Přejít k hlavnímu obsahu

Google není jen vyhledávání…

Google není jen vyhledávání…

Google nechce být závislý jen na příjmech z reklamy, a proto investuje do zdravotní péče a energetiky…
FABIAN KEUDELL, PETR KRATOCHVÍL

Od založení společnosti v roce 1998 je cílem Googlu shromažďování a vyhodnocování co největšího množství informací. Na počátku roku 2011 se tato globální korporace překvapivě přiblížila ke svému cíli – Google se stal dominantní internetovou jedničkou v oblasti vyhledávání a na servery firmy míří miliardy nul a jedniček z celého světa. Důsledkem toho jsou i vysoké příjmy z reklamy. Právě to však může být pro Google poněkud rizikové – 98 procent příjmů pochází z jediného, pro Google klíčového zdroje: z reklamy. A to je důvod, proč se Google pouští do nových obchodních aktivit, které na první pohled nemají nic společného s jeho hlavní obchodní linií – s vyhledáváním.

Obsah: Knihy, filmy, video…

Pokud se chce Google zbavit závislosti na reklamě, bude muset také přehodnotit strategii společnosti nabízet své služby "zdarma". Prvním náznakem "placení obsahu" může být například nová služba Googlu Ebookstore, která od loňského prosince nabízí více než tři miliony knih. Na rozdíl od konkurenčních služeb nemusíte u Ebookstore knihy stahovat, lze je totiž číst přímo v prohlížeči (stačí jen mít u Googlu uživatelský účet). Tato platforma by se navíc mohla stát cestou pro poněkud konzervativnější prodejce klasických knih – díky Googlu zde mohou prodávat i klasické, vázané knihy za zvýhodněnou cenu.
Poněkud kontroverzní se ukázala pro Google snaha o průnik do oblasti filmů a videa (konkrétně jeho platforma Google TV). Google se v loňském roce dohodl s firmami Logitech, Sony a Intel na vývoji nového interaktivního softwaru pro televizory (Sony) nebo set-top boxy (Logitech). Tento software by měl umět nalézat a přehrávat filmy či videa z různých internetových zdrojů. Nedlouho po uvedení Google TV se proti (logicky) postavili provozovatelé televizních kanálů a řada z nich rovnou své vysílání pro Google TV zakázala. I to je důvod, proč chce Google do budoucna nabídnout vlastní obsah a v současné době jedná o nákupu "webvideo" produkční společnosti Next New Networks. Tato společnost v roce 2010 připravila pro YouTube dva nejsledovanější klipy, které dohromady zhlédlo více než sto milionů uživatel. Google chce rovněž získat pevnou pozici na trhu s hudbou: Google Music bude už v letošním roce prodávat písně – také nezávisle na zařízení. Pro americké zákazníky je již k dispozici pro hudbu "přizpůsobený" vyhledávač. U obou služeb je jedinou podmínkou účet u Googlu. Navíc se očekává, že se v blízké budoucnosti objeví "cloud" služba, která bude streamovat zakoupenou hudbu přímo do mobilních telefonů a tabletů s OS Android. Jednou z klíčových oblastí expanze Googlu je tedy obsah (především filmy a hudba), ale cesta k jeho prodeji bude i pro gigant ze Silicon Valley dlouhá a trnitá.

Osobní data a zdravotní údaje

Cloud hraje také hlavní roli v "on-line" operačním systému Chrome OS, u kterého jsou veškeré důležité údaje uloženy na serverech Googlu. Do této nové koncepce ideálně zapadá i nový, nepříliš známý projekt Googlu s kódovým označením Google+1 (dříve "Emerald Sea"). Jde o sociální síť (respektive propojení všech služeb Googlu se sociálními funkcemi), která by měla čelit Facebooku. To se zdá, vzhledem k raketovému růstu Facebooku, jako nesplnitelný cíl, Googlu ale hraje do karet několik skutečností.
Nejdůležitějším faktem je rychlý nárůst počtu mobilních zařízení se systémem Android (a očekávaným Chrome), který vytvoří dobrý základ pro nabídku služeb. Další výhodou Googlu je obrovský počet uživatelů využívajících stávající služby – od Gmailu po YouTube. Na rozdíl od Facebooku, který se vyvíjel od nuly a neminula ho celá řada chyb, přehmatů a skandálů, nasbíral Google celou řadu zkušeností. Nákup Friendsteru, Orkutu nebo pokus o futuristickou komunikaci v podobě projektu Wave mu dávají dobrou šanci na úspěšný start.

