Bude všechno v cloudu?
Softwarové firmy chtějí své zákazníky naučit používat cloudové služby. Uživatele však zatím děsí neprůhledné ceny a bezpečnostní problémy.
FABIAN VON KEUDELL, RADEK KUBEŠ
Nemusí jít hned o Microsoft nebo Google - už jen málokterá firma poskytující on-line služby by se dnes na trhu obešla bez nabídky cloudového úložiště. Cloud se stává základem všech moderních systémů pro ukládání dat - hudby v MP3, fotografií, videí, dokumentů nebo i celých webů. Právě nyní se začíná využívat plný potenciál cloudu, když dnes už celkem běžnou nabídku jednoduchého ukládání dat rozšiřují firmy jako Microsoft nebo Adobe o poskytování softwaru právě jeho prostřednictvím. Podle těchto firem nastává konec nakupování krabic se softwarem - a snaží se o tom, často poměrně drsnými metodami, přesvědčit i své zákazníky a naučit je využívat jejich nové cloudové služby. Pokud zákazníci přejít do cloudu nechtějí, musí si za software připlatit nebo strpět různé další nevýhody či omezení. Ovšem ani zákazníci, kteří jsou připraveni cloudové služby využívat, to často nedělají s lehkým svědomím. Jak totiž ukázala například studie Fujitsu Research Institute, až 88 procent současných uživatelů cloudu se bojí o bezpečnost svých dat. Že se nejedná o plané obavy, to zjistíte, pokud si pozorně pročtete podmínky používání a informace o zabezpečení cloudových služeb.
Firmy tlačí zákazníky do cloudu
Počátkem letošního února přišel Microsoft s novou verzí služby Office 365 pro firmy. Zároveň s tím spustil i poměrně riskantní podnik s pronájmem aplikací, jelikož se snaží současné zákazníky krabicových verzí kancelářského balíku přesvědčit, aby si aplikace pronajali na základě měsíčního nebo ročního poplatku, který v nejnižší variantě začíná přibližně na stokoruně za uživatele měsíčně. Podle Steva Balmera, šéfa Microsoftu, je Office 365 nejambicióznější aktualizací v historii nejpoužívanějšího kancelářského balíku. Hlavní výhody služby Office 365 jsou celkem jasné - uživatelé budou mít k dispozici vždy nejnovější verze kancelářských aplikací a k tomu i vlastní cloudové úložiště v rámci služby SkyDrive. Firmy navíc nemusí jednorázově investovat do nákupu licencí - průběžně platí měsíční poplatky za pronájem, a to pouze za tolik uživatelů, kolik opravdu potřebují. Podobnou nabídku má Microsoft připravenu i pro domácnosti.
Naopak ti, kdo si chtějí pořídit klasickou krabicovou verzi Office 2013, si musí hodně připlatit. Cena firemních variant Office 2013 začíná na necelých 7 000 Kč ve verzi pro podnikatele, jedná se však pouze o elektronickou licenci - software si musíte sami stáhnout z internetu. Pokud byste chtěli i originální instalační DVD, musíte si ještě několik stokorun připlatit. Takový software navíc můžete instalovat pouze na jeden počítač, zatímco u služby Office 365 jsou dostupné i varianty s možností instalace až na pět různých zařízení, včetně počítačů Apple s operačním systémem OS X. Microsoft dokonce přišel s tím, že klasická licence bude nepřenosná a s novým počítačem si budete muset vždy pořídit další krabici s licenčním klíčem. Po hlasitých protestech však Microsoft od této kontroverzní úpravy licenčních podmínek upustil, a licenci Office tedy nakonec můžete přenést na jiný počítač, ale ne častěji než jednou za 90 dní. To vše jsou postupy, kterými Microsoft nutí své zákazníky přejít ke cloudovým službám.
