Přejít k hlavnímu obsahu

Smartphone jako klíč

Ještě než začnou auta po silnicích jezdit úplně sama, nabídnou nám komfortní funkce ovládané smartphonem propojeným s palubním systémem vozu. Podívejme se, jaké vychytávky chystá aktuálně největší automobilka světa. 

Za novinkami v technologickém vybavení vozů Volkswagen jsme se vypravili na místo, které je pro fanoušky tohoto německého koncernu i hrdé majitele vozů s logem VW téměř posvátné: do města aut, Wolfsburgu. Automobilka zde představila a umožnila nám vyzkoušet si nové funkce palubních systémů, které již brzy začne montovat do nových vozů VW. Předem můžeme prozradit, že všechny inovace jsou založeny na permanentním propojení aut se smartphony, které nosíme neustále při sobě.

Telefon na kolech

Základem všech inovací, orientovaných na komfort majitelů vozů, je samozřejmě internetové připojení. Nejde o žádnou velkou novinku, připojením na internet prostřednictvím LTE je vybavena řada moderních vozů, nejen značek Volkswagen či Audi, ale především o prohloubení integrace palubních systémů s funkcemi a aplikacemi smartphonů, které řidiči každodenně používají.

Volkswagen proto přichází se systémem uživatelských účtů, podobných těm, které si vytvářejí majitelé smartphonů s Androidem či iOS, které ponesou uživatelský profil, dostupný ve všech vozech VW s palubním systémem, jenž umí s uživatelskými účty pracovat. Smartphone v kapse pak může sloužit především jako klíč ke kterémukoli vozu, k němuž má náš uživatelský profil přístup. To je šikovné nejen v rámci rodiny, ale především u rozsáhlých flotil firemních vozů nebo vozových parků autopůjčoven. Správce flotily může jednoduše přidělovat oprávnění vůz otevřít a odjet s ním.

Rozdíl mezi otevřením vozu a možností nastartovat je velmi důležitý, protože Volkswagen počítá například i s tím, že na dálku otevřete zavazadlový prostor auta, například aby vám do něj mohl kurýr uložit přivezenou zásilku. Odemykání auta smartphonem bude užitečné rovněž pro inovativní modely sdílení vozidel, které v současné době využívají čipové karty a čtečky umístěné za předním oknem vozu.

Na samotné možnosti otevření auta smartphonem by asi nebylo nic tak převratného, jde jen o další logický krok, následující po zavádění bezklíčového přístupu, který je dnes standardem u vozů vyšší třídy. Ale vraťme se ještě ke zmíněným uživatelským účtům. Jejich hlavní přínos spočívá v tom, že si majitel vozu VW ponese všude s sebou svůj uživatelský profil. V praxi to bude znamenat, že ať sednete do jakéhokoli Volkswagenu, budete mít automaticky nastavenou sedačku, zrcátka, klimatizaci, stanice v autorádiu nebo třeba cíle v navigaci. A to samozřejmě platí nejen pro auta v jedné domácnosti, ale právě třeba i pro auta z půjčoven. Pro řidiče, kteří častěji střídají vozy, to bude opravdu velký skok v komfortu cestování.

Permanentní připojení vozu k internetu bude mít pochopitelně význam i pro zabezpečení aut, která budou pod neustálým dohledem majitele. Možnosti ovládání vozu na dálku přes internet jsou i kvůli legislativě omezeny, ale do budoucna pravděpodobně bude možné odcizenému nebo z jiného důvodu neoprávněně použitému autu na dálku přikázat bezpečně zastavit.

Multimédia na cestách

Ke komfortu jízdy stále častěji patří i multimediální zábava ve voze, vybaveném obrazovkami pro sledování filmů. Volkswagen ve Wolfsburgu prezentoval připravenost převést do svého palubního systému klientskou aplikaci prakticky jakékoli internetové streamovací služby. Zatímco řidič jistě ocení přístup ke svému účtu u Spotify, pasažéři na zadních sedadlech si během cesty spustí rozkoukaný film či seriál z Netflixu - přesně od místa, kde jej zastavili v televizi či smartphonu. Než bude možné zcela přenechat řízení vozu systému pro autonomní jízdu, užijí si sledování videa jen cestující na zadních sedadlech.

K ovládání streamovací služby přitom mohou použít svůj smartphone. V palubním systému vozů VW ale nebudou k dispozici jen multimediální aplikace. Jako příklad propojení auta s inteligentní domácností prezentoval Volkswagen integraci aplikace domácího videotelefonu DoorBird. Jakmile někdo zazvoní u domu, zobrazí se na displeji palubního systému snímek z kamery ve zvonku (řidiči se za jízdy nesmí zobrazovat plynulé video, takže jsou snímky z kamery obnovovány dvakrát do minuty). Řidič může s návštěvou u dveří komunikovat přes interkom nebo ji pustit do domu, pokud třeba uvázl v koloně a nestíhá přijet včas.

