Přejít k hlavnímu obsahu

Elektromobilita

Automobily s čistě elektrickým pohonem by měly svým majitelům ušetřit spoustu peněz a zároveň představovat menší zátěž pro životní prostředí. Se současným stavem techniky se však ani jedno z toho zatím nedaří.

PIRMIN MOSELEWSKI, RADEK KUBEŠ

 

2 264 elektrických vozidel eviduje český Centrální registr vozidel. Pokud však odečteme golfová vozítka, přestavby, prototypy a další nestandardní vozidla, zůstane nám pouhých 186 elektromobilů. Auta poháněná elektřinou tak tvoří jen 0,004 % z celkového počtu 4 698 800 registrovaných osobních automobilů (údaje ke konci roku 2012). Na rozdíl od některých dalších evropských zemí není pořízení elektromobilu či hybridního auta v České republice nijak zvýhodněno, ať už formou přímých dotací, nebo úlevou na daních.

10 800 000 korun stojí supersport Mercedes SLS s elektromotory o síle 751 koňských sil. Pokud byste místo elektrické verze zvolili benzinovou variantu s rovněž úctyhodným výkonem 631 koní, přijde vás „jen“ na 6 500 000 Kč. Takže vám zbude dost peněz na nákup paliva, se kterým byste vystačili na cestu ze Země na Měsíc a zpět. To bohužel platí i pro nejmenší elektromobily -jejich pořizovací cena je tak vysoká, že musíte mít opravdu silné ekologické cítění, abyste je upřednostnili před jejich variantami se spalovacími motory.

11 000 kilogramů CO2 vznikne při výrobě jednoho elektromobilu, a to zejména při zpracování materiálů na výrobu akumulátorů. Škodlivý dopad výroby automobilů se spalovacími motory je v tomto ohledu přibližně poloviční. Další negativní dopady na životní prostředí má i výroba elektřiny, která elektromobily pohání.

2,1 litru benzinu na 100 km je kombinovaná spotřeba plug-in hybridu Toyota Prius, který pohání kombinace elektromotoru a spalovacího motoru. Výhodou hybridu je ideální kombinace mezi úsporným provozem, šetrností k životnímu prostředí a dlouhým dojezdem. Jakmile dojde kapacita akumulátorů, je možné pokračovat v jízdě na benzin a přitom je ještě dobíjet.


PRODEJE ELEKTROMOBILŮ

S více než pěti tisíci prodanými elektromobily v roce 2012 je Francie na špičce v popularitě aut s elektrickým pohonem. Pokud se však podíváme na podíl elektromobilů mezi nově registrovanými vozy, zjistíme, že se stále jedná spíše o raritu.

5 663 nových registrací: I přes dotaci na pořízení elektromobilu ve výši 7 000 eur činil v loňském roce podíl elektromobilů mezi nově registrovanými vozy ve Francii pouze 0,3 %.

4 358 nových registrací: Dopad na životní prostředí ovlivňuje v Norsku cenu aut. Výsledkem je, že 3,2 % ze všech nově registrovaných vozů v roce 2012 byly elektromobily.

2 956 nových registrací: Německým řidičům nevyhovuje krátký dojezd elektromobilů, proto jejich podíl na registracích nových aut činil v roce 2012 pouze 0,1 %.

1 262 nových registrací: I přes vysoké dotace v hodnotě kolem 6 000 eur činil v roce 2012 podíl elektromobilů v Anglii mizivých 0,06 % z nových registrací.


PŘES 60

dobíjecích stanic najdete po celé České republice. Jejich provozovateli jsou nejčastěji dodavatelé energií jako ČEZ, PRE nebo RWE. Nejčastěji je najdete u nákupních center a v řadě z nich si můžete svůj elektromobil dobít zdarma. Pokryta jsou především větší města, majitelé elektromobilů tak mají celkem omezené možnosti svezení. Mapu dobíjecích stanic najdete na hybrid.cz.

JEDINÁ

čerpací stanice na vodík v České republice byla v roce 2009 otevřena v Neratovicích. Tankovat k ní jezdí vodíkový autobus městské MHD. Například v sousedním Německu ale funguje 33 takových stanic. Vodíková vozidla mají podobný dojezd jako auta na benzin či naftu, i tak je ale pokrytí Evropy vodíkovými stranicemi nedostatečné. Jejich mapu najdete na H2stations.org.

