Kdy praskne nová internetová bublina?
Investoři nekontrolovaně pumpují peníze do Facebooku, Grouponu a spol. Unikne-li ze spekulativní bubliny vzduch, postihne to především drobné investory.
MANUEL KÖPPL
Má svůdnický pohled Charlieho Sheena a úsměv Billa Gatese: Stephan Paternot v lakovaných kožených kalhotách tančí s pohlednou přítelkyní na stole nočního podniku na Manhattanu. "Mám holku, mám prachy. Jsem připraven vést bezva život," křičí Paternot do televizní kamery. 1999 je rokem "zázračného dítěte": 24letý mladík právě se svou sociální sítí "The Globe" absolvoval nejúspěšnější vstup na burzu v celé historii Wall Streetu – a ze sebe udělal multimilionáře. Už o dva roky později se však "CEO s plastovými kalhotami" stává symbolem neuskutečněných snů o báječném "dotcom" světě.
V létě 2011 se ale zdá velký krach opět zapomenut. Internetové podniky jako Facebook, Groupon, Twitter a Zynga jsou už dlouho před svým vstupem na burzu hodnoceny v miliardách. Pro Roba Enderleho se dotcomové šílenství vrátilo na Manhattan už dávno: "Otázka nezní, zda jsou tyto firmy hodny investic," říká americký IT finanční analytik. "Otázkou však je, zda takovýhle rozsah je oprávněný," doplňuje burzovní expert.
LinkedIn: Má kariérní síť hodnotu 37násobku svého obratu?
Příklad LinkedIn: Krátce před uvedením akcií profesionální sociální sítě na Wall Street je emisní cena akcie zvýšena o 10 USD, na 45 USD. Poptávka byla prostě příliš velká. Dopoledne 19. května tohoto roku vystřeluje kurz na 85 USD – na konci prvního obchodního dne už dosahuje hodnoty 94 USD. Během šesti a půl hodiny LinkedIn svou hodnotu zdvojnásobil. Na parketu newyorské burzy se tančí. Pro Wall Street začíná nová éra, jásá jeden obchodník s akciemi do televizní kamery.
"Mnozí velcí investoři odstoupí."
Rob Enderle, IT analytik
O pouhých pět dnů později zaznamenává ruský vyhledávač Yandex nejúspěšnější start na burze od premiéry Googlu – jeho nová hodnota obnáší kolem 9 miliard USD. Přitom má "ruský Google" jen pouhý zlomek uživatelů originálu.
Pro analytika Enderleho to všechno přesně zapadá do obrazu. "Je to jako kdysi," komentuje burzovní expert. "Tyhle typy neumějí slovo obrat ani hláskovat." Příkladem může být Renren: Čínský klon Facebooku startuje na Wall Streetu 4. května 2011. ChinaConnection má kolem 160 milionů členů, ale jen čtvrtina uživatelů je měsíčně aktivních. Akcie stojí při zahájení obchodování 14 USD. O málo později se kurz pohybuje kolem 24 USD – to je 70procentní nárůst. To, že Renren v předchozím roce při obratu 77 milionů USD zaznamenal ztrátu 64 milionů USD, teď nikoho nezajímá.
Jinak než Renren si však stojí se ziskem LinkedIn. Příjmy z reklamy a placené členství privilegovaných účastníků obdařily síť v předešlém roce při obratu 243 milionů USD výnosem 15,4 milionu USD. Ohodnocení LinkedIn však momentálně dosahuje 37násobku jeho obratu!
Facebook, Groupon, Twitter a Zynga: Seznam "dotcomů", které v závětří za LinkedIn a spol. chtějí nastoupit do burzovní rallye, je obsazen samými prominenty. U Facebooku, jehož hodnota nyní údajně dosahuje 100 miliard USD, se intenzivně diskutuje, zda by vstup na burzu plánovaný na rok 2012 neměl být uspíšen.
Také slevový server Groupon by ještě v tomto roce mohl vstoupit na burzu. "Investoři už nyní stojí frontu," říká analytik Enderle.
Velcí investoři už mezitím pilně nafukují novou internetovou bublinu – zcela bez kontroly na mimoburzovním trhu. V této šedé zóně jsou totiž požadavky na zveřejňování obchodních zpráv podniků méně přísné. Tady mohou firmy hromadit peníze bez dotěrných otázek. A bublina roste dál.
Facebook & Co.: Vstup na burzu ukáže jejich skutečnou hodnotu
Nová internetová bublina by mohla prasknout už při vstupu Grouponu na burzu, varuje Enderle. "Mnozí velcí investoři odstoupí, jakmile trh odhalí opravdovou hodnotu podniků," říká burzovní expert. A když své peníze stáhnou velcí vkladatelé, kurzy se zhroutí. Naproti tomu by mnoho malých investorů mohlo investovat slepě ještě potom, až už bude pozdě, obává se Enderle.
Exmultimilionář Paternot už roku 2001 představil svou autobiografii "A Very Public Offering" – varování uprostřed dotcom krize. Letos by se knižní historie strmého vzestupu a hlubokého pádu zázračného dítěte mohla mnohým hodit jako užitečný dárek pod vánoční stromek.
AUTOR@CHIP.CZ
Facebook
Start: 4. únor 2004
Počet uživatelů: cca 700 milionů
Vstup na burzu: výhledově 2012
Hodnota: cca 100 miliard USD
Yandex
Start: 23. září 1997
Počet uživatelů: cca 56 milionů
Vstup na burzu: 24. května 2011
Hodnota: cca 9 miliard USD
Twitter
Start: 15. červenec 2006
Počet uživatelů: cca 200 milionů
Vstup na burzu: neznámý
Hodnota: cca 10 miliard USD
Renren
Start: prosinec 2005 (jako Xiaonei)
Počet uživatelů: cca 160 milionů
Vstup na burzu: 4. května 2011
Hodnota: cca 5 miliard USD
LinkedIn
Start: květen 2003
Počet uživatelů: cca 100 milionů
Vstup na burzu: 19. května 2011
Hodnota: cca 9 miliard USD
Groupon
Start: listopad 2008
Počet uživatelů: cca 83 milionů
Vstup na burzu: výhledově 2011
Hodnota: cca 25 miliard USD
Zynga
Start: leden 2007
Počet uživatelů: cca 250 milionů
Vstup na burzu: plánován
Hodnota: cca 9 miliard USD
1995
Začátek „dotcom boomu“
Prosinec 1996
Odvaha Potravinářský on-line obchod Webvan investuje kolem 1 miliardy USD, aby zaútočil na americké supermarketové kolosy, jako je Walmart.
13. listopad 1998
Přecenění Sociální síť theglobe.com sedminásobně zvyšuje svou hodnotu při vstupu na newyorskou burzu.
2000
„Bublina dotcom“ praská
11. leden 2001
Neslavně Time Warner přebírá AOL. Kdysi slavné značky ve vlastnictví AOL, jako je Netscape, se pak utápějí v bezvýznamnosti.
21. listopad 2002
Výbuch Zemský soud v německém Mnichově odsuzuje Bodo Schnabela, zakladatele Comroadu, k sedmi letům vězení za podvody, nedovolený únik obchodních informací a kurzovní machinace.
15. červenec 2006
Euforie Mikrobloggingová síť Twitter hromadí za první rok od investorů 1 až 5milionů USD.
2008
Nový internetový boom
24. květen 2011
Jistota vítězství Burzovní start ruského vyhledávače Yandex je nejúspěšnější od debutu Googlu v roce 2004.
Tenké notebooky s Core i3 a Core i5
Asus představil notebooky řady U46/U56
Firma Asus představila dvojici notebooků řady U, která sdružuje tenké a lehké modely s dlouhou výdrží baterie, určené pro snadné přenášení.
14" model U46 i 15,6" model U56 disponují procesory Intel Core i3 a i5 druhé generace, nabídnou přepínatelnou grafiku nVidia i rozhraní USB 3.0.
Model U46 má povrchovou úpravu z broušeného hliníku, zatímco U56 se snaží zaujmout metalicky modrým nádechem. Model U46 je osazen momentálně nejtenčím 14" panelem pro notebooky, jehož tloušťka činí 5,5 mm. Tenký rám kolem displeje přispívá k celkově nižší hmotnosti. Zvláštností modelu U56 bude měkká opěrka dlaní. Notebooky U46 a U56 pohánějí procesory Intel Core druhé generace. O herní výkon se u modelu U46SV stará grafická karta nVidia GeForce GT 540M. I přes vysoký výpočetní výkon si notebooky U46 a U56 zachovávají nízkou spotřebu energie a na jedno nabití vydrží až deset hodin.
Oba přenosné počítače jsou vybaveny porty USB 3.0. Asus přidal do jejich výbavy technologii USB Charger+, s níž lze nabíjet připojená zařízení přes napájený USB port i tehdy, když je počítač vypnutý. Na českém trhu bude prozatím k dispozici pouze 14" verze U46SV, která se začne prodávat začátkem srpna za doporučenou cenu 21 680 Kč vč. DPH.
INFO: www.asus.cz
Společně na 3D
Společnosti Panasonic, Samsung Electronics, Sony Corporation a X6D (XPAND 3D) oznámily začátkem srpna svůj záměr spolupracovat na vývoji nového standardu 3D aktivních brýlí pod jménem "Full HD 3D Glasses Initiative". Na základě této dohody společnosti hodlají spolupracovat na vývoji a licencování technologie radiofrekvenčního systému 3D aktivních brýlí, pro jejich propojení s televizory, osobními počítači, projektory a dalšími zařízeními. Zajištěna by měla být i zpětná kompatibilita. První výsledky by měly být už v září a v roce 2012 by se už měly prodávat kompatibilní 3D brýle.
INFO: http://panasonic.co.jp
WD Scorpio Blue 1 TB
1TB notebookový disk s výškou 9,5 mm
Společnost Western Digital oznámila zahájení sériových dodávek pevného disku Scorpio Blue s velikostí 2,5 palce, tloušťkou 9,5 mm a kapacitou 1 TB. Díky 9,5mm výšce jej bude možné použít v běžných noteboocích. Disk je osazen dvěma plotnami o kapacitě 500 GB. O spolehlivost disku se mimo jiné stará technologie WD SecurePark, která zajišťuje zaparkování čtecích hlav disku během startu, ukončení činnosti a během nečinnosti mimo plochu ploten disku. Pevný disk WD Scorpio Blue 1 TB (model WD10JPVT) bude k dostání za doporučenou koncovou cenu 119 EUR.
INFO: www.wdc.cz
Zákaz prodeje tabletů Samsung
Firma Apple prosadila u německého soudu dočasný zákaz prodeje tabletů Galaxy Tab jihokorejské firmy Samsung Electronics v Evropské unii (s výjimkou Nizozemska). Apple tak zaznamenal druhé velké vítězství ve sporu, který vede se Samsungem o patenty. Applu se nelíbí, že podle něj Samsung otrocky kopíruje jeho produkty, a právní bitva mezi oběma společnostmi trvá už od dubna. Samsung zareagoval vlastními patentovými žalobami – přístroje od Applu prý zneužívají pět jeho patentů (například telekomunikační standardy a uživatelské rozhraní).
INFO: www.apple.com
Olympus SP-810UZ Ultra Zoom
Kompaktní fotoaparát se zvlášť dlouhým zoomem
Společnost Olympus představila nový digitální fotoaparát SP-810UZ, který zaujme hlavně 36násobným optickým zoomem. Dále nabízí 14megapixelový obrazový snímač a kompaktní rozměry. Jde o nástupce modelu SP-800UZ (30X zoom). Nový model SP-810UZ však není vybaven jen lepšími a modernějšími technologiemi, je také výrazně menší – jde o nejmenší fotoaparát s optickým výkonem přesahujícím 30násobný zoom. Fotoaparát bude v prodeji počátkem září ve stříbrném a černém provedení.
Světelný širokoúhlý zoom objektiv 1:2,9–5,7 s ohniskem 24–864 mm kombinuje duální stabilizátor obrazu a zvýšenou citlivost ISO pro ostré fotografie a snížené rozostření ve videu. Režim AF-Tracking dokáže sledovat zaostřený objekt, i když ten se na chvíli vytratí ze záběru. Uživatelé s kreativními schopnostmi ocení některý z deseti uměleckých filtrů, které lze aplikovat na fotografie i videa. V režimu 3D spojuje SP-810UZ dvě fotografie stejného objektu pořízené ze dvou různých úhlů do jediného trojrozměrného snímku. 3D fotografie pak lze prohlížet na televizorech s 3D funkcí a s 3D brýlemi. Dalším zajímavým prvkem je vestavěný panoramatický režim.
Budete-li si chtít prohlédnout natočené videozáběry v HD kvalitě, stačí jen připojit fotoaparát přes HDMI rozhraní k ploché televizi. K rychlému náhledu postačí i 3" LCD displej fotoaparátu ve formátu 16:9.
INFO: www.olympus.cz
Slevové servery v přehrávačích
Společnost Intelek, která u nás distribuuje přehrávače EAGET, oznámila obohacení internetové nabídky přehrávačů o funkce pro sledování nabídek slevového serveru Slevydnes.cz. Oblíbenost slevových serverů totiž mezi českými zákazníky roste. Majitelé přehrávačů teď mohou přímo na televizní obrazovce procházet stovky cenových nabídek. Součástí všech přehrávačů EAGET je již také podpora on-line vysílání českých i slovenských televizních a rozhlasových stanic. Praktický je přístup do vysílacích archivů. Podmínkou provozování je mít v přehrávači nainstalovaný firmware 4.13.
INFO: www.eaget.cz
Philips PPX1430, PPX1230 a PPX1020
Tři kapesní a dostupné LED projektory Philips
Společnost Philips představila řadu kapesních projektorů PicoPiX PPX1430, PPX1230 a PPX1020, jejichž předností jsou malé rozměry, nízké provozní náklady a nízká cena. Všechny modely mají maximální rozlišení 800 × 600 bodů a zvládají promítat obraz o úhlopříčce 13 až 206 cm. Doporučená cena projektorů začíná na 5 000 Kč vč. DPH.
Výhodou je použitý zdroj světla – LED dioda se svítivostí 20 až 30 lumenů a životností až 20 tisíc hodin. Manuální ostření obrazu umožňuje vyladit obraz podle vzdálenosti od zdi či promítacího plátna. Nejvybavenější model PicoPiX PPX1430 nabízí interní kapacitu paměti 2 GB, což vystačí v rozlišení 800 x 600 bodů na dva až tři celovečerní filmy. Paměť se dá navíc rozšířit pomocí paměťových karet. Uživatelé mohou promítat fotky, videa nebo prezentace také přímo z počítače, notebooku, digitálního fotoaparátu, kamery nebo mobilního telefonu přes USB kabel či A/V vstup. Podporovány jsou všechny běžné formáty videí. O napájení se stará interní akumulátor s výdrží až 2,5 hodiny. V těle projektoru je zabudovaný stojánek.
INFO: www.philips.cz
Nokia 500
Smartphone za 4 500 Kč
Společnost Nokia představila model Nokia 500, levný smartphone s dotykovým displejem. Nokia 500 v sobě spojuje v současné době nejvýkonnější procesor společnosti Nokia, pětimegapixelový fotoaparát, skvělý multimediální přehrávač a předinstalované mapy s hlasovou navigací. Nokia tak rozšiřuje portfolio mobilních telefonů Nokia do oblasti levných smartphonů.
Nokia 500 je postavena na nejnovějším systému Symbian Anna, který nabízí vylepšené softwarové funkce, webový prohlížeč a nové Ovi Mapy. Facebook, Twitter, RenRen a další sociální sítě i chatovací služby jsou k dispozici přímo na domovské obrazovce. Se svým 1GHz procesorem je Nokia 500 jedním z nejrychlejších smartphonů ve své kategorii. Tento cenově dostupný smartphone se může pochlubit také nejnovějšími mapami od společnosti Nokia s optimalizací pro sociální sítě. Uživatel tak může provést snadno check-in v nejrůznějších lokalitách po celém světě. Off-line hlasová pěší i automobilová navigace, dostupná pro více než osmdesát zemí, zase pomůže zamezit vysokým účtům za datový roaming.
INFO: www.nokia.cz
Internetové návyky
Agentura Dobrý web realizovala průzkum chování uživatelů českého internetu, jehož smyslem bylo zjistit jejich zvyklosti, preference a úroveň povědomí o základních prvcích na webové stránce. Z průzkumu například vyplynulo, že pro více než 60 % uživatelů je problematické vyplňování ochranného pole, tzv. CAPTCHA. Označení povinných polí v on-line formulářích jen pomocí tučného písma nebo hvězdičky není dostatečné a významné množství uživatelů smysl tohoto značení nechápe. Velmi zajímavým zjištěním je i skutečnost, že písmo menší než 14 px se uživatelům obtížně čte.
INFO: www.dobryweb.cz
Srovnávače cen
Nová podoba Zboží.cz
Služba Zboží.cz prošla dvěma inovacemi. Na webovou verzi byly přidány recenze jednotlivých e-shopů a on-line obchodníků. Nová podoba serveru Zboží.cz umožní uživatelům nakupovat s větší jistotou v internetových obchodech. Nově si totiž mohou porovnat, jaké zkušenosti mají s danými obchodníky i další uživatelé služby. Na základě hodnocení od lidí, kteří už s obchodem mají zkušenosti, se tak každý může lépe rozhodnout, kde chce zboží koupit. Na službě Zboží.cz je aktuálně registrováno přes 20 tisíc obchodů, a proto srovnání obchodů podle hodnocení zákazníků může napovědět, kde je nejlepší poměr ceny a kvality služeb. Nové podoby se dočkaly i informace o obchodech – kontaktní údaje, formy plateb a dopravy. Přibyla i mapa s výdejními místy a již zmiňované hodnocení od zákazníků.
Komentář redakce: V segmentu internetových služeb srovnávajících ceny v e-shopech je velká konkurence. Poměrně úspěšné jsou služby Srovname.cz nebo Heureka.cz, ale služba Zboží.cz bude profitovat nejen z výborné domény, ale především z podpory portálu Seznam.cz, jehož je součástí. Navíc spuštěna byla také nová mobilní verze Zboží.cz (m.zbozi.cz), kterou ocení zejména majitelé dotykových telefonů, pro něž je k dispozici plně dotyková verze v rozlišení dle daného zařízení, a která obsahuje i fotogalerii u detailu výrobku.
INFO: www.zbozi.cz