Z vyhledávače stroj na peníze
Google prochází změnou: S velkými investicemi, novými službami a Googlem+ jako centralizovanou databází se Google mění z vyhledávače na stroj na peníze.
LARS REPPESGAARD, PETR KRATOCHVÍL
Vytváření inovativních služeb považoval Google v průběhu svého prvního desetiletí za základ svého obchodního úspěchu. Klíčová otázka při vývoji každého produktu zněla: Co by měl nabídnout uživateli? Tato strategie nemusí vždy nutně vést k úspěchu, díky ní však dostalo příležitost mnoho populárních služeb (jako např. Google Mail), a Google se tak mohl uživatelům ukázat v pozitivním světle.
Pokud se ale nyní podíváme na změny postoje celé řady služeb i na akvizice dalších firem, zdá se, že v Googlu se základní otázka změnila a nyní zní: Kolik peněz může Google tímto produktem vydělat? Nelze si nevšimnout celé řady signálů, které ukazují, že Google se mění z líhně kreativních nápadů v tvrdý hospodářský gigant.
Google+ jako magnet na data
Aktuálním směrem vývoje je snaha sloučit co nejvíce služeb Googlu a tak i znalosti o svých uživatelích v sociální síti Google+. Ve světle kolosálních průšvihů, jakými byly například Buzz či Wave, byl úspěšný start Googlu+ s 90 miliony uživatelů v prvních sedmi měsících překvapující.
„Ještě donedávna se Googlu nedařilo vybudovat ani základy pro sociální síť, a i proto byl pro celou řadu lidí Google+ překvapením. Co však lze považovat za působivé, to je rychlost a utajení, s jakými byl Google+ vyvinut,“ říká profesor Mario Fisher, evropský expert na Facebook.
A události nabraly ještě vyšší rychlost přibližně šest měsíců po zahájení služby Google+. Nyní se gigant mezi vyhledávači zaměřuje na integraci nových funkcí: inovace se objevují téměř každý den.
Největší novinkou je „Search plus Your World“ (SPYW), což je propojení vyhledávání Googlu přímo se sociální sítí Google+. V praxi to znamená, že přihlášení uživatelé mohou ve výsledcích vyhledávání vidět různé příspěvky svých přátel na Googlu+, a to i ty, které nejsou veřejné, ale určené pouze vám. Bohužel, dosud je tato možnost k dispozici pouze v anglické verzi Google.com. Kolem služby SPYW se strhl poměrně velký mediální humbuk a Google byl obviněn, že při vyhledávání preferuje vlastní síť před například Twitterem a Facebookem (na straně druhé ale obě služby pochopitelně brání Googlu v přístupu ke svým datům).
Další novinkou bude brzy i automatické rozpoznání obličeje ve fotografii a pak i přímé zahájení videokonference s nalezenou „položkou“ (osobou) Googlu+ . Vybraní uživatelé mohou také nahrávat videa pro masové publikum. Jak rychle lze získat pozornost několika tisíc uživatelů na Googlu+, to ukázal například projev dalajlamy. Zajímavé také je, že na konci přenosu se živá nahrávka této události automaticky načte na YouTube účet uživatele.
Důležitou roli v rozvoji Googlu+ hraje i rychlá integrace s dalšími službami. Například na Google Mailu můžete vidět poslední odeslání zvolenému kontaktu a na YouTube zase poslední oblíbená videa svých Google+ přátel. V prosinci 2011 zakotvila Picasa na sociální síti oblíbené „album“ pro fotografie: tlačítko pro nahrávání do programu „Picasa Web Albums“ bylo nahrazeno zeleným tlačítkem s názvem Share on Google+.
Od zahájení Googlu+ bylo na platformu nahráno více než 3,4 milionu fotografií. Strategie Googlu popularizovat síť mezi uživateli jiných služeb Googlu se zdá úspěšná: podle znalců průzkumu trhu z firmy Hitwise 70 procent internetových aktivistů, kteří si prohlíží věci na Googlu+, začne využívat například Google Mail nebo jiné aplikace Googlu.
Celá řada uživatelů se sice cítí zavalena hromadou funkcí, to ale neznamená, že tento trend by měl slábnout. Testování nových služeb v rozsáhlých beta-fázích od všech uživatelů a jejich další rozvíjení patří do strategie společnosti Google. Všichni experti se shodují, že samotná rychlost a intenzita vývoje služby Google+ je pozoruhodná a ukazuje, co si Google představuje pod pojmem sociální síť.
Riskantní hra při vyhledávání na webu
Díky úzké vazbě mezi Googlem+ a internetovým vyhledáváním na sebe bere společnost Google velké riziko. V současnosti totiž Google stále funguje jako neutrální médium pro získávání informací na internetu. Nicméně články na Googlu+ mohou být upřednostněny natolik, že proniknou do výsledků hledání a pokusí se o kompromis mezi kvalitou a uživatelskou přívětivostí. Skutečnost, že se Kaliforňané troufají pouštět do takového experimentu ve své hlavní disciplíně webového vyhledávání, poukazuje na to, že Google+ není experimentem, jakým byl Buzz.
Zdá se více než jisté, že v budoucnu má být sociální síť centrálním rozhraním pro všechny služby Googlu. „Google nevidí Google+ jen jako sociální síť, která je přímým konkurentem Facebooku, ale jako centrální portál pro uživatele, kteří využívají služeb Googlu,“ říká Florian Glatzer, poradce sdružení spotřebitelů (Federal Consumer Association) v Berlíně.
To je (pro Google) určitě praktické, ale pro uživatele poněkud děsivé, protože to nejsou jen služby, které jsou navzájem úzce propojeny. Tímto způsobem si může Google propojit všechny údaje o vás, které získá v rámci svých služeb: jaká videa zhlédnete na YouTube, jaké jsou vaše e-mailové kontakty, pojmy, které hledáte - vše je zakombinováno do jediné sbírky v rámci profilu Google+. O tomto „sdružení informací“ byli uživatelé Googlem informováni na počátku ledna a v této chvíli již centralizace dat jede na serverech Googlu na plné obrátky.
A přestože (po mnoha protestech) služba Google+ umožňuje uživatelům vytváření účtů pomocí pseudonymů, které jsou zkrácené, musí být vždy společně s těmito údaji zadáno pravé jméno, což tato data činí atraktivní (minimálně) pro reklamní průmysl. Navíc Google, stejně jako Facebook, dokáže sledovat činnost uživatele na internetu, jelikož mnoho služeb po vašem přihlášení na Google+ je rozšířeno o tzv. sociální komponentu. Pro tento účel tu je tu tlačítko se symbolem +1, tlačítko, jehož pomocí můžete hodnotit téměř všechno na internetu. Tato hodnocení jsou sdílena s vnějším světem, aniž byste vyplňovali žádost, jako je tomu u YouTube.
Nevyhnutelně se hromadící množství údajů by teoreticky mělo uživatele znervózňovat, protože Google se poučil z diskusí o soukromí například i ohledně Street View. Navíc by konkurence ze strany Facebooku měla zajišťovat, že budou použity skutečně kvalitní alternativy ochrany dat.
Zda ale tato „očekávání“ budou fungovat i v praxi, to se teprve ukáže. Navíc je logické, že tyto unikátní balíčky dat kompletně charakterizující vybraného uživatele budou příliš velkým lákadlem jak pro hackery, tak i pro „zvědavé“ vládní organizace.
Nové služby s investicemi v miliardách
Google+ v současné době představuje obrovské pole působnosti, ale není to jediná oblast, ve které je firma aktivní. Vyhledávací gigant se nachází uprostřed masivní reorganizace, ve které nejde jen o udržení tempa a své pozice v souboji sociálních sítí. Příkladem je také rychlý vzestup Googlu Chrome, který se stal světově druhým nejpopulárnějším webovým prohlížečem. V listopadu 2011 přesáhl počet uživatelů aplikace Google Chrome, představené v září roku 2008, počet uživatelů Firefoxu. Tímto Google upevnil svou vedoucí pozici na světovém trhu v oblasti vyhledávačů, protože většina uživatelů aplikace Chrome provádí internetové vyhledávání pomocí vyhledávacího pole, které je integrováno v prohlížeči. V tzv. omniboxu můžete instinktivně zadat nejen adresy URL, ale také vyhledávat termíny, které jsou přirozeně nasměrovány na vyhledávání Googlu. Společnost aktivně řídí popularitu Chromu tak, že další a další zveřejněné aplikace fungují pouze v rámci Chromu. Například práce v režimu off-line v Google Mail Web aplikaci funguje výhradně s Chromem. Dokonce i pro populární počítačovou hru Angry Birds jsou některé úrovně vyvinuty tak, že je možné hrát je výhradně v Chromu.
Nicméně nejsou to jen vývojová oddělení, která v současné době v Googlu pracují na plné obrátky. Znepokojení konkurenci způsobily novinové zprávy v roce 2011 o řadě akvizic. Google získal 79 společností a utratil celkem dvě miliardy dolarů. V dubnu 2011, za přísných požadavků, povolily americké úřady nákup společnosti ITA (internetový dodavatel softwaru pro informace o letecké přepravě) - za 700 milionů USD. V loňském létě zase díky získání německého „startupu“ DealMap Google získal firmu z oblasti slevových kuponů (podobnou našemu Slevomatu nebo zahraničnímu Grouponu). V září Google převzal hotel a gurmánského průvodce Zagat za 151 milionů USD.
V souvislosti s tím je nutné podotknout, že Alfred, smartphonová aplikace, která bez pomoci cizích webů a pouze na základě minulých hodnocení uživatelů a počtu návštěv restaurací učí zobrazit tipy na nové dobré restaurace, také pracuje pro Google. V prosinci tento vyhledávací gigant získal amerického poskytovatele softwaru Clever Sense, výrobce chytré aplikace Alfred pro „lokální doporučení služeb“. Ačkoli podobné aktivity ještě zdaleka nejsou u konce, již teď lze za největší obchod existence Googlu považovat převzetí společnosti Motorola, výrobce mobilních telefonů, za neuvěřitelných 12,5 miliardy amerických dolarů. Této transakci věnují pozornost dokonce i evropské úřady pro ochranu hospodářské soutěže, protože může mít obrovský dopad na světový trh.
Mnoho akvizic se na první pohled zdá náhodných, avšak za každou dohodou se skrývá určitý strategický krok. Krok za krokem se Google snaží vybudovat novou pozici a zároveň odhazuje starý balast. Dosud byl Google „pouze“ světově největším vyhledávačem, nyní se z něj stává stroj na peníze.
To, že Google pokukuje i po jiných zdrojích financí, dokazuje i celá řada dalších, unikátních projektů, jako např. samočinně řízený automobil. Zajímavé je, že každý zaměstnanec firmy Google může věnovat 20 % své pracovní doby na své „zájmové projekty“. Od té doby, co Larry Page převzal vedení po CEO Ericu Schmidtovi, zastavila společnost téměř dva tucty služeb. Mezi ně se řadí např. populární služba Google Bookmarks Lists, alternativní Wikipedie Knol, Google Search Timeline, desktopová verze Google Search, Google Notebook, který umožňuje uživatelům ukládat a organizovat části informací během online zkoumání, dále služba Sidewiki, jejíž pomocí můžete hodnotit webové stránky a komentáře, a též tzv. social networking služba s názvem Google Friend Connect.
Očista zkušebních laboratoří
Odhalení toho, jak hravý a experimentální charakter mnohé projekty mají, překvapuje mnoho pozorovatelů. Odvaha udělat něco neobvyklého a inovativního a rozvíjet to hravým způsobem je něco, co Google dělal úspěšně jako firma a co ho proslavilo také jako zaměstnavatele. „Očekával jsem opačný vývoj,“ říká Mario Fischer o nové politice vyhledávacího gigantu. „Larry Page oznámil, že chce v rámci firmy podporovat nové nápady. Místo toho se Google evidentně zaměřuje na to, co je výnosnější.“
Abychom pochopili tuto strategii, musíme se podívat na ekonomickou situaci společnosti Google. „I když má Google likvidní prostředky ve výši více než 42 miliard dolarů, a ve třetím čtvrtletí roku 2011 obrat dokonce více než 10 miliard dolarů -což je o 33 % více než v předchozím roce, firma má velké starosti, protože příležitosti pro další růst v oblasti vyhledávání na internetu jsou omezeny,“ říká Michael Pauls, majitel SEO (search engine optimizing - optimalizace vyhledávání) agentury Seomaxx v Berlíně. Například v Německu, kde Google „vyřizuje“ 90 % všech vyhledávání, i ve Spojených státech, kde každá dvě vyhledávání ze tří probíhají na Googlu, se podíl Googlu na trhu již delší dobu nezvýšil. Na jiných zajímavých trzích úspěch Googlu zpomaluje konkurence, která byla doposud nezdolná. Jedná se např. o vyhledávač Yandex v Rusku nebo Baidu v Číně.
Za zmínku také stojí, že podíl Googlu začíná růst i v České republice, kde prozatím neohroženě vládl Seznam.
Zde je důležité říci, že pokud bude stagnovat vyhledávání, pak začne být ochromen zlatý důl Googlu, tj. kontextové online reklamy (AdWords a AdSense). Podle poskytovatele webové reklamy ZenithOptimedia ovládá Google 44 % světového obratu on-line reklamy. Náskok firmy ukazuje například i skutečnost, že Yahoo na druhém místě už má jen pouhých osm procent trhu. Podíly jednotlivých poskytovatelů reklamy jsou už natolik „roztříštěné“, že další rychlý růst v tomto segmentu trhu je jen těžko možný.
Těžký boj o nové zdroje kapitálu
Larry Page, Sergey Brin a spol. budou muset nahradit staré způsoby příjmu novými prodejními oblastmi. Google, jehož Steve Ballmer, generální ředitel společnosti Microsoft, označil jako tzv. „OneTrickPony“, si nemůže dovolit zůstat firmou s omezeným polem působností. A to není vůbec snadný úkol pro společnost, jejíž vznik byl postaven na poskytování bezplatných služeb.
Klasickou ukázkou tohoto problému může být služba Google Docs - výborný webový kancelářský balík, který uživatelům umožňuje pracovat s texty či tabulkami. A zatímco konkurence (například v podobě Microsoftu) buduje úspěšné placené webové kancelářské aplikace, bezplatná služba Googlu příliš zisku „negeneruje“. Se svým příliš malým prodejním týmem má také Google stále jen velmi málo šancí na úspěch i jako poskytovatel business softwaru, a to nejen ve srovnání s veličinami jako jsou Microsoft a IBM.
Dalším způsobem, jak se stát méně závislým na pop-up reklamách, je zpoplatnit všechny služby, které Googlu rychle získaly tisíce uživatelů, protože byly zdarma. Google v současné době testuje tuto strategii s mapami Google, aby zjistil, jak ji přijme internetová veřejnost. Za začlenění Google maps do své vlastní webové stránky platili dosud pouze profesionální a frekventovaní uživatelé. Od konce října roku 2011 budou muset zaplatit všichni provozovatelé webových stránek, pokud by počet zobrazených stránek na vestavěné mapě byl vyšší než 25 000 denně.
Kromě nového podnikatelského prostředí chce Google odkrýt další zdroje příjmů i na trhu digitální zábavy. Google Music i ve spojení s platební službou Google Checkout však nemůže držet krok na poli pohodlí a ergonomie, kterou například nabízí lídr této oblasti - společnost Apple se svým obchodem iTunes. Další nevýhodou oproti světu zábavy od Applu je skutečnost, že Google Music je vyvinut pouze pro hudbu. Tedy ne pro filmy, TV seriály nebo jiný mediální obsah. Chcete-li vidět „pohybující se obrázky“, musíte zkrátka využít jiné webové služby.
O průnik do televizního světa se snaží projekt Google TV, který ale logicky naráží na odpor velkých filmových a televizních společností, které ho do svých „lukrativních vod“ nehodlají pustit. Google se tak alespoň pomocí služby YouTube snaží přilákat diváky, kteří jsou znuděni sledováním „obyčejné“ televize, a stát se například atraktivním místem pro trávení času v době televizní přestávky na reklamu. Útok Googlu na tuto reklamní oblast ale opravdu stojí za pokus, neboť například podle firmy Zenith Optimedia z celosvětových výdajů na reklamu tvoří podíl pro TV kolem 40 %, zatímco pro on-line trh zbývá pouhých 16 %.
Příjmy z televizního podnikání jsou však stále v nedohlednu. Proto se Google uchyluje k bezpečnějším zdrojům kapitálu. Specializovaná vyhledávání, pomocí nichž naplánujete výlet nebo se rozhodnete o koupi. Vyhledávání hotelů, letů nebo dalších výhodných nabídek, které se k takovému hledání vztahují, může být skutečně lukrativní. „Není náhodou, že je Google v této oblasti aktivní,“ říká Pauls, odborník na vyhledávání.
Firmy jako HotelPortal HRS nebo Expedia, tedy portály leteckých a cestovních společností, až dosud viděly v Googlu svého společníka, protože nasměroval uživatele na jejich stránky, kde teprve docházelo k transakcím mezi uživatelem a např. hotelem. V budoucnu se ale situace pro tyto zprostředkovatele podstatně zhorší, protože se dá očekávat, že Google převezme nad těmito transakcemi kontrolu, aby získal provize s ní související. To dokazuje i služba Google Hotel, jež je v některých evropských zemích k dispozici od roku 2011. Ta je plně rozvinutým hotelovým vyhledávačem založeným na Google mapách, a i přes její relativní mládí už tvoří něco, čeho se brzy budou obávat i „těžké váhy“ a zavedené firmy působící v této oblasti.
Poté, co Google koupil firmu ITA (poskytovatele cestovního softwaru a technologií), čekají i on-line marketing v této oblasti převratné změny. Sofistikované algoritmy Googlu totiž dokážou mnohem více, než „najít nejlevnější letenku z Prahy do Paříže“. To nedávno potvrdil i Jeff Huber, senior vice president společnosti Google, který prohlásil, že Google by měl být schopen bez problémů zajistit i vyhledávání pro otázky typu „letenky do 500 dolarů někam, kde svítí slunce“. A to pochopitelně žádný jiný vyhledávač leteckých spojení nedokáže.
Důležité je, že odpovědi na tyto otázky nejsou jen ukázkou pokročilých vyhledávacích schopností, ale především budoucím zdrojem tučných provizí od leteckých společností. A stejnou taktiku může Google využít i v dalších podobných oblastech - například při lokálním vyhledávání služeb a zboží nebo stále populárnějších slevových kuponů.
Své schopnosti tak brzy ukáže nový vyhledávač produktů (prozatím je v beta-fázi), který už nyní ukáže, ve kterých obchodech je zboží aktuálně k dispozici. Šance Googlu v těchto oblastech jsou skutečně velké: pro koncového uživatele se totiž téměř nic nezmění, když si místo přes zprostředkovatelské služby rezervuje hotel či letenku přímo z vyhledávače Googlu.
S ohledem na potřebu růstu tohoto internetového obra je tak velmi těžké říci, kdo další bude nečekaně čelit konkurenci ze strany Googlu. V tuto chvíli existuje jen málo oblastí, které si mohou být jisté, že je Google neovládne v příštím nebo v následujícím roce. Například finanční průmysl může brzy čelit nepříjemným překvapením, pokud se prosadí elektronická Google Wallet.
Budoucnost na trhu s mobilními telefony
Google je vděčný za své investice do operačního systému Android, díky kterému se stal gigantem v oblasti mobilních telefonů. Experti se shodují, že za poslední roky byl Android pro Google jeden z nejdůležitějších kroků. O jeho síle svědčí například skutečnost, že pomocí jediné aktualizace Androidu lze podle odhadů, „jednou ranou“ upgradovat 200 až 600 milionů chytrých telefonů a tak otřást celým businessem. Například když Google v říjnu 2009 oznámil, že všechny telefony s OS Android budou vybaveny bezplatným navigačním řešením, okamžitě klesly akcie firem GPS navigačních systémů Garmin a TomTom.
Z dlouhodobého hlediska zůstane Android v každém případě i nadále jedním z nejdůležitějších pilířů tohoto internetového obra. Odborníci navíc upozorňují, že díky umístění „vyhledávače“ do mobilních zařízení navíc Google získá uživatelská data z různých oblastí. Tyto lokalizační údaje a přesné přidělení mobilního uživatele k telefonnímu číslu v budoucnu umožní doručování přímé a personalizované mobilní reklamy - a také větší zisky, především ve srovnání s anonymní internetovou reklamou, pomocí které již dnes Google vydělává miliardy. Pokud budou nové projekty úspěšné, Google získá vliv napříč trhem, čemuž lze zabránit jen obtížně - poslední slovo snad budou mít pozorné protikartelové úřady.
AUTOR@CHIP.CZ
TAK RYCHLE ROSTE GOOGLE+
Žádná jiná sociální síť neroste tak rychle jako Google+. Například Facebooku trvalo čtyři roky, než získal 100 milionů uživatelů.
GOOGLE+ JE CENTREM VŠECH SLUŽEB
Krok za krokem integruje Google svou sociální síť do jiných aplikací, s cílem kombinovat a analyzovat všechna související data uživatelů, aby bylo možné služby ještě dále vylepšovat. Sociální komponenty ve službách uživatele povzbuzují sdílet a odhalovat o sobě více informací.
SLUŽBA PROPOJENÍ S GOOGLEM+
VYHLEDÁVÁNÍ Při hledání zobrazuje relevantní informace z balíku dat, který sdílí vaši přátelé na Googlu+.
ANDROID 4.0 Ve vybraných aplikacích zobrazuje přátele.
GOOGLE MAIL Zobrazuje profil a datum posledního odeslání zprávy vybranému kontaktu.
YOUTUBE Ukazuje videa sdílená přáteli.
READER Umožňuje sdílení a doporučení článků.
PICASA Místo do webového alba služby nahrává fotografie přímo do „fotosekce“ profilu na Googlu+.
WWW STRÁNKY Umožní přidání tlačítka +1 k vybraným článkům, podobně jako funguje „líbí se mi“ od Facebooku.
DOMINANCE GOOGLU
Internetové vyhledávání Google je celosvětově nejoblíbenější vyhledávač. Lokální vyhledávače jsou „silné“ jen v několika málo zemích: Seznam v České republice, Yandex v Rusku nebo Baidu v Číně.
GOOGLE 91,3 %
BING 3,6 %
YAHOO 3,4 %
JINÝ 1,7 %
On-line reklama Žádná jiná firma nezískává pomocí on-line reklamy tolik financí jako Google. Největší zisk přináší samotný vyhledávač, dalším cílem expanze reklamy bude (pomocí Googlu TV) lukrativní televizní trh.
GOOGLE 44,1 %
YAHOO 8,3 %
MICROSOFT 4,0 %
FACEBOOK 3,1 %
AOL 1,5 %
MALÉ FIRMY 39,0 %
Mobilní operační systém Ve třetím čtvrtletí roku 2011 měla více než polovina prodaných smartphonů OS Android. Ve srovnání s loňským rokem tak Google více než zdvojnásobil tržní podíl.
ANDROID 52,5 %
SYMBIAN 16,9 %
IOS 15,0 %
RIM 11,0 %
WINDOWS PHONE 1,5 %
JINÝ 3,1 %
Webová videa YouTube je největší videoportál světa s 490 miliony uživatelů každý měsíc a podílem na trhu 43,8 %. Má také „na svědomí“ přibližně deset procent celosvětového datového přenosu.
YOUTUBE 43,8 %
YOUKU (CHINA) 2,3 %
FACEBOOK 1,3 %
MALÉ WEBY 52,6 %
Prohlížeč Jen tři roky po svém vzniku vytlačil prohlížeč Google Chrome konkurenční Firefox z druhé pozice. V loňské roce měl Google Chrome podíl 15 %, Firefox 30 % a Internet Explorer 47 %.
INTERNET 38,6 %
EXPLORER CHROME 27,3 %
FIREFOX 25,3 %
SAFARI 6,1 %
OPERA 2,0 %
JINÝ 0,7 %
EXPANZE GOOGLU
DUBEN 2003
První zmínka o akvizici: Aplikovaná Sémantika za přibližně 102 milionů USD. Na této technologii je založena služba kontextové reklamy AdSense.
ŘÍJEN 2004
Google kupuje Startup Where2 (cena není známa), který vychází ze služby Mapy Google. Zakladatelé Where2 později vyvíjejí Google Wave.
SRPEN 2005
Google kupuje Android (cena neznámá). Spoluzakladatel Andy Rubin je stále v Googlu zodpovědný za další rozvoj této platformy.
BŘEZEN 2006
Google kupuje Upstartle (cena neznámá), jako konkurenci Microsoft Office. Výsledkem je služba Google Docs a on-line textový procesor Writely.
ŘÍJEN 2006
Google kupuje YouTube za zhruba 1,65 miliardy USD. Rekordní částka se však Googlu rozhodně vyplatí: YouTube je nejoblíbenější web s videem.
BŘEZEN 2007
Google kupuje reklamní síť Double Click za přibližně 3,1 miliardy dolarů. Díky tomu si Google upevnil svou vedoucí pozici na on-line reklamním trhu.
LISTOPAD 2009
Admob stála Google 750 milionů USD. Tato služba se specializovala na reklamu na mobilních zařízeních a byla dalším krokem k dominanci Googlu v reklamě.
SRPEN 2011
Google oznámil akvizici společnosti Motorola Mobility za zhruba 12,5 milionu USD. Tato transakce ale ještě potřebuje schválení od úřadů pro hospodářskou soutěž.
NEÚSPĚCHY GOOGLU
Lively (5 měsíců): Second Life klon kopíroval poněkud diskutabilní koncepce a byl vytvořen o téměř jeden a půl roku později v prosinci 2008.
Wave (1 rok, 3 měsíce): Tento „Mail-Chat-Messenger“ v reálném čase měl být převratem v komunikaci, pro praktické použití byl ale příliš matoucí. Projekt byl opuštěn v roce 2010.
Buzz (1 rok, 8 měsíců): Tato sociální síť připojená ke Google mailu propadla poté, co bez souhlasu uživatele převzala všechny jeho e-mailové kontakty. To vyvolalo protesty jak u uživatelů, tak i u „ochránců dat“. Projekt byl opuštěn v roce 2011.
Gears (1 rok, 9 měsíců): Doplněk prohlížeče byl vyvinut s cílem umožnit použití webových aplikací v režimu off-line. Nicméně tato funkce už je součástí jazyka HTML5, což byl důvod, proč se vývoj Gears v únoru 2010 zastavil.
Health (3 roky, 8 měsíců): Platforma pro ukládání lékařských záznamů v elektronické podobě se nezdařila, především z důvodů neochoty uživatelů podělit se o své soukromí a zdravotní historii s Googlem. Projekt byl opuštěn v lednu 2012.
Knol (3 roky, 9 měsíců): Konkurent Wikipedie nemohl kopírovat úspěch on-line encyklopedie, a proto byl v dubnu 2012 ukončen.
Answers (4 roky, 8 měsíců): Portál s dotazy byl jen jedním z mnoha webů s „odbornými radami“, které se od sebe příliš neliší. V této oblasti zaostával i za portálem Yahoo Answers. Projekt byl opuštěn v prosinci 2006.
Labs (5 let): Sběrné místo pro pokusné služby v „beta-verzi“ bylo zrušeno v říjnu 2011, protože se podle vyjádření Googlu chtěli soustředit na méně produktů.
NADĚJE GOOGLU
Google+
Sociální síť dokáže spojit uživatelská data, díky čemuž může Google nabídnout zobrazování cílených reklam a podstatně tak zvýšit své příjmy z reklamy. S Googlem+, propojujícím mnoho praktických služeb, bude navíc pro uživatele velmi těžké přejít ke konkurenci.
Hotely a letecký průmysl
Až doposud přesměrovával uživatele s výsledky vyhledávání na rezervační portály. V budoucnu možná Google převezme tento lukrativní „cestovní trh“ a získá všechny s ním související provize.
Motorola
S patenty a hardwarem od společnosti Motorola může Google udělat rychlé pokroky na mobilním trhu. I když Android už je velmi populární systém, Apple s iPhonem a iPadem vydělává mnohem více peněz. S vlastním zařízením může „náskok“ Applu rychle dohnat.
Google TV
Pomocí systému na bázi OS Android chce Google dobýt TV - nejlukrativnější reklamní trh. Problémem je, že i když má Google silné „hardwarové partnery“, jako jsou LG a Sony, TV poskytovatelé službu stále „blokují“.