Zdraví a elektřina

Zajímavé také je, že se Google (na rozdíl od Facebooku) nezastavil ani před jedním z nejintimnějších témat – před zdravím. Už v roce 2008 začalo na malé klinice v Clevelandu testování služby Google Health, která má být kombinací "on-line" lékařské karty a specializované sociální sítě. Zatímco Češi mohou nad podobným domácím projektem IZIP jen zamáčknout slzu, Google svým "klientům" (na základě jejich zdravotních záznamů) nabízí například informace o vhodných sportech, nových způsobech léčby jejich problémů nebo upozornění na blížící se prohlídky či očkování. To, že nejde o slepou uličku, naznačují i údaje ze sousedního Německa – tam existuje více než 100 portálů s tematikou zdravotnictví, které pravidelně navštěvuje více než 19 milionů uživatelů.
Není tedy divu, že Google považuje "E-Health" trh za mimořádně důležitý, čemuž odpovídají i investice. Několik milionů eur už vložil například do on-line služby 23andMe, kde si můžete zkontrolovat vlastní DNA z hlediska potenciálního onemocnění. Sergey Brin, jeden ze zakladatelů Googlu, prohlásil, že prostřednictvím této webové stránky se například dozvěděl, že má zvýšené riziko Parkinsonovy nemoci. Jedná se o onemocnění postihující mnoho lidí, kteří ale nemohou dostat správnou léčbu, protože téměř nikdo nedokáže analyzovat nepřeberné množství globálních výsledků výzkumu. A i na tuto práci se perfektně hodí algoritmy Googlu…
Další oblastí, kterou Google považuje za perspektivní, je výroba energie. Jeho dceřiná firma Google Energy získala v roce 2010 licenci na prodej své vlastní energie na americkém trhu. Společnost prodává energii, která se vygeneruje ze solárních elektráren určených pro její vlastní datová centra. Další sázkou je investice do firmy Tesla, vyrábějící automobily na elektrický pohon – do jednoho z budoucích velkoodběratelů energie.


Chrome OS
Operační systém ukládající data na serverech Googlu.
Knihy
Obchod Googlu s knihami umožňuje zobrazení knihy v prohlížeči nezávisle na zařízení.
Hudba
V budoucnu bude Google nabízet hudbu "z cloudu".
Větrné elektrárny
Solární a větrné elektrárny Googlu jsou primárně určené k napájení datových center.
Google TV
Služba nabízející "video-on-demand" spolu s informací z internetu na libovolném televizoru.
Elektrický automobil
Google investoval miliony dolarů do elektrických automobilů.
Android
V roce 2011 se na trhu objeví více než 90 zařízení s tímto mobilním OS.
Dešifrování DNA
Díky službě 23andMe.com Google pomáhá s dešifrováním DNA.
Sociální síť
V letošním roce by se měla objevit reakce Googlu na Facebook.


ROČNÍ OBRAT GOOGLU A JEHO KONKURENTI
Google se zaměřil na nové oblasti podnikání, které slibují obrat v miliardách.
Google 17,7 miliardy eur

OBSAH

Největším trhem pro reklamu je televize – knihy a hudba poněkud zaostávají…
Amazon 18,4 miliardy eur
Apple iTunes 1,4 miliardy eur

ZDRAVOTNICTVÍ

Internetové společnosti chtějí získat na "trhu se zdravím" základnu pomocí on-line zdravotních záznamů.
Roche 38,2 miliardy eur
Abbott 23,1 miliardy eur

ENERGIE

Google v současné době ještě vlastní energii neprodává, ale licenci už získal.
RWE 48 miliard eur
E.ON 81,82 miliardy eur

OS A SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Pomocí personalizovaného rozhraní udělal Google první krok k útoku na konkurenci v podobě Facebooku a Microsoftu.
Facebook 751 milionů eur
Microsoft 43,8 miliardy eur

