Přejít k hlavnímu obsahu

High Tech pro automobily

High Tech pro automobily

Automobily používají stále více elektroniky: Chip se podíval na nejzajímavější inovace a nejnovější výzkumné projekty a aplikace pro ovládání automobilů.
    DANIEL WOLFF 

Už dnes si dokážeme dobře představit, jak bude vypadat cestování automobilem v ne příliš vzdálené budoucnosti: Zatímco rodinný vůz hladce klouže po dálnici, spokojená hlava rodiny pohodlně sedí za volantem a pochvaluje si, jak navigační systém automobilu dobře naplánoval trasu a jak se vyhnul všem zácpám nebo hrozícím krizovým dopravním situacím. Říká si, že automobil ještě funguje dobře, tak snad ještě s upgradem jeho firmwaru může počkat. Na místě spolujezdce sedí jeho žena, na iPadu dodělává prezentaci a přes internet ji pomocí cloudu sdílí s kolegy, kteří jsou v kanceláři. Na zadním sedadle si syn krátí cestu hraním náročné 3D hry na jednoduché a lehké konzoli. Všechny grafické výpočty probíhají na supervýkonném americkém serveru a i při rychlosti automobilu okolo 130 km/h přicházejí data do konzole se zpožděním pouhých několika milisekund. Patnáctiletá dcera si mezitím pomocí Facebooku povídá se spolužačkami a zároveň poslouchá hudbu staženou z iTunes.
První automobilový výrobce, kterému se podaří uvést tento scénář do reality, se jistě může těšit na značné zvýšení prodeje svých vozů. Předtím ale bude nutné ujít ještě docela velký kus cesty. Digitální revoluce v současné době útočí na segment automobilového průmyslu plnou silou. Výrobci automobilů ale byli doposud zvyklí plánovat vývojové cykly o délce celých roků a nejprve se budou muset vyrovnat s rychloobrátkovou realitou IT průmyslu. Nikdo si totiž nepřeje měnit každé dva roky automobil jen proto, že IT infrastruktura přejde na jinou komunikační technologii.
Redakce Chipu se rozhodla vybrat nejzajímavější inovace v oblasti automobilové elektroniky a na následujících několika stranách vám je představit. Některé z nich lze již dnes koupit v podobě hotových produktů, jiné jsou zatím ve stadiu výzkumných projektů, které mohou mít dalekosáhlý dopad na budoucí rozvoj automobilů. Jedním z nejžhavějších trendů, na kterém se shodují všichni důležití výrobci automobilů, jsou i aplikace určené pro ovládání určitých funkcí automobilů prostřednictvím smartphonů. Vítejte v budoucnosti automobilismu!

PRODUKTY

BMW: Mobilní připojení k internetu rychlostí LTE prostřednictvím USB hotspotu

Německý výrobce luxusních automobilů má oproti ostatním automobilkám náskok v oblasti rychlého připojení osádky vozu k internetu. BMW prodává příslušenství v podobě krabičky nazvané Car Hotspot LTE. Stačí do ní strčit SIM kartu s aktivovaným LTE přístupem k internetu a krabičku pak připojit k USB portu umístěnému do odkládací přihrádky před spolujezdcem. Tuto možnost mohou využít majitelé všech modelů BMW osazených palubním telefonem. Okamžitě po zapnutí začne zařízení fungovat jako internetový hotspot, ke kterému se mohou připojit všichni cestující v automobilu. Díky vestavěným bateriím lze tento hotspot používat po dobu 30 minut i bez připojení k napájenému USB portu automobilu. Pokud vůz projíždí územím bez rychlého LTE pokrytí, hotspot se automaticky přepne na UMTS nebo GSM síť.
Dostupnost: od listopadu 2012

Audi connect: Modulární informační základna modelu A3

Nejnovější verze automobilů Audi A3 je vybavena moderní verzí koncernového zábavně-informačního systému s označením MIB. Nejedná se o krabičku pro „muže v černém“, ale o tzv. Modular Infotainment Component počítač, jehož hlavní výhodou je právě modularita. MIB, který je v současnosti montován pod kapotu nového A3, je z výroby osazen procesorem nVidia Tegra 2, známým ze smartphonů či tabletů. Pokud se za nějaký čas majitel vozu rozhodne systém upgradovat, nebude muset složitě opravovat celý automobil, ale stačí jen v systému vyměnit krabičku se stávajícím hardwarem za rychlejší komponenty. Zatímco dnes výkon procesoru Tegra 2 bohatě stačí na plynulé zobrazení animací v Google Earth, nikdo nedokáže říct, jaké hardwarové nároky mohou mít aplikace pro palubní systémy automobilů třeba za pět let.
Důležitou roli hraje u palubních systémů jednoduchost a intuitivnost jejich ovládání, které nesmí zbytečně zatěžovat pozornost řidiče. V tomto ohledu dosahuje Audi u modelu A3 téměř dokonalosti. Varianta „MMI Navigation plus“ využívá dotykově ovládaného kruhového ovladače (na obrázku vlevo nahoře), pomocí něhož může řidič zadávat písmena a číslice. Zadávané údaje jsou spolehlivě rozpoznávány a zpracovávány systémem connect a objevují se na 5,8“ nebo 7“ palubním displeji (velikost záleží na úrovni výbavy automobilu). I další komponenty svědčí o tom, že se na palubě automobilu nachází výkonný počítač. Kapacita úložného prostoru dosahuje 60 GB, systém je osazen optickou DVD mechanikou a je připojen ke zvukovému systému Bang & Olufsen. K vestavěnému UMTS modulu (LTE se zatím neplánuje) lze prostřednictvím Wi-Fi hotspotu připojit až osm zařízení (tedy notebooků, smartphonů, tabletů, iPodů atd.), která zajistí spoustu zábavy i při delších cestách.
Dostupnost: již dnes (v modelech Audi A3)

