptu Sedric, studii moderního, autonomně řízeného vozu. VW Sedric dokonce nemá ani volat a klasické pedály a na jeho palubní desce se nachází jen pár tlačítek.

Pomocí dálkového ovladače s jediným tlačítkem je možné vůz přivolat, kdykoli je potřeba odvoz. Při vývoji vozu Sedric se Volkswagen důsledně řídil heslem „Mobilita jako služba“, které současně vyjadřuje jasný trend ve vývoji nových konceptů vozů, směřujících od modelu soukromého vlastnictví auta ke sdílení autonomně řízených vozů, dostupných, kdykoli je třeba. Pokud si budeme moci stisknutím tlačítka přivolat vůz, který nás odveze do práce, na nákupy či domů, zbude jen málo argumentů, proč kupovat, udržovat a starat se o vlastní vůz.

Samozřejmě lze argumentovat pohodlím, či spíše luxusem špičkových vozů nebo individualizací auta dle konkrétních přání movitých zákazníků, ale také zde má VW Sedric hodně co nabídnout. V jeho velmi prostorném interiéru se nacházejí čtyři proti sobě otočené sedačky (v tomto případě spíše pohodlná křesla) a cestující mají ve všech směrech až nadbytek místa. Prostorné koncepce vozu bylo možné dosáhnout díky umístění elektromotorů a akumulátorů elektrického pohonu právě pod prostor pro cestující.

Také skladba materiálů by slušela třeba i jachtě - interiéru vozu dominuje kůže a ušlechtilé dřevo. Auto se také automaticky přizpůsobuje svým pasažérům: uživateli je k dispozici jeho knihovna multimédií a přenastaví se i sedačka nebo osvětlení interiéru. Také je možné, aby vůz převzal i styl řízení svého pasažéra, který ale jinak do řízení nijak nezasahuje. Pohonné ústrojí auta VW Sedric vychází z typického elektromobilu. Vůz je vybaven elektromotorem s výkonem 100 kW a bateriemi, které zajistí dojezd kolem 400 kilometrů. Problémem by nemělo být ani dobíjení vozu. Automobilka Porsche, která rovněž spadá do koncernu Volkswagen, aktuálně vyvíjí 800voltový dobíjecí systém, se kterým by mělo být možné dobít akumulátory auta během 15 minut.

Senzory, které slouží k navigování autonomně řízeného vozu, jsou částečně viditelné na jeho střeše. V každém rohu střechy je jeden laserový skener, kontrolující okolí auta. Společně s ultrazvukovými čidly a radarovými a video senzory může centrální počítač vozu zajistit autonomní řízení v jakékoli situaci. Zatím není jisté, zda VW Sedric skutečně někdy vyjede na silnice, ale technologie v něm použité se bezpochyby dostanou do výbavy dalších generací ostatních modelů automobilky Volkswagen.

Čínská značka ze Silicon Valley

Automobilové novinky se představily také na technologickém veletrhu South by Southwest (SXSW) v texaském Austinu. Zaujal nás start-up NextEV, založený v Číně, který si získal investory po celém světě. Tato značka designuje vozy v německém Mnichově, pro čínský trh vyrábí elektromobily v Šanghaji a v americkém Silicon Valley pracuje na autonomním voze pro Spojené státy. Jedna z nových studií NextEV ukazuje, jak by mohla vypadat auta blízké budoucnosti.

Nio Eve je se svou délkou 5,20 metru velký vůz s extrémně velkorysými prostorovými možnostmi. Jeho okna jsou zvenku neprůhledná a zevnitř mohou být použita jako displeje. Ani Nio Eve nemá volant a systém jeho autonomního řízení je na úrovni 4+. To znamená, že vůz sice nemůže jezdit po silnici úplně sám bez lidské posádky, ale zároveň si bez asistence řidiče poradí s naprostou většinou dopravních situací. Na rozdíl od konceptu VW Sedric je navíc vůz Nio Eve zamýšlen jako skutečné auto pro budoucí zákazníky.

S Nio Eve chce NextEV podstatně zvýšit laťku elektromobilů: dříve než svůj vůz uvede na trh, chce mimo jiné zajistit dojezd na úrovni 1 000 kilometrů a vyvinout bezkontaktní dobíjecí systém, který by akumulátorům vozu během 15 minut dodal energii na dalších 300 kilometrů jízdy. Podrobnosti o elektrickém pohonu a akumulátorech zatím nebyly zveřejněny, ale technologická ředitelka NextEV Padmasree Warrior uvádí, že lidé od moderních elektromobilů očekávají skutečně velkou kapacitu baterií a že právě velký dojezd bude znamenat průlom v autonomním řízení. NextEV bude pravděpodobně soupeřit s dalším kalifornským start-upem, firmou Faraday Future.

