Přejít k hlavnímu obsahu

Skvělé fotografie na jedno kliknutí?

Skvělé fotografie na jedno kliknutí?

Funkce automatických korekcí v programech pro úpravu fotografií ušetří ruční optimalizaci. Co ale automatické úpravy skutečně dokážou? Profesionální grafici otestovali sedmnáct fotonástrojů.
MANUEL SCHREIBER

Stačí krátké stisknutí spouště, a vzpomínka se uloží v podobě obrázku. Následná optimalizace snímku na PC však obvykle trvá hodiny. Nemusí se ale vždy jednat o namáhavou editaci. V současné době už téměř každý software pro úpravu fotografií nabízí autokorekce, které slibují optimální obrázek během několika sekund (profesionálové nad tím samozřejmě lomí rukama a shodně tvrdí, že správná optimalizace obrázků představuje jemnou manuální práci).
Jak tedy ve skutečnosti vypadají korekce na jedno kliknutí? Chip podrobil sedmnáct programů pro začátečníky zkoušce: připravil pro ně klasické problémy, jako je věrnost barev, přeexponovanost a obrazový šum, a zjišťoval, zda lze automatickému režimu oprav skutečně důvěřovat. Výsledky hodnotili tři redakční experti (viz str. 100), kteří v rámci zachování objektivity nevěděli, který výstup patří ke kterému programu.
Pokud si chcete být se svým výběrem vhodného fotonástroje jisti, měli byste si dát pozor na to, aby programy nabízely vedle automatického režimu také ruční zpracování – tak můžete automatické korekce použít jako základ pro jemné finální doladění. Vhodné nástroje zdarma pro vaši domácí digitální fotolaboratoř naleznete na Chip DVD.

1. Zvýšení kontrastu

Působí-li snímky nudně a bez života, je většinou problémem nedostatečná hloubka. Místo přirozených pleťových odstínů a letních barev převládají v motivu šedé barvy. Umění nyní spočívá ve správném nastavení kontrastu a barevného gamutu – bez ztráty detailů. Po úpravě kontrastu vypadá fotografie perfektně pouze u Zoner Photo Studia (viz obr. 1). Zvláště vydařený se testerům zdál mírně zvýšený dynamický rozsah, díky němuž je celkový vizuální dojem harmonický. Dobrý výkon nabízí také Picasa: obrázek je celkově výrazný, ale trochu příliš tmavý.
Naproti tomu téměř k ničemu jsou výstupy z PhotoLine a PhotoFiltre Portable: na snímcích z obou těchto nástrojů převládá černá, takže tam sotva uvidíte nějaké světlo.

2. Kompenzace přesvětlení

Při fotografování v jasném slunci vznikají zpravidla nejkrásnější snímky. Nicméně pokud je nastavení clony nesprávné, dojde k pravému opaku: motiv náhle ztrácí hloubku – podobně jako při nedostatku kontrastu. Zde dodá výsledek s nejvyváženější korekcí automatická funkce od Photoshopu Elements. Program decentně zdůrazní barvy a optimalizuje pleťové tóny dítěte (viz obr. 2). Podobným výsledkem přesvědčil i Ulead PhotoImpact od Corelu, který však celkový dojem trochu pokazil příliš světlými barvami v pozadí.
Standardní Windows Fotogalerie zcela selhala: místo s opraveným přesvětlením vyšel obraz dokonce ještě světlejší než dříve. Kdo používá Fotogalerii k optimalizaci, měl by si dát zvláště pozor, protože nástroj bez ptaní přepíše originál. Ti, kteří si takové chování nepřejí, musejí předtím kliknout na tlačítko "Soubor | Vytvořit kopii".

3. Korekce podexponování

Vyrovnání podexpozice představuje pro nástroje nejtěžší úlohu: na jedné straně by měly z motivu dostat víc barev a detailů, na druhou stranu by se ale neměla ztratit černá. Testeři byli zajedno: zkouškou se ctí prošel pouze nástroj FixFoto (viz obr. 3), který vykouzlí z tmavého snímku interiéru kostela vyváženou hru barev. Fotografie působí mnohem plastičtěji než před úpravou, černá zůstala zachována a světla netrhají celkový obraz. Paint.Net naproti tomu zničil obraz svými příliš světlými barvami a chybějícím kontrastem – zde se už nedá nic zachránit.

4. Odstranění obrazového šumu

Odstranění obrazového šumu je pro nástroje určené k optimalizaci obrazu nejtěžším úkolem: zatímco se totiž vyhlazují chyby na pixelové úrovni, je potřeba zároveň zachovat ostrost snímku – manuální optimalizace je pro nezkušené fotografy sotva myslitelná. Pokud řešení na jedno kliknutí tento úkol převezme, funguje automatický režim dobře. Musí totiž nabízet algoritmus, který skutečně rozpozná chyby obrázku a přitom nesmaže požadované obrazové detaily. A právě zde většina programů pro zpracování fotografií selhává. Perfektní výsledky neposkytuje žádný software, naše fotoprofesionály však alespoň zčásti přesvědčil bezplatný nástroj IrfanView (viz obr. 4). Neobsahuje žádné speciální potlačení šumu, má vestavěnu pouze obecnou funkci korekcí.
Chyby obrazu sice IrfanView vyžehlil pouze minimálně, nezničil ale přitom žádné obrazové informace. Nejednoznačný je přístup Magix Digital Photo Makeru. Software byl sice schopen šumy téměř plně potlačit, obraz však ztratil mnoho informací a barvy vypadaly trochu vybledle. Příliš agresivně na věc jde Corel Ulead PhotoImpact. Výsledný obraz je tak hladký, že zmizela jakákoliv struktura. Namísto toho působí obraz moře jako namalovaný akvarelovými barvami. Uživatel sice může volit mezi více přednastaveními – skutečně přesvědčivé ale není žádné z nich.

5. Barevná věrnost

Právě amatérským fotografům se často stává, že celá jedna série fotografií má nesprávný barevný odstín, neboť právě při umělém osvětlení je vždy nutné vyvážení bílé, na což se často zapomíná. Ale i když uživatel fotoaparát optimalizuje, korekce nefunguje při každém světelném zdroji stejně dobře. Programy pro editaci obrázků se potýkají s úkolem rozpoznat špatnou hodnotu, rozpoznat bílé plochy a sladit barevné kanály. Jak přesně může automatická funkce pracovat, to dokazuje Photoscape (viz obr. 5). Výsledek testery pořádně překvapil: barevné chyby byly čistě odstraněny a barvy jsou příjemně neutrální. Naopak špatný výsledek předvádí Paint.Net: automatický režim zcela ochudil motiv o barvy a zanechal ho v pustých černošedých odstínech, detaily už nejsou rozeznatelné. I nástroje PhotoFiltre Portable, Serif Digital Photo Suite a Picasa zklamaly, protože namísto aby odstranily falešné zabarvení, pouze zvýšily kontrast, takže barevné chyby jsou ještě viditelnější.

6. Převod fotografií do černobílé

Cílem transformace obrázku na černobílý je často dosažení kontrastnějšího a plastičtějšího portrétu, který podtrhuje charakter hlavního motivu. Tuto úlohu dobře zvládají mezi jinými nástroje ACDSee a Engelmann Photomizer (viz obr. 6). Oba nabízejí vyvážený kontrast a dobrou hloubku. Pouze PhotoLine a Fotogalerie od Microsoftu snímky příliš ztmavují – celkově si ale programy v této kategorii nedovolily žádné závažné chyby.
AUTOR@CHIP.CZ

ZÁVĚR

Ze sedmnácti programů se dostalo do střední třídy pouze šest. Přestože žádný software není dobrý ve všech kategoriích, některé nástroje zpracovaly snímky ještě poměrně dobře. Dokonalého obrázku jedním kliknutím myši se však ještě v automatickém režimu nedočkáme. Kdo si ale chce rychle vylepšit celou sérii snímků, dosáhne s některými programy poměrně uspokojivých výsledků.

1. Kontrast
Zoner Photo Studio vykouzlí z matného obrázku čisté kontrasty a optimální hodnotu černé, aniž by přitom ztratil obrazové informace.
2. Přesvětlení
Photoshop Elements dokáže z přesvětleného motivu zpětně dostat plastické barvy. Testerům se zvláště líbil přirozený pleťový tón.
3. Podexponování
FixFoto získá z tmavého snímku více detailů, oživí barvy a nabídne harmoničtější hru světel, která rozhodně přesvědčí.
4. Obrazový šum
IrfanView sice zcela neodstraní obrazový šum, zato je to jediný software, který při optimalizaci nespolkne důležité obrazové detaily.
5. Věrnost barev
Photoscape opraví barvy dokonale. Motiv působí velmi přirozeně a požadované zdůraznění zůstane zachováno.
6. Černobílá
Engelmann Photomizer přesvědčuje díky dobrému kontrastu, vyváženým odstínům a téměř dokonalému světlu.


HODNOTÍCÍ TÝM
Kritickému pohledu fotoprofesionálů neunikne žádný detail. Lze bez obav doporučit vítěze srovnávacího testu – Engelmann Photomizer? Na to odpovídají naši kolegové z DTP oddělení.
Ondřej Doležal, sazba časopisu Chip "Nástroj nenahradí ruční zpracování. Pro začínající fotografy a amatérské grafiky jsou ale výsledky dostačující."
Milan Kratochvíl, sazba časopisu Chip "Vzhledem k tomu, že opravdu kliknu pouze na jediné tlačítko, jsou úpravy akceptovatelné."
Viktor Janeba, artdirector časopisu Chip "Automatické funkce nejsou pro ambiciózní fotografy určitě dostačující."

Foto: Vítěz testu Engelmann Photomizer disponuje s velkým odstupem nejlepšími automatickými funkcemi. Uživatelské rozhraní (v angličtině) je srozumitelné i pro začátečníky.