Přejít k hlavnímu obsahu

Padlé giganty

Padlé giganty

Silné konkurenční prostředí neumožňuje společnostem z počítačového průmyslu ani na chvíli si oddechnout. Jedno chybné strategické rozhodnutí, nebo dokonce jen zaváhání v důležité chvíli mohou vést k rychlému pádu IT gigantu s mnohamiliardovými obraty.
MARKUS MANDAU

IT průmysl žil v podstatě vždy rychle a zběsile a byl poznamenán svižnými technologickými změnami. Mladé počítačové společnosti, jejichž zakladatelé svůj první produkt vyrobili někde v garáži, se mohly velmi rychle transformovat na firmy s miliardovým obratem - ovšem stejně snadno mohly o několik let později skončit bankrotem. Mrak v podobě rychlých inovací se nad touto oblastí vznášel od samého počátku. Pokud někdo jen na chvíli povolil v rychlém závodě inovací, nových nápadů a přizpůsobování uživatelům, rychle se stal z obra trpaslíkem, případně zemřel rychlou a tichou smrtí.
Co v poslední době řadu firem pohřbívá, to je výroba PC. O typické šedé krabice už téměř nikdo nemá zájem a v tomto segmentu chybí růst i zisk. Proto jsou firmy, které na počítačích vydělávaly, pod obrovským tlakem. A jde i o největšího světového výrobce počítačů, o firmu Hewlett-Packard, s ročním obratem více než 100 miliard USD. Bývalý ředitel této firmy Léo Apotheker oznámil, že HP se chce zbavit divize PSG (Personal System Group), pod kterou spadají i osobní počítače. Akcie firmy se propadly. Problém byl v tom, že HP nevidělo prioritu ani v segmentu smartphonů a tabletů. Apotheker spatřoval budoucnost HP v oblasti softwaru, služeb a serverů především pro cloud a zakoupil i technologie potřebné pro tuto oblast - dříve než o svou funkci přišel. Také Google, Microsoft a Oracle čekaly od cloudových služeb a softwaru víc. V současné době se HP snaží o lepší ekonomické výsledky, zůstává na trhu s PC, a chce se dokonce ještě jednou pokusit prosadit se na trhu s tablety.
Rozvoj osobních počítačů vedl dokonce k pádu prvních gigantů v odvětví IT. A nešlo o šedivé krabice, ale o domácí počítače C64. Amiga i Atari byly zpočátku lídry v oblasti počítačů určených pro masy. Byly však založeny na procesorech Motorola, které nebyly kompatibilní s architekturou PC, navíc se ani Atari, ani Commodore nikdy nepustily do opravdového hardwarového rychlostního závodu. Firma Atari sice slavila úspěch s modelem ST, ale nenavázala na něj a snažila se prosadit v jiném segmentu -její herní konzole Jaguar se ale stala propadákem. Commodore a Atari, dříve firmy s vedoucím postavením na trhu, tak musely v polovině devadesátých let vyhlásit bankrot.

Internet požírá své děti

Prudký rozvoj internetu, který začal v polovině 90. let, se stal pro řadu IT firem další osudovou křižovatkou - mnoho z nich uspělo, mnoho z nich padlo. Během několika let se počet internetových serverů zvýšil ze 7 500 na 5,2 milionu. V tomto období bojoval i Netscape Communicator s Microsoftem o podíl na trhu s prohlížeči pro Windows a oheň rozdmýchával i rozpočet na reklamu o velikosti 100 milionů USD. Netscape byl nakonec v roce 1998 zakoupen firmou AOL, tehdy gigantem na poli poskytování připojení, který dnes hledá nový obchodní model. Stará a úspěšná strategie American Online byla založena na skutečnosti, že se uživatelé připojovali k internetu pomocí proprietárního softwaru (prohlížeče se dodávaly na CD) a surfovali prostřednictvím portálu AOL. Fungovalo to tak docela dlouhou dobu - než zákazníci přešli na DLS připojení a paušální sazby.
Firma AOL si našla nový zdroj příjmů - od roku 2010 zaměstnávala autory, kterým platila jen pár dolarů za hodinu a po kterých chtěla napsat velké množství textu na populární témata. Šlo o projekt optimalizace a tzv. „Content Farms“ s cílem „uspokojit“ vyhledávače jako Google. Díky těmto textům umístěným na stránkách firem, které o to měly zájem, vyhledávače častěji nabídly jejich stránku jako relevantní a AOL to přinášelo zisk. AOL tedy není zrovna firma před krachem, ale rozhodně už nejde o tak silného hráče na poli IT, který by výrazně ovlivňoval trh. Spekuluje se i o spojení s firmou Yahoo, která na tom také není nejlépe. Zda by jim spojení pomohlo, to je samozřejmě otázka.
Tím se opět dostáváme k firmě HP. Společnost Hewlett-Packard převzala v roce 2002 zadluženou firmu Compaq -v té době největšího výrobce počítačů na světě. Na druhou stranu Compaq koupil v roce 1998 bankrotující firmu DEC -v devadesátých letech druhého největšího výrobce počítačů (po IBM). DEC promeškal nástup osobních počítačů (a jejich připojení do sítě) a stále se soustřeďoval na mikropočítače velikosti skříně. V té době pouze malé oddělení této firmy pracovalo na něčem velkém, co mohlo ovlivnit její budoucnost - na internetovém vyhledávači. V roce 1995 výzkumný tým představil Altavistu, tehdy největší vyhledávací stroj na světě. Google byl založen až o několik let později.
Nicméně i nákup „ostatků“ mrtvého IT gigantu má dost často smysl, a to pořádný. V současné době totiž firmy, které vlastní používané patenty, mohou vydělávat slušné peníze. Příkladem může být i Microsoft, který díky svému duševnímu vlastnictví dostává peníze například i z prodeje OS Android. Není pak divu, že firmy Microsoft, Apple, Oracle a EMC založily v loňském roce společný podnik CPTN, který je vlastníkem 882 patentů získaných po padlých IT gigantech Novell a Attachmate. Poslední zbytky Novellu byly prodány v roce 2011.
Přežití IT gigantů však nezávisí na množství patentů, ale na tom, zda jsou schopné vyvíjet nové technologie, sledovat trendy průmyslu a realizovat nové nápady. Někdy ani technologie a patenty nepomohou - firma Yahoo sice získala Altavistu, nevěděla ale, co s ní, a v květnu 2011 ji vypnula.

Časová osa

1994
Commodore

Chaotická produktová politika a triumf procesorů pro PC přivedly vývojáře legendárního počítače C64 k bankrotu.
1996
Atari

Výrobce nevyužil popularity úspěšného modelu Atari ST a žádný další model nepředstavil. Herní konzole Jaguar se neujala.
1998
DEC

Firma Digital Equipment dominovala v 80. letech trhu s mikropočítači, ale nástup PC neustála.
Nixdorf
S nejvýznamnějším evropským výrobcem počítačů to šlo z kopce už od smrti jeho zakladatele Heinze Nixdorfa v roce 1986 (zemřel během výstavy CeBIT v Hannoveru).
Netscape
Porážka ve válce browserů", kterou vyhrál Microsoft, vedla ke konci Netscapu. Pževzala jej společnost AOL.
2001
Mannesmann

Výkonný ředitel Esser se stžetl s mnohem větším Vodafonem a prohrál OE Vodafone tento gigantický podnik převzal za 180 mld. USD.
2002
Compaq

Druhý největší výrobce počítačů neustál převzetí firmy DEC a spadl do náruče firmy HP. Spíše než o převzetí šlo o sloučení OE akcionáži Compaqu získali asi 35 % akcií nové" firmy.
2009
Midway

Space Invaders, Mortal Kombat, Pac-Man OE to všechno byly herní hity firmy Midway. Ta ale nevyvíjela žádné novinky pro herní konzole a dostala se do potíží.
2010
Novell

Novell měl dlouho v podstatě monopol na operační systém pro lokální počítačové sítě OE než se objevil MS Windows Server.
Sun
Kolem roku 2000 vrcholila tzv. internetová bublina. Krachlo tehdy hodně firem. Sun dnes patří Oraclu.
AOL
Jeden z největších poskytovatelů připojení k internetu se stal firmou nabízející obsah (Content Farm).
Palm
Palm byl průkopníkem kapesních počítačů a dlouhou dobu tomuto trhu dominoval. Do té doby, než se prosadily smartphony a rychlejší přístroje.
2011
Motorola

Posledním úspěšným mobilem této firmy byl RAZR. Od srpna patří mobilní divize společnosti Google.
MySpace
Z původních asi 250 miliónů členů zůstalo jen padesát milionů. A to pro mediální ikonu Ruperta Murdocha nebylo dost. MySpace tedy se ztrátou prodal.
2012
Hewlett-Packard

Společnost čeká obtížný rok. Docela dost si pohrála s důvěrou svých zákazníků, když se nejprve chtěla a později zase nechtěla zbavit divize počítačů. V nabídce také nemá tablet.
Yahoo
Google přesunul tento vyhledávač na okraj zájmu uživatelů a cena jeho akcií pomalu, ale vytrvale klesá.
Nokia
Nokia podcenila nástup chytrých telefonů. Znovu chce proniknout na trh s operačním systémem Windows Mobile.