Přejít k hlavnímu obsahu

Budoucnost elektromobilů

Elektřina je palivem pro auta budoucnosti a prakticky žádné velké automobilce dnes v portfoliu nechybí elektromobil, nebo alespoň hybrid. Podívejme se, jaké modely vozů se chystají pro nejbližší roky. 

General Motors má nové eso v rukávu v podobě malého elektromobilu Opel Ampera-e, který byl veřejnosti poprvé představen na autosalonu v Paříži. Jeho parametry jsou opravdu zajímavé: na svůj 60kWh akumulátor ujede vůz přes 500 kilometrů a jeho elektromotor s výkonem 150 kW (204 koní) by měl uspokojit i zájemce o dynamičtější svezení. Automobilka zatím nesdělila cenu nového modelu, ale prakticky identický Chevrolet Bolt se již ve Spojených státech prodává za 35 000 dolarů, tedy necelých 900 000 korun. Vůz Ampera-e není běžný model předělaný na elektrický pohon, ale od počátku byl navrhován jako elektromobil. I díky tomu nabízí při relativně kompaktních vnějších rozměrech velkorysý vnitřní prostor. I když je o něco kratší, budou mít cestující k dispozici více místa než v modelu Astra. Prodej by měl začít na jaře roku 2017.

ROZHOVOR

Dan Ammann Americký prezident pro rozvoj obchodu v General Motors

* Kolik peněz prodělává GM na každém voze Bolt či Ampera-e?

My takové údaje neuvádíme, ale je fakt, že cena baterií během období produkce vozů klesá, takže se výsledná bilance neustále zlepšuje.

* Opel kromě vozu Ampera-e neprodává žádné další elektrické nebo hybridní modely. Dojde ke změně?

GM nabízí hybridní pohon v několika produkčních řadách. Například v USA nabízíme hybridní SUV a nově i Chevrolet Malibu, který je technologicky blízký modelu Opel Insignia. Například na německém trhu jej tedy s hybridním pohonem nabídneme.

* Není pro vás právě německý trh náročný kvůli neomezeným rychlostním limitům na dálnici?

Vůbec ne, vhodný elektrický nebo hybridní pohon existuje pro jakékoli nároky na výkon.

Batmobil z Francie

Studie sportovního vozu Renault Trézor vychází ze zkušeností a úspěchů francouzské automobilky v závodech formule E. Horní polovina karbonové karoserie se odklápí pro pohodlné nastupování a vystupování, a přestože Renault ve skutečnosti neplánuje model Trézor sériově vyrábět, některé jeho designové prvky by se mohly v produkčních vozech Francouzů přece jen v budoucnu objevit.

Mercedes s novou značkou pro elektromobily

Po vzoru BMW a jeho řady i chce také značka Mercedes přijít na trh se samostatnou řadou elektromobilů. Ta ponese značku EQ. Chystaný první model nové řady EQ má mít dojezd přes 500 km, celé posádce má nabídnout velkorysý vnitřní prostor a vysoký komfort. Samozřejmostí je plné propojení palubních systémů s internetem. Které designové prvky se z aktuálního prototypu dostanou i do sériové výroby, to zůstane ještě nějaký čas otázkou.

Volkswagen myslí na rok 2020

Po modelu e-Golf s dojezdem prodlouženým na 300 km pracuje VW intenzivně na elektromobilu nazvaném I. D., který by měl do ulic vyjet v roce 2020.
Automobilka slibuje dojezd na elektrický pohon mezi 400 a 600 km - od roku 2025 dokonce autonomně.
Plně propojený vůz se automaticky maximálně přizpůsobí svému řidiči, který se autentizuje prostřednictvím svého smartphonu. Volkswagen I. D. je díky tomu perfektním kandidátem pro carsharing.

***

„K volkswagenům bude nutné se přihlásit.“

Christian Senger Manažer produktové řady e-Mobility ve VW vysvětluje koncept vozu I. D.

Hybrid se vyplatí

Základní cena hybridního modelu BMW 225xe iPerformance, který je dostupný již od léta 2016, je překvapením, protože je téměř shodná s modelem BMW 225i xDrive Active Tourer s konvenčním naftovým motorem - v obou případech se pohybuje kolem 960 000 korun. Hybrid ale pohání tříválcový motor s turbem a výkonem 136 koní, spolupracující s elektromotorem o výkonu dalších 88 koní, což mimo jiné znamená, že má BMW 225xe náhon na všechna čtyři kola. BMW 225xe jsme otestovali v praxi a čistě na elektřinu jsme s ním ujeli kolem 40 kilometrů. S prázdnými akumulátory má vůz spotřebu mezi 5,5 a 6,5 litru benzinu na 100 kilometrů. Díky elektromotoru je vůz celkem svižný (z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,7 sekundy) a od prvního dne jezdí úsporněji než BMW 225i s benzinovým čtyřválcem. Elektrický pohon se odpojuje až při rychlosti nad 140 km/h.

Smart bude opět elektrický

Téměř dva a půl roku od uvedení třetí generace vozu Smart v roce 2014 bude konečně opět dostupná i elektrická verze tohoto miniauta, a to dokonce i ve variantě Cabrio (na obrázku) a v čtyřdveřové verzi Forfour. S kapacitou 17,4 kWh je jasné, že akumulátory nebudou stačit na rekordní dojezd, Smart by měl na jedno nabití ujet jen kolem 160 kilometrů.
Cena by měla začínat kolem 600 000 korun.

Extrovertní průkopník hybridů

Společně s BMW 225xe jsme si mohli vyzkoušet také inovovaný model BMW i8.
Hybridní sportovní vůz má sice karbonovou karoserii, ale pohání jej prakticky stejná technologie jako rodinný vůz řady 2.
Nicméně tříválcový motor je v tomto případě umístěn před zadní nápravou a díky velkému turbodmychadlu dává výkon 231 koní. Přední kola pohání 130koňový elektromotor, který je díky vestavěné dvourychlostní převodovce schopný pohánět vůz i v rychlostech sahajících k maximu ve výši 250 km/h. BMW i8 ale čistě na elektřinu ujede pouze 20 kilometrů, a tak je tento vůz především ukázkou dokonalé souhry mezi spalovacím a elektrickým motorem, který je dokonce opatřen umělým zvukem. BMW i8 není supersportovním vozem, a když za něj zaplatíte cenu od 3,6 milionu korun, možná vás ani nebude příliš zajímat, že je se svojí spotřebou kolem 7,6 litru benzinu na 100 km velmi úsporný.

BMW i3 prodlužuje dojezd

Nová varianta BMW i3 s označením 96 Ah bude mít akumulátory s kapacitou 33 kWh, namísto dřívějších 22 kWh. Podle evropské normy by to mělo být dost energie pro 300km dojezd. My jsme během testu na okreskách ujeli kolem 220 kilometrů. Ovládání a síťové propojení se oproti modelu první generace nemění, ale konečně je k dispozici 11kW turbonabíječka, díky které může být BMW i3 zajímavé například pro kurýrní služby.

Příbuzná témata: