E-sporty: hry pro (i za) miliony
Hry na počítači jako alternativa k fotbalu, hokeji nebo atletice? Tato pro většinu z nás absurdní představa může být za několik let naprostou samozřejmostí jako volání z mobilního telefonu...
PETR KRATOCHVÍL
Tuhle větu znají miliony teenagerů po celém světě: „Nehraj si a uč se, ať z tebe něco je. Za hraní peníze nedostaneš.“ Bohužel pro rodiče se ale ukazuje, že to nemusí být tak úplně pravda…
Možná už není daleko doba, kdy se na olympiádě postaví na stupně vítězů vedle mohutných vzpěračů či atletů také na první pohled nenápadní e-sportovci. Hraní her už totiž není jen podivným „úletem“ teenagerů, ale změnilo se v regulérní sportovní odvětví s pevnými pravidly a především obrovskou základnou hráčů i fanoušků. V některých zemích, například v USA či Jižní Koreji, jsou e-sportovci známými „celebritami“, nad úrovní například fotbalistů. V Evropě či u nás v České republice je e-sport stále spíše okrajovou záležitostí, jeho popularita ale roste. Je to logické: mladí lidé tráví čím dál tím více času u počítače - mimo jiné i hraním her. Za několik let tak budou znát spíše domácího vítěze ve Starcraftu než uznávanou kajakářku nebo oštěpaře.
O tom, že popularita her neustále roste, se můžete přesvědčit na každé počítačové výstavě, kde „herní haly“ obvykle praskají ve švech. Další indicií naznačující zvyšující se zájem o profesionální hraní je rostoucí počet profesionálních turnajů: například i v České republice probíhá každým rokem celá řada turnajů v různých hrách s finančním ohodnocením řádově v desítkách tisíc korun.
Od zábavy k zaměstnání
Kariéra profesionálního hráče se od té u „klasických sportů“ příliš neliší. S přibývající intenzitou hraní, trochou talentu a špetkou sebevědomí se stačí přihlásit do některého z desítek probíhajících turnajů či lig. V případě úspěchu pak může být výsledkem nejen zisk „odměny pro vítěze“, ale také možnost profesionální smlouvy v některém z „profi týmů“ (u nás patří mezi nejznámější eSuba. INTEL). Díky ní pak může mít hráč zajištěn pravidelný měsíční plat a není odkázán jen na peníze získané za výhry na turnajích. Stejně jako v klasických sportech zde nejzkušenější hráči odchází do zahraničí, kde je (díky větší popularitě hraní) i větší šance na lepší smlouvu.
MILNÍKY V E-SPORTU
1980
První turnaj
Turnaj „Space Invaders“ od Atari byl jednou z prvních oficiálních akcí. Zúčastnilo se jí více než 10 000 lidí. Hra „Space Invaders“ se stala vůbec první „hrou roku“ a v počátku osmdesátých let ovlivnila celý herní průmysl.
1997
Zrození e-sportu
Na akci s názvem „Red Annihilation“, sponzorované společností Microsoft, soutěžili ve známé „střílečce“ Quake hráči systémem „každý s každým“. Hlavní cenou pro vítěze bylo rudé ferrari Johna Carmacka (hlavního vývojáře hry). Dnes je akce „Red Annihilation“ považována za jednu z prvních velkých událostí e-sportu.
2000
Přechod k profesionalitě
Firma Turtle Entertainment z Kolína nad Rýnem stála u založení ligy počítačových hráčů - Electronic Sports League (ESL). Ta je v současnosti s více než 3,4 milionu registrovaných členů a více než 800 000 týmy ESL největší ligou v Evropě. Existuje i její česká „verze“ (http://www.esl.eu/czsk/).
2003
Mezinárodní šampionáty
Jednou z hlavních událostí e-sportu je Electronic Sports World Cup (ESWC). V prvním finále historie ESWC hráči soutěžili o „prize money“ ve výši 156 000 amerických dolarů. Pro účast v mezinárodním finále se ale jednotliví účastníci 06/2012 CHIP.CZ musí nejprve kvalifikovat ve svých zemích.
2005
Na světovou úroveň
Jednou z osob, která se postarala o přelom v pohledu na „výdělečnost“ hraní, byl i Korejec SlayerS_Boxer. Tento expert na hru Starcraft podepsal tříletou smlouvu, která mu zaručila plat 180 000 dolarů ročně.
2011
Rekordní cena pro vítěze
Herní vývojářská společnost Valve uspořádala v Kolíně nad Rýnem první „Mezinárodní mistrovství DotA 2“ a tak zařadila akčně strategickou hru „DotA 2“ do seznamu „zájmu“ profesionálních hráčů. Pět dní dlouhý turnaj vyhrál ukrajinský tým Natus Vincere (Na Vi) a odnesl si rekordní „prize money“ ve výši jednoho milionu 41 amerických dolarů.
STARCRAFT 2: STRATEGICKÁ HRA, KTERÁ VZALA E-SPORT ÚTOKEM
Hru „StarCraft ll“ vydala v roce 2010 firma Blizzard Entertainment. Hned poté se v Jižní Koreji objevila „Starcraft liga“ s měsíční „prize money“ přibližně ve výši 90 000 eur. Zkušení hráči po celém světě mohou pomocí této hry každý rok vyhrát přibližně 3 500 000 dolarů.
NEJVĚTŠÍ E-SPORTOVNÍ AKCE
Po celém světě existuje nespočet lig a turnajů. Nejlepší hráči mohou doufat, že na níže uvedených akcích vyhrají nejvyšší částky…
ZNÁMÍ DOMÁCÍ E-SPORTOVCI
JAN DUCHOŇ (PARADOX)
Věk: 21
Hra: Call of Duty 4
Největší úspěch: vítěz Intel Grunex Challenge (2011)
TOMÁŠ BRUŠTÍK (HARPNER)
Věk: 21
Hra: Starcraft 2
Největší úspěch: vítěz BenQ ESWC kvalifikace 2011
490 000 USD
je částka, kterou jihokorejská herní hvězda Pro Lim Yo-Hwan, hrající hry „StarCraft l + ll“, vydělá za rok. Tím se stává jedním z nejlépe placených hráčů na světě.
Foto popis| Herní sekce bývá na počítačových výstavách už pravidelně nejnavštěvovanější…