Její koncept FF 91, představený na letošním veletrhu CES v americkém Las Vegas, má celkem čtyři elektromotory s celkovým výkonem přes 750 kW (tedy více než 1 000 koní) a akcelerace auta velikosti SUV zastíní i sportovní vozy se spalovacími motory.

Již skoro tři roky je jasné, že NextEV nestaví jen vzdušné zámky: Nelson Piquet, syn slavného závodníka a první světový šampion závodů elektřinou poháněných vozů Formula-E, jezdí právě s vozem NextEV. Doslova senzací se pak stalo zjištění, že NextEV Nio EP9 projelo okruh Nordschleife na Nürburgringu ve skvělém čase 7:05 minut. Tento supersportovní vůz, vyrobený ve velmi malé sérii, má výkon 1 000 kW a může jej skutečně dlouhodobě využívat. Například Tesla takovou zátěž dlouhodobě nezvládne. Autonomně řízený prototyp EP9, vybavený senzory a centrálním počítačem, zajel na závodním okruhu v Austinu čas 2:40 minut. Pokud jde tedy o auta, máme se do roku 2020 opravdu na co těšit. ROZHOVOR

„Udělat to můžeme jen my“

Klaus Fröhlich, šéf vývoje BMW, v rozhovoru vysvětluje, proč v oblasti autonomního řízení nelze opomíjet velké evropské automobilky.

Pane Fröhlichu, celé automobilové odvětví mluví o autonomním řízení. Google a Uber mají již své prototypy na silnicích, ale jak se k tomu staví BMW?

Pokud jde o autonomní řízení, nejde nám ve skutečnosti o to, kdo dodá společnostem na sdílení jízd kovový krunýř na jejich technologie a obchodní modely. Zajímáme se především o požadavky zákazníků a zde vidíme tři důvody, proč by naši zákazníci měli mít o takovou nabídku zájem. Zaprvé, snad každý řidič si občas přeje, aby ho jeho vůz mohl sám dopravit domů. Dlouhé cesty na plných dálnicích nejsou vůbec zábavné a hodiny strávené na cestě můžeme využít lépe, pokud by vůz mohl převzít řízení v takové dopravní situaci, která je v zásadě jednoduchá. Zadruhé, regulace možná v budoucnu vykáže auta se spalovacími motory bez autonomních funkcí z center měst. Důvodem může být například snížení emisí, odstranění dopravních kolon a snížení počtu nehod. Tyto motivace jsou pro všechny výrobce vozů stejné. A zatřetí, tyto vozy mohou být využity i pro koncepty sdílení jízd. Nicméně zatím neexistuje jediný konzistentní obrázek budoucnosti individuální mobility. V každém případě chceme, aby naše produkty flexibilně reagovaly na požadavky zákazníků, přičemž důležitou součástí této rovnice zůstane i radost z řízení.

Pokud jde o sdílení vozů a autonomii, šéf Mercedesu Dieter Zetsche říká, že bude stačit šestina současného vozového parku. To by byl pro každého výrobce vozů velký problém.

Je pravda, že soukromě vlastněné auto je v průměru využíváno jen čtyři procenta dne. K tomu se prodlužuje i životnost aut. Proto si mnoho lidí kupuje nové auto jen každých 10 nebo 12 let. Pokud jde ovšem o sdílení vozů či jízd, dochází k obměně aut v kratších cyklech. Proto předpokládáme, že počet vyrobených vozů zůstane v budoucnu prakticky konstantní. V případě sdílení jízd dokáže plně autonomní vůz podstatně snížit náklady na kilometr cesty, protože nepotřebuje řidiče. Náklady mohou být sníženy až o 60 procent. Klesající náklady ale výrobce prémiových vozů potěší, protože si bude moci více lidí dovolit koupit BMW. Proto je i pro nás budoucí mobilita velmi dobrou příležitostí.

S Faraday Future a NextEV přicházejí na trh dva noví hráči. Google a Uber jsou už o hodně napřed, ale žádný z klasických výrobců nechce být jejich partnerem. Je to rozumné?

Jen se podívejte, jaké vozy aktuálně vyvíjíme a posíláme na silnice: naše auta mají radary a ultrazvukové senzory, videosenzory i navigační mapy. Data ze senzorů se zpracovávají do precizního modelu okolí, čemuž říkáme fúzování. V současné době tato data využíváme ke správnému řízení na dálnicích -úpravě rychlosti a přejíždění mezi pruhy. Skutečná autonomie ale musí do systému zapojit i redundanci. Je to podobné jako u leteckého provozu, kde jsou všechny senzory dvakrát až třikrát. Díky tomu jsou senzory dokonale zabezpečené. Bezpečnost je naší hlavní prioritou a na rozdíl od některých marketingových géniů nevěříme, že se bezpečné autonomní řízení stane realitou do roku 2021.