Podobnou cestou jde i firma Adobe. Prostřednictvím služby Creative Cloud je možné si pronajmout aplikace ze sady Creative Suite na základě měsíčního poplatku ve výši 25 eur za jednu aplikaci nebo 62 eur za celou sadu. Od následující verze produktů Adobe bude navíc cloud jediná možnost, jak je pořídit a využívat. Ředitel Adobe Shantanu Narayen označil poskytování aplikací prostřednictvím cloudu za budoucnost celé firmy. Bohužel již pomlčel o zcela zásadním rozdílu v cenách za pronájem aplikací. Zatímco evropští zákazníci zaplatí za měsíční pronájem celé sady 62 eur, v Americe stojí stejná služba v přepočtu pouze 38 eur, tedy téměř o polovinu méně. U cloudových služeb navíc pochopitelně neuvažujeme o žádných nákladech na přepravu a dodání softwaru zákazníkům. Samozřejmě jsme se Adobe zeptali, z čeho vychází tak zásadní rozdíl v cenách služeb pro evropské a americké zákazníky. Podle vyjádření tiskového mluvčího Alexandera Hopsteina není v ceně amerického předplatného služeb započítána DPH. Nicméně, i kdybychom daň z přidané hodnoty k ceně pronájmu aplikací připočetli, stále se nedostaneme na evropskou cenu. Tento rozdíl je podle Adobe způsoben nákladnými obchodními aktivitami společnosti v Evropě. Existuje však ještě další vysvětlení, publikované jedním ze zaměstnanců Adobe. Podle něj firma provádí náročný průzkum trhu s cílem stanovení ceny zvlášť pro každý trh.
Vydělat peníze na službách, které byly dříve k dispozici zdarma, se nyní snaží i Google. Zaměřuje se především na firmy, které chtějí využívat webové aplikace Google Apps pod svojí doménou. Zatím byla služba zdarma (i na vlastní doméně) pro firmy s nejvýše deseti uživateli. Nyní však chce Google 40 eur za uživatele ročně. Clay Bavor, ředitel produktového managementu Google Apps, k tomu říká: „Tím, že se zaměříme na platící zákazníky, můžeme Google Apps více podporovat.“ Google zatím nezveřejnil příjmy z předplatného za využívání webových aplikací, podle zdroje deníku Wall Street Journal se však v loňském roce jednalo o více než miliardu dolarů.
Herní průmysl je se svým modelem využití cloudu ještě o krok napřed. Zejména firma Valve, provozovatel služby Steam. Tvůrce herních titulů jako Half-Life chce ještě letos uvést na trh konzoli, která si bude hry stahovat z cloudu. Výrobci her tím ušetří obrovské náklady na výrobu a distribuci instalačních DVD a, stejně jako ostatní tvůrci softwaru, prakticky eliminují pirátské kopie her a přeprodej použitých titulů. Také v Sony již objevili výhody cloudu - nová herní konzole PlayStation 4 bude využívat streamování her pro konzole předchozích generací z cloudu. Společnost Sony také v loňském roce koupila americkou firmu Gaikai, která již podobnou službu stahování her z cloudu nabízí. Zda bude tato služba k dispozici zdarma, to zatím představitelé Sony nesdělili.
Bezpečnost pokulhává
Zatímco softwarové firmy tlačí cloudová řešení, ukazuje se, že cloud má i své slabé stránky. Uplynulé měsíce a roky ukázaly, že data nejsou v cloudových úložištích vždy v bezpečí. Například počátkem letošního března musela firma Evernote, provozující známou službu pro správu poznámek, čelit masivnímu hackerskému útoku. Útočníkům se podařilo získat jména, hesla a e-mailové adresy uživatelů služby. Proto si muselo 50 milionů uživatelů svá hesla změnit. Podle šéfa firmy Evernote Phila Libina není tato služba designována na vysokou úroveň zabezpečení. „Útokům jsou vystaveny i vysoce zabezpečené systémy bank, avšak i ty mohou být úspěšně napadeny,“ dodává Phil Libin. Bezpečnostní mezery byly v minulosti objeveny i u řady dalších cloudových služeb, včetně velmi oblíbeného úložiště Dropbox.
Ani draze placené služby se však nevyhnou chybám. To se týká například i Google Apps. Pokud je na počítači využívajícím tuto službu instalována aplikace Google Disk pro využití stejnojmenného úložiště, mohou útočníci získat přístup ke všem datům, která obsahuje Google účet uživatele. Mnoho rizik cloudových služeb, plynoucích z nedostatečného zabezpečení dat a chybějícího šifrování, zmiňuje i studie Fraunhoferova institutu. Poskytovatelé cloudových služeb se proto musejí zaměřit především na dva hlavní faktory, které jim pomohou získat a udržet si spokojené zákazníky: bezpečnost a jasnou strukturu cen.
autor@chip.cz
100 000 000 uživatelů mělo v listopadu loňského roku cloudové úložiště Dropbox.
6 100 000 000 amerických dolarů činil v roce 2012 obrat všech poskytovatelů cloudových úložišť a výpočetních služeb.
70 000 platících uživatelů z České republiky využívá cloudové služby Microsoftu.
0 poskytovatelů cloudových služeb splnilo všechny bezpečnostní nároky Fraunhoferova institutu.
Intel Silvermont
Procesory Atom budou rychlejší a úspornější.
Intel představil novou procesorovou mikroarchitekturu nazvanou Silvermont. Oproti dnešním Atomům nabídnou podle Intelu procesory s touto architekturou 3x vyšší výkon, nebo 5x nižší spotřebu. Počítá se s nimi především do smartphonů a tabletů, ale také do levných notebooků a úsporných serverů a provozovat se na nich může systém Windows, Android i další.
Silvermont bude podle Intelu sloužit jako základna pro širokou škálu produktů, které se začnou uvádět na trh v druhé polovině letošního roku. Procesory budou vyráběny za pomoci technologie 22nm Tri-Gate SoC. Procesory s toto architekturou budou škálovatelné a mohou mít až osm jader a také grafickou část. Čtyřjádrové SoC (systém na čipu) „Bay Trail“ by se na trhu měly objevit na podzim v tabletech a očekává se, že více než zdvojnásobí výkon aktuální generace tabletů. Díky flexibilitě Silvermontu budou verze platformy „Bay Trail“ použity v segmentech, jako jsou základní notebooky nebo desktopy v inovativních provedeních.
Intel „Merrifield“ bude k výrobcům expedován do konce roku. Oproti současným produktům nabídne vyšší výkon a delší životnost baterie a rovněž podporu pro kontextově nebo osobně orientované služby, velmi rychlé připojení pro streaming z webu a lepší zabezpečení dat, zařízení i soukromí. Mikroarchitektura Silvermont je odpovědí Intelu na rostoucí podíl a vliv úsporných procesorů ARM, které se používají v populárních smartphonech a tabletech, kde se Intelu zatím moc nedaří.
Nové smartphony a minitiskárna
Druhá generace smartphonů LG Optimus L3II, L5II a L7II se bude prodávat ve verzi jak pro jednu, tak pro dvě SIM karty. Kromě silnější hardwarové výbavy a inovovaného designu má i některé nové funkce, například notifikační diodu Smart LED Lighting a funkce QuickMemo (záznam a sdílení ručně psaných poznámek) a Quick Button (možnost uzpůsobení horké klávesy). Možnost přesměrování tísňových hovorů, oznámení o nepoužívání telefonu a o poloze uživatele oceníte nejen v případě nouze, ale i pokud máte malé děti.
Kromě nových smartphonů má LG i novou fototiskárnu Pocket Photo, která patří svými rozměry 72 x 120 x 24 mm a hmotností 215 gramů mezi nejmenší a nejlehčí. Produkuje fotografie o rozměru 5,1 x 7,6 cm, využívá technologie bezinkoustového tisku značky ZINK a se smartphonem je propojena bezdrátově prostřednictvím Bluetooth nebo NFC. Spolupráci se smartphony zajišťuje aplikace Pocket Photo, kterou lze nainstalovat do všech telefonů s operačními systémy Android a iOS.
