Google už zdaleka není jen hloupým strojem na vyhledávání odpovědí. Nyní nejen aktivně reaguje na vaše dotazy, ale snaží se poskytovat informace dokonce ještě dřív, než si sami uvědomíte, že je potřebujete. Je to logický vývoj, nebo děsivá noční můra?
CHRISTOPH SACKMANN
Google rozpozná herce ve vašich oblíbených filmech, Google ví, kde nejlépe koupíte smartphone, Google si pamatuje, kdy jedete do práce – a Google vám chce všechny tyto informace zobrazovat sám a hned, místo toho, aby vás odkazoval na jiné stránky. Tzv. Knowledge Graph, který byl zhruba před rokem uveden v USA, představuje nejen nový způsob vyhledávání, ale také základ nového obchodního modelu.
Klidně se ptejte!
Knowledge je jakousi pokročilou verzí sémantického vyhledávání. Nyní již nemusíte zadávat frázi „Jak vysoký je Mount Everest“, ale teoreticky stačí jen zadat název hory. Knowledge Graph váš dotaz prozkoumá a zobrazí informaci, kterou hledáte nebo která s daným tématem nejvíce souvisí. V případě hory by to mohla být její výška, jména horolezců, kteří ji zdolali, a například její poloha.
Podle SEO experta Erica Kubitze klasické vyhledávání brzy upadne do zapomnění. Nová metoda má totiž pro uživatele obrovské výhody, spočívající především v jednoduchosti a úspoře času. Při hledání informací už uživatel nebude nucen opustit Google, neboť tam najde vše, co potřebuje. Na první pohled tedy pozitivní změna, ale někteří provozovatelé webů se na ni dívají spíše s hrůzou v očích. Kdo by navštěvoval Česko-slovenskou filmovou databázi, když Google ví o filmech vše? A kdo by používal Heureku, když vám Google napoví, kde zboží nakoupit nejrychleji a nejlevněji? „Tato technologie představuje pro provozovatele webových stránek pohromu,“ varuje Kubitz. Pokud se tato technologie prosadí i v jiných oblastech, než je hledání faktů, dá se očekávat masivní odpor postižených webů.
Jak to funguje
Aby byl Google schopen poskytovat přímé odpovědi, musel nejprve vybudovat ohromnou databázi. Firma tvrdí, že má na svých diskových polích uloženo na 700 milionů objektů. Ty nepředstavují pouhá čistá fakta, ale i vztahy mezi věcmi navzájem. A právě ty umožňují Googlu porozumět konkrétnímu uživateli a jeho dotazům. Například pokud uživatel zadá „Les Misérables“, bude pro něj důležitější aktuální program kina či divadla, nebo francouzský slovník, nebo seznam účinkujících v muzikálu? Knowledge Graph se podívá do své obrovské databáze informací a zjistí, že „Les Misérables“ momentálně spíše souvisí s termíny typu „kino“, „film“ a „Anne Hathaway“. Vzhledem k tomu, že databáze Googlu obsahuje 3,5 miliardy odkazů na zmiňovaná témata, může z nich získat nejčastěji poptávaná data. Logickým výsledkem zmiňovaného dotazu tedy bude program kina s tímto filmem a na pravém okraji se objeví fakta typu režisér, herecké zastoupení a stručný souhrn děje.
Pokud uživatel pátrá po hudebníkovi, Google reaguje informacemi typu datum narození, kapela, skladby, informace o turné. Pokud jde o fotbalistu, Google uživatele informuje o jeho aktuálním klubu a předpokládaném příjmu. Pátráte-li po místech, vyhledávač reaguje pomocí Google Map, někdy vypomůže i vyhledávání obrázků.
Část informací Google čerpá z veřejně dostupných zdrojů -v USA je to například Wikipedia a Freebase, komunita s veřejně známými informacemi. Jako perličku lze uvést, že ve Spojených státech nabízí například i informace o lécích. A vzhledem k tomu, že ne všechny informace jsou volně přístupné, podepsal Google licenční smlouvu s National Institutes of Health v USA, jenž poskytuje informace o lécích, které se ještě nedostaly do vyhledávacích dotazů. Za zmínku také stojí, že například v USA se pomocí Knowledge Graphu řeší asi devět procent dotazů!
Google vydělává uvnitř svého vlastního světa
Nikoho asi nepřekvapí, že tato technologie Googlu neslouží jen k lepšímu uspokojení potřeb zákazníků. K nasazení Knowledge Graphu vede především snaha udržet uživatele na svých stránkách a tak získat více času a prostoru pro zobrazení reklamy -a tím i navýšení zisku. Pokud se podrobněji podíváte na dostupné statistiky, je panika Googlu logická: například američtí uživatelé tráví 13 procent svého on-line času na sociální síti a pouze 11 procent na Googlu (a to včetně YouTube!). V oblasti mobilních telefonů je rozdíl ještě významnější: uživatelé zde stráví 23 procent času na Facebooku, jen asi 13 procent na všech službách Googlu, od map přes Gmail po YouTube.
Facebook se navíc ve svém obchodním modelu stále více přibližuje ke Googlu: osobní nabídky v síti už nejsou ničím jiným než reklamou šitou na míru a vycházející z vašich vyhledávacích dotazů, přesně tak, jak ji nabízí i Google. Problémem Googlu je, že dotazy za účelem nákupu (například při vyhledávání produktů) lze zpeněžit přes inzeráty, ale u dotazů na faktické informace nic takového nejde. Logickou reakcí Googlu tedy je neposlat uživatele okamžitě pryč prostřednictvím nějakého odkazu, ale udržet ho na stránce a vábit ho novými nabídkami, což je důležité pro inzerenty. Od Googlu se navíc očekává, že v budoucnu bude místo textových reklam nabízet obrazové: „To inzerenty stojí mnohem více peněz, jelikož se jejich reklama zobrazí na 20 sekund, místo pouhých pěti sekund,“ vysvětluje Kubitz. A u těch uživatelů, kteří na stránce Googlu setrvají déle, je také mnohem větší pravděpodobnost, že kliknou na odkaz v reklamě: například pokud zadali do vyhledávání „Tarzan muzikál“, v rámci informací od Knowledge Graphu se také zobrazí reklama na vstupenky.
Podle Googlu ale může být Knowledge Graph jen prvním krokem na cestě za ještě větším pokrokem. Například androidová aplikace s názvem Google Now analyzuje chování svého uživatele a sama přichází s návrhy ještě předtím, než uživatel začne vůbec cokoli hledat. Ráno se probudíte a na svém telefonu hned vidíte, jaké bude počasí a jak hrál váš oblíbený hokejový tým z NHL. Po cestě do práce vás upozorňuje na dopravní zácpy a nabízí vám rychlejší cestu.
Takřka sci-fivýsledků lze dosáhnout, pokud si tuto technologii představíte ve spojení s brýlemi, které nedávno Google představil. Přijedete do cizího města a Google vám okamžitě začne nabízet hotel, pokud se budete procházet po pěší zóně, v brýlích se vám objeví výhodné nabídky na nákup v okolních obchodech. Dalo by se říci, že během krátké doby o vás bude Google vědět víc než vaši nejbližší, nebo dokonce vy sami. Zdá se vám to skvělé, nebo jde o začátek noční můry?
Díky Googlu je web zbytečný
Zatímco z hlediska uživatelů je Knowledge Graph maximálně kontroverzní, pro webové stránky se může stát skutečným problémem. Zobrazování informací a následný zisk z reklamy zobrazené uživateli je totiž pro většinu webů jediným zdrojem obživy. Faktem ale je, že například Wikipedie na změny Googlu nahlíží s klidem. Podle její tiskové mluvčí celosvětový počet návštěvníků kvůli Knowledge Graphu prý ani výrazně neklesl, ani nevzrostl. Podobný názor má i Amit Singhal, šéf sekce vyhledávání: „Kdykoli jsme v minulosti zjednodušili vyhledávání, vzrostla i návštěvnost stránek. Totéž by mělo platit pro Knowledge Graph – lákadlo vedoucí k dalšímu vyhledávání, pomocí něhož by jak Google, tak i provozovatelé webových stránek vydělávali peníze.
S tímto tvrzením ale celá řada expertů nesouhlasí. Až doposud Google poskytoval jen obecné znalosti a pouhá fakta – ale nikdo nezaručí, že to tak zůstane i nadále. Pokud Google dokáže bez problémů načítat data z Wikipedie a zobrazovat je pomocí Knowledge Graphu, proč by to samé nezvládl i s novinkami z iDnes.cz, se zprávami z testů v Chipu a s filmovými recenzemi nových filmů?
Fakt je, že Google už podobných problémů s duševním vlastnictvím řešil několik. Nejprve narazil se skenováním knih pro svou službu Knihy Google, poté měl v některých zemích EU velké problémy kvůli Google News. Je tedy otázkou, jakým způsobem Knowledge Graph použije, aby se vyhnul případným soudním sporům. Pokud se mu to povede, možná jednou budete surfovat a nakupovat v prohlížeči Google Chrome přímo přes stránku vyhledávače. Vaše přítomnost a budoucnost bude zkrátka uložena v databázích Googlu.
RDFA TAGY
Pokud jsou data dobře připravená, Google čte tagy z HTML kódu.
INFORMACE Z DATABÁZÍ
Na předních místech najdete informace z bezplatných databází – například IMDb.
VIDEA Z YOUTUBE
Mezi výsledky vyhledávání nechybí ani související videa na portálu YouTube.
KNOWLEDGE GRAPH
Zde Google zobrazí nejdůležitější informace související se zadaným pojmem.
GOOGLE NOW
Na mobilním telefonu Knowledge Graph analyzuje chování uživatele a nabídne co nejrelevantnější informace.
GOOGLE GLASS APPS
V budoucích aplikacích pro Google Glass najdete i například varování před zácpami a nabídku alternativní trasy.
GOOGLE GLASS
Pomocí interaktivních brýlí od Googlu si může jejich nositel promítat příslušné informace přímo před oči.
KONKURENT FACEBOOK
Sociální graf v USA analyzuje vztahy uživatelů Facebooku a získává jejich preference.
KONKURENT APPLE SIRI
Hlasová asistentka Applu Siri dostane novou konkurenci přímo od Googlu.
VYZKOUŠEJTE SI BUDOUCNOST
Knowledge Graph je prozatím k dispozici jen v americké verzi vyhledávače. Pokud ho chcete využívat, musíte se nejprve přepnout do „US verze“.
- Google pro nové tisíciletí (914.21 kB) - Staženo 1153x