Přejít k hlavnímu obsahu

Inteligentní auto

Inteligentní auto

Mooreův zákon platí také pro elektroniku v automobilech. Díky tomu se do aut dostávají technologie ne nepodobné těm ze StarTreku.
VRATISLAV KLEGA

O došlé zprávě SMS informuje řidiče nyní již trojrozměrný Head-Up displej, takže ani na sekundu nemusí odtrhávat pohled ze silnice před sebou. Automobil jediným příkazem také dokáže SMS zprávu přečíst. Spolucestující mezitím dosledoval film a nyní surfuje na internetu – hledá informace o místě, kam zrovna míří na dovolenou. V místním muzeu právě probíhá zajímavá výstava. Proto on-line kupuje vstupenky a adresa se automaticky přenáší do navigace automobilu. Počítač automobilu v reálném čase vyhodnocuje stovky parametrů – od stupně únavy řidiče až po upozornění na nefunkčnost semaforů. Hlídá, zda po krajnici nejde chodec, kterého řidič nemůže vidět, nebo zda nehrozí srážka s jiným předmětem na silnici. V případě, že se vyskytne jakýkoliv problém, je řidič okamžitě informován na Head-Up displeji. Jakmile auto dorazí do garáží u muzea, musí ještě zaparkovat. Přece to nebude dělat řidič. Ten vystoupí a stiskne tlačítko na klíči. Automobil se na tento povel samočinně zamkne, rozsvítí potkávací světla, sklopí zrcátka a rozjede se rychlostí přibližně 2 km/h do garáže. Podle měnících se obrazců světlometů snímaných čelní kamerou se nejen automaticky vycentruje, ale současně také zastaví před stěnou garáže. Při vyjíždění funguje celý proces obráceně.
To, co vypadá jako naprosté sci-fi, není tak příliš vzdáleno od reality – aspoň u společnosti BMW. Tato automobilka představila studii "BMW ConnectedDrive Vision". Experimentální roadster je napěchován těmi nejdokonalejšími technologiemi – jak z oblasti automobilové techniky, tak bezpečnosti a samozřejmě také zábavy. Automobil ukazuje, na co se budeme moci těšit letos, případně v příštích letech.
Pod pojmem "ConnectedDrive" si BMW představuje propojení posádky automobilu s inteligentními systémy v automobilu. Jde o souhru automobilu, řidiče a okolí, aby jízda byla maximální bezpečná, komfortní a aby si ji řidič i posádka naplno užili. ConnectedDrive by měl být komfortní asistent řidiče, který mu bude podávat všechny potřebné informace. Za systém ConnectedDrive získalo BMW prestižní ocenění "Plus X Award".
Po dlouhá desetiletí měl řidič pro spojení se světem pouze autorádio. Teprve až v roce 1980 přišlo BMW s prvním palubním počítačem, který dokázal zobrazit venkovní teplotu. A až v roce 1991 se objevil první parkovací asistent. Od té doby se vývoj neustále zrychloval. V roce 1994 přišla první integrovaná navigace. Dnes jsou palubní počítače nebo navigační systémy součástí i automobilů nejnižších tříd.
Systém ConnectedDrive ale není úplnou novinkou. Vůbec poprvé jej BMW představilo již v roce 1999 na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu. Současné technologie, jako je třeba 3G pokrytí, umožní zavádět zcela ojedinělé funkce.

Head-Up displej

Počet různých systémů, asistentů a pomocníků v autě neustále roste. Mohlo by se tak stát, že řidič se bude věnovat některému ze systémů a nebude se zcela věnovat řízení. To byl jeden z důvodů, proč BMW přišlo s Head-Up displejem. Řidič je informován o všech důležitých systémech automobilu, aniž by musel sklopit zrak ze silnice. Head-Up displej je vlastně takový hologram, který se zobrazuje přímo před řidičem. Ten nemusí ani nijak přeostřovat, aby informace viděl. Tento způsob zobrazení byl původně vyvíjen pro letecký průmysl, poprvé se objevil v roce 2003 u řady 5. Nyní si jej mohou zákazníci pořídit do BMW řady 5, 6, 7, X5 a X6.

Nouzové volání

Klíčovou součástí všech automobilů se systémem ConnectedDrive je systém nouzového volání, který by měl fungovat po celé Evropě. Jakmile dojde k nehodě, což detekují senzory auta, odešlou se informace na nejbližší záchrannou službu, takže první pomoc může vyrazit bezprostředně po nehodě. Součástí informací od automobilu bude také intenzita nárazu, počet zraněných a samozřejmě dokonale přesná poloha – veškeré informace, které záchranářům pomohou. Systém eCall je navíc možné aktivovat i ručně pomocí speciálního tlačítka. Tento záchranný systém získal speciální cenu od institutu Euro NCAP, který se zabývá bezpečností automobilů.

Surround view

Vizuální snímání okolí automobilu je cílem většiny automobilek. Až dosud byly totiž automobily "slepé". S příchodem nového BMW řady 5 se vše mění. Surround View je tvořen zadní couvací kamerou, bočními kamerami Top View a kamerami Side View. Zadní couvací kamera, umístěná na víku zavazadlového prostoru či na zadní výklopné stěně, snímá obraz za vozem, který se následně zobrazuje na hlavním displeji. Pro snazší orientaci je obraz doplněn grafickými prvky, jež srozumitelně symbolizují vzdálenost od překážek, stejně tak jako trajektorii vozu s daným úhlem natočení kol.
Top View usnadňuje manévrování především ve velmi stísněných prostorách. Kromě zadní couvací kamery je tvořen i další dvojicí kamer, umístěných ve vnějších zpětných zrcátkách. Díky optimalizaci obrazu širokoúhlých kamer systém dokáže řidiči zprostředkovat pohled na jeho vůz z ptačí perspektivy a názorně mu ukázat vzdálenost a polohu případných překážek. Systém Top View spolupracuje s parkovacím asistentem PDC a pomocí systému BMW iDrive umožňuje přepínat mezi různými druhy zobrazování překážek.
Side View je další součástí systému Surroud View. Využívá další dvojici kamer, které jsou umístěny v předních částech výřezů blatníků. Na požádání tento systém dokáže zobrazit prostor po stranách vozu. Tato funkce pomáhá například při vyjíždění z garáží nebo úzkých ulic. Na displeji systému BMW iDrive se vedle sebe zobrazují pohledy z obou stran vozu.
Jenže co při vyšších rychlostech? Zde se pro změnu uplatní Dynamic Light Spot. Potkávací světla dokážou vozovku osvítit maximálně na 85 metrů. Chodce v tmavém oblečení však řidič uvidí až při vzdálenosti 29 metrů. Při jízdě mimo obec tuto vzdálenost auto překoná za jednu sekundu – to je tak na hranici zareagování. To je důvod, proč BMW vyvíjí asistenty pro jízdu v noci. Mezi nejznámější patří systém nočního vidění BMW Night Vision. Díky tomu, že se jedná o systém pracující na principu termovize, dokáže bezpečně rozpoznat osobu (příp. cyklistu) na vzdálenost 97 metrů a zvýraznit ji řidiči na displeji, případně na Head-Up displeji. Potom má již řidič kolem 4 sekund na reakci, což je dostatečně bezpečná doba.

Nové on-line funkce

Internet je všude, auta nevyjímaje. Již od roku 2002 nabízí ConnectedDrive přístup na internet. V roce 2007 došlo k propojení s Google mapami (vyhledávání míst) a od roku 2010 umí zobrazovat ulice pomocí služby Google Street View a Panoramio. Kromě toho je k dispozici asistenční služba. Asistenta na telefonu se můžete zeptat na informace o letech, pomůže vám najít nejbližší servis či kino, pomůže vám rezervovat hotel. Tato služba je dostupná u BMW řady 7 již od roku 2008. Internet je v tomto voze zcela neomezený.
V budoucnu se počítá s výraznějším rozšířením cloud technologie. Automobily budou součástí velké sítě, navzájem spolu budou komunikovat. To vše povede k bezpečnější dopravě i vyššímu komfortu.

Pohled do budoucna

Jednoznačnou prioritou při dalším vývoji aut bude bezpečnost. Počet mrtvých na silnicích musí být co nejnižší, ideální je nehodám předcházet. Budou existovat Car-to-Car komunikační systémy, auta se budou vzájemně informovat o hrozícím nebezpečí. Aktivní systémy samy zabrzdí před překážou, pomohou zabrzdit na co nejkratší vzdálenost. Inteligentní systémy pomohou detekovat chodce na silnici i zvěř v lese. Auto pohlídá, zda vám nehrozí mikrospánek. Díky Head-Up displeji nebude muset řidič odklánět zrak z vozovky, vše uvidí přímo před sebou. Příští generace automobilů bude zkrátka mnohem bezpečnější.
Ještě větší pozornost než aktivní a pasivní bezpečnosti je nyní věnována vývoji efektivních motorů. Automobilky jsou nuceny snižovat flotilovou produkci oxidu uhličitého i za cenu naprostých nesmyslů. U BMW se režim úspory paliva nazývá EfficientDynamics a je to celý soubor opatření snižujících spotřebu. O co se jedná? Třeba když se automobil chystá přejet z okresní silnice na dálnici. V ten okamžik systém řízení teploty sníží teplotu chladicí kapaliny a na dálnici, kdy je potřeba výkonu více, tak bude v počátečních fázích motor spotřebovávat méně energie na chlazení. Naopak ve městě, například v kolonách, kdy se neočekává po motoru odevzdávání maximálního výkonu, systém teplotu zvýší, a tím omezí množství energie spotřebovávané na chlazení a současně sníží vnitřní tření motoru. Prediktivním hospodařením s energiemi lze uspořit 5 až 10 procent paliva. Dále nechybí systémy jako Auto Start Stop, které vypínají motor, když není jeho výkon potřeba, regenerace kinetické energie, aerodynamické klapky a další systémy. Do budoucna se počítá také s komunikací mezi semafory a automobilem. Pokud už řidič nestihne projet na zelenou, bude motor vypnut a auto dojede pomalu až k semaforu. Několik sekund před příchodem zelené naopak automobil sám nastartuje, aby měl motor čas se dostat do optimálního chodu.
VRATISLAV.KLEGA@CHIP.CZ

BMW ConnectedDrive 2011
On-line připojení, senzory, palubní počítač s vysokým výkonem. V BMW nechybí žádná důležitá technologie.
Nouzové volání Řidič může stiskem tlačítka zavolat pomoc. Při dopravní nehodě se volá automaticky.
Head-Up displej Všechny informace se zobrazují přímo před oči řidiče.
BMW Internet E-Mail, Facebook, Twitter – na palubě BMW budete stále on-line.
Surround View Kamery kolem vozu vám dají dokonalý rozhled.


I v Česku vyrostou odborníci na chytrá auta
Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) se zapojila do evropského výzkumného projektu interactIVe. Jeho cílem je zajištění bezpečnějšího a efektivnějšího řízení vozidel pomocí systémů, které na základě samostatného vyhodnocení hazardní situace umožní aktivní zásah do řízení vozidla.
Výzkumný projekt interactIVe byl spuštěn v roce 2010 jako konsorcium 29 výzkumných partnerů z deseti zemí. Cílem projektu je vytvořit interaktivní systém podpory řízení nové generace, který by rozšířil inteligenci vozidla, zvýšil výkonnost systémů pro podporu řízení (ADAS) a vedl tak ke zlepšení bezpečnosti provozu. Ke konci roku 2012 očekáváme první předběžné testy demonstračních vozidel na testovacích polygonech.
ČVUT se podílí na podsystému počítačového vidění, nutného pro rozpoznání nebezpečné situace a pro plánování manévru, kdy má vozidlo podpořit či převzít řízení.


Foto: Univerzální oko Laserový senzor, radar, kamera pro termovizi a v neposlední řadě reflektor.
Foto: Zábava Spolucestující si budou moci užívat zábavu – filmy i internet.
Foto: Okolní doprava Auto sleduje okolí a upozorní na možné nebezpečí, třeba při odbočování doleva.
Foto: Stále v obraze Head-Up displej neustále informuje řidiče o všem důležitém.