Nejmenší film
Nejmenší film na světě vznikl v laboratořích IBM natočením atomů při obrovském zvětšení. Při natáčení filmu nazvaného „Chlapec a jeho atom“ byla použita technologie stop-motion a firma IBM jím chtěla demonstrovat možnosti dnešních technologií. Obraz byl totiž za pomoci tunelových mikroskopů IBM zvětšen 100 000 000x a na filmu jsou vidět jednotlivé atomy, se kterými umějí přístroje IBM pohybovat. Konkrétně se hýbalo s atomy kyslíku v oxidu uhelnatém, který byl umístěn na měděné desce, a odehrávalo se to za teploty blízké absolutní nule.
Specifikace Google Glass
Google poprvé oficiálně zveřejnil, jaké parametry budou mít vyvíjené brýle Google Glass. Základním prvkem brýlí bude průhledný displej s rozlišením 640 x 360 bodů. Jelikož bude umístěn velmi blízko oku, výsledný efekt bude odpovídat obrazu 25“ displeje, na který byste se dívali ze vzdálenosti 2,5 m. Další důležitou součástí bude 5Mpx kamera, která bude moci pořizovat buďto snímky, nebo video s rozlišením 720p. Klasická sluchátka na Google Glass nenajdete - zvuk se bude přenášet prostřednictvím lebeční kosti uživatele. Ovládání bude hlasové.
O použitém procesoru specifikace nehovoří, jisté však je, že brýle budou disponovat kapacitou paměti 16 GB, z čehož bude mít uživatel k dispozici 12 GB. Data se budou automaticky synchronizovat s cloudem. Pro komunikaci s okolím poslouží Wi-Fi a Bluetooth, pro nabíjení pak klasický microUSB konektor. Podle Googlu bude kapacita vestavěného akumulátoru stačit na celý den provozu brýlí. Po připojení ke smartphonu s Androidem využijí Google Glass i GPS. Další informace najdete na google.com/glass/start/.
ThinkPad Edge s dokovací stanicí
Notebooky Lenovo ThinkPad Edge E431 a E531 mají oproti svým předchůdcům vyšší výkon, vylepšené multimediální funkce a nově také možnost připojení rozšiřující stanice. Díky ní se zbavíte kabelů a notebook snadno a rychle připojíte k periferním zařízením pomocí jednoho kabelu.
Model E431 (cena od 18 590 Kč) je vybaven 14palcovým HD nebo HD+ antireflexním displejem, ThinkPad Edge E531 pak nabízí svým uživatelům HD nebo Full HD displej s úhlopříčkou 15,6 palce za cenu od 13 190 Kč. K ovládání notebooků slouží klávesnice a pětibodový touchpad. K dispozici je i verze s dotykovým displejem. Notebooky váží 2,14 kg, resp. 2,44 kg a při práci na baterii vydrží až osm hodin provozu.
Novinky jsou postavené na operačním systému Windows 8 Pro a poháněné až třetí generací procesorů Intel Core i7. Operační paměť může mít kapacitu až 16 GB a disk až 1 TB. Konektor OneLink umožňuje vést jediným kabelem kromě energie i informace po USB rozhraní. Prvním zařízením, které podporuje technologii OneLink, je zmíněná dokovací stanice OneLink Dock. Vybavena je čtyřmi USB porty, HDMI a audioporty.