ELEKTROMOBILY V ČESKÉ REPUBLICE

Automobilka Škoda zatím neuvedla na trh ani hybridní vozy, ani čisté elektromobily. Setkat se můžeme pouze s prototypy Octavií Green E Line a elektromobilů Citygo. Máte-li zájem o alternativní pohon, můžete si pořídit Citygo na CNG. Právě Citygo by už v příštím roce měl být prvním sériově vyráběným elektromobilem Škoda.


TECHNOLOGIE, KTERÉ NÁS POVOZÍ

Přestože si zatím asi nikdo netroufne odhadnout, zda se v budoucnu prosadí pohon na elektrickou energii, nebo palivové články s vodíkem, již dnes je třeba řešit nezbytnou infrastrukturu. Podívejme se na tyto dvě technologie blíže.

ELEKTRICKÉ ČLÁNKY BMW I3

Automobilka BMW představila elektromobil i3 na letošním autosalonu IAA v německém Frankfurtu. Čistě elektricky poháněné vozidlo využívá Li-Ion akumulátory, které lze dobíjet z libovolné elektrické zásuvky.

+ Výkon motoru – maximum točivého momentu je k dispozici v celém spektru otáček a při jakékoli rychlosti.
+ V porovnání s vodíkovými články je použití akumulátorů bezpečnější.
– Zásadní nevýhodou je omezený dojezd. V nejlepším případě ujede BMW i3 na baterie asi 160 km.
– Nabíjení akumulátorů trvá podstatně déle než naplnění vodíkových článků.

VODÍKOVÉ ČLÁNKY HYUNDAI IX35 FUEL CELL

První sériově vyráběné auto s vodíkovým pohonem (které si však zatím můžete pouze pronajmout) vyrábí korejská automobilka Hyundai. Jeho elektromotor pohání proud vyráběný z vodíku v nádržích a kyslíku získávaného ze vzduchu.

+ Až o 400 % delší dojezd v porovnání s dnešními elektromobily.
+ Se 450 litry zavazadlového prostoru nabízí Hyundai ix35 podstatně více prostoru než současné elektromobily.
– Výroba těchto aut je velmi drahá, do roku 2015 jich bude sestaveno jen asi 1 000.
– Nádrže na vodík musí být odolné proti únikům plynu, což si žádá použití speciálních

VYPLATÍ SE POŘÍZENÍ ELEKTROMOBILU?

Již mnoho let jsou elektromobily prezentovány jako dopravní prostředky budoucnosti a do jejich vývoje byly investovány miliardy. Z několika různých důvodů jsme se však zatím nedočkali slibovaného průlomu v rozšíření elektromobilů. Podívejme se, proč zatím není příliš výhodné přesedlat ze spalovacích motorů na elektromotory.

ELEKTROMOBILY JSOU VELMI DRAHÉ

Pořizovací ceny i náklady na provoz elektromobilů jsou výrazně vyšší než u automobilů se spalovacími motory.

EKOLOGICKÁ VÝROBA ELEKTŘINY

Abychom mohli elektromobily označit za ekologický způsob dopravy, je nezbytně nutné, aby při výrobě elektřiny, která je pohání, nedocházelo k většímu znečištění životního prostředí než při provozu aut se spalovacími motory. Skupina ČEZ, největší výrobce elektřiny v České republice, si proto klade za cíl snížit do roku 2020 emise o 50 %.


Nejlehčí tablet s Windows 8

Novinkou firmy Sony je ultratenký a lehký tablet VAIO Tap 11 s operačním systémem Windows 8. Dodává se k němu externí bezdrátová klávesnice, která se přicvakne pomocí magnetů -z tabletu se pak nabíjí její baterie. Klávesnice má dostatečný zdvih a je vybavena touchpadem, který se může vypnout. Na zadní straně tabletu je výklopná noha, o kterou se může tablet opřít. Když tablet nepoužíváte, klávesnice přichycená k displeji může posloužit jako ochranný kryt.

