Ať už na benzin, nebo na elektřinu: v následujících letech se mobilita oproti dnešku výrazně promění. Představujeme vám deset nejzajímavějších inovací.
Foto popis| 1 Drahý, ale dostupný Volkswagen I. D. bude schopen ujet autonomně na elektřinu až 600 kilometrů. Bude ale výrazně dražší než například VW Golf. Proto je tento vůz od počátku zamýšlen především pro využití v rámci konceptů jako carsharing či pooling.
Foto popis| 2 HCCI motory Vznětový motor s homogenním naplněním spalovacího prostoru (Homogeneous Charge Compression Ignition, HCCI) může pracovat na benzin či naftu, dosahuje skvělé, 40procentní účinnosti a má nižší emise.
Foto popis| 3 Autonomie úrovně 3 Očekává se, že mezi lety 2020 a 2021 přijdou na trh první auta schopná plně převzít na dálnici od lidského řidiče odpovědnost za řízení.
Foto popis| 4 Troleje pro nákladní vozy S trolejovým vedením nad vozovkou bude možné elektrifikovat i přepravu zboží. Nákladní auto bude mít akumulátory na dojezd cca 50 až 80 kilometrů.
Foto popis| 5 Konvoje Nákladní vozy se mohou navzájem elektronicky propojit a jet za sebou s jen minimálním odstupem. Díky tomu klesne odpor vzduchu a tím i spotřeba paliva. Elektronicky propojené dálniční vlaky mohou být do značné míry řízeny autonomně - lidský řidič by mohl být pouze v prvním, vedoucím voze.
Foto popis| 6 Byty se sdílenými auty V asijských megapolích nelze mít ke každému bytu i parkovací místo, protože na budování parkovišť jednoduše není dostatek prostoru. Majitelé rezidenčních komplexů by proto mohli provozovat flotilu vozů, které by si nájemci za menší obnos půjčovali. Bezpochyby je to zajímavý model i pro evropská velkoměsta.
Foto popis| 7 Extrémní výkon Asynchronní motory mají vysoký točivý moment a jsou extrémně výkonné. Elektromotor značky Bursa Motor dosahuje maxima 220 kilowattů (300 koní) a je tak malý, že jej lze i s potřebnou redukcí snadno umístit přímo ke každému kolu.
Foto popis| 8 Carpooling C Provoz generovaný každodenním dojížděním do velkých měst lze již dnes zmírnit pomocí existujících technologií: carpoolingové řešení reprezentované mobilní aplikací a automatizovaným účtováním může upozorňovat pasažéry na nejbližší vozy směřující požadovaným směrem a rovnou umožnit rezervaci místa.
Foto popis| 9 Autonomie úrovně 5 Konečný cíl ve vývoji autonomních vozů. Od roku 2022 by měla být auta schopna autonomně projíždět centry měst i příměstskými oblastmi zcela bez řidiče. Jízdu s takovým vozem bude možné objednat prostřednictvím mobilní aplikace.
Foto popis| 10 Kino v autě Ki Č 10 Nápad BMW s rozlehlými obrazovkami pro cestující na zadních sedadlech se může zdát přehnaný, ale význam zábavy pro pasažéry autonomních vozů se bude od dnešního stavu výrazně lišit. Například na čelním skle by mohlo být možné přehrávat filmy.