Z televizoru na tablet a zpět
Nabídka LED televizorů značky Philips se značně rozšířila a sahá od malých televizorů po modely s velkou úhlopříčkou a řadou zajímavých funkcí. V řadě PFL4008 jsou modely s malou obrazovkou od 48 cm (19’’) po 66 cm (26’’), které se v domácnosti hodí jako druhý televizor do dětského pokoje, jídelny nebo kanceláře. K dispozici jsou i v bílé barvě, a co je praktické, mají počítačový vstup, takže se mohou využít i jako monitor. Nabízí funkce jako Pause TV, nahrávání programů přes USB na paměťová média a naopak přehrávání multimédií.
U vyšších modelových řad Smart TV s větší obrazovkou (PFL6008, PFL7008, PFL7108, PFL8008) je nabídka funkcí ještě širší. 3D a přehrávání médií je dnes samozřejmostí, Philips navíc nabízí třeba i technologii WiFi Miracast a SimplyShare, která umožňuje bezdrátové vysílání obsahu TV do mobilních zařízení a naopak příjem z těchto přístrojů. Na nových televizorech je také možné používat sociální média, aniž by bylo nutné přerušit sledování televize, nebo aplikaci Skype pro videotelefonování. Některé modely se dodávají i s dálkovým ovladačem s ukazovátkem a klávesnicí. Řada Philips PFL8008 podporuje aplikaci MultiRoom, pomocí níž bude možné vysílat obraz hlavního televizoru do vedlejších televizorů v dané domácnosti.
Adobe končí s krabicovými verzemi
Společnost Adobe oznámila, že nové verze svých hlavních programů, mezi které patří Photoshop, Premiere a Illustrator, už nebude prodávat v tzv. krabicové verzi (médium a příručka v krabici), tedy na pultech obchodů. Zájemci o Creative Suite 7 tak budou odkázáni na Creative Cloud, loni spuštěnou webovou službu. Společnost Adobe to vysvětluje tak, že bude schopna zákazníkům poskytovat rychle nejnovější verze a opravy a uživatelé mohou snadněji spolupracovat na projektech. Chce tak ale také samozřejmě zabránit softwarovému pirátství. Předplatné Creative Cloud stojí 61,50 eura měsíčně, omezená licence s vybranými aplikacemi 24,58 eura. Poslední krabicovou verzí je tak Creative Suite 6. Program Lightroom 4 se nadále bude v krabicové verzi prodávat.
Vlajková loď Huawei
Novou vlajkovou lodí smartphonů Huawei je model Ascend D2 s 5“ Full HD IPS+ displejem, čtyřjádrovým procesorem, 13Mpx fotoaparátem a odolností proti prachu a postříkání vodou. K dostání bude za doporučenou cenu 13 490 Kč. Konkurovat má nejnovějším a nejvýkonnějším smartphonům HTC One, Samsung Galaxy S4 a Sony Xperia Z, tedy čtyřjádrovým modelům s velkým displejem o plném HD rozlišení.
Díky baterii s kapacitou 3 000 mAh a úsporným technologiím Quick Power Control (QPC) a Automated Discontinuous Reception (ADRX) má Ascend D2 podle výrobce vydržet v pohotovostním stavu až šest dnů. Výrobce také tvrdí, že díky vlastní rychlonabíjecí technologii se model Ascend D2 nabije o 30 % rychleji, než trvá nabíjení většiny smartphonů podobných parametrů. Displej chrání odolné sklo Corning Gorilla Glass. Tělo modelu Huawei Ascend D2 je vyrobeno z hliníku a kovu a podle výrobce váží telefon 170 g a má tloušťku 9,4 mm.
Z INTERNETU
NOVÝ WEB ČESKÉ TELEVIZE
Česká televize spustila novou hlavní stránku svého webu na adrese www.ceskatelevize.cz. Modernizace webové prezentace ČT reaguje na měnící se návyky uživatelů internetu i vývoj technologií. Hlavní změnou je systém karet s výběrem aktualit za celou Českou televizi i jednotlivé kanály. Návštěvníkovi pomůže se na stránkách lépe orientovat a vybrat si obsah, který ho zajímá. Nová hlavní stránka je virtuální vstupní branou do České televize a má za cíl pomoct divákům lépe se orientovat v široké nabídce její tvorby a ostatních aktivit. Aniž by museli dlouze hledat, měli by návštěvníci webových stránek rychle najít to nejzajímavější, co pro ně v danou chvíli ČT má.
