Přejít k hlavnímu obsahu

Billboardy budoucnosti

Billboardy budoucnosti

Technologie iBeacon od Applu by mohla vyvolat větší zájem zákazníků o zboží nabízené v kamenných obchodech. Nejde o hudbu budoucnosti, první instalaci najdeme už i u nás.

Apple představil technologii iBeacon již v roce 2013, společně s uvedením nového operačního systému iOS 7. Od té doby ale nebylo o této zajímavosti nic nového slyšet. Systém iBeacon má však od Applu jen komunikační protokol, koncová zařízení mohou vyrábět různí dodavatelé. Technologie navíc není omezena jen na iPhony, aplikace lze vyvíjet i pro smartphony s Androidem. Každý iBeacon obsahuje mikročip a vysílací jednotku, která šíří signál v prostoru. Pro spojení se smartphony se využívá úsporná (Low Energy) varianta Bluetooth. Vysílače iBeacon pohání knoflíková baterie, která by je měla udržet v provozu několik měsíců, možná i let. Jestliže je iBeacon v provozu, funguje jako maják a šíří kolem sebe signál. Tento signál může zachytit příslušná aplikace ve smartphonu, pokud je v něm zapnuto Bluetooth. Další proces už neřídí iBeacon. Aplikace sdělí příslušnému serveru identifikátor vysílaný iBeaconem a ten jí pošle určený obsah. V závislosti na síle signálu umí aplikace rovněž určit, jak je od iBeaconu daleko. Pokud může nějaký styl nasazení opravdu pomoci technologii iBeacon prosadit, bude to jistě její použití v maloobchodě. Smartphone totiž může začít získávat informace o produktech ihned, jakmile zákazník vstoupí do obchodu nebo přistoupí k regálu. Zákazník může okamžitě vidět akční nabídku, podrobnosti o zboží nebo získat speciální slevu či jiný bonus na základě opakované návštěvy obchodu. Nové zákazníky mohou lákat i vysílače umístěné před obchodem. Celý systém má ještě jednu výhodu: nemůže totiž obtěžovat zákazníky, kteří o žádné nabídky ani doplňkové informace nemají zájem. Stačí, když si nebudou instalovat aplikaci obchodníka nebo nechají Bluetooth modul svého smartphonu vypnutý. Technologie iBeacon navíc nemůže být využita ke sledování zákazníků.

***

INFO

Slibný začátek

Vysílače iBeacon již nyní dodává mnoho výrobců po celém světě. Nejlevnější modely přitom stojí kolem stokoruny a jsou bez problému dostupné i ve velkém množství.

Qualcomm Gimbal

(cca 100 Kč za iBeacon)Miniaturní Gimbal od Qualcommu patří mezi nejlevnější iBeacony na trhu. gimbal.com

Texas Instruments SensorTag

(cca 500 Kč za iBeacon)Dražší iBeacon obsahuje šest senzorů, díky kterým může měřit teplotu a vlhkost vzduchu i sledovat pohyb. ti.com

Kompatibilita

* Zařízení s iOS: iPhone 4s, iPad 3. generace, iPad mini, iPod touch 5. generace a novější.* Zařízení s Androidem 4.3 a novějším, obsahující Bluetooth 4.0, např. Samsung Galaxy S3, S4, S5, Note 2, Note 3, Note 4, Nexus 4, Nexus 5, Nexus 7 (2013), OnePlus One a další.* Nejnovější smartphony Lumia s operačním systémem Windows Phone 8.1

iBeacon v Kotvě

Technologii iBeacon testuje v České republice pražský obchodní dům Kotva ve spolupráci se společností Neogenia, která pro iBeacon vyvinula vlastní platformu Spothill. V administračním systému Spothill mohou obchodníci připravovat např. kampaně pro nově příchozí zákazníky či pobídky pro nerozhodné zákazníky, kteří se na ploše obchodu nachází určenou dobu, ale zatím je nezaznamenal spot umístěný u pokladny, nebo třeba motivační program pro stálé zákazníky, který funguje na bázi opakované registrace zařízení. Kampaně si mohou obchodníci i instituce spravovat sami přes cloudové administrační rozhraní Spothill a centrálně tak upravovat parametry všech spotů, nehledě na jejich fyzické umístění. Obsah kampaní může mít libovolnou podobu - obrázek, video nebo například internetovou stránku.

O autorovi| Dominik Hayon, Radek Kubeš, autor@chip.cz

Dokumenty ke stažení