Mobil může způsobit havárii
Na palubě letadel je zakázáno používat mobilní telefony. Zkoumali jsme, zda je to nutné.
THOMAS LITTSCHWAGER, MARTIN JÄGER
MÝTUS: Používání mobilních telefonů je zakázáno na místech, kde se nachází citlivá zařízení: v letadlech, nemocnicích, u benzinových stanic. Signál z mobilních telefonů by mohl tato zařízení rušit a způsobovat poruchy, nebo dokonce havárie.
PRAVDA: O nebezpečném vyzařování signálu z mobilních telefonů se debatuje již dlouhá léta. Řada lidí se obává neviditelného nebezpečí, které může poškodit jak zdraví uživatelů, tak citlivé elektronické přístroje v jejich okolí. Jaká je ale pravda?
Nejznámější zákaz mobilních telefonů se týká jejich používání na palubě letadel. Signál z mobilních telefonů prý může způsobovat rušení komunikace mezi piloty a řízením letového provozu a mají mít neblahý vliv na činnost autopilota. V nejhorším případě pak prý volání z mobilu může způsobit i havárii letadla. Můžeme vás ale ujistit, že co se technické stránky věci a bezpečnosti týče, je to nesmysl a zákaz je dobrý snad jen k tomu, aby se pasažéři nerušili telefonováním. V málokterém odvětví je kladen takový důraz na bezpečnost jako v letecké dopravě. Mezinárodní organizace IATA zkoumala v rámci šestiletého průzkumu více než 180 milionů letů a zjistila, že pouze v 75 případech způsobil mobilní telefon za letu nějaké technické komplikace, přičemž všechny případy se týkaly starých modelů letadel. Podle jiné studie zapomenou navíc během každého letu pasažéři alespoň jeden mobilní telefon vypnout, a to aniž by způsobil jakékoliv problémy. Neexistuje vědecký důkaz, který by potvrdil rušení avioniky letadla signálem z mobilního telefonu. Některé společnosti dnes naopak zavádějí možnost telefonovat i během letu. Určitě by to neumožňovaly, pokud by měly sebemenší pochybnosti o bezpečnosti letu. Pokud by navíc mobilní telefony mohly způsobit komplikace za letu, asi by je ani nebylo možné nosit na palubu.
To samé pak platí pro zákaz používání mobilů v nemocnicích. Ani zde nebyl dokázán vliv jejich signálu na chod nebo přesnost zdravotnického zařízení.
Zákaz používání mobilních telefonů u benzinových stanic není odůvodněn škodlivým vlivem jejich signálu, ale možností nečekané exploze jejich baterie. Kupodivu se ale u benzinových stanic mohou používat MP3 přehrávače, GPS navigace či digitální fotoaparáty a zákaz vjezdu k nim nemají ani elektromobily. Jediným opodstatněným důvodem zákazu mobilních telefonů v některých dopravních prostředcích nebo prostorách tedy není obava před škodlivým či nebezpečným vlivem jejich signálu, ale ochrana lidí před otravnou hlasitou konverzací spolucestujících.
MOBILY DO OBLAK NEPATŘÍ
Zákaz mobilních telefonů na palubě není způsoben obavou o bezpečnost letadel, ale mimo jiné proto, že jejich použití v prostoru vysoko nad mobilními BTS buňkami může vést k rušení mobilní sítě.
Mobil používaný na zemi Ke každé buňce mobilní sítě se může najednou připojit pouze určité množství mobilních telefonů. Mobilní telefon se přihlásí k nejbližší buňce infrastruktury mobilní sítě a s ostatními buňkami komunikuje pouze minimálně a nezatěžuje jejich kapacitu.
Mobil ve vzduchu Směr signálu probíhajícího mezi telefonem a buňkou mobilní sítě neodpovídá konstrukci sítě, takže se mobilní telefon může připojit najednou k několika buňkám, což může způsobit rušení jiných hovorů.
MOBILNÍ TELEFONOVÁNÍ V LETADLE
Stále více leteckých společností zavádí možnost používat mobilní telefony během letu. Za tímto účelem je letadlo vybaveno vlastní přenosovou buňkou, ke které se připojí mobilní telefony na palubě a která pak jejich signál posílá na zem prostřednictvím satelitního přenosu. Telefonování je zpoplatněno jako mezinárodní roaming.
- Technika - Mobil může způsobit havárii (207.69 kB) - Staženo 1241x