Obklopeni facebookem
Být, či nebýt uživatelem Facebooku? Tuto otázku si klade asi každý, kdo tuto komunitní síť zná. Ať už chcete, nebo ne, na Facebooku jste.
VRATISLAV KLEGA
Není to první e-mail, který Tereza M. od Facebooku dostala. Tentokrát jej ale hned nesmazala. Jeden její dobrý známý ji láká do největší sociální sítě na světě. Je to tak lákavá nabídka, čeká zde na ni spousta jejích dalších přátel. Ale moment! Odkud vlastně Facebook ví, koho Tereza zná?
Na Facebooku je již více než 2,8 milionu obyvatel České republiky – tedy více než čtvrtina. Tím jsme značně nad celosvětovým průměrem – ve světě má na Facebooku svůj profil přibližně 25 % všech uživatelů internetu.
Na pozoru: Skenování adresářů
Facebook zná všechny osobní údaje, které zde lidé vypisují. Díky tomu však dokáže najít a doporučit lidi, které pravděpodobně znáte. Navíc má Facebook implementovánu funkci, která je zcela ojedinělá.
Jedná se o funkci pro vyhledávání přátel. Jak to funguje? Do Facebooku zadáte své ICQ číslo a heslo (!) pro přístup ke svému ICQ. Facebook pak prohledá vaše přátele na ICQ a zkusí k nim najít protějšky na Facebooku. A to není vše. Podobným způsobem lze zadat také účet a heslo ke Skypu, e-mailu na Seznamu, na Centru a na mnoha dalších internetových službách.
To, že nejspíš porušíte řadu licenčních podmínek těchto služeb, protože je většinou zakázáno sdělovat třetí osobě vaše uživatelské jméno a heslo, je teď vedlejší. Větší problém je, že Facebook získá neomezený přístup k vašemu účtu, vašim e-mailům, kontaktům, zkrátka k vašim velmi osobním údajům. Najde-li Facebook v adresářích těchto služeb kontakty, které jsou na Facebooku, doporučí vám je k přátelství. Pokud ale Facebook zjistí, že dotyčná osoba ještě nemá na Facebooku účet, odešle jí pozvánku – právě takto dostala e-mail také Tereza. Jistě, v nastavení je možné všechno změnit a e-maily je možné poslat jen označeným osobám, většina uživatelů však jen kliká na všechny zobrazené hlášky a ani je pořádně nečte. Prostřednictvím svých uživatelů zná Facebook zhruba 90 % používaných soukromých e-mailových schránek na světě.
Pohodlné: Rychlé hledání přátel
To ale není jediná cesta, jak Facebook pomáhá hledat přátele. Algoritmy, které vám neustále doporučují nová přátelství, samozřejmě znají jen programátoři Facebooku, některé jsou však zcela zřejmé. Třeba pokud vás přítel označí na fotografii, na které je ještě další osoba, kterou nemáte mezi přáteli, bude vám (třeba časem, i za několik dní) tato osoba doporučena jako přítel. Facebook vychází z faktu, že pokud jste na jedné fotografii, znáte se také ve skutečném světě. Proč se tedy nepřátelit i na Facebooku?
Doporučení však mohou být i zcela nečekaná. Třeba pokud jste fanouškem nějaké skupiny, může vám být jako přítel doporučen fanoušek stejné skupiny, který má stejné místo bydliště nebo který je zaměstnán u stejné společnosti – i tyto informace totiž Facebook zná a dokáže jich využít. Pro někoho praktické a pohodlné, jinému běhá mráz po zádech.
"Otevřenější a silnější spojení světa znamená lepší svět."
Mark Zuckerberg, Facebook
Dalším zdrojem informací jsou pro Facebook chytré mobilní telefony. U smartphonů je to samozřejmost, i nemálo levných telefonů se však již chlubí přístupem na sociální sítě. Aplikace nainstalovaná v mobilu pak spojuje kontakty v mobilu s těmi na Facebooku. Má to řadu výhod, například že se vám automaticky stáhnou ke kontaktům v mobilu fotografie na Facebooku, také to ale může mít nepříjemný dopad – Facebook by se mohl dostat ke kontaktům ve vašem telefonu.
Za vyšším ziskem: Uživatelé přinášejí peníze
575 milionů uživatelských profilů, miliardy fotografií, videí a zpráv. K tomu je zapotřebí pět obřích datových center a 8 000 serverů. Ty jsou umístěny v Londýně a v New Yorku. V listopadu loňského roku spustil Facebook stavbu šestého datového centra – investice by měla dosáhnout výše 450 milionů USD. Datové centrum se staví v Severní Karolíně ve Spojených státech.
Kde vlastně Facebook bere peníze na tyto projekty, když uživatelé za používání Facebooku nic neplatí? Facebook má dva zdroje příjmů: od externích "sponzorů", tedy akcionářů, a z reklamy.
Dnes má Facebook sedm hlavních akcionářů, kteří do firmy přinesli peníze. 240 milionů dolarů (cca 4,5 miliardy Kč) investoval do Facebooku i Microsoft. Pro největší sociální síť to ale nejsou významné prostředky. Podle jednoho z klientů Goldman Sachs (vlastní akcie Facebooku) byl čistý zisk Facebooku za prvních 9 měsíců loňského roku 355 milionů dolarů (cca 6,5 miliardy Kč). Výnosy přitom dosáhly astronomických 1,2 miliardy USD. Kolik z této částky tvoří příjem z reklamy, to není jasné.