Funkce na vyžádání

Jistě vás při čtení o nových možnostech palubních systémů napadne otázka, co to bude všechno stát. Asi přitom pomyslíte na cenovou politiku koncernu Volkswagen, který si k základní ceně vozu, prezentované v reklamách, nechá dobře zaplatit za každou maličkost z volitelné výbavy. V případě nových palubních systémů by ale mohla být situace pro zákazníky přece jen trochu příznivější. Volkswagen se totiž chystá zavést koncept funkcí na vyžádání (tzv. on-demand), který spočívá v tom, že si zákazník pořídí vůz s příslušným palubním systémem a dotykovou obrazovkou, ale jen se základní funkční výbavou (třeba jen s rádiem), a následně si všechny další funkce a aplikace pořídí podle své potřeby - třeba jen na omezenou dobu. To může platit například pro navigaci, multimediální aplikace i další výbavu. Opět se zde uplatní koncept uživatelských účtů, takže si řidič ponese svoje pořízené aplikace všude s sebou - svoji navigaci nebo třeba účet Spotify bude moci využívat i ve služebním autě, náhradním voze ze servisu nebo autě z půjčovny.

Pořizování funkcí a aplikací pro palubní systémy vozů VW s sebou ponese samozřejmě i nutnost plateb. K osobnímu účtu tedy bude třeba přiřadit i platební kartu. A když už bude možné platit za aplikace a funkce, tak proč ne také za parkovné nebo třeba mýto? Uživatelské účty mohou zkrátka usnadnit každodenní používání auta i řidičům, kteří vozy nestřídají. A když si někdo nebude chtít nakupovat do vozu další aplikace? Pak zde i do budoucna zůstanou funkce Android Auto a MirrorLink, určené pro přímé propojení smartphonu s Androidem či iOS s palubním systémem vozu. Můžete pak snadno využívat třeba komunitní navigaci Waze nebo účet Spotify ve vašem smartphonu.

Komu to prospěje?

Nejen automobilka Volkswagen prezentuje své technologické novinky jako velký přínos pro zákazníky - tedy nejen řidiče, ale i jejich rodinu, firmy provozující flotily služebních vozů nebo třeba autopůjčovny. Faktem ale je, že užitek bude mít více zainteresovaných stran. Uživatelským účtem si automobilka pojistí, že při nákupu dalšího vozu si zákazník zvolí stejnou značku, aby měl zajištěnu kompatibilitu a možnost použít svůj uživatelský profil ve všech vozech v rodině. Podobně firmy při nákupu více vozů zvolí značku a modely, které bude možné centrálně spravovat. A o svůj díl koláče si samozřejmě řeknou i mobilní operátoři, zajišťující neustálé připojení vozů k internetu, stejně jako poskytovatelé aplikací pro rozšíření funkcí palubních systémů. Je tedy více než jasné, že automobilový průmysl přichází s novým obchodním modelem, který bude představovat komfort pro zákazníky i další zdroje zisku pro automobilky.

Auto pod kontrolou

Permanentní připojení aut k internetu bude mít do budoucna stále širší možnosti využití. Na příkladu celkem levného zařízení Chytré auto, které u nás nabízí mobilní operátor T-Mobile (recenzi jste si mohli přečíst v Chipu 2/2017), můžeme vidět, jak lze vůz v každém okamžiku sledovat, kontrolovat jeho hlavní provozní parametry a přijímat upozornění v případě, že se s autem děje něco nepatřičného. Samozřejmě neexistuje důvod, proč by něco podobného neměl zvládnout přímo palubní systém vozu. Volkswagen počítá s tím, že bude možné jeho vozy nejen sledovat, ale díky napojení na diagnostiku rovnou pomoci řidiči s řešením případných problémů a závad a nasměrovat jej do nejbližšího servisu. Data z provozu automobilu může řidič zpřístupnit i dalším subjektům, například pojišťovně, která spočítá povinné ručení dle nájezdu kilometrů, podílu lokalit, kde řidič nejčastěji jezdí (města, dálnice, okresky), a především i stylu jízdy (prudká akcelerace a brzdění, překračování povolené rychlosti atd.). Řidičům se to možná líbit nebude, ale trend v pojišťovnictví jde přesně tímto směrem.

Foto popis| Auto jako smartphone Do budoucna mohou být palubní systémy vozů VW dodávány jen se základními funkcemi. Za navigaci, streaming multimédií a další funkce si majitelé aut připlatí, nebo zvolí bezplatnou alternativu - podobně jako u smartphonů.
Foto popis| Ovládání smartphonem Nové volkswageny bude možné odemykat smartphonem. Podle uživatelského profilu se řidiči automaticky nastaví sedačka, klimatizace, stanice v rádiu nebo třeba navigace.

O autorovi| RADEK KUBEŠ, autor@chip.cz

Příbuzná témata: