10 nejzajímavějších herních trendů
Nejdůležitější evropská výstava počítačových her Gamescom se letos konala od 16. do 19. srpna v Kolíně nad Rýnem. Chip vám přináší nejdůležitější trendy herní scény.
CHRISTOPH SACKMANN & NIELS HELD
1 SMARTPHONY JAKO HERNÍ KONZOLE
Hráči počítačových her hrají stále častěji na smartphonech. Podle švédské studie si okolo 60 % uživatelů mobilních telefonů ve věku 9–14 let denně zahraje nějakou hru – tolik jich nehraje hry ani na osobním počítači. V pěti největších evropských zemích hraje hry na smartphonech více než 46 milionů lidí. Přenosné herní konzole jsou na ústupu.
2 JEDNODUCHÉ HRY JSOU POPULÁRNÍ
Jednoduché klasické hry, skládačky, logické hry, kvizy a podobně jsou populární u příležitostných hráčů, a to především na on-line herních serverech. Často se také stahují do mobilních zařízení z app storů.
3 ZDROJ PŘÍJMŮ A ÁČKOVÝCH TITULŮ
Většina příjmů herního průmyslu pochází z áčkových titulů, zejména tedy z klasických akčních her – RPG a „stříleček“. Pro příklad: Jen za první den se prodalo 6,5 milionu kopií akční hry Call of Duty: Modern Warfare 3. To představuje obrat 400 milionů dolarů. Hra Angry Birds byla na Štědrý den v roce 2011 stažena dokonce 6,5milionkrát – celoroční obrat společnosti Rovio byl však v tomto roce jen 85 milionů eur.
4 SPOLEČENSKÉ UZNÁNÍ
Německé spolkové ústředí pro politické vzdělávání uspořádalo společně s evropskou herní ligou elektronických sportů na GamesCom speciální LAN party pro rodiče a pedagogy. Cílem bylo, aby i oni získali vlastní herní zkušenosti a snadněji pak komunikovali s mladými hráči.
5 STAHOVÁNÍ MÍSTO NÁKUPU V OBCHODU
Stahování, které do jiných oblastí proniká jen pomalu, je v herním průmyslu už běžnou praxí. Zatím se prostřednictvím stažení prodává asi třetina všech videoher, a tento podíl roste. Hudby se pomocí downloadu prodá jen asi 16 procent.
6 REKLAMA VE HRÁCH
Koncept to není nový: reklamní bannery se vkládají do her prostřednictvím internetu. Běžné jsou například reklamy na panelech kolem závodiště v automobilových závodech. Firma Sony si však patentovala reklamní přestávky u her – podobně jako je tomu v televizi.
7 CROWDFUNDING
Moderní podoba kolektivního financování nazvaná CrowdFunding se postarala i o vývoj asi 700 herních titulů – start-upů. Například legendární vývojář Tim Schafer shromáždil touto formou neuvěřitelných 3,4 milionu dolarů na adventuru typu Point&Click.
8 VZÁJEMNÉ PROPOJENÍ
Pomocí chytrých aplikací a on-line služby Xbox Live chce Microsoft propojit konzole Xbox 360 s počítači s Windows 8 a s tablety a smartphony. Smartphone pak bude možné například využít pro ovládání konzole. Pomocí aplikace SmartGlass bude možné dokonce část hry „přestěhovat“ do smartphonu a zde pokračovat ve hraní.
9 FREE TO PLAY
Jedním z největších trendů na herní scéně je nárůst titulů typu Free To Play. Tyto hry můžete hrát legálně zcela zadarmo a producent vydělává jiným způsobem – na reklamě a na prodeji herních artefaktů (zbraní, kouzel, zvýhodnění).
10 STREAMOVANÉ HRY
Prvním providerem „cloud her“ byl v roce 2010 server OnLive. Umožňuje hrát graficky náročné hry i uživatelům méně výkonných počítačů (například notebooků) – stačí, když jsou připojeni k internetu. Náročné výpočty probíhají v cloudu. Konkurenční server Gaikai.com zpřístupní cloudové hry i uživatelům televizorů Samsung a LG patrně již během tohoto roku. Herní konzole přitom nebude potřebná.