V minulém Chipu jsme se podrobně věnovali nákupům v zahraničních e-shopech. Přestože je to velmi snadné, zůstane řada zákazníků věrná domácím internetovým obchodům. I zde vám ale hrozí různé triky a nečestné obchodní praktiky.
RADEK KUBEŠ
Čeští zákazníci zbožňují nakupování na internetu. Dokazují to například statistiky Asociace pro elektronickou komerci (APEK), podle kterých dosáhly v roce 2012 obraty z prodeje zboží na internetu výše 43 miliard korun. Oproti roku 2011 to znamená nárůst o šest miliard korun, přičemž jen předvánoční nákupy loni vyšly české domácnosti na sedmnáct miliard. Meziročně sice mírně klesá průměrná útrata na osobu i výše jednotlivých objednávek, to je však bohatě kompenzováno nárůstem počtu objednávek i rozšiřováním skupiny lidí nakupujících na internetu. Statistiku si můžeme vysvětlit i tak, že čeští zákazníci na internetu nakupují stále častěji už i drobné spotřební zboží nebo například potraviny.
Celkově však nákupům na internetu kraluje elektronika. Podle aktuálního průzkumu GfK se v českých e-shopech prodá celá třetina z celkového objemu trhu spotřební elektroniky, což je nejvíce v celé Evropě. On-line se v Česku prodá až šest procent veškerého zboží. Ostatně, je kde vybírat. Internetový srovnávač cen Heureka uvádí, že v Česku působí až 37 000 internetových obchodů.
Srovnávače cen
Kromě pohodlí nákupů z domova má výběr zboží v e-shopech ještě jednu další významnou výhodu. Aniž byste běhali po obchodech, můžete si během okamžiku porovnat ceny stejného zboží v různých e-shopech.
Slouží k tomu známá služba Heureka (heureka.cz), kde můžete vybírat zboží z kategorií nebo jej rovnou vyhledávat pomocí názvu či klíčových slov. K dispozici jsou i žebříčky oblíbenosti zboží a především hodnocení a recenze produktů od ostatních zákazníků. Zákazníci hodnotí rovněž kvalitu e-shopů, které Heureka ve výpisu výsledků řadí například i podle doporučení, tedy nejen podle nejnižší ceny. Ve výpisu cen zboží v e-shopech zjistíte často navíc i jeho skladovou dostupnost nebo náklady na dopravu k vám domů.
Vlastní srovnávač cen v e-shopech spustil celkem nedávno i Seznam. Služba Zboží.cz (zbozi.cz) funguje podobně jako Heureka. Narozdíl od zavedeného serveru však nemáte k dispozici historii komentářů či hodnocení k jednotlivým e-shopům a ke konkrétním nabízeným produktům od ostatních nakupujících.
Jen tak pro zajímavost, internet vám pomůže najít i nejlepší nabídky v kamenných obchodech. Například na adresách iletaky.cz, letaky.najdislevu.cz nebo akcniceny.cz najdete stránky obsahující aktuální letáky hypermarketů s akčními cenami.
Slevové šílenství
Slevové servery nabízejí českým uživatelům spojení dvou největších nákupních vášní – pořizování zboží a služeb po internetu společně s výraznými slevami. Jistě i díky zákazníkům, kteří koupí i to, co vlastně vůbec nepotřebují, hlavně když je to opatřeno nápisem „SLEVA“, vznikly na českém internetu ne desítky, ale hned stovky slevových serverů. Můžeme očekávat, že do budoucna přežijí jen ty největší, popřípadě servery specializované na konkrétní cílovou skupinu zákazníků. Do té doby je ale vhodné zachovat si chladnou hlavu a obezřetně volit, co, kde a s jak velkou slevou nakupujete. S pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme říci, že u zboží prodávaného se slevou v řádu padesáti a více procent se bude jednat o padělek nebo zboží nesplňující slibované vlastnosti. V horším případě se pak zakoupeného a předem zaplaceného zboží vůbec nedočkáte a čekají vás zdlouhavé tahanice o peníze.
Jeden takový případ z nedávné doby popisuje například článek na serveru Lupa.cz (bit.ly/137HF6w). Jde o slevový portál Seznam TIP a nabídku úžasně levných USB flash disků se slibovanou kapacitou 32 GB. Poté, co zákaznici 32GB flash disk za 299 korun zapojili do počítače a začali na něj nahrávat data, zjistili, že je jeho reálná kapacita asi 5 GB. Úplně stejný trik prošel nepoctivému prodejci i na několika dalších slevových portálech, a to i přes varovné komentáře povedených zákazníků.
Právě podvedení zákazníci se se svou zkušeností často pochlubí v diskusích na internetu. Pokud tedy narazíte na podezřele výhodnou nabídku, použijte selský rozum a internetový vyhledávač, abyste si vše ověřili a vyhnuli se nepříjemnému zklamání a sporům při vymáhání peněz za nekvalitní či nedodané zboží.
Český eBay
V minulém Chipu jsme vám jako vhodný začátek vašeho nákupu v zahraničí doporučovali internetové tržiště eBay. Tento nákupní portál, nabízející jak nové, tak i použité zboží, nemá na českém internetu svoje zastoupení, podobnou roli u nás však hraje aukční server Aukro.
Na rozdíl od eBay vás od obchodování na Aukru nedělí jen rychlá registrace a vytvoření uživatelského účtu, ale také ověření vašeho jména a adresy prostřednictvím doporučeného dopisu, ve kterém najdete speciální kód, který je třeba použít u vašeho uživatelského účtu a potvrdit tak správnost vašich osobních údajů. Bez tohoto ověření smíte sice ihned po registraci přihazovat v aukcích, nemůžete však vkládat vlastní nabídky zboží k prodeji.
Na Aukru se obchoduje s novým i použitým zbožím a podobně jako eBay jej řada obchodníků používá namísto vlastního e- shopu. S bezpečným nákupem vám pomůže systém vzájemného hodnocení obchodníků a kupujících i program na ochranu kupujících před nepoctivými obchodníky, prodávajícími padělky či zboží neodpovídající popisu. I přesto se ale na internetu dočtete o mnoha podvodnících na Aukru, kteří oklamali důvěřivé uživatele.
Aukro letos slaví 10 let na českém trhu, během kterých bylo prostřednictvím aukčního portálu prodáno zboží v hodnotě 24 miliard korun. Celkem je na Aukru registrováno už přes 3 miliony uživatelů.
E-shopy s kamennými pobočkami
Poslední dobou dochází ke sbližování světů klasického nakupování a e-shopů. Projevuje se to tím, že největší čeští internetoví obchodníci, jako Alza.cz, CZC.cz, Kasa.cz nebo Mall.cz, otevírají svoje pobočky po celé České republice. Ty navíc už neslouží jen jako výdejní místa zakoupeného zboží, ale i jako showroomy, kde si můžete alespoň část produktů z nabídky e-shopu osahat a vyzkoušet.
Otázkou zůstává, jak bude z této konvergence do budoucna těžit zákazník. Provoz kamenných poboček samozřejmě něco stojí, což by se mohlo odrazit v cenách zboží v e-shopech. Možná by se tedy internetové obchody neměly těm klasickým přibližovat až tak výrazně.
RADEK.KUBES@CHIP.CZ
JAK POZNAT DOBRÝ OBCHOD?
Nákupy na internetu by neměly být jen honbou za co nejnižší cenou zboží, vždy se vyplatí sledovat i další okolnosti nákupu. Tím prvním je důvěryhodnost e-shopu. Zde vám nejlépe poslouží hodnocení ostatních nakupujících, která snadno najdete například na serveru Heureka. Druhým faktorem, který může výrazně ovlivnit konečnou cenu zboží, je cena za dopravu a případně i platbu. Dobírka a poštovné mohou navýšit cenu až o několik stokorun, takže se pak třeba vyplatí koupit zboží někde jinde – o pár desetikorun dráž, ale s dopravou zdarma. Důležité jsou i další služby poskytované obchodníkem, jako například prodloužená záruka nebo instalace nového a odvoz a ekologická likvidace starého spotřebiče.
Ukazatelem důvěryhodnosti internetového obchodu může být i jeho certifikace APEK, která především prokazuje soulad obchodních podmínek e-shopu s platnou legislativou. Bohužel, některé nepoctivé e-shopy si na své stránky logo APEK umístí, aniž by související certifikací prošly. APEK rovněž uvádí doporučení, jak nakupovat na internetu bezpečněji.
Desatero bezpečnějšího internetového nakupování dle APEK
1. Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
2. Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých reference.
3. Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK, SAOP či Heureka, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů http://www.certifikovany-obchod.cz.
4. Zjistěte, zda obchodník na WWW stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. Nepodceňujte obsah nákupního řádu či obchodních a reklamačních podmínek, čtěte je!
5. Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, kartou, platební bránou či SMS). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku.
6. Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka. Cena za zásilku musí odpovídat té, kterou vám obchodník potvrdil.
7. Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.
8. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Informace o postupu reklamace byste měli najít na webu obchodu.
9. Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojeni.
10. V případě, že si nejste jisti důvěryhodností vámi vybraného obchodu, můžete se s žádostí o radu obrátit na mailto:info@apek.cz. Celkově můžeme označit nakupování v českých e-shopech za bezpečné, přestože se samozřejmě stále objevují podvodníci, kteří chtějí snadno zbohatnout oklamáním důvěřivých zákazníků. Největším prohřeškem českých internetových obchodníků však bývá zpravidla jen uvádění dostupnosti zboží jako „skladem“, přestože ještě ani není na cestě od jejich dodavatelů.
CERTIFIKACE APEK
Poctiví obchodníci se nebojí nezávislého hodnocení svých obchodních podmínek a zákaznického servisu. APEK jim za to uděluje certifikaci.
ZAJÍMAVÉ ČESKÉ E-SHOPY
Není jen mimozemšťan
Podle obrovského obratu a masivní reklamní kampaně by se skoro mohlo stát, že nemá smysl shánět počítače, elektroniku a různé doplňky v jiném obchodě než Alza.cz. Než ale nakoupíte v největším českém e-shopu, zkuste se poohlédnout po cenách a službách nabízených ostatními obchodníky.
Jídlo až do domu
Nemáte čas na pravidelné nákupy potravin a zároveň bydlíte v Praze, v Brně či blízkém okolí těchto měst? Pak si můžete na webu nakup. itesco.cz naklikat do virtuálního košíku nákup a pak ještě určit, kdy vám má být doručen. Samozřejmostí je i večerní donáška, až do 22. hodiny, a ceny jsou stejné jako v obchodech Tesco, navíc platíte jen za dopravu.
Facebook s oblečením
Stránky VotočVohoz (votocvohoz.cz) kombinují prvky a funkčnost sociální sítě s obchodním portálem, na kterém se prodává či vyměňuje především (použité) oblečení, módní doplňky, kosmetika atd. Na stejném principu fungují podobné stránky i v mnoha dalších evropských zemích.
Kamenné e-shopy
Výdejny zboží ve větších městech se stávají samozřejmostí, novým trendem jsou showroomy, ve kterých vám pracovníci e- shopu zboží předvedou a poradí s výběrem. Například Kasa.cz má koncept Kasahouse, což jsou showroomy s velkými sklady, kde je možné zboží nejen vyzkoušet, ale také zakoupit a rovnou si odnést.
JAK NA AUKRO
Největší český aukční portál vám pomůže prodat věci, které už nepotřebujete, a naopak nakoupit nové či použité zboží.
1 ZŘÍZENÍ ÚČTU Vlastní uživatelský účet na portálu Aukro si můžete založit po kliknutí na tlačítko »registrace« na domovské stránce Aukra. Kromě jména a adresy věnujte pozornost i vyplnění kontaktního e-mailu, prostřednictvím kterého s vámi bude Aukro nejčastěji komunikovat. Právě na tuto adresu vám po vyplnění základních údajů odešle Aukro e-mail s odkazem na potvrzení registrace. Na ten musíte kliknout do 72 hodin od doručení e-mailu. Teprve poté následuje volba uživatelského jména a hesla.
2 OVĚŘENÍ KONTAKTŮ Po prvotní registraci sice již můžete přihazovat v aukcích ostatních uživatelů Aukra, k vystavování vlastních nabídek je však nezbytné ověření účtu. Na stránce zobrazené po vložení nového uživatelského jména a hesla je proto nutné kliknout na odkaz »Ano, chci ověřit svůj účet«. Následuje kontrola vaší poštovní adresy, na kterou vám bude poštou zaslán aktivační kód, společně s návodem, jak jej na webu Aukra použít. Od vystavení vaší první nabídky vás tedy dělí několik dní, než vám bude aktivační kód doručen.
3 NÁKUP NA AUKRU Přihazovat v aukcích však můžete ihned po registraci. S vyhledáváním produktů v nabídkách ostatních uživatelů vám pomůže členění zboží do kategorií a pak také samozřejmě integrovaný vyhledávač. Snadno odlišíte nabídky aukcí a prodeje za pevnou cenu (označené jako »Kup teď!«) a hned ve výpisu zboží se rovnou dozvíte informaci o nákladech na dopravu. V detailu zboží najdete jeho podrobný popis vložený obchodníkem a také hodnocení předchozích transakcí od ostatních zákazníků.
4 AKČNÍ NABÍDKY Zajímavou podstránku Aukra najdete na adrese ulovky.aukro.cz, kde jsou shrnuty vybrané nabídky zboží za zajímavou cenu nebo dražby probíhající od jedné koruny. Nabídky jsou členěny do kategorií elektro, sport, hračky či oblečení a samotný nákup zboží probíhá stejně jako u nabídek vystavených přímo na portálu Aukro. Na adrese shopy.aukro.cz pak najdete nabídky obchodníků, kteří si v rámci Aukra zřídili vlastní jednoduchý e-shop.
5 PRODEJ ZBOŽÍ Jakmile budete ověřeným uživatelem aukčního portálu Aukro, můžete kromě nákupů také začít vystavovat vlastní nabídky. Na domovské stránce Aukra klikněte na »moje aukro« a poté na záložku »Můj prodej« a nabídku »Vystavit předmět«. Tímto se dostanete do průvodce prodejem, který vám pomůže zvolit kategorii, kde bude vaše nabídka vystavena, a provede vás vyplněním popisu zboží, možnostmi platby a dopravy, volbou mezi aukcí a prodejem za pevnou cenu a samozřejmě i vložením fotografií prodávaného předmětu. Na základě vyvolávací ceny a dalších parametrů (zvýraznění ve výpisu zboží, propagace na hlavní stránce Aukra atd.) bude vypočten poplatek za vystavení předmětu. Při úspěšném prodeji zaplatíte Aukru ještě provizi, která vychází z konečné ceny zboží.
Dokumenty ke stažení
- Nakupujte chytře (664.76 kB) - Staženo 1057x