Díky nejnovějším procesorům Intel a rychlému SSD disku zvládne tablet snadno běžné úkoly. Pokud chcete psát, kryt jednoduše sundáte a proměníte jej v plnohodnotnou klávesnici. Kromě klávesnice lze pro ovládání použít dotykový digitální stylus, díky němuž si můžete zapisovat poznámky do svého tabletu vlastní rukou stejně jako na papír. Tenký tablet se také může stát ovladačem vašeho televizoru nebo jiného domácího spotřebiče. Má totiž infračervený port. Ve výbavě nechybí ani NFC, 3G modul bohužel ano. VAIO Tap 11 bude v bílém provedení dostupný od listopadu 2013 a cena se bude pohybovat od 21 990 Kč.


Úložiště pro domácnosti

Synology DS114 je kompaktní a všestranné NAS zařízení, určené pro malé podniky a domácí uživatele. Jde o model s jednou šachtou pro disk, který nabízí uživatelům rychlost čtení přes 108 MB/s a rychlost zápisu přes 71 MB/s v prostředí Windows. Díky 512MB operační paměti DDR3 je výkonnější než jeho předchůdce. Úložiště je vybaveno dvěma porty USB 3.0 a eSATA rozhraním. Čtyřdiskový model DS414 je vybaven dvoujádrovým 1,33GHz procesorem, 1 GB operační paměti, duálním LAN připojením a dvěma USB 3.0 porty. Přenosová rychlost dosahuje podle výrobce až 135 MB/s při zápisu a 207 MB/s při čtení v konfiguraci RAID 5. Na DS414 a DS114 běží DiskStation Manager (DSM) 4.3 – intuitivní webový operační systém, který poskytuje celou řadu aplikací.


Guinnessova tiskárna od HP

HP uvádí na trh nové řady tiskáren pro domácí i firemní uživatele. Pro domácí zájemce jsou určeny inkoustové tiskárny a multifunkční zařízení řady HP Deskjet Ink Advantage, které podporují tisk z vysokokapacitních kartridží a v porovnání s cenově srovnatelnými laserovými tiskárnami pracují až s polovičními tiskovými náklady. Mezi nové modely patří HP Deskjet Ink Advantage 1515 All-in-one za cenu 1 548 Kč a HP DeskJet Ink Advantage 2545 All-in-one v ceně 1 935 Kč.

Další novinkou je zajímavá řada rychlých tiskáren OfficeJet Pro X. HP OfficeJet Pro X je v současnosti nejrychlejší stolní tiskárna na světě a drží tento zápis i v Guinnessově knize rekordů. Oproti srovnatelným laserovým tiskárnám nabízí dvojnásobně rychlejší tisk a poloviční náklady na vytištěnou stranu. Modely OfficeJet Pro X využívají novou tiskovou technologii HP PageWide, která jim umožňuje tisknout rychlostí až 70 stran za minutu, tedy jednu stranu za méně než sekundu. HP PageWide pracuje se čtyřmi barvami pigmentovaného inkoustu a specialita spočívá ve využití stacionární tiskové hlavy, která je nad papírem umístěna po celé jeho délce. Při tisku se tak pohybuje pouze papír a tisková hlava zůstává v klidu. V ČR se budou prodávat verze HP OfficeJet ProX451dw a HP OfficeJetProX 551dw a také multifunkční zařízení HP OfficeJet Pro X 476dw a HP OfficeJet Pro X 576dw za ceny v rozpětí 10 300–21 900 Kč.


BenQ doplňuje rodinu projektorů

Společnost BenQ rozšiřuje portfolio domácích projektorů o dva nové modely -BenQ W1300 a BenQ W1400. Nové projektory nabídnou 3D Full HD projekci, zoom, vestavěné reproduktory a 3D brýle jako součást balení. BenQ W1300 je cenově dostupnější, nabízí svítivost 2 000 lumenů a kontrastní poměr 10 000:1. Výhodou je jednoduchá instalace v místnosti, 1,5× zoom i funkce Lens Shift, která umožňuje rychlou korekci vychýleného obrazu. BenQ W1400 (29 990 Kč) představuje ve většině parametrů srovnatelný, avšak o něco technologicky vyspělejší model. Nabízí navíc vyšší svítivost 2 200 lumenů a technologii interpolace snímků, minimalizující výskyt rozmazávání pohybu. Kromě toho disponuje 1,6× zoomem a krátkou projekční vzdáleností, která umožní nastavit 84“ obraz ze 2 metrů. Dále nabízí převod 2D obrazu do 3D.


