Přejít k hlavnímu obsahu

Automobily v roce 2014

Při řízení automobilu používáme stále častěji interaktivní počítačové systémy. Výrobci moderních vozů se zaměřují na provázání funkcí automobilu s chytrými telefony, vyvíjejí stále inteligentnější způsoby komunikace a zkoumají možnosti samočinného řízení.

CHRISTOPH SACKMANN

Zapomeňte na CD přehrávač. Příští rok na podzim uvedou výrobci automobilů na trh modely, které dovolí připojení smartphonu k audiovýbavě vozu, takže budete moci snadno poslouchat streamovanou hudbu nebo internetová rádia. Řidiči budou moci ovládat zábavně-informativní systémy pomocí tlačítek na volantu, spolujezdec pak prostřednictvím dotykového displeje na středové konzole vozu. Již dnes používáme smartphony například pro navigaci, ale automobilky se snaží zaujmout zákazníky stále propracovanějšími technickými novinkami, jako jsou průsvitné displeje nebo luxusní multimediální výbava.

Všechny inovace mají společnou hlavní myšlenku: automobil by měl být schopen komunikovat nejen s řidičem a osádkou vozu, ale i se svým okolím. Střešní anténa poslouží pro pokrytí mobilního Wi-Fi hotspotu a senzory budou analyzovat okamžitou dopravní situaci okolo vozidla. Díky tomu bude automobil schopný reagovat na nebezpečné situace i bez pomoci řidiče. Inteligentní systémy zastanou jednoduché i složitější úkoly, jako například ztlumit dálková světla před protijedoucím vozem, v případě havárie kontaktovat záchrannou službu a udat přitom přesnou polohu vozidla, varovat ostatní účastníky provozu před dopravní zácpou i nebezpečnými úseky. Za jízdy v noci nebo ve slabém provozu určitě potěší schopnost automobilu spojit se s nejbližším semaforem a zajistit vozu průjezd na zelenou, aniž by musel řidič zastavovat. V ideálním případě by automobily vybavené popisovanými technologiemi měly být poháněny elektrickou energií. Pro běžné smrtelníky je to ještě hudba příliš vzdálené budoucnosti, bohatí zákazníci si ale už dnes mohou koupit plně elektrickou verzi BMW i3, nebo dokonce hybridní supersportovní porsche, jehož elektromotor je schopen pohánět vůz až do rychlosti 150 km/h a jehož celková spotřeba činí tři litry benzinu na 100 kilometrů.


INFORMACE A ZÁBAVA

Trend: Telefon jako centrum

V současnosti stále oblíbenější phablety mají větší úhlopříčku než několikanásobně dražší zábavní systémy montované do automobilů. Někteří výrobci již pochopili, že namísto proprietárních řešení může být přirozeným mozkem zábavního systému automobilu obyčejný chytrý telefon, který poslouží nejen pro přehrávání oblíbené hudby, ale i jako mobilní hotspot. Díky několikajádrovému procesoru a stažitelným aplikacím pak představuje výkonný a neustále aktualizovaný informační server. Smartphone bude možné ovládat pomocí tlačítek umístěných na volantu a o jeho bezdrátové dobíjení se postará indukční cívka.

BMW CONNECTEDDRIVE

Tato aplikace dokáže obohatit stávající zábavní systém vozidel BMW o nové možnosti, jako je například streamování hudby.

Cena: zdarma
Dostupnost: již v prodeji

Opel Intellilink: Hlasem ovládaný automobil

Opel dokázal do nového městského vozítka Adam integrovat hlasového pomocníka společnosti Apple, známého jako Siri. Prostřednictvím aplikace Siri Eyes Free můžete ovládat jak mobilní telefon, tak zábavní systém automobilu. Jediné, co musíte udělat, je spárovat systém automobilu pomocí Bluetooth s iPhonem nebo iPadem podporujícím Siri. Asistenta lze poté ovládat pomocí volantu. Kromě Opelu plánuje v blízké budoucnosti zapojit Siri do svých automobilů i Hyundai, BMW a Chevrolet. Počátkem června oznámil Apple, že pracuje na konceptu „iOS in the car“, který má usnadnit integraci jeho map do palubního navigačního systému automobilů. Systém Intellilink podporuje i připojení chytrých telefonů s Androidem, ale k jejich obsahu lze přistupovat pouze dotykově, a to ze 7“ displeje na palubní desce.

Cena: 7 500 Kč
Dostupnost: již v prodeji

Alpine INE-W997BT: Luxusní multimediální navigace

Nejste-li spokojeni s vestavěným palubním počítačem ve svém voze, můžete si pořídit luxusní alternativu v podobě Alpine INE-W997BT. Sedmipalcový, dotykově ovládaný tablet v sobě spojuje navigaci a zábavní multimediální systém. Obrazovku s rozlišením 800×480 bodů lze vertikálně rozdělit na dvě plochy, takže řidič může zároveň sledovat navigaci a mít přístup k ovládacím prvkům hudebního přehrávače nebo vestavěného DVD přehrávače pro spolujezdce. Pomocí Bluetooth lze k systému připojit až pět smartphonů a kromě toho spojit tablet s rozhraním sloužícím k zapojení externích displejů automobilu. Je možné ho pak také ovládat pomocí tlačítek na volantu.

Cena: cca 32 000 Kč
Dostupnost: již v prodeji

Zvukový koncept Audi Q7: 3D ozvučení v autě

Firma Audi vyvinula ve spolupráci se společností Bang & Olufsen zvukový koncept pro nastávající verzi automobilu Q7. Skládá se z celkem 27 reproduktorů, umístěných tak, aby v kabině automobilu vytvořily dokonalý dojem prostorového zvuku, srovnatelný s ozvučením koncertního sálu. Speciální software potřebný k rozložení hudby do takového množství reproduktorů byl vyvinut ve známém Fraunhoferově institutu. Brutální výkon 1 800 wattů samozřejmě zajistí dokonalý poslech i v běžném režimu „2D“ zvuku. K systému lze kromě palubního CD připojit i externí MP3 přehrávač nebo smartphone. Systém bude kromě modelu Audi Q7 možné instalovat i do vozů A6, A7 a A8.

Cena: zatím neuvedena
Dostupnost: 2014

Garmin Head-Up Display: Navigace na čelním skle

Klasické automobilové navigace to dnes mají těžké, protože téměř každý smartphone je již vybaven GPS modulem a aplikací pro plánování tras. Garmin proto zkouší zaujmout zákazníky novým systémem, který z čelního skla automobilu udělá něco jako průhledové sklo bojového letounu. Garmin HUD totiž dokáže promítat mapy a navigační instrukce přímo na sklo automobilu, takže se obejde bez vlastního displeje. Systém lze tedy instalovat přímo před řidiče, který tak kvůli potřebným informacím nemusí neustále otáčet hlavu a ztrácet tak přehled o tom, co se děje před vozem. Zařízení je nutné připojit pomocí Bluetooth ke smartphonu s nainstalovanou aplikací Navigon.

Cena: 3 990 Kč
Dostupnost: již v prodeji


ELEKTROMOBILITA

Trend: Nové koncepty nabíjení

Elektromobily mohou v budoucnu vyřešit nejen problém s nedostatkem ropy, ale také mohou značnou měrou přispět k vylepšení životního prostředí ve městech a na silnicích. Jejich zásadní problémy ale spočívají ve vysoké ceně akumulátorů, složité konstrukci, omezeném dojezdu a příliš pomalém nabíjení. Společnost Tesla, která je jedním z hlavních průkopníků elektromobilů, nedávno představila systém, pomocí nějž je možné během 90 sekund vyměnit baterii automobilu. Tesla rovněž pracuje na vývoji rychlonabíjecí stanice s portem pro připojení domácího solárního panelu, která by měla během 30 minut dobít akumulátor tak, aby s ním automobil ujel vzdálenost 300 kilometrů.

TESLA MODEL S

Elektricky poháněná limuzína, která na jedno nabití dokáže ujet vzdálenost 500 kilometrů.

Cena: od 1 850 000 Kč
Dostupnost: již v prodeji

Scrooser: Elektrická koloběžka

Německá start-up firma vyvinula kombinaci elektrického skútru a koloběžky. Scrooser je vybaven elektrickým motorem, který stejně jako u elektrických bicyklů ulehčuje majiteli námahu a v kombinaci s nožním odrážením dokáže na rovině vyvinout rychlost až 15 kilometrů za hodinu, do kopce pak jede maximálně rychlostí 6 km/h. Výkon motoru je 1 000 wattů a podle výrobce vydrží na jedno nabití (které trvá cca tři hodiny) až 25 dní. Pro jízdu v noci je Scrooser vybaven světly. Autorům nápadu se pomocí internetového fund raisingu podařilo shromáždit potřebnou částku 180 000 eur, takže hromadná výroba by měla začít již do konce roku. Zajímavá hračka ale nebude pro každého, protože na její pořízení si musí zájemci připravit v přepočtu okolo 100 000 Kč.

Cena: 3 630 eur
Dostupnost: v nejbližší době

BMW i3: 300 kilometrů s dynamem

Nový model i3 bude prvním kompletně elektrickým automobilem se značkou BMW. Jeho motor s výkonem 170 koňských sil bude pohánět osm jednotlivě vyměnitelných akumulátorů, které lze v rychlodobíjecí stanici nabít na 80 % kapacity již během 30 minut. Při dobíjení z domácí elektrické zásuvky ale může trvat plné nabití i několik dnů. Plná kapacita akumulátorů by podle údajů od výrobce měla stačit na zdolání 130km vzdálenosti, takže BMW vůz vybavilo přídavným dynamem, které má prodloužit dojezd automobilu na hranici 300 kilometrů. BMW poskytuje na model i3 záruku na ujetí 100 000 kilometrů.

Cena: cca od 900 000 Kč
Dostupnost: listopad 2013

Porsche 918 Spyder: Hybridní supersport

Co se stane, když spojíte 500koňový motor V8 se dvěma elektrickými agregáty o celkovém výkonu 218 koňských sil a vložíte je do superlehkého vozu o hmotnosti 1 500 kilogramů? Vznikne Porsche 918 Spyder, silniční raketa, která na zdolání 100 kilometrů potřebuje jen tři litry benzinu. V plně elektrickém režimu dokáže tento sportovní vůz ujet pomocí dvou elektromotorů umístěných na přední a zadní nápravě vzdálenost 25 kilometrů a na elektrický pohon dokáže jet rychlostí až 150 km/h. V případě, že potřebujete více výkonu, zapojí se benzinem poháněný osmiválec. Akumulátor o kapacitě 6,8 kilowattu lze z běžné domácí zásuvky nabít za čtyři hodiny.

Cena: v přepočtu cca 18 000 000 Kč
Dostupnost: konec roku 2013

Maticová světla Audi A8: Automatické tlumení světel

Audi vyvinulo pro svůj vlajkový model systém inteligentních světlometů, které dokážou rozpoznat přítomnost protijedoucího vozidla a částečně ztlumit světla tak, aby nedošlo ani ke ztrátě orientace, ani k oslnění druhého řidiče. Reflektory se skládají z pěti bloků LED diod, přičemž každý z nich obsahuje pět diod, samostatně ovládaných pomocí řídicího programu. Tato technologie dokáže zajistit rovněž přisvícení do zatáčky a adaptivní svícení bez nutnosti fyzicky natáčet světlomety. V případě, že kamera nedetekuje protijedoucí vůz, zapínají se při rychlosti od 60 km/h výše automaticky všechny diody, které dokážou osvětlit vozovku až do vzdálenosti 300 metrů před autem.

