Přejít k hlavnímu obsahu

Bitva o zákazníky

Bitva o zákazníky

8 000 vepřových kolen, 3 000 pobytů v solné jeskyni nebo 8 000 masáží – to vše prodáno za několik hodin. Tisíce uživatelů každý den využívají výhodné ceny a nadšeně nakupují zboží a služby, o kterých ještě včera nevěděli.
PETR KRATOCHVÍL

Slevové servery začínají své úspěšné tažení Českou republikou. Princip spočívá v tom, že lokální obchodník nabídne provozovateli portálu zboží nebo službu za výhodnou cenu. Podmínkou je určitý počet zákazníků. Slevový portál nabídku zveřejní a nabídne svým uživatelům. Jakmile se najde požadovaný počet zájemců, nabídka se stane aktivní a uživatelé mohou nakupovat se slevou. Ta obvykle přesahuje 50 %, často ale také obsahuje určitá omezení. Uživatelé tedy mohou pomocí této služby levně nakoupit, doporučujeme však podrobné pročtení podmínek nákupu.

2001

assssto byl rok, kdy velká bitva slev začala, přičemž první zemí, kde se slevové servery prosadily, byla Francie. Prvnímu nákupnímu klubu (vente-privee.com) rostly v prvních třech letech tržby v průměru o 500 procent. Pro srovnání – za stejné období zvýšil Facebook své tržby o "pouhých" 120 procent. Nicméně i zmiňované "vente-privee.com" vypadá ve srovnání s gigantem Groupon zastaralé. Dokonce i časopis Forbes označil Groupon za "nejrychleji rostoucí firmu všech dob". Její zakladatel Andrew Mason již odmítl nabídku na převzetí za šest miliard dolarů od firmy Google. V roce 2011 chce mladý miliardář získat finanční prostředky vstupem na burzu cenných papírů. Tak se může vyšvihnout mezi giganty. V prosinci koupil eBay nákupní klub "brands4friends" za 150 milionů eur a v říjnu koupil Amazon jeho konkurenta "BuyVIP" za přibližně 70 milionů eur. V únoru navíc spustil Facebook svou novou službu "Deals" (nabídky), která pomocí aplikace ve smartphonu informuje uživatele o slevách v jeho blízkosti – tuto aplikaci si stáhlo přibližně 200 milionů uživatelů. Dokonce i Google plánuje vlastní slevovou službu s názvem "Offers" (Nabídky), která bude propojena s Google Maps.

80

procent lidí nakupuje v okruhu tří kilometrů od svého bydliště, tvrdí Andrew Mason. Právě tento údaj prý vysvětluje neuvěřitelný růst slevových portálů. Nicméně to, jak silně budou Groupon a spol. i nadále růst, je poměrně diskutabilní. Například v této chvíli existuje u nás několik desítek webů nabízejících nákupy se slevou a rychle přibývají i jejich "agregátory" – weby sdružující nabídky více "slevových webů". Rostoucí chaos a v některých případech i neseriózní nabídky mohou některé uživatele odradit, nicméně odborníci tomuto trendu věří.


PODÍLY
Na slevových serverech jsou nejoblíbenější restaurace a wellness.
Volný čas a obchod
Restaurace 30 %
Cestování 20 %
Wellness 30 %

ZDROJ: GROUPON/DAILYDEAL


NÁKUPNÍ KLUB
Nejvíce členů má "vente-privee.com", protože je aktivní v celé řadě zemí.
brands4friends 4,5 mil.
BuyVIP 5,5 mil.
vente-privee.com 12,3 mil.
ZDROJ: EIGENAUSKUNFT KLUBS


PRODEJNÍ TRENDY
V diskontním obchodu je pravidlem trojciferný růst. V roce 2010 však zaznamenal server "vente-privee.com" jen 15procentní nárůst…


JAK FUNGUJÍ SLEVOVÉ SYSTÉMY
Bitva uživatelů o slevy probíhá na třech úrovních: slevové portály každý den zveřejňují výhodné nabídky, mobilní servery posílají nejvýhodnější nabídky na smartphony a nejvýhodnější nákupy nabízí svým členům nákupní klubové servery.

SLEVOVÉ PORTÁLY
Každý den nabídka slev. Potenciál úspor: 50 %.
Prodejce
Prodejce uzavře smlouvu se slevovým portálem, který vygeneruje poukazy s kódy.
POUKAZ
Prodejce určí u každého poukazu podmínky, například cenu nebo termín slevy.
Slevový portál
Web zveřejní kupón spolu s dalšími podmínkami – například minimálním počtem zájemců.
POUKAZ
Poukázka je zájemci odeslána e-mailem.
Uživatel
Příklad Slevomat.cz

MOBILNÍ SLEVY
Slevové kupony jsou doručovány na smartphony.
Prodejce
Lokální prodejce distribuuje slevové kupóny.
COUPON
Prodejce určí podmínky, například cenu nebo termín slevy a přidá ho na slevový portál.
Mobilní aplikace
Aplikace z agregátoru slev (na základě preferencí uživatele) vybere nejlepší nabídky ze slevových portálů a nahraje je do smartphonu.
Uživatel může vybranou slevu okamžitě aktivovat.
Uživatel
Příklad: Mobilslevy.cz

NÁKUPNÍ KLUBY
Omezený prodej zbývajících zásob. Potenciál úspor: 70 %.
Prodejce
Vyhledává zajímavé zboží, o které by mohli mít jeho členové zájem
Uživatel určí, o jaký typ zboží má zájem. Na základě jeho požadavků mu jsou nabízeny výhodné nabídky.
Nákupní kluby
Členové klubů dostávají menší slevy.
Klub je propojen se sociálními sítěmi.
Uživatel
Příklad: zoot.cz

ZAKLADATEL

Rozmach slevových serverů je pod kontrolou mladých podnikatelů. Andrew Mason (Groupon) má 29 let a Ferry Heilemann (DailyDeal) 25 let. Jacques-Antoine Granjon, zakladatel serveru vente-privee.com je jediný trochu starší – je mu 47 let.

BEZ ŠANCE

6 miliard dolarů od Googlu nechtěl Andrew Mason, zakladatel projektu Groupon

RYCHLÝ RŮST

120 miliónů korun získal loni od zákazníků největší český slevový server Slevomat.cz

BUDOUCNOST NÁKUPŮ

27 miliard korun utržily v loňském roce internetové obchody

2001
Jacques-Antoine Granjon (47)
Založil první "nákupní klub" na světě.
2004
Mark Zuckerberg (27)
Leader Facebooku spustil boom sociálních médií a nyní nabízí slevy přes mobilní telefony.
Christian Heitmeyer (44), Constantin Bisanz (37)
Dříve než se prosadil s projektem B4F, spustil Bisanz v roce 2001 internetovou půjčovnu aut, kterou později se ziskem prodal.
2007
Andrew Mason (29)
Bývalý student hudby, dnes díky projektu Groupon miliardář…
Dennis Crowley (33)
V roce 2005 prodal svou službu Dodgeball společnosti Google. V roce 2007 spustil konkurenta Foursquare.
2009
Fabian (29) & Ferry (25) Heilemann
Než si založili vlastní firmu, oba pracovali pro Zalando.