Přejít k hlavnímu obsahu

3D bez brýlí

Technický lexikon

3D bez brýlí

3D televizory jsou v módě. Nebude dlouho trvat a na trhu se objeví televizory se stereoskopickými displeji, které zvládnou 3D obraz i bez brýlí.
CHRISTOPH SCHMIDT

Největší překážkou hromadného rozšíření 3D televizorů je otravná nutnost mít při jejich sledování na nose speciální brýle, nebo dokonce dvoje, nosíte-li i brýle dioptrické. Čas polarizačních či závěrkových 3D brýlí se ale naštěstí chýlí ke konci. V Japonsku jsou již dnes k dostání první 3D televizory produkující plnohodnotný 3D obraz, který lze sledovat i bez brýlí. Seznámíme vás s tím, jak nová 3D technologie funguje.
Základním problémem každého 3D televizoru je, aby do každého oka pozorovatele poslal jiný obraz. Mozek si oba snímky s drobně posunutou perspektivou složí k sobě, a divák má dojem, že vidí prostorový obraz. 3D displej vždy zobrazuje dva prostorově posunuté snímky, které se buď střídají, nebo překrývají. K jejich oddělení jsou třeba buď brýle závěrkové (v prvním případě), nebo brýle polarizační (v případě druhém), které pošlou správný snímek do správného oka.

3D efekt prostřednictvím miniaturních čoček

Autostereoskopický displej je osazen zdvojenými pixely, které zobrazují zároveň obraz pro levé i pravé oko. Nad každým pixelem je umístěna čočka, která směruje obraz do levého, nebo do pravého oka. Zařízení sloužící pro oddělení obrazu tedy není třeba nosit na nose, protože je umístěno přímo na obrazovce. V určité vzdálenosti a úhlu od displeje se tedy nachází prostor, v němž lze sledovat trojrozměrný obraz bez brýlí. Prvním zařízením s obdobnou technologií dostupným na našem trhu je nedávno uvedené Nintendo 3DS.

Větší 3D prostor

Sedět sám před velkou obrazovou je nuda, i když se přitom díváme na 3D obraz. Proto je nutné, aby byl prostor, ve kterém je možné sledovat plnohodnotný stereoskopický obraz bez 3D brýlí, co největší a vešlo se do něj více diváků. Tento problém zajímavým způsobem vyřešila například společnost Toshiba. Její 3D televizor je osazen výkonným obrazovým procesorem, který přepočítává jak levý, tak pravý snímek 3D obrazu a z obou generuje devět trochu odlišných snímků. Ty posílá skrz devět speciálních čoček tak, aby se před obrazovkou vytvořilo devět vzájemně se prolínajících prostorů, z nichž lze sledovat 3D obraz i v případě, že se před obrazovkou pohybujete. Takovýto displej musí mít extrémně vysoké rozlišení, přesněji řečeno třikrát vyšší jak vertikálně, tak horizontálně. Toshiba uvedla na trh tuto technologii v podobě 20" televizoru s rozlišením 3 840 × 2 160 bodů, tedy s použitelným rozlišením 1 280 × 720 bodů. Tento televizor generuje 3D obraz ve vzdálenosti cca 90 cm od panelu, přičemž jeho maximální horizontální pozorovací úhel činí 49°. 3D prostor tedy není nijak velký, ale i tak mohou na tuto vzdálenost dva diváci sedět až 80 cm od sebe a přitom bez brýlí sledovat 3D obraz z jednoho televizoru. Maximální pozorovatelný úhel 3D obrazu ve vertikálním směru je ještě o něco menší.

20" displej za více než 50 000 Kč

První dvojici televizorů s touto technologií uvedla na trh Toshiba pod označením Regza 20GL1 (20" model) a Regza 12GL1 (12" model). Vyšší model má reálné rozlišení obrazu 1 280 × 720 bodů a menší, 12" verze si musí vystačit s rozlišením 466 × 350 bodů. Vzhledem k vysoké ceně, která v přepočtu činí cca 55 000 Kč u 20" modelu a cca 27 000 Kč u 12" modelu, se však tyto televizory prodávají zatím pouze v Japonsku. Evropský trh je v porovnání s japonským chudší, konzervativnější a vzhledem k větším obývacím pokojům dává přednost větším úhlopříčkám. Podle našich informací má Toshiba právě pro evropský trh připravit již na jaře 40" model s touto technologií, cena ale bude rozhodně vysoká.


Budoucnost: Reálnější 3D
3D, KTERÉ VÁS SLEDUJE
Philips představil na veletrhu IFA prototyp 42" 3D televizoru, který zprostředkovává 3D obraz nezávisle na tom, jak se před ním pohybujete. Nevýhodou je však nižší kvalita obrazu a vysoká cena.
3D Z RŮZNÝCH STRAN
Řada výrobců experimentuje s vývojem 3D displeje, který sleduje dění před obrazovkou, pozná, kde se nachází diváci, a poté směruje 3D obraz přesně tam, kam je třeba. Apple zaregistroval patent na 3D projektor, který také pozná, kde se nachází diváci. Speciální tvarované plátno nahrazuje lentikulární čočky a směruje do prostoru více projekcí 3D obrazu, který lze sledovat bez brýlí.
PŘEDMĚTY OKOLO DIVÁKŮ
Společnost Sony financuje výzkum cylindrických holografických displejů, které by měly dokázat zobrazovat předměty umístěné do prostoru tak, jako by se nacházely okolo nás.


3D Z DEVÍTI MÍST
Toshiba používá technologii, díky níž lze sledovat 3D obraz bez brýlí z devíti různých míst před televizorem. Mezi prostory pokrývanými 3D obrazem lze přecházet a přitom plynule sledovat 3D obraz. Toto řešení je ideální pro použití v obývacím pokoji, ale stále je omezuje malý sledovací úhel, ve kterém se devět "sweet spotů" nachází.
Úhly pohledu
3D obraz je u 20" televizoru viditelný ze vzdálenosti 90 cm. Prostor, který pokrývá, má na šířku 80 cm a na výšku o něco méně.
Pozorovatel
3D dojem je vytvářen tak, že do očí umístěných v jakémkoliv místě pozorovacího prostoru je směrován přesně takový obraz, který odpovídá úhlu, v němž se nachází
Směrové čočky
Lentikulární čočky směrují paprsky promítaného obrazu do různých směrů.
Obrazové mezičlánky
Obrazový procesor zpracuje obraz každého bodu do devíti různých verzí.
Panel s 3x HD rozlišením
Aby televizor dokázal poslat každý obrazový bod do devíti směrů, musí být jeden pixel tvořen třemi sloupci a třemi řadami pixelů.
Dva obrazy
Pro pravé i levé oko je vysílán do různých úhlů odlišný obraz.


"OPRAVDOVÉ" 3D DISPLEJE PŘIJDOU JIŽ LETOS
Po 12" a 20" 3D televizorech modelové řady GL1 uvede Toshiba ještě letos na evropský trh 40" televizor, na kterém bude možné sledovat 3D obraz bez speciálních brýlí. Datum uvedení zatím nebylo upřesněno.


Foto: Toshiba 12GL1 12" 3D televizor je zatím dostupný pouze v Japonsku a přijde v přepočtu na více než 25 000 Kč. Vzhledem k malé úhlopříčce je ideální vzdálenost pro sledování obrazu 65 centimetrů.
Foto: Nintendo 3DS Nedávno byla představena první mobilní herní konzole se stereoskopickým displejem. Nintendo 3DS přinese "bezbrýlovou" 3D technologii na běžný trh.