Cena: zatím neuvedena
Dostupnost: 2014


INTELIGENTNÍ SYSTÉMY

Trend: Autonomní automobily

Příští generace automobilů budou osazeny vylepšenými technologiemi pro automatickou vzájemnou komunikaci mezi vozidly. Ta budou jednak umět rozpoznat nebezpečí a informovat o nich automobily v okolí, jednak v určitých situacích dokážou automaticky zareagovat a pomoci tak řidičům při jejich řešení. Od roku 2015 tak díky automatickému ztlumení dálkových světel a autonomnímu volání záchranné služby v případě havárie zahyne na silnicích mnohem méně lidí.

VOLVO XC 90

Díky senzorům dokáže v noci rozpoznat chodce nacházející se v dráze vozu a automaticky zabrzdit. Model XC90 by měl být vybaven i systémem pro autonomní řízení vozu v dopravní zácpě.

Cena: cca od 1 100 000 Kč
Dostupnost: 2014

Hyundai i30: Spolupráce se smartphonem

Hyundai vyvinul ve spolupráci s LG Electronics propracovaný systém komunikace vozu a chytrého telefonu, který najdeme v nové třídveřové verzi modelu i30. Chytrý telefon dokáže například odemknout dveře a automaticky personalizovat nastavení vozidla, jako je nastavení rozhlasových stanic či navigačního systému. Ve středové konzoli se nachází prostor pro bezdrátové dobíjení telefonu. Systém v i30 je dále vybaven bezdrátovou technologií MirrorLink, která umožňuje řidiči přistupovat k obsahu chytrého telefonu prostřednictvím 7“ dotykového displeje. Aplikace Hyundai navíc umožní dálkovou kontrolu množství paliva, tlaku pneumatik, uzamčení vozidla, vypnutí světlometů nebo prohlížení záběrů ze zadní kamery.

Dostupnost: 2014

Ford AppLink: Otevřená podpora aplikací

Ford chce, abyste mohli i během jízdy ovládat většinu populárních aplikací ve svém chytrém telefonu. Proto vyvinul aplikační rozhraní AppLink, které vývojářům umožňuje začlenit podporu komunikačního systému Ford SYNC. Kompatibilní aplikace potom ovládáte prostřednictvím hlasového ovládání, tlačítek na volantu a displejů zabudovaných ve voze. AppLink již dnes podporuje řada aplikací, například Spotify, Kaliki nebo Glympse a brzy se má přidat řada dalších. Podporu již oznámil TomTom, Hotels. com, AskWiki. Vývojáři si mohou obstarat SDK pro Ford AppLink na stránce projektu Ford Developer Program.

Cena: -
Dostupnost: 2013

Mercedes třídy S: Car-to-X pomocí smartphonu

Mercedes bude první značkou, která své vozy vybaví komunikačním systémem Car-to-X. První generace se objeví v nových modelech třídy S. Prostřednictvím tohoto systému se budou automobily moci navzájem informovat o dopravních zácpách nebo nehodách a tuto informaci pak včas předají řidiči. Vzájemná komunikace je řízena chytrým telefonem, připojeným prostřednictvím portu Drive-Kit-Plus k palubnímu počítači automobilu. Podle výrobce se nebudete muset bát o množství přenesených dat. Průměrný měsíční datový přenos použité aplikace činí podle Daimleru pouhé 2 MB dat.

Cena: cca 18 000 Kč
Dostupnost: podzim 2013

eCall: Tlačítko nouzového volání

Evropská unie si vytyčila cíl zachránit každý rok více než 2 500 životů a nařídila výrobcům automobilů, že musí do svých vozů od roku 2015 povinně instalovat systém automatického nouzového volání zvaný eCall. V případě vážné havárie tak automobil sám vytočí číslo 112, sdělí operátorovi údaje o své poloze a směru a poté zprostředkuje hlasový hovor. V případě potřeby mohou řidiči systém aktivovat stisknutím jediného tlačítka. Zatím systém eCall používá v rámci EU jen 0,7 procenta automobilů, ale automobilky ho už dnes běžně nabízejí (například Ford nabízí eCall v ČR už u celkem sedmi modelů).

Cena: cca 100 eur
Dostupnost: 2015

 

Dokumenty ke stažení