Mercedes: Vždy čerstvé informace ze zpravodajské aplikace

Softwarovou výbavu proprietárních informačních a zábavních systémů v automobilech lze dnes stejně jako u tabletů nebo smartphonů rozšiřovat pomocí stažitelných aplikací. Například majitelé vozů Mercedes mohou do svého multimediálního systému doinstalovat aplikaci, která bude řidiče prostřednictvím displeje vestavěného do palubní desky informovat o nejnovějších politických, ekonomických nebo technologických novinkách.
Dostupnost: již dnes

Lexus: Snadnější manipulace pomocí dotykového dálkového ovladače

Informační a zábavní systém svých vozů vylepšuje i luxusní značka automobilky Toyota. Nový SU Lexus RX 450h je vybaven druhou generací dálkového dotykového ovladače, který umožňuje řidiči ovládat kurzor na palubním displeji prostřednictvím konečků prstů. Ovládání funguje stejně jako touchpad a potvrzení volby se provádí poklepáním prstu. Na 8palcovém barevném displeji lze najednou sledovat více oken, například konfiguraci automobilu, nastavení zvuku, ovládání klimatizace a navigaci.
Dostupnost: již dnes

Audi: Digitální zpětné zrcátko

Výhled do zpětného zrcátka bývá u sportovních vozů špatný. Audi R8 e-tron proto používá kombinaci zpětné kamery a 7,7“ AMOLED displeje, umístěného na místě, kde bývá u běžných vozů vnitřní zpětné zrcátko. Výhodou je kromě širšího zobrazovaného úhlu i automatické ztmavení „zrcátka“ při oslnění řidiče vzadu jedoucím vozidlem.
Dostupnost: na konci roku 2012 (u modelu Audi R8 e-tron)

VE VÝVOJI

simTD: Automobily připojené k „sociálním sítím“

Hlavní myšlenkou projektu simTD je sdílení dopravních informací mezi vozy pohybujícími se ve stejné oblasti. Testování zatím probíhá v Německu a účastní se ho 120 speciálně upravených vozů různých značek. Na projektu tak spolupracují jinak zavilí konkurenti Audi, BMW, Daimler, Opel, Ford a Volkswagen. Testy probíhají částečně ve složitých dopravních podmínkách Frankfurtu nad Mohanem a zkoumají nejen komunikaci mezi automobily různých výrobců, ale také spolupráci mezi vozy a aktivními prvky dopravního značení. V principu jde tedy o dva způsoby spolupráce - komunikace mezi automobily se nazývá C2C (Car to Car) a komunikace mezi vozy a okolním prostředím má zkratku C2X (Car to Infrastructure). Oba způsoby komunikace pak probíhají současně (viz ilustrace výše).
V praxi může C2C a C2X komunikace probíhat následujícím způsobem: Vozidlo přijíždí ke konci dopravní zácpy na dálnici a řidič vidí, že fronta aut mizí v nedohlednu za horizontem. Automobily, které zatím kolonu nedojely, budou automaticky varovány, že se přibližují k dopravní zácpě, a ve spolupráci s navigačním systémem vozidla navrhnou řidiči sjet z dálnice a objet kritické místo po cestě, ze které není žádným dalším automobilem hlášena zácpa. Řidiči tedy ušetří čas i peníze za palivo, které by zbytečně vyčerpali pojížděním v koloně. Systém lze použít i k optimalizaci provozu semaforů. Pokud semafory zjistí, že po vedlejší cestě přijíždí ke křižovatce víc vozů než po hlavní, přenastaví odpovídajícím způsobem časy spínání zelené ze směru, odkud přijíždí více aut. Projekt simTD je v této oblasti největším projektem, který ve světě probíhá přímo v reálném provozu, a pokud bude úspěšný, přinese opravdovou revoluci v osobní dopravě.
Dostupnost: zatím neoznámena

