Přejít k hlavnímu obsahu

Honba za roboautem

Sériová produkce autonomních vozů by mohla začít již za tři až čtyři roky. Jestli si ale automobilový průmysl neohlídá záda, nebude autonomní auta vyrábět Audi či BMW, ale Google. 

Přichází největší revoluce v automobilovém průmyslu od vynálezu spalovacího motoru. Již brzy se místo lidí chopí volantu počítače a po silnicích se budou prohánět autonomní vozidla, jaká jsme mohli vídat ve futuristických sci-fi filmech. Podobně jako v ostatních odvětvích, i při digitální transformaci v automobilovém průmyslu bude hrát první housle americké Silicon Valley. Takt opět udávají technologické firmy jako Google, Tesla nebo Uber. Google například nedávno ohlásil hned dva důležité milníky ve vývoji autonomních vozidel. Na podzim loňského roku se jeho autonomně řízenému vozu podařilo natrénovat tříbodový otáčecí manévr, který pro vozidlo řízené umělou inteligencí představuje velmi komplexní úkol. Zkraje letošního roku pak Google oznámil, že dosáhnul snížení ceny senzoru LiDAR (zjednodušeně řečeno laserového radaru), který používají samořiditelná auta, o 90 %. V přepočtu se cena klíčové komponenty snížila ze zhruba 1,9 milionu korun na necelých 200 tisíc.

Když se nad tím zamyslíme, asi není velkým překvapením, že zprávy o vývoji autonomních vozidel přicházejí hlavně od Googlu. Pro technologii samořiditelných aut je totiž naprosto klíčové zpracování skutečně gigantických objemů dat, sbíraných při testování v reálném prostředí. Google přitom uvádí, že od spuštění projektu v roce 2009 najezdilo jeho 58 testovacích vozidel po veřejných silnicích dohromady kolem 3,6 milionů kilometrů.

Testy tradičních automobilek proti tomu vypadají trochu jako nesmělé pokusy. Například testovací vozy BMW, které se prohánějí na dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem, od roku 2011 zatím bez řidiče najezdily jen kolem 25 000 kilometrů. Audi má dokonce jen jedno testovací vozidlo - speciálně upravený model A7 - které samo akceleruje, zatáčí a brzdí a zvládá předjížděcí manévry. Zajímavé ale je, že počítač v Audi pořádně šlape na plyn a jezdí až 130 km/h. Prototypy autonomních aut Googlu se oproti tomu plouží jen čtyřicítkou.

Automobilový průmysl si stanovil pět zásadních kroků na cestě k plně autonomním vozidlům (viz grafika). Podle tohoto plánu jsou testovací vozy velkých německých výrobců na stupni 3. BMW popisuje tuto fázi vývoje jako „Eyes off“ a na této úrovni se očekává, že vůz sice řídí sám, ale řidič musí být schopen během několika sekund převzít kontrolu nad vozidlem. Audi a BMW chtějí technologii úrovně 3 zavést do produkčních vozů od roku 2020.

Volvo staví Uber-auto

Pokud jde o autonomní řízení, nemusí německé automobilky soupeřit pouze s konkurenty ze Silicon Valley. Ještě letos se totiž Volvo chystá ve švédském Göteborgu spustit pilotní projekt autonomně řízených prototypů modelu XC90. Zajímavé na tom je, že stovku testovacích autonomních vozů nebudou řídit inženýři Volva, ale vybraní zákazníci. V následujícím roce má být projekt rozšířen do ulic Londýna. Technologicky se má rovněž jednat o autonomní vozy úrovně 3 a Volvo doufá ve start sériové výroby v roce 2021.

V tento okamžik je tedy Volvo přibližně na stejné úrovni vývoje jako automobilky Audi a BMW, ale na cestě ke zcela autonomním vozům úrovně 5 má jednu nezanedbatelnou výhodu. Od roku 2016 totiž spolupracuje se službou Uber, která již v americkém Pittsburghu svým zákazníkům autonomní svezení ve Volvu XC90 nabízí. Ani německé automobilky si ale nechtějí nechat ujet vlak (tedy v tomto případě spíše auto), a tak BMW plánuje ještě letos testy autonomních vozů úrovně 4 v centru Mnichova - nejprve ovšem s inženýry na palubě. Testy se zákazníky za volantem mají následovat v roce 2020.

Pokud jde o současné produkční modely, jsou klasické automobilky stále více než konkurenceschopné. Například asistenční systémy nového Mercedesu třídy E (otestovali jsme se v minulém Chipu) jsou prakticky na stejné úrovni, jako „autopilot“ Tesly. Senzorová technika Mercedesu je dokonce vyspělejší než ve vozech Tesla. Další úsilí držet krok s technologickými společnostmi bude ale pro všechny tradiční automobilky znamenat obrovské investice.

Foto autor| Foto v. li. n. re., o. n. u.: Volvo (2); Tesla Motors; Volvo; Daimler AG; Audi AG; Google

Foto popis| Autonomní vozy pro Uber Na základě ambiciózních testů v Kodani a spolupráci s americkou firmou Uber chce Volvo získat pozici na špici vývoje evropského roboauta.
Foto popis| Tesla má oči všude Automobilka Tesla publikovala video, které ukazuje, jak autonomní vozy analyzují různé dopravní situace při jízdě ve městě i na běžných silnicích. Video lze zhlédnout na vimeo.com/192179727.
Foto popis| Mercedes označil svůj výzkum v oblasti autonomních vozů jako projekt „Intelligent Drive - next Level“.
Foto popis| Autonomní Audi A7 se vysokou rychlostí prohání po německé dálnici A9.
Foto popis| Lidé se jim možná posmívají, ale prototypy autonomních vozů Googlu dosahují zatím nejvyššího stupně autonomie.
Foto popis| Cesta k autonomnímu řízení Profesní sdružení SAE International definovalo pět vývojových kroků k autonomnímu automobilu:

O autorovi| BENJAMIN HARTLMAIER, RADEK KUBEŠ, autor@chip.cz

Příbuzná témata: