Oprava pro Windows
Jedno kliknutí, a problém je vyřešen: Microsoft Fix it najde a odstraní běžné problémy. Složité zásahy do systému nebo registrů i složité psaní skriptů jsou minulostí.
MARKUS HERMANNSDORFER
Co dělat, když se ve Windows objeví chybová hláška, které ani za mák nerozumíte, jako například "Podpora transakcí v rámci správce prostředků systému zadaný soubor není spuštěna nebo byl ukončen kvůli chybě (0x80071A91)"?
Rozklíčovat význam takové chybové hlášky je téměř nadlidský úkol. Pokud chtěl uživatel dříve problém vyřešit, musel chybovou hlášku vložit do Googlu a hledat na fórech řešení. Kdo má česká Windows, ten je navíc velmi omezen, protože může využít jen nepatrný zlomek zdrojů informací. Dnes je situace mnohem příjemnější. Stačí navštívit stránky http://support.microsoft.com a v části "Chybové zprávy" zadat číslo chyby. V češtině (i když často strojově vytvořené) najdete popis problému a především řešení.
Nutno říct, že nabídnutý postup vyřeší naprostou většinu problémů. I když zrovna v našem výše uvedeném příkladu je potřebná vyšší dávka důvtipu. Proč? Strojový překlad jede jako kombajn a překládá vše. Takže místo toho, aby nabídl správný příkaz
fsutil • ressource • setautoreset • true • c:\
nabádá k zadání příkazu "fsutil prostředku setautoreset true c:\". Parametr "ressource" automatický překladač přeložil jako "prostředek", kvůli čemuž by příkaz nefungoval. Trocha důvtipu je tedy nutnou podmínkou pro používání Knowledge Base. Pokud vám nebude příkaz fungovat, doporučujeme přejít na anglickou verzi technické podpory a použít "nepřeložený" výraz. Přechod na anglickou verzi je velmi jednoduchý – v řádku s adresou změníte znaky "cs" za "en".
Jak je vidět, Knowledge Base sice pomůže, ale není to řešení pro koncové uživatele a rozhodně to není komfortní řešení.
Fix it: Tři cesty, jedno řešení
Nová služba Fix it, která pomáhá problémy řešit, nabízí tři možnosti vyřešení problému – přes webovou stránku, pomocí samostatného nástroje a opravu celé sítě pomocí Windows Live. Kterou metodu zvolíte, to je prakticky jedno. Na konci je vždy stejné řešení problému – skript, který problém opraví jedním kliknutím.
WEBOVÁ STRÁNKA: Jednoduchý způsob vychází z toho, jak se problémy odstraňovaly dříve, starším způsobem. Otevřete si webovou stránku http://support.microsoft.com/fixit a zde pomocí průvodce Obhledáte řešení. Na počátku vyberete, zda se jedná o problém systému, internetového prohlížeče, Office, nebo něčeho jiného. Pak vyberete oblast problémů, a již uvidíte přehled nejčastějších problémů. Výhoda: Nejspíš narazíte na stejné problémy jako stovky jiných uživatelů. V přehledu témat tak rychle najdete řešení svého problému. Pokud máte problém, který se v seznamu nevyskytuje, použijte řádku "Filtrovat řešení". Sem zadejte slovo, které charakterizuje váš problém. Zobrazí se jen relevantní návrhy.
FIX IT CENTER: Chcete-li, stejně jako my, vyřešit konkrétní problém, jednoduše otevřete webovou stránku http://support.microsoft.com/fixit. Zde zvolte "Windows " a v kroku 2 vyberte "Řešení chyb a potíží s výkonem". Zobrazí se několik nástrojů, které vám mohou pomoci. Najděte ten, který se jmenuje "Automatická diagnostika a oprava potíží se zabezpečením systému Windows", a zde klikněte na tlačítko "Spustit nyní". Nabídne se stažení programu pro diagnostiku počítače. Program uložte a spusťte. Je celý v češtině, takže jeho ovládání je velmi jednoduché. Průvodce vás povede krok za krokem – udělá analýzu počítače a nalezne chyby. Jedná-li se o malý problém, tak jej vyřeší, v případě složitějšího problému zjistí číslo chyby, pak můžete pokračovat v Knowladge Base. Horší je situace, kdy chyba ještě není evidována a neexistuje pro ni řešení. Běžný uživatel se však do takové situace dostává jen zcela výjimečně.
FIX IT S LIVE ID: Microsoft v beta testu zkoušel, jak bude vypadat Fix it Center ve své on-line podobě. Informace jsou k dispozici na http://fixitcenter.support.microsoft.com. V ostrém provozu by služba mohla být snad ještě v letošním roce. Co všechno umí? Automaticky pomůže vyřešit běžné problémy se softwarem i hardwarem. Nabízí i prevenci – dokáže odhalit problémy, na které byste přišli až později. Díky "cloudové" orientaci služby je možné dokonce spravovat více počítačů z jednoho místa. To ocení třeba administrátoři nebo zkušení uživatelé, kteří vzdáleně pomáhají svým kamarádům nebo příbuzným.
Přestože se jedná o beta verzi, službu si můžete vyzkoušet – díky Live ID. To totiž pro vyzkoušení stačí. Na výše uvedené stránce klikněte na tlačítko "Try it Now!".V novém okně klikněte na "sign-in". Objeví se okno pro přihlášení k Windows Live. Zde se pomocí svého Live ID přihlaste. Nyní vás přivítá stránka, která by měla vyřešit všechny vaše problémy. Automaticky by měl být rozpoznán váš operační systém, v dolní části pak vyberte, co chcete udělat. Pro automatické vyřešení potíží klikněte na "Microsoft Automated Troubleshooters". Vypíšou se nejčastější problémy, na které můžete narazit. V levé části okna pak máte ještě vše rozřazeno podle kategorií, podle toho, s čím máte problém. Nevýhoda: Vše je bohužel jen v angličtině. Až když kliknete na řešení, dostanete se na standardní stránky technické podpory, které jsou již lokalizovány do českého jazyka.
NAŠE DOPORUČENÍ: Používejte Fix it Center. Soubor spuštěný v počítači nabízí nejlepší výsledky vyhledávání programů, je kompletně v češtině a nemusí se instalovat, stačí jej spustit. Problémy najde nejrychleji a pomůže je odstranit.
Technika: Jak funguje Fix it
Tak jak vypadá Fix it na webu, tak si Microsoft představuje, že by mohla fungovat technická podpora velmi blízké budoucnosti. Jedná se o cloudově orientovanou službu, která dokáže rychle a především automaticky (bez potřeby pracovníka technické podpory) najít problém, a pokud se jedná o "standardní" problém, dokáže jej vyřešit. Umí tedy přesně to, co už běžný uživatel nezvládá a co vyžaduje pomoc (drahého) technika. Výhodou je, že Microsoft může řešení nasadit nejen na Windows, ale také na Office, herní konzole Xbox, přehrávače Zune a samozřejmě také na Microsoftem velmi protlačovanou platformu smartphonů Windows Phone 7.
Uživatelé samozřejmě budou také těžit ze zjednodušené podpory. Nebudou muset procházet tisíce článku v Knowledge base, aby se dostali k řešení, odpadnou telefonické dotazy na technickou podporu, nebudou muset čekat na nejbližší dávku záplat, aby se problém vyřešil. Veškerá údržba bude probíhat automaticky.
Jak prozradil v jednom rozhovoru Lori Brownell, generální ředitel on-line podpory společnosti Microsoft, Fix it bude pevnou součástí Windows. Všichni vývojáři, kteří pracují s Knowledge Base, budou moci vytvářet skripty, které nahradí instalaci záplat a aktualizací, tak jak je známe dnes. Do budoucna by tak mohly skripty, případně powershell skripty, zcela nahradit záplaty nejen programů, ale také operačního systému. Spuštění skriptu (případně powershell skriptu) je většinou záležitost zlomku sekundy.
Fix it by se mohl spustit vždy, když se v systému zobrazí hláška informující o nějaké formě chyby. Místo toho, aby se zobrazila chyba, se jednoduše automaticky najde řešení a chyba se ihned opraví. Fix it na pozadí neustále sleduje stav hardwaru a softwaru a řeší veškeré konflikty. Na problémy je Microsoft okamžitě upozorněn, díky tomu může analyzovat problém a najít řešení do budoucnosti, i pro další uživatele. Microsoft tak bude jakoby proaktivně řešit problémy. Aby toto sebeléčení fungovalo, je samozřejmě třeba, aby byl systém připojen k internetu. Jen tak si budou moci Windows, Xbox nebo Windows Phone automaticky stáhnout skript, který problém odstraní. Orientace na cloud je tedy zřejmá. A kdy se funkce dočkáme? Nejspíš již ve Windows 8 (podrobný článek na straně 52).
Co Fix it umět nebude? Nezvládne řešit komplexní a různé exotické problémy. Omezí se jen na chyby, které se vyskytují nejčastěji a které mají své řešení popsané v Knowledge Base. Je třeba si uvědomit, že se nejedná o žádnou umělou inteligenci, ale pouze o nástroj, který identifikuje chybu a spustí skript, který by ji měl odstranit. Výhodou je hlavně to, že systém Windows je značně rozšířený. A pokud narazíte na chybu nebo problém, je velmi pravděpodobné, že stejnou věc již řešil někdo před vámi. Pokud jste ale pionýrem, nezbude vám zase nic jiného než fóra nebo pročítání Knowledge Base.
AUTOR@CHIP.CZ
JEDNODUCHÁ PODPORA
Fix it vyhledává záznamy v Knowledge Base a nabídne jednoduché řešení.
ŘEŠENÍ KLIKNUTÍM
Fix it dokáže problémy vyřešit automaticky a jedním kliknutím.
ŘÍDICÍ CENTRUM
Fix it bude centrem podpory i pro vývojáře produktů třetích stran.
S WEBEM NEBO BEZ
Fix it je dostupný jako webová stránka, aplikace nebo cloudově orientovaná Live služba.
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ BUDOUCNOSTI: FIX IT
Většinu problémů bude možné řešit rychle a bez potřeby zásahu technické podpory. Opravy se budou provádět automaticky, instalace záplat bude záležitostí okamžiku.
1 Uživatel
Zprávu o novém problému uživatel odešle do Microsoftu.
Fix it jako webová služba
Fix it jako off-line aplikace
Fix it s přístupem přes Live ID
2 Podpora Microsoftu
Fix it tým v Microsoftu chybu vyhodnotí, odhalí problém a najde řešení.
3 Microsoft Fix it tým
Vytvoří skript, který problém odstraní – není třeba nahrávat záplatu.
4 Fix it centrum
Skript bude určen pro všechna zařízení – PC, tablety, smartphony i konzole. Pokud další uživatel narazí na stejný problém, během několika sekund se spustí skript a ten mu chybu odstraní.
Plná verze: Wise PC Engineer 6.3
Plná verze programu Wise PC Engineer 6.3 z Chip DVD nabízí sadu dvanácti nástrojů na vyčištění a optimalizaci nastavení počítače, včetně zajímavých funkcí pro práci s daty a zvýšení zabezpečení souborů i instalovaných aplikací. Vedle běžných nástrojů na odstranění zbytečností z registru Windows a z pevného disku umí Wise PC Engineer například i bezpečně zlikvidovat nepotřebné soubory, obnovit smazaná data, skrýt ostatním uživatelům vybrané soubory a složky nebo zaheslovat spouštění zvolených aplikací. Práci s programem vám usnadní funkce optimalizace na jedno kliknutí nebo plánovač úkolů a jistě vás potěší i přehledné uživatelské rozhraní přeložené do češtiny.
Answers: Kdo to ví, odpoví…
Microsoft nabízí i další formu technické podpory – moderovanou diskusi, kterou najdete na http://answers.microsoft.com/cs-cz. Zde naleznete tisíce otázek a především odpovědí.
Každý zde může položit svůj dotaz a čekat na odpověď. Odpovědi sem mohou přidávat jak běžní uživatelé, tak moderátoři – specialisté společnosti Microsoft. Odpovědi jsou velmi věcné, profesionální a v naprosté většině případů vedou k vyřešení problému.
Nejprve doporučujeme prohledat fórum. Pomocí fulltextového hledání je to jednoduché. Ušetříte tím čas – nemusíte sepisovat problém a čekat na odpověď, zároveň šetříte čas specialistům, kteří na dotazy odpovídají.
Pokud odpověď nenajdete, zadejte vlastní dotaz. Nejprve v pravém horním rohu klikněte na tlačítko "Přihlásit" a pomocí Live ID se přihlaste. V části nad vyhledáváním pak klikněte na "Odeslat dotaz". Do vyhledávacího pole zadejte nadpis dotazu – něco, co jej dobře charakterizuje. Poté klikněte na tlačítko "Zadat dotaz". Dostanete se na novou stránku, v její dolní části je formulář. Zde jednoduše a stručně vysvětlete svůj problém. V dolní části dále vyberte, do jaké skupiny váš dotaz patří. Například Windows, Windows 7, Hardware a ovladače. Nakonec dole klikněte na tlačítko "Odeslat".
Windows 7: Palubní nástroje pro opravu
Windows 7 se dokážou docela dobře postarat sama o sebe. Dokonce se systém může sám vyléčit.
CENTRUM AKCÍ
Pokud Windows 7 zjistí nějaký problém, spustí se Centrum akcí. Ručně jej můžete spustit přes "Ovládací panely | Systém a zabezpečení". Centrum akcí je rozděleno na několik částí, podle toho, o jaký typ problému se jedná. Centrum akcí popíše informace o chybě, ale je třeba, abyste byli připojeni k internetu. Windows totiž hledají popis chyby on-line.
ŘEŠENÍ
Jedná-li se o jednoduchou chybu, nabídne Centrum akcí řešení na jedno kliknutí. Je-li problém větší, spustí se průvodce, který vám pomůže chybu odstranit, případně vás Centrum akcí odkáže na webovou stránku, kde najdete řešení.
SAMOLÉČBA
Windows 7 jsou do značné míry automatickým systémem. Řada nastavení probíhá automaticky dle skriptu a nedoporučuje se, aby uživatel nastavení měnil. Díky tomu dokáže systém přesně zjistit, kde je chyba, a díky tomu ji také může sám nebo jen s lehkou pomocí uživatele odstranit. Jedná se třeba o problémy se sítí, ale také opravu po závažném pádu systému.