Rozpor: Porušování zákonů
Facebook však naráží na přísné zákony o ochraně osobních údajů – v řadě zemí je přísně zakázáno shromažďovat soukromé údaje, včetně těch, jako je třeba e-mailová adresa. A právě Terezčina adresa zůstává u Facebooku uložena. Pozvánku od Facebooku je pak dokonce možné považovat za nevyžádaný e-mail, tedy spam. Bez viny není dokonce ani uživatel Facebooku, který předal sociální síti své kontakty – bez souhlasu dotyčných předal jejich údaje, a to je v rozporu se zákonem.
Jako obvykle je však legislativa pozadu a nic jako Facebook pro zákony neexistuje. Do jaké míry současné zákony pokrývají i oblast sociálních sítí, to by byla otázka až pro soudy v případě různých sporů.
Těžký boj: Bez možnosti se chránit
Pokud nechcete nad činností Facebooku jen tak mávnout rukou a rádi byste jej "hnali k odpovědnosti", mnoho možností nemáte. Jak nám prozradila mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů PhDr. Hana Štěpánková, "i v případě, že by Úřad pro ochranu osobních údajů na počínání Facebooku obdržel stížnost, jakýkoli zásah by byl limitován faktem, že Facebook podléhá americkému právu, kde ochrana osobních údajů není upravena zákony kompatibilními s evropským právem – naopak USA nejsou z hlediska ochrany osobních údajů považovány za bezpečnou zemi. Tudíž ani zásah českého práva není aplikovatelný ani vymahatelný" .
"Raději si nechám vyšetřit prostatu v přímém televizním přenosu
od chlapa se studenýma rukama, než abych si založil profi l na Facebooku."
George Clooney, americký herec
Pokud chcete mít jistotu, že Facebook již nebude déle uchovávat vaši e-mailovou adresu, otevřete si v internetovém prohlížeči adresu www.facebook.com/help/contact.php?show_form=database_removal. Zde vyplňte svou e-mailovou adresu, zatrhněte volbu, že ji Facebook nemá déle uchovávat, a klikněte na "Odeslat".
Opatrnost nade vše
Facebook může fungovat velmi dobře, pokud jej správně nakonfigurujete, což však řada uživatelů nikdy neudělá. Stačí otevřít stránku http://www.facebook.com/settings/? tab=privacy a zde nastavit, kdo má přístup k jakým datům. Pro nejvyšší opatrnost nastavte, aby všechny informace byly dostupné pouze přátelům. Přátele si buď sami vybíráte, nebo je musíte odsouhlasit.
Velký pozor si dejte také na různé aplikace, které jsou extrémně nebezpečné. Různé rádobyvtipné aplikace jsou nezřídka podvodné a jejich používáním souhlasíte s naprosto nepřijatelnými podmínkami, například že vám aplikace bude moci posílat e-maily, uveřejňovat informace na vaší zdi, zjišťovat datum vašeho narození a neomezeně přistupovat k vaši datům, která máte na Facebooku vyplněna. Od takových aplikací dejte skutečně ruce pryč!
VRATISLAV.KLEGA@CHIP.CZ
Nejste na Facebooku?
To si jen myslíte
hledání přátel
psaní SMS
telefonování přes Skype
e-mailování
chatování po ICQ
pařby
e-mailové adresy
telefonní čísla
fotografie
575 miliónů uživatelů Facebooku po celém světě
200 miliónů uživatelů používá aplikace v telefonech
3 miliardy nahraných fotografií za měsíc
App
Fotoalba
Skandály Facebooku
Facebook sbírá mnoho osobních údajů, které pak nedokáže zabezpečit. Bugy a útoky se nevyhýbají ani jemu.
CHIP To se nám nelíbí
Oblíbené facebookovské aplikace (jako je třeba FarmVille nebo Texas HoldEm Poker) až do října 2010 hrubě porušovaly pravidla Facebooku. Společnost Zynga, výrobce hry FarmVille, prodávala soukromé informace o svých hráčích – díky povolení měla přístup ke všem datům, která má hráč uvedena na Facebooku, včetně informací o přátelích.
100 milionů profilů stáhl americký blogger Ron Bowes 26. 7. 2010. Data samozřejmě byla volně přístupná (do takové míry, jak uživatelé povolili), pro různé reklamní společnosti má však takový seznam, obsahující jméno, telefonní číslo nebo e-mail, astronomickou hodnotu.
Bez vysvětlení ruší Facebook stránky některým firmám a také jednotlivcům pro údajné porušení provozního řádu. Někdy oprávněně, někdy však zcela bezdůvodně. Odvolat se není kam.
Reklamní společnosti Google DoubleClick a Yahoos Right Media získaly v květnu 2010 osobní data od uživatelů Facebooku. Stačí, aby uživatel klikl na reklamu Googlu nebo Yahoo, a vyzradí tím o sobě jméno, adresu nebo svůj věk.
Googlu a Yahoo se to líbí
Bezpečnostní mezera se objevila 5. 5. 2010. Lidé mohli sledovat chatování jiných přátel. Chyba se paradoxně objevila při zvyšování ochrany soukromí, kdy si uživatelé mohli vyzkoušet, jak jiní vidí jejich profil. Chyba byla v systému několik hodin, poté byl chat na Facebooku deaktivován a později byla chyba opravena.
400 milionů e-mailových adres bylo 31. 3. 2010 volně dostupných na profilových stránkách kvůli systémové chybě. Data byla k dispozici od tří do čtyř hodin ráno.
Foto: Nebezpečné: Aplikace na Facebooku vyžadují přístup k vašim osobním datům. K čemu je asi potřebují?
Foto: Být, či nebýt?: Na Facebooku se vaše fotografie může objevit, přestože tam ani nejste.