NOČNÍ MŮRA GOOGLU

Není žádným tajemstvím, že téměř všechny příjmy Googlu pochází z reklamy. Díky obrovské datové základně a počtu uživatelů může Google vydělávat zobrazováním relevantních reklam (AdSense) nebo nabídkou inzertního prostoru u vyhledávání (AdWords). V loňském roce nabídl Facebook webům speciální doplňky, které umožnily návštěvníkům označit, co se jim na webu líbí, a upozornit na to své "přátele". Během krátké doby tak už můžeme na tlačítka "Like" (To se mi líbí) narazit na více než 100 tisících webech. A nyní si představme, že by Facebook podobným způsobem spustil reklamní síť. S podrobnými informacemi o uživatelích (díky Facebooku) by bylo možné nabídnout téměř dokonale zacílenou reklamu (podle věku, zálib, pohlaví, bydliště…) a tím splnit nejtajnější sny zadavatelů reklamy. To by rozhodně byl první hřebíček do rakve vyhledávacího (a reklamního) gigantu.

Motoristé sobě

Najděte největší díru

Výmoly 2011 jsou prvním ročníkem unikátního motoristického projektu, který monitoruje mnohdy žalostný stav českých silnic a dálnic. Cílem akce je vyzvat k celostátní diskusi na toto téma. Na podporu projektu vznikl nový internetový portál Výmoly.cz (www.vymoly.cz), přinášející řidičům řadu hodnotných informací: přehlednou databázi kritických míst, tipy a rady, jak postupovat a na koho se obrátit v případě poškození vozidla, on-line chaty se zajímavými hosty, informace o možných rizicích a škodách způsobených stavem silnic a další. Řidiči mohou až do května přidávat a publikovat na webových stránkách Výmoly.cz fotografie i videa nebezpečných míst. Udáním detailní pozice výmolů na mapách budou motoristé upozorňovat ostatní řidiče na nebezpečná místa na českých silnicích. Propojením nových internetových stránek se sociální sítí Facebook.com mají řidiči možnost o výmolech diskutovat a nebezpečná místa na silnicích hodnotit.
INFO: www.vymoly.cz

Sony Ericsson Xperia arc

Tenký smartphone s Androidem

Společnost Sony Ericsson představila nový smartphone Xperia arc, který je vybaven nejnovější verzí platformy Android 2.3.
Telefon Xperia arc je lehký a extrémně tenký – v nejužší části má výšku pouze 8,7 mm. Přesto nabízí velký, 4,2" dotykový displej. Smartphone je vybaven novým snímačem Sony Exmor s čočkou se světelností f/2.4, díky čemuž lze pořídit snímky či HD videa ve vysoké kvalitě i za zhoršených světelných podmínek. Fotografie i videa si můžete prohlédnout v HD rozlišení na televizoru, protože telefon má HDMI výstup.
INFO: www.sony-ericsson.cz

Digitální pero Pensolution

Z papíru rovnou do počítače

Společnost Benefit IT uvedla na český trh digitální pero Pensolution. Tímto perem můžete psát a kreslit na papír, přičemž pero vše, co napíšete, elektronicky zaznamenává (je vybaveno kamerou a tlakovým senzorem). Výstupy můžete zpracovat v počítači nebo ve firemním informačním systému. Každý formulář nebo papír, na který uživatel píše, je opatřen speciálním rastrem (drobnými tečkami). Podle tohoto rastru pero přesně pozná, o jaký dokument se jedná a na jakou jeho část se píše. Není tedy problém na formulář postupně něco připisovat a projeví se to i na elektronické verzi dokumentu. Výhodou je, že uživatel má k dispozici jak fyzický dokument (včetně třeba podpisu), tak jeho elektronickou verzi, kterou lze dále elektronicky zpracovávat. Do počítače se elektronická verze dostane přes UBS (přes USB se pero i nabíjí) nebo přes Bluetooth (dokument můžete poslat i do smartphonu nebo jiného mobilního zařízení). Kapacita pera je asi 80–100 stran. Celý systém je schopen rozpoznávat ručně psaný text (včetně češtiny) – záleží ale samozřejmě na kvalitě písma. Podle zástupců firmy Bendit IT se toto řešení hodí hlavně pro manažery (záznam z jednání), stavební dozor (stavební deník, protokoly), lékaře (evidence, záznamy nehody), hasiče nebo auditory. Cena pera je 11 900 Kč a uživatel platí i licenční poplatky a poplatky za formuláře.
INFO: www.benefitit.cz

Připojení k internetu

U:fon nabízí ADSL

Od 14. února nabídne U:fon svým zákazníkům kompletní řešení datového připojení na doma i na cesty. Jeho stávající nabídku mobilního internetu na kredit či na paušál doplní nabídka pevného (ADSL) připojení s rychlostí 8 Mb/s v jednom balíčku. Cena balíčku je 790 Kč za měsíc. ADSL bude u U:fonu v prodeji i samostatně, a to v rámci tarifu Internet na doma (aDSL). K oběma tarifům U:fon nabízí aDSL modem ZyXEL, který kombinuje výhody pevného a bezdrátového připojení. Umožňuje připojit počítače jak kabelem přes síťové rozhraní (ethernet), tak přes bezdrátovou technologii Wi-Fi.

Garmin Forerunner 210

Navigace pro sportovce

Nový Garmin Forerunner 210 patří mezi novou generaci sportovních hodinek, které jsou pomocí GPS schopny změřit rychlost, zdolanou vzdálenost, čas a srdeční tep u většiny sportovních disciplín. Všechny měřené údaje, včetně nadmořské výšky a záznamu trasy, ukládá Forerunner 201 do své paměti a automaticky vytváří sportovní deník. Díky vestavěnému GPS přijímači je možné absolvované sportovní aktivity zobrazit a vyhodnotit nad podrobnou mapou v tréninkovém serveru Garmin Connect.
Mezi přednosti GPS sporttesteru Garmin Forerunner 210 patří všestrannost, kompaktní rozměry, dlouhá výdrž baterií a jednoduché ovládání. Garmin Forerunner 210 je vybaven citlivým GPS přijímačem, takže dokáže změřit rychlost a vzdálenost i u disciplín, jako je in-line bruslení, běžecké či sjezdové lyžování, kanoistika nebo jízda na koni. Doporučená maloobchodní cena činí 6 790 Kč s DPH.
INFO: www.garmin.cz

Panasonic Lumix FT3

Kompaktní obrněnec s GPS a výškoměrem

Panasonic Lumix FT3 je odolný kompaktní fotoaparát, který poslouží i jako Full HD videokamera.
Je vybaven GPS, barometrem, výškoměrem i kompasem a zvládne i 3D fotografie. Model FT3 se podle výrobce hodí pro každou situaci a v těch nejpodařenějších s ním můžete plynule přecházet z fotografování do fotografování ve 3D nebo natáčení ve Full HD. Nový obrněný model má širokoúhlý objektiv LEICA a navíc GPS jednotku, takže vám v každém okamžiku přesně sdělí, kde se nacházíte, kam míříte a co tam můžete vyfotografovat. GPS systém je doplněn rozšířenou databází bodů zájmu – nově je jich celý milion. Pokud se tedy z divočiny vrátíte do civilizace, stačí jen zobrazit vlastní polohu na displeji, a hned se dozvíte, které restaurace, kina apod. vás v okolí čekají.
Přístroj s novým snímačem s rozlišením 12,3 Mpx snese pád ze dvou metrů, nevadí mu mráz do –10 stupňů, je prachotěsný a ve vodě se s ním lze potopit až do hloubky 12 m. Širokoúhlý objektiv nabízí 4,6× optický zoom a vylepšený stabilizátor obrazu. Rozsah ohniskové vzdálenosti odpovídá 28–128 mm u klasického fotoaparátu. Při natáčení videosekvencí lze používat zoom. Model FT3 bude na našem trhu k dispozici v polovině března v metalických odstínech oranžové, červené a modré, a to za cenu do 10 000 Kč.
INFO: www.panasonic.cz

Tablet za méně než 200 eur

Další firmou, která představila tablet, je společnost AOC, která se specializuje především na monitory. Její první Tablet PC má stát méně než 200 eur a v Evropě se začne prodávat v březnu. Má 8" dotykový displej s rozlišením 800 × 600 bodů, interní flash paměť o kapacitě 4 GB a založen je na procesoru Rockchip s frekvencí 600 MHz. Je vybaven slotem na microSD karty a USB portem. Reproduktory má tablet vestavěné a připojit můžete sluchátka. Přístup k internetu zajišťuje WLAN modul 802.11b/g. Hmotnost počítače je 480 g. Jako systém vybrala společnost AOC Android ve verzi 2.1.
INFO: www.aoc.com

Kingston SDHC UHS-I UltimateXX

Superrychlé paměťové karty

Společnost Kingston uvádí na trh nové paměťové karty Kingston Secure Digital High Capacity (SDHC) UHS I UltimateXX. Podle výrobce mají tyto karty číst data rychlostí až 60 MB/s a zapisovat rychlostí 35 MB/s. Dostupné budou prozatím v kapacitách 8, 16 a 32 GB. Jsou vhodné především pro profesionálněji laděné fotografy a kameramany (například pro dávkové záběry). Řada paměťových karet splňuje standardy stanovené organizací SD Association pro rychlostní třídu UHS-I a jsou více než třikrát rychlejší než SDHC karty třídy 10. Cena je však vysoká. 8GB verze by měla stát 2 836 Kč, 16GB verze 5 700 Kč a 32GB verze dokonce 11 430 Kč.
INFO: www.kingston.com/czroot

Elektronické vyúčtování

Moje O2

Od 1. února 2011 si může elektronické vyúčtování bezplatně aktivovat každý zákazník O2. Služba nabízí e-účet pro mobilní i fixní služby, podrobný výpis hovorů zdarma, zasílání vyúčtování do e-mailu zákazníka a SMS upozornění na nové vyúčtování. V prvních dvou měsících od pořízení O2 e-účtu může zákazník využívat paralelně jak elektronické, tak tištěné vyúčtování. Za tištěnou fakturu nic neplatí. Po uplynutí této doby mu bude jako standardní nastaven elektronický způsob. V případě, že zákazník požaduje nadále tištěnou i elektronickou verzi, zaplatí měsíčně 20 Kč.
INFO: www.mojeo2.cz

TV na internetu

Nova spustila nový videoportál

Počátkem ledna spustila televize Nova novou internetovou službu Voyo.cz. Pod touto značkou se skrývá nový videoportál, který nabízí množství nejrůznějšího profesionálního videoobsahu, od filmů přes seriály až po živé přenosy. Uživatelé služby mohou sledovat živé vysílání televize Nova (tj. veškerou vlastní tvorbu včetně hlavní zpravodajské relace) i přímé přenosy sportovních zápasů, koncertů apod. K dispozici je rovněž archiv, ve kterém najdou záznamy všech pořadů TV Nova i vybrané zahraniční seriály, jejichž počet bude postupně přibývat. Každému uživateli, který zhlédne epizodu svého oblíbeného seriálu v novém archivu, bude automaticky nabídnuta možnost podívat se za poplatek na další díl, jenž bude zařazen v televizním vysílání až za několik dní. Návštěvníci si také mohou vybrat z nabídky filmových titulů.
INFO: www.voyo.cz
Komentář redakce:
Předchůdcem portálu Voyo.cz (název je patrně inspirován obdobnou zahraniční službou Vevo.com) jsou stránky televizního archivu TV Nova. Ostatně, zadáte-li do prohlížeče adresu archiv.nova.cz, budete na nový portál přesměrováni. Spuštěním služby Voyo.cz ale televize svým návštěvníkům konečně nabídla vlastní internetové vysílání (dosud nabízela jen přímý přenos hlavní zpravodajské relace). Novinkou je také zpoplatnění předpremiérových dílů seriálů. Nedočkaví internetoví diváci se tak za 50 Kč mohou podívat například na nový díl Ordinace dříve než televizní diváci. Bude zajímavé sledovat, zda s tímto modelem Nova uspěje. Česká televize prostřednictvím své Videopůjčovny totiž možnost zpoplatnění předpremiérových dílů svých seriálů pro nezájem diváků zrušila.