Harman/Kardon: Propojení smartphonu s automobilem pomocí HTML5

Koncept automobilu Connectivity Car, který vyvinul známý výrobce audiotechniky, je neustále online. Hlavní zajímavostí tohoto konceptu je možnost bezdrátového NFC připojení smartphonu řidiče (pasažérů) k hlavnímu palubnímu počítači, který mu (jim) dokáže zpřístupnit všechna online data pomocí flexibilního formátu HTML5.
Dostupnost: zatím neoznámena

Mercedes: Univerzální bezdrát

Firma Mercedes pracuje spolu s francouzskými partnery na projektu Proton Plata. Jedná se o programovatelnou telematickou jednotku, která dokáže přijímat a odesílat data všech existujících bezdrátových standardů. Výhoda je nasnadě: jakmile se prosadí nový a rychlejší bezdrátový standard, stačí jen aktualizovat firmware zařízení.
Dostupnost: zatím neoznámena

GM: Interaktivní zadní okénko proti nudě

Děti se na zadních sedadlech automobilu při dlouhých cestách nudí. Následkem toho buď zlobí, nebo se hádají. Zábavu by mohly najít v podobě interaktivních okének Smart Glass, se kterými již experimentuje americký výrobce automobilů General Motors. Dotykově ovládaná okénka jsou zasazena do zadních dveří a již pro ně existuje i několik aplikací. První aplikace, nazvaná Foofu (viz obrázek), pochází z Izraele a simuluje zamlžené okénko, po kterém mohou děti čmárat prstem. Někdo by mohl tvrdit, že levnější a jednoduší je prostě dýchnout na obyčejné okénko, ale vývoj nezastavíte a v klimatizovaných vozech to moc nejde.
Dostupnost: zatím neoznámena

APPS

Opel: Sledujte údaje zpod kapoty motoru na smartphonu

Opel je první automobilkou na světě, která svým technicky laděnějším zákazníkům nabízí aplikaci pro smartphony, jež umožňuje sledovat všechna interní data zpod kapoty jejich automobilu. Tyto podrobné údaje jsou jinak dostupné pouze technikům ve značkovém autoservisu. Aplikace Astra OPC PowerApp sbírá data z rozhraní CAN Bus (Controller Area Netwok Bus), které propojuje elektronickou řídicí jednotku s různými částmi automobilu. Astra OPC PowerApp (OPC znamená Opel Performance Center) dokáže pomocí speciálního modulu (za cca 7 500 Kč) načítat data přímo z rozhraní CAN Bus. Prostřednictvím iPhonu pak mají řidiči možnost sledovat celou řadu údajů, jako je například točivý moment, poloha plynového pedálu, tlak oleje, teplota chladicí kapaliny či teplota oleje. V současné době je tato aplikace dostupná pouze pro zařízení s iOS, verze pro Android by měla být hotova začátkem roku 2013. Verze pro iPhone nabízí možnost ukládat data a porovnávat je později s ostatními majiteli stejného typu vozu. Data jsou skenována až s frekvencí 30 záznamů za sekundu a majitelé opelů mají k dispozici různé možnosti jejich grafického zpracování, od podoby analogových budíků přes různé digitální číslicové ukazatele až po čárové grafy. Aplikace OPC PowerApp má jen jednu nevýhodu: spolupracuje oficiálně pouze s jedním modelovým typem automobilu, konkrétně Opelem Astra OPC s turbomotorem s přímým vstřikováním o výkonu 280 koňských sil.
Dostupnost: CAN modul (cca 7 500 Kč) a iOS aplikace okamžitě; verze pro Android v prvním pololetí 2013

Škoda: Najděte snadněji svůj vůz i přátele

Aplikace pro majitele smartphonů nabízí i automobilka Škoda. Pomocí aplikace Meet můžete snadno najít svůj zaparkovaný automobil nebo domluvit sraz až s devíti ostatními vozy. Na mapě můžete rovněž vidět svoji i jejich pozici, což přímo volá po zorganizování závodu a porušování povolené rychlosti.
Dostupnost: okamžitě

Volkswagen: Smartphone vás dovede do nejbližšího servisu

VW vyvinul praktickou aplikaci určenou pro všechny majitele vozů této značky. Aplikace „Volkswagen Service“ nabízí řadu užitečných informací, počínaje možností navigace do nejbližšího značkového servisu přes překladač nejdůležitějších frází pro případ poruchy v cizině až po elektronickou verzi servisního manuálu různých typů vozů. Vlastníte-li Volkswagen, určitě tuto aplikaci vyzkoušejte.
Dostupnost: okamžitě (iOS a Android)

Garmin: Lepší navigace díky digitálnímu rádiu

Garmin plánuje do půl roku vylepšit své navigace o možnost příjmu aktuálních dopravních informací pomocí standardu digitálního rádia DAB. Tento přenos zajistí lepší služby než v současnosti používaný systém TMC nebo TMC plus. Napájecí kabel navigace poslouží jako anténa pro příjem DAB signálu, takže se aktualizace dat obejde bez připojení k internetu. Garmin tuto technologii nazval „3D Traffic Live“.
Dostupnost: 1. pololetí 2013