Komentář redakce: Novým webem Česká televize evidentně reaguje také na jistě stále častější přístupy z různě velkých zařízení - ze stolních počítačů, tabletů či chytrých telefonů. Nový web je totiž postaven na principu tzv. responsivního webdesignu. To znamená, že v každém zařízení, ať je jakkoli velké, se zobrazení stránky přizpůsobí jeho tvaru. Pozitivně kvitujeme i novinky v iVysílání, internetovém archivu pořadů ČT. Jedná se o funkci Time shift (možnost vrátit se v živém webovém vysílání až o tři hodiny zpátky) a náhledy v dlouhých videích.
CHYSTANÉ NOVINKY NA MAPY. CZ
Seznam nedávno přislíbil, že rok 2013 bude rokem velkých změn na službě Mapy.cz. K leteckým a šikmým snímkům letos přibudou 3D mapy, a to konkrétně u 180 měst, která mají v současné době šikmé snímky. 3D mapy totiž Seznam vyrábí z kombinace leteckých a šikmých snímků. Každé místo si tak budou moci lidé prohlédnout a otočit z kterékoliv strany. Seznam dále počítá s tím, že bude postupně 3D mapy rozšiřovat i na místa mimo města - například horské terény a turistické cíle. Dále má být spuštěna novinka nazvaná Panorama. Ta rozšíří možnosti různých pohledů, které Mapy.cz v současnosti nabízí. Půjde o reálný pohled, který vychází z toho, co vidí chodci. Panorama samozřejmě umožní průchod vybranou trasou a pohledy na dané místo z různých stran.
Komentář redakce: Určitě existuje nemalá skupina internetových uživatelů, která sice chodí na Mapy.cz, ale kvůli StreetView si odskočí na Mapy Google. Je proto logické, že tyto uživatele si Seznam na své mapové službě hodlá udržet prostřednictvím nové služby Panorama. V redakci navíc doufáme, že v některých lokalitách by mohla být služba Seznamu provedena kvalitněji, než jak ji nabízí Google na StreetView.
TANKUJ LEVNĚJI
Česká pošta spustila v polovině dubna ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR internetový portál Tankuj levněji (http://www.tankujlevneji.cz). Prostřednictvím interaktivní mapy nabízí uživatelům aktuální ceny benzinu a nafty u čerpacích stanic po celé republice. Česká pošta má necelé čtyři tisíce motorizovaných doručovatelů, kteří tak nyní zajišťují každodenní monitoring u čerpacích stanic prostřednictvím textových zpráv odeslaných ze svých mobilních telefonů do systému. V první fázi projektu se monitoruje 450 čerpacích stanic, do začátku letních prázdnin chce Česká pošta monitorovat více než dva tisíce čerpacích stanic. Na interaktivní mapě se navíc v blízké době uživatelům ukážou čerpací stanice, které prošly kontrolou ČOI bezproblémově, ale samozřejmě také ty, které měly výsledek kontroly negativní.
Komentář redakce: Česká pošta přiznala, že výše zmíněný projekt je nevýdělečný. Přesto měla tato nová služba při spuštění mnohem větší publicitu než ve stejné době spouštěný další projekt České pošty. Rozumíme tomu, že ceny benzinu zajímají téměř každého, zatímco o veřejné zakázky se uchází jen zlomek obyvatelstva. Přesto by ale neměla zapadnout informace o novém portálu Veřejné zakázky (http://www.i-verejnezakazky.cz), která ze stovek zdrojů sbírá data o právě zveřejněných výběrových řízeních. Tuto službu Česká pošta zpoplatňuje.
- Trendy - Bude všechno v cloudu? (343.55 kB) - Staženo 1515x