Autopilot v letadle je ale mnohem jednodušší než autopilot pro auto.

Přesně tak. V autonomně řízených autech je mnohem důležitější, aby systémy spolehlivě pracovaly dál, i když se porouchá jeden senzor nebo všechny senzory jednoho typu. Prémioví výrobci aut jsou v současné době jediní, kdo je schopen fúzování různých částí dat ze senzorů. Problémy mají konkurenti, kteří umístí kamery do přední a zadní části vozu, ale nedokážou do celého systému zapojit i radarové senzory a mapy a bez ohledu na to nabízejí rozsáhlejší asistenční funkce. Jejich vozy si pak nejsou schopné správně poradit s některými dopravními situacemi. To nyní zmiňují i technologické firmy ze západního pobřeží Spojených států: Intel (společně s Mobileye) spolupracuje s BMW a také Uber již oznámil svoji spolupráci s Mercedesem. Nakonec půjde o expertní znalosti v integraci systémů, které my máme.

Uber a Google nechávají své vozy autonomně jezdit napříč americkými městy. Výrobci vozů jsou zde určitě pozadu.

Tyto společnosti mají auta od firem jako Fiat, Chrysler, Volvo a Ford a říkají: „Dejte nám připojení k elektřině a my se o zbytek postaráme v našem boxu na střeše.“ Ten obsahuje i laserový skener Velodyne, který je extrémně drahý. Pokud je cílem učinit řidiče zbytečným, je cena skeneru nepodstatná - což je pro model sdílení jízd v pořádku. Tyto společnosti mohou v současné době získat povolení pro testování pro jednotlivé oblasti. Dokud bude také auto jezdit pouze v rámci určitého města, je snadné vyřešit problém s požadovanými mapovými daty. Naše požadavky jsou ale úplně odlišné: naše auto musí být schopné fungovat kdekoli. Také pro firmy zabývající se sdílením jízd bude velmi složité učinit další krok a sestavit flotilu vozů bez řidičů. Řidiči nepředstavují jen náklad, ale zároveň jsou zodpovědní za financování a servisování vozu. Pokud již nebudou řidiči, musí provozovatel služby nakoupit nebo na leasing pořídit auta a provozovat velmi komplexní systém pro správu své flotily. A společnosti na sdílení jízd zatím takovou infrastrukturu nemají. Jen pro srovnání, my v současné době prostřednictvím služby BMW Financial Services spravujeme flotilu vozů v hodnotě 120 miliard eur.

Automobilky Audi, Mercedes a BMW spojily síly, aby převzaly Here Maps. Jak se tato investice vyplatí?

Tímto nákupem jsme zajistili, že budou tyto mapy i nadále dostupné komukoli na trhu. Pak nejsme závislí na společnostech z amerického západního pobřeží, aby nám poskytly mapy, ale na oplátku žádaly přístup k velmi specifickým a detailním datům z vozů zákazníků. Německé automobilky jako my si takový přístup nemohou dovolit. Být prémiovým výrobce znamená i zajistit bezpečnost dat a ochranu soukromí. Proto pro nás bylo velmi důležité zachránit Here. Principiálně může každý výrobce mapová data používat nebo se jako Intel, Tencent a Navinfo na rozvoji Here dále podílet.

Děkujeme vám za rozhovor.

Foto popis| Interiér vozu VW Sedric je velký a hodnotně zpracovaný.
Foto popis| USA 2020 Relativně nová firma NextEV nám ukázala, jak by mohl v roce 2020 vypadat její sériově vyráběný elektromobil. Nio Eve nabídne pasažérům pohodlí i rychlost.
Foto popis| „Tato auta nám poskytnou více času.“ Padmasree Warrior, technická ředitelka NextEV, mluví o výhodách autonomního řízení.
Foto popis| USA 2017 Plně autonomní vůz Nio EP9 od NextEV demonstruje, jak rychle může auto bez řidiče jezdit. Na závodním okruhu uhání rychlostí až 270 km/h.
Foto popis| Inteligentní Opel Insignia V Ženevě se představil také nový Opel Insignia, vybavený senzory a asistenčními systémy, které obvykle najdeme jen v nejdražších vozech.
Foto autor| Foto: BMW AG

SEPP REITBERGER, RADEK KUBEŠ, autor@chip.cz

Příbuzná témata: