Přejít k hlavnímu obsahu

Nejlepší office zadarmo

Nejlepší office zadarmo

V online kancelářích můžete dělat (téměř) vše, co v nainstalované verzi Office, navíc zcela zdarma. Ukážeme vám šest kancelářských produktů, které dokážou desktopovou verzi nahradit.
CHRISTOPH SCHMIDT

Je skutečně otravné, když dokumenty používáte na více místech a musíte je přenášet na USB flash disku nebo si je stále posílat do e-mailu. Bylo by hezké moci doma na Macu pracovat ve stejném prostředí jako v práci na PC nebo na počítači v internetové kavárně. Díky cloudovým kancelářím je to možné. Pokročilé možnosti HTML nebo Javy umožní, abyste s webovou aplikací pracovali stejně jednoduše jako s nainstalovaným programem – přinejmenším teoreticky. Skutečnost je taková, že webové aplikace jsou spíše alternativou k instalovaným programům – jak funkčně, tak ergonomicky zaostávají. Přináší však také velké množství výhod, které desktopové aplikace už z principu nabízet nemohou.
Ne všechny kanceláře jsou ale stejné. Před všemi testovanými produkty má velký náskok aplikace Google Dokumenty, která svou konkurenci předčí ve všech ohledech. V čem se liší, to ukáže náš test.

Vzor: Microsoft Office

Ještě než začnete nějakou kancelář používat, budete si muset udělat registraci. Je ale dost pravděpodobné, že potřebnou registraci již máte. Třeba pro používání Google Dokumentů stačí jakákoliv registrace na Googlu – tedy třeba Gmail, nebo i účet na YouTube. A pokud máte registraci na Googlu, můžete ji používat i pro kanceláře ThinkFree a Zoho. Příjemné je, že u těchto služeb můžete využít propojení s účtem Facebooku a přihlásit se pomocí něj. Pro používání kanceláře od Microsoftu vám pro změnu postačí Live ID, které je spřažené s dalšími desítkami funkcí od Microsoftu. Pro kancelář od Adobe si budete muset udělat speciální registraci.
Po přihlášení ke službám se vám zobrazí správce souborů, ve kterém okamžitě vidíte své dokumenty. Ihned také můžete vytvářet nové dokumenty, stahovat je do PC, nebo naopak z PC nahrávat na cloudové úložiště. Jen v případě kanceláře Zoho se dostanete na úvodní stránku, ze které si musíte vybrat, co chcete dělat.
Pracovní prostředí kanceláří od Microsoftu a ThinkFree se nejvíce podobá běžným desktopovým verzím programů. Microsoft sází na vzhled Ribbon, tedy pás karet, který používá již od Office 2007. Cloudové verzi však chybí velké množství funkcí. Ty jsou dostupné až u Office 365, za které se už ovšem platí. Cena činí 6 USD měsíčně.
ThinkFree nejvíce připomíná Microsoft Office 2003 a i funkčně je nejblíže. Jenže kancelář sází na Javu, kvůli čemuž je vše o něco pomalejší. Především spuštění aplikace trvá zbytečně dlouho, počítejte minimálně s minutou! Zoho i Google pracují rychle a ovládání mají velmi jednoduché. Google sází na jednoduchá menu, Zoho používá styl, který připomíná Ribbon – především symbolikou ikon. Aplikace od Adobe sází na velmi podobné ikony, takže zpočátku budete tápat a hledat tu správnou.
Základní disciplínou všech kancelářských programů je práce s textem. To nabízí i všechny cloudové aplikace. Napsat rychle dopis zvládnou tedy všechny on-line kanceláře. Jednoduše lze změnit velikost písma i přidat nějaký ten efekt. Při podrobnějším zkoumání funkcí ale narazíte na problémy. Třeba Google Dokumenty: Když jsme se pokoušeli z dokumentu vytvořit PDF, místo aby zvolil formát papíru A4, vybral u nás nepoužívaný US Letter. To rozbije vzhled dokumentu. Řešení od Microsoftu pro změnu nemá vůbec možnost nastavit parametry stránky. Dialogové okno pro nastavení stránky zkrátka vůbec není k dispozici! Zbývající služby sází na standardní formát papíru A4 a drží se konceptu WYSIWYG (co vidíš, to dostaneš).
Zcela bezproblémový je import souborů. Na problémy můžete narazit u komplikovanějších souborů, které obsahují třeba obrázky nebo čísla stránek apod. Nejlépe funguje import hotových souborů u Microsoftu a ThinkFree, ty ale podporují pouze formáty od Microsoftu, TXT a RTF. Google a Zoho si bez potíží poradí také s Open-Document formátem.
Co se týče pokročilých úprav dokumentů, zde webové služby zaostávají. LibreOffice má ještě dostatečné možnosti pokročilých nastavení, ale třeba kancelář Googlu nabízí jen malé možnosti pokročilých úprav. Chcete umístit číslo stránky? Google nabídne možnost jej vložit jen nahoru nebo dolů – nic víc. Navíc práce se schránkou a s objekty v ní umístěnými je mnohem složitější.
Tabulkové kalkulátory jsou na tom stejně špatně. Složitější funkce chybí zcela, ale i tak jednoduché funkce, jako je ukotvení příček, které je nutné pro procházení větších tabulek, zcela chybí, což procházení tabulek fakticky znemožňuje. Rovněž makra jsou u webových aplikací naprosté tabu. Práce se schránkou je i zde komplikovaná, třeba není ani možné vyměnit řádky za sloupce.

Prezentace na webu

Prezentace jsou u webových kanceláří velmi komfortní. Stačí jakýkoliv počítač připojený k internetu a zde si pustíte připravenou prezentaci. Na počítači nemusí být nainstalováno nic jiného než internetový prohlížeč. Kancelář od Adobe boduje svými možnostmi výstupu prezentace. Umí převést soubory do flashe, stejně tak do interaktivního PDF. Google i Microsoft umí prezentaci nasdílet jednoduše pomocí hyperlinku, takže se otevře komukoliv přímo z cloudového disku.
A jak je to se stahováním souborů do počítače? Google Dokumenty a Zoho nabízí velké množství podporovaných formátů, navíc si soubory hned můžete stáhnout. U Microsoftu je třeba nejprve soubor uložit na cloudový disk a až poté stáhnout. ThinkFree zase nabízí souborový manažer, který může zbytečně zdržovat. V případě Adobe si zase můžete stáhnout jen takový soubor, který je právě otevřený, což není příliš komfortní.
AUTOR@CHIP.CZ

ZÁVĚR

Webové kanceláře nedoporučujeme na dlouhodobou každodenní práci, ale spíš jako alternativu nebo nouzové řešení. Nejpoužitelnější jsou Google Dokumenty, i když jim chybí řada funkcí. Řešení od Microsoftu je hodně omezené, používání je nekomfortní. ThinkFree nabízí velmi zajímavé funkce a známé prostředí, které vychází z MS Office. Otravné je ale dlouhé spouštění a načítání.


On-line kanceláře ve smartphonu
Dokumenty můžete upravovat i ve svém smartphonu. Skvěle si rozumí Windows Phone a Office Live, ale co ostatní?


Foto: On-line kalendář: Google Kalendář je ideální, pokud v kapse nosíte smartphone se systémem Android.
Foto: Rozšíření do oblak Microsoft svůj Office přenesl do cloudu. Důležité funkce mu však chybí.
Foto: Kopie Wordu ThinkFree přichází s klasickým vzhledem, který Microsoft používal před příchodem Ribbonu.
Foto: On-line specialista Google nabízí nejlepší kombinaci jednoduchého ovládání a dostatku funkcí.
Foto: Prezentace Zoho je výborné pro vytváření prezentací. Česká lokalizace chybí.
Foto: Minimalistický Kancelář Acrobat je velmi skromná. Nejlépe slouží pro převod do formátu PDF.