Google Nexus ve verzi 5

Google představil svůj nový smartphone s nejnovější verzí operačního systému Android 4.4 KitKat, nazvaný Nexus 5. Vyrábí ho pro něj, stejně jako předchozí model, společnost LG a jde zatím o nejštíhlejší (8,6 mm) a nejrychlejší telefon z řady Nexus. Pochlubit se může 5“ IPS displejem s Full HD rozlišením (hustota bodů je 445 ppi), krytým sklem Gorilla Glass 3, 2GB operační pamětí a čtyřjádrovým procesorem s frekvencí 2,26 GHz. Uživatelé by měli být spokojení i s výkonem 8Mpx fotoaparátu s optickou stabilizací obrazu, která byla poprvé použita u modelu LG G2.

V ČR se bude prodávat jen 16GB verze (jinde bude k dispozici i 32GB verze). Snad jedinou nevýhodou nového Nexusu je to, že paměť nelze rozšířit pomocí paměťové karty. 2 300mAh akumulátor je napevno vestavěný, což by také mohlo někomu vadit. Dobíjet lze ale bezdrátově. Hmotnost smartphonu, který se bude prodávat za 11 499 Kč (v zahraničí vyjde mnohem levněji) v černé a bílé barvě, je 130 g.

Nová verze systému Android 4.4 je podle výrobce lépe optimalizovaná, a měla by tedy zajistit vyšší výkon i na starších strojích (s 512 MB paměti). Zrychleno bylo i přepínání aplikací a systém je šetrnější k baterii. Přechod na novou verzi však zaručuje právě jen Google u své řady Nexus. Mezi novinky systému patří například sjednocené prostředí pro posílání zpráv Hangouts (nově lze používat i smajlíky a můžete zaslat polohu) nebo celoobrazovkový režim. K zahájení hlasového vyhledávání stačí říct „Ok, Google“.


HTC na maximum

Nejvyšší řada One společnosti HTC má nový přírůstek – tablet One max s displejem o velikosti 5,9“ přichází s novým rozhraním Sense a snímačem otisků prstů. Stejně jako One a One mini nabízí funkce HTC BlinkFeed, HTC Zoe, HTC BoomSound nebo ultrapixelovou kameru, to vše v systému Android 4.3 s aktualizovanou verzí Sense 5.5. Přináší i nový senzor otisků prstů, se kterým se stane ovládání phabletu, tedy hlavně odemykání, jednodušším.

Srdcem přístroje je čtyřjádrový procesor Snapdragon 600 o taktu 1,7 GHz, který poskytuje dostatečný výkon pro přehrávání videí a filmů v plné kvalitě nebo hraní nejnovějších her. Dlouhý provoz telefonu zajišťuje baterie s kapacitou 3 300 mAh. Stylový obal funguje jako kryt a zároveň disponuje dodatečnou baterií o kapacitě 1 150mAh. Úložiště o velikostech 16 nebo 32 GB lze dále rozšířit pomocí microSD karty. HTC One max má hlinikové tělo ve stříbrné barvě. Časová dostupnost a cena tohoto modelu nejsou zatím známy.


Z INTERNETU

PŮJČOVNA E-KNIH

Jeden z největších prodejců elektronických knih eReading.cz zahájil v prvním říjnovém týdnu výpůjčky e-knih. Všechny e-knihy dostupné pro výpůjčky jsou k dispozici již od 49 Kč. To není ale jediná novinka, kterou si pro české zákazníky prodejce na podzim přichystal. Spolu s tímto projektem představil eReading.cz taktéž novou generaci e-inkových čteček a aplikací.

Komentáře: Oceňujeme odvahu přijít s podobným nápadem, zvláště v situaci, kdy řada vydavatelství není tomuto kroku příliš nakloněna. Zdá se, že nás čeká podobná situace jako v případě hudby, neboť se již brzy začnou objevovat služby nabízející půjčování knih za měsíční paušální poplatek. V každém případě bychom ale neměli zapomenout, že tu máme staré dobré kamenné veřejné knihovny, kde si za symbolický roční poplatek můžete půjčovat knihy prakticky bez omezení.

 

Dokumenty ke stažení