Filmař Douglas Trumbull vyvinul nový filmový formát včetně projekční technologie, která návštěvníky kina silně vtahuje do děje. Nyní mu ještě schází to, aby na sebe více připoutal pozornost Hollywoodu.
V menším kině v americkém státě Massachusetts sleduje filmový tvůrce Douglas Trumbull jeden ze svých nejnovějších výtvorů. Film nejprve vypadá zcela běžně, jedná se o videoklip, který se před několika lety rozšířil na YouTube - kosmonaut zpívá na Mezinárodní kosmické stanici píseň Davida Bowieho. Přibližně v polovině filmu však přichází něco šokujícího -kamera švenkuje od astronauta a jeho kytary na obrovský trojrozměrný záběr Země a pohled začne rotovat. Douglas Trumbull má sice na očích nasazené stereoskopické brýle, ale sleduje obrazy mnohem ostřejší a jasnější než v typických 3D filmech. Cítí se, jako kdyby se skutečně díval do vesmíru skrze okno Mezinárodní kosmické stanice.
Dech beroucí iluze je dílem systému Magi, který obrazy zaznamenává ve vysokém rozlišení 4K a následně je reprodukuje s pětkrát více snímky za sekundu, než je dnes běžné. Trumbull vyvinul tuto techniku, aby znovu oživil u lidí radost z návštěvy kina. Chtěl by vytvořit zážitek, který diváka vtáhne do filmu ještě silněji než běžné 3D filmy nebo IMAX.
Filmař, kterému je už 74 let, celý život přemýšlel o tom, jakým způsobem lidé prožívají iluzi ve filmovém sále. Pochází z Los Angeles a v průběhu své kariéry vyvíjel vizuální efekty pro klasiku Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea, pracoval také na efektech pro science fiction snímky jako Blade Runner, Blízká setkání třetího druhu nebo Star Trek. A nyní chce se svým systémem Magi znovu vyvolat fascinaci kinem.
120 snímků za sekundu
Tato technologie má ukončit desítky let trvající nastavení filmového formátu. Stejně jako na počátcích filmové epochy je doposud většina snímků natáčena ve 24 obrazech za sekundu. Tento standard byl vyvinutý především proto, aby u filmů mohl být lépe synchronizovaný zvuk s obrazem. Nehodí se však příliš pro akční snímky - z toho důvodu, že závěrkové časy jsou moc dlouhé na to, aby se velmi rychlé pohyby na plátně zobrazily dostatečně ostře.
Režiséři tak věří, že vyšší obrazové frekvence by jejich diváky mohly vtáhnout do děje silněji. James Cameron už oznámil, že pro další díly svého snímku Avatar chce použít 48 nebo 60 obrazů za sekundu, přičemž další díl má přijít do kin v roce 2018. Peter Jackson své filmy o Hobitovi již ve verzi se 48 obrazy za sekundu natočil. Douglas Trumbull však jde ještě dále - podle něj se nachází optimální rychlost pro digitální 3D filmy u 120 obrazů za sekundu. Pro své filmy ve formátu Magi tak používá dvě kamery, každou se dvěma senzory. Pomocí nich pořizuje obrazy pro pravé a levé oko nikoli současně, jako to dělají konvenční 3D kamery, ale lehce časově posunuté. Technika Magi tak zaznamená akci v krocích s poloviční dobou než kamery se srovnatelnou frekvencí. Trumbull pak promítá filmy na plátno se 60 obrazy za sekundu pro pravé, respektive levé oko, a výsledek tak vypadá neuvěřitelně realisticky.
Vlastní sály Magi Pod
Tato technika však má svoje náklady -vytváří obrovská množství dat, která se musí ukládat na rychlých, ale zatím stále ještě dosti drahých, pevných discích Solid State Drive (SSD) s velkou kapacitou. Kromě toho schází pro formát Magi infrastruktura. Celosvětově je jenom polovina kin schopna promítat filmy se 120 obrazy za sekundu, jak je pro Magi filmy potřeba.
Douglas Trumbull proto staví své vlastní sály. Minulý rok přišel s oválnými minidivadly, která jsou určena až pro 60 diváků, a která nazývá Magi Pod. Stavební díly se dodávají k multiplexovým kinům či k jiným místům a během jednoho týdne je montéři sestaví dohromady. Základna sálu má plochu přibližně 120 čtverečních metrů, takže je možné řady pro sezení uspořádat tak, že každý pohled je zaměřen na střed obrazu a oči diváka se méně unavují. Plátno je 11 metrů široké, 5,20 metru vysoké a nabízí dvakrát tak velké pole pohledu než běžné projekční plátno v kině. Obrazy působí třikrát jasněji než průmyslový standard. Aby byla iluze dokonalá, obklopuje Trumbull své diváky prostorovým reproduktorovým systémem se 32 kanály.
„Douglas Trumbull je určitě úžasný vizionář,“ komentuje jeho práci Jan Buriánek z firmy AV MEDIA, který se s tímto filmařem před časem setkal osobně. „Ačkoli je mu už 74 let, ten člověk je plný energie, svým nápadům stoprocentně věří, s velkým charismatem na nás na prezentaci vychrlil všechny svoje myšlenky. Byli jsme z toho všichni tak trochu paf, když někdo má takovou kuráž tohle říct, že tímto směrem se bude vývoj ubírat. A pokud pro Magi zatím nejsou kina, tak se jednoduše nová postaví. Na druhou stranu mi to všechno připadalo trochu příliš jako,hype‘, bez reálného, přízemního pohledu na věc.“
Podle Jana Buriánka se v současnosti pro filmový průmysl ukazují také jiné cesty. Zatím může natáčení snímků ve vysoké frekvenci způsobovat, že obraz ztrácí dynamiku a vizuální vyznění snímku může být tak trochu „televizní“. Nyní se ve filmové branži především experimentuje s tím, že by se snímky natáčely v takzvaném „variabilním framerate“ - při klidných scénách, kdy se odehrává například nějaký dialog, by film běžel ve standardních 24 snímcích za vteřinu, a při akčních scénách a rychlých pohybech ve filmech typu Hvězdné války či X-man by technika přepnula na vyšší frekvenci.
Druhou variantou je AR
Pokud se technologie Douglase Trumbulla neprosadí do kin, má tento vizionář v kapse ještě připravený „plán B“. Svoje filmové divadlo by zacílil na jiné skupiny, například na volnočasové parky nebo planetária. Kdyby mělo jeho nové definování kina ztroskotat, sází dále Trumbull na virtuální či rozšířenou realitu. Také z toho důvodu se v nedávné době stal členem rady společnosti Magic Leap, start-upu, který nabízí velmi slibnou technologii pro augmented reality.
„Myslím si ale, že v nejbližší budoucnosti má v kinech šanci se nejdříve uchytit technika variabilního framerate,“ dodává Jan Buriánek. „Magi je zatím ve stadiu prototypu. Může se prosadit jako jakýsi,niche market‘, pro technologickou firmu typu Christie nebo Barco, které si budou chtít dokázat, že tento formát jejich technologie dokáže přehrát. Nevěřím ale tomu, že se Magi brzy dostane do běžné distribuce v kinech, protože ta technologie na to zatím není připravená.“ Každopádně, snem Douglase Trumbulla je propojit augmented reality s kinem - tedy vyvinout obsahy, které by se nejprve promítaly v Magi Podech a dále by ožívaly v zařízeních pro augmented reality. Téma pro první takový snímek je už určené: vesmírný epos o místě člověka ve vesmíru. „Film bude dále pokračovat tam, kde skončila Vesmírná odysea v roce 2001,“ říká Trumbull - přinejmenším v tom, co se týká kvality přehrávaných obrazů.
Foto popis| Filmový vizionář Douglas Trumbull při práci.
Foto popis| Interiér kina Magi Pod, do něhož se vejde až šedesát diváků.
Foto popis| Stereoskopické brýle, které se používají v kinech Magi Pod.
O autorovi| MICHAL ČERNÝ, michalcerny.media@seznam.cz