Konečně lepší internetová pošta
Není žádným tajemstvím, že i velký Microsoft čas od času zaspí a pak musí s velkým úsilím dohánět náskok konkurence. Na tuto situaci jsme mohli narazit v mobilních operačních systémech, prohlížečích nebo například freemailech.
PETR KRATOCHVÍL
Už od svých počátků těžil Hotmail z napodobování vzhledu desktopových klientů. Kdo někdy používal Outlook nebo alespoň Outlook Express, ten neměl problémy ani s touto "internetovou kopií". A to byla (vzhledem k počtu uživatelů Windows) až doposud nezanedbatelná výhoda. Nástup nových technologií, sociálních sítí, sdílení a také rostoucí podíl mobilního přístupu měly za následek také změnu požadavků uživatelů, na což bohužel nedokázal Microsoft v oblasti freemailů včas zareagovat. Když si uvědomíme, že ještě před sedmi lety nabízel Hotmail schránku o kapacitě 2 MB a podporoval maximálně přílohy o poloviční velikosti, nikoho určitě nepřekvapí například nárůst počtu uživatelů Google Mailu. Na konci letošního roku se však objevila šance na podstatnou změnu.
Od průměru na špičku
Málokdo ví, že Hotmail je v současné době nejstarším "provozuschopným" freemailem – od jeho založení v roce 1996 uplynulo už více než patnáct let (například Gmail bylo založen až v roce 2004). Se svými 364 miliony uživatelů je také největším webovým e-mailem na světě a jeho rozhraní je lokalizováno do 36 jazyků (včetně češtiny). A i když tyto skutečnosti poněkud ztěžují jeho vývoj, letos se většina uživatelů dočká razantní změny – z podprůměrného freemailu se Hotmail zařadí mezi ty nejlepší. Je ale nutné podotknout, že vzhledem k velkému množství schránek bude integrace nových funkcí probíhat postupně – všechny účty by ale měly být "aktualizovány" do konce letošního roku.
K zásadním vylepšením dojde především ve třech oblastech – u mobilního přístupu, u zpracování a organizace e-mailů a u integrace nových služeb, včetně sociálních sítí. S dobou jde Microsoft i v oblasti adres. Pokud vám nevyhovují standardní adresy typu hotmail.cz, rozhodně si nedejte ujít návštěvu webu www.coolhotmail.cz, najdete zde několik desítek těch "moderních". Mít adresu "jan.novak@jsembuh.cz" nebo "jitka.novakova@ prostesexy.cz" může být zajímavou zkušeností…
Mobilní pošťák
Podle statistik Microsoftu přistupuje již 34 procent Čechů ke svým e-mailům přes mobilní telefon. Celkově dnes uživatelé otevřou z mobilního telefonu v průměru 15 procent všech došlých e-mailů, což je oproti stejnému období loňského roku dvojnásobek. Důvodem je jak vyšší dostupnost a rychlost mobilního internetu, tak i více e-mailových služeb, které jejich použití z mobilního telefonu usnadňují. A i to byl důvod, proč při vývoji nového freemailu Microsoft plánoval zpřístupnit dokumenty a fotografie uložené na webu i z telefonů. Tomu nahrává i rychle rostoucí podpora ze strany mobilů. Zatímco při spuštění "hotmailové funkce push" v létě loňského roku ji podporovalo jen 34 procent telefonů (na kterých běžela některá ze tří nejrozšířenějších mobilních platforem), dnes jich Microsoft podporuje celých sto procent. Například z telefonů iPhone dnes na světě k Hotmailu přistupuje milion uživatelů a novou aplikaci pro Android si již stáhlo téměř 5 milionů uživatelů.
Lepší práce s e-maily
Mezi největší výtky ke starému e-mailu patřilo poněkud těžkopádné ovládání a omezený počet nástrojů na zpracování doručené pošty. A my můžeme potvrdit, že obě výtky Microsoft vyřešil na jedničku.
S klasickým spamem si sice většina filtrů v poštovních schránkách poradí už bez problémů, i tak je ale obvykle složka s doručenou poštou plná "obchodních nabídek", "newsletterů" nebo zpráv ze slevomatů. Hotmail umožňuje tyto e-maily jednoduchým způsobem odfiltrovat (třeba přesunem do speciální složky) a naplánovat jejich pravidelné mazání – například vše starší než deset dnů. Lepší orientaci ve schránce také umožňuje nabídka více možností třídění. Jedním tlačítkem si tak můžete dát zobrazit nové zprávy pouze od osob v kontaktech, rodiny nebo s označením "důležité".
Inspirována lištou z kancelářského balíku Office byla pravděpodobně uživatelsky přizpůsobitelná nabídka "často používaných funkcí" pro provádění nejčastějších úkonů s e-maily. Základem pro další práci s doručenou poštou jsou také kategorie (pro třídění e-mailů) a pokročilá správa složek. Poslední novinkou je rychlá nabídka, která se po najetí kurzorem myši zobrazí u každého e-mailu. Díky ní mohou uživatelé vybranou zprávu jediným kliknutím smazat, označit ji vlaječkou atd.
Integrace služeb
Schopnosti schránky jsou podstatně rozšířeny i díky integrovaným aplikacím Office Web Apps, které umožňují snadno a rychle upravovat dokumenty z přílohy. Novinkou je také nastavení služby SkyDrive jako implicitního zdroje pro připojování příloh, fotografií a souborů k e-mailům. To má celou řadu výhod – nyní už není problém k e-mailu připojit 100 MB fotografií nebo i video z dovolené. Tyto přílohy už totiž nejsou součástí e-mailu, ale uloží se na SkyDrive. Pro příjemce je jediný rozdíl v tom, že mu data z přílohy zbytečně nezaplňují schránku.
Microsoft navíc pomáhá uživatelům řešit i problém velkého počtu e-mailových účtů, které používají. Podle statistik má každý Čech v průměru pět e-mailových účtu, z nichž čtyři využívá aktivně. Služba Hotmail proto umožňuje uživatelům spravovat ze svého hotmailového účtu více e-mailů najednou. Spojit více e-mailových účtu do jedné složky mohou uživatelé jednoduše i pomocí telefonu s novou verzí mobilní platformy Windows Phone 7.5.
Zajímavou novinkou je i možnost vytvoření dočasného e-mailového účtu e jeho snadné integrace k účtu aktuálně používanému. Například pokud chcete prodat svůj vůz, založíte si e-mail "prodamford", který bude ve vaší schránce reprezentován stejnojmennou složkou (a při odesílání zpráv si budete moci zvolit, ze kterého účtu zpráva odchází).
PETR.KRATOCHVIL@CHIP.CZ
HOTMAIL – ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Založen: 4. 7. 1996
Počet uživatelů: 360 milionů
Kapacita schránky: neomezená
Maximální velikost přílohy: 100 MB
Standardní adresy: hotmail.cz, hotmail.com, windowslive.com + několik desítek na www.coolhotmail.cz
Statistika nuda je...
Pokud vás zajímá, jaké zdroje také sloužily Microsoftu k cílení nových schopností schránky, nabízíme vám krátké shrnutí nejzajímavějších statistických informací o e-mailech a jejich příjemcích.
Průměrný počet schránek na uživatele je 5 (z čehož jsou 4 aktivní).
Existují 3 základní typy uživatelů:
50 % lidí smaže "vše" (obdrží v průměru 211 e-mailů týdně, ze kterých smažou 80 % zpráv, třetinu dokonce bez přečtení);
25 % lidí nemaže téměř nic (obdrží v průměru 174 e-mailů týdně, po odstranění spamu a zbytečných zpráv zůstane 57 % e-mailů ve schránce);
25 % lidí třídí do složek (obdrží v průměru 201 e-mailů týdně, z toho 44 % zpráv putuje do složek).
Struktura příchozích e-mailů je obvykle následující:
lidé-lidem – 25 %;
slevy – 16 %;
zpravodaje – 15 %;
sociální sítě – 10 %;
obchodní nabídky – 10 %;
vtipy – 8 %;
spam – 3 %.
34 % uživatelů čte e-mail v mobilním telefonu (ve věkové skupině 18–29 let je to 59 %).