Na rozměru záleží
Vážení čtenáři,
v redakci testujeme současné digitální přístroje z mnoha hledisek – posuzujeme jejich výkon, kvalitu zpracování nebo výdrž na baterie. Zdá se ale, že jednou z nejdůležitějších otázek současného světa digitálních zařízení je velikost displeje. Zatímco obrazovky domácích zařízení rychle rostou a především televizory už překračují dvoumetrové úhlopříčky, přenosné přístroje stále s velikostí displejů váhají. Na první pohled jednoduchá otázka se ukazuje svým způsobem dost schizofrenní pro většinu velkých výrobců přenosných počítačů, tabletů či smartphonů.
Stačí se podívat na Apple: Steve Jobs byl silně proti zmenšené verzi iPadu a tvrdil, že „dobrý tablet se sedmipalcovou obrazovkou nelze vyrobit“. Velký úspěch cenově výhodných 7palcových tabletů od Amazonu a následně od Googlu ale tento záměr postavil do úplně jiného světla. Amazon údajně prodal v posledních třech měsících minulého roku pět a půl milionu 7palcových Kindle Fire, letos se počítá s 18 miliony. Také Google Nexus se aktuálně přidal k přehlídce 7palcových tabletů a v Americe a západní Evropě je nabízí v přepočtu za 4 000 korun. Není proto divu, že se proslýchá, že i Apple „zapomene“ na tvrzení svého zakladatele a na podzim uvede iPad Mini s obrazovkou o úhlopříčce 7,85 palce. Bude prý sice dražší než konkurence, ale to už je u Applu celkem zvykem.
V současnosti asi nejlákavější mobilní novinka – chytrý telefon Samsung Galaxy S III – má obrazovku s úhlopříčkou 4,8“. Umožní komfortní práci s aplikacemi, náhledy map nebo prohlížení fotografií, ale má i své nevýhody: mnozí z nás už mají při těchto rozměrech problém ovládat telefon jednou rukou, nehledě na to, že při sledování člověka volajícího s takovou plackou u ucha se možná neubráníte úsměvu. Výrobci se podobná omezení snaží obejít: třeba Asus představil zařízení PadFone, spojující funkce telefonu, tabletu a notebooku. 4,3“ smartphone, který v případě potřeby můžete vložit do dokovací stanice v podobě 10palcového tabletu a k ní navíc připojit odnímatelnou klávesnici, je rozhodně zajímavé řešení. Nový iPhone 5, který má být představen v nejbližších dnech, bude mít naproti tomu s největší pravděpodobností „jen“ 4palcový displej, který ale podle posledních zpráv bude alespoň štíhlejší, protože dotyková vrstva bude implementována přímo v LCD.
Možná zdánlivě nedůležitý problém s velikostí displeje se brzy ukáže jako rozhodující – přicházejí totiž aplikace, se kterými se donedávna pracovalo výlučně pomocí klávesnice a myši, nyní však aspirují na dotykové ovládání. První v řadě bude zcela jistě Office 2013 od Microsoftu, přidají se programy pro úpravu fotografií a videa a mnoho dalších. Když pak vidím své děti, jak bravurně šmejdí prstem po miniaturních obrazovkách a klikají, říkám si, že by se mělo pamatovat i na nás dříve narozené, neboť my už podobných schopností nikdy nedosáhneme. Asi si počkám na ohebné displeje, které bude možné sbalit do ruličky a kdykoliv rozložit, podobně jako třeba starý dobrý papírový Chip.
Příjemné čtení zářijového čísla přeje
Josef Mika – šéfredaktor
josef.mika@chip.cz
POSTŘEHY REDAKCE
- Intel si u smartphonů dává načas: Ve všech aktuálně nejžádanějších chytrých telefonech pracují procesory s architekturou ARM. S tím se Intel jako největší světový výrobce čipů samozřejmě nechce spokojit a pracuje na mobilních verzích svých procesorů Atom. Přesto je to poměrně pomalý rozjezd: zatím jediným „intelovským“ smartphonem dostupným v Evropě je model San Diego, který je k dostání pouze u operátora Orange v Anglii.
- Běžné ceny podle Alza.cz: Asus uvedl na český trh zajímavé zařízení PadFone, které mělo být dostupné od 8. srpna a jehož doporučená koncová cena byla podle vyjádření výrobce 17 990 Kč. Už 7. srpna se však na alza.cz objevila jeho nabídka s údajnou 17% slevou a cenou 17 999 Kč. Podle Alzy je prý „běžná cena“ tohoto zařízení 21 599 korun. Kampak ta Alza na takové „běžné“ ceny chodí?
+ Tablety zachraňují celkové prodeje počítačů: Podle agentury Canalys bude rok 2012 rekordním rokem z hlediska prodejů osobních počítačů, a to i přes určité zklamání z vlažné reakce trhů na uvedení nových ultrabooků. Situaci v prvním pololetí zachránily tablety, kterých se prodalo 24 milionů, což tvoří 22 % všech prodejů PC.
- Problémy se jménem Metro: Proslýchá se, že Microsoft se dostal do sporu o ochranou známku u označení svého nového dlaždicového rozhraní „Metro“ ve Windows 8. Protivníkem Microsoftu v novém nečekaném sporu je prý německý obchodní řetězec Metro AG (v Česku používající jméno Makro). Vypadá to, že pro své dlaždice si Microsoft najde jiné, „levnější“ označení.
- iOS už bez YouTube: Jak to tak vypadá, Apple to s „odkloněním“ služeb Googlu od svého iOS myslí vážně. Po už dřívějším nahrazení služby Google Maps prozradila nyní nejnovější beta-verze iOS 6, že Apple v ní nepočítá ani s nativní aplikací YouTube. Pro přehrávání videa se nabízejí jiné aplikace, nesvázané s videoportálem vlastněným Googlem. Válka v mobilních komunikacích tak nabírá na síle.