Bezchybná konverze filmů a hudby
Vždy správný formát pro jakékoliv zařízení – to dokážou konvertory z našeho testu. Převedou soubor "jedním kliknutím".
MARKUS MANDAU
Dávno už neplatí zažité pravidlo, že pro hudbu máte MP3 přehrávač a pro video DVD. Nová zařízení toho umí mnohem více, takže i na mobilu už si můžete přehrát oblíbený seriál nebo poslouchat hudbu. Ne každé zařízení si však poradí s každým formátem. Kapesní přehrávače mají omezený výkon, proto je vhodné, připravíte-li si video ve stejném rozlišení, jako je nativní rozlišení displeje. Také bitrate je třeba držet na uzdě. Mnoho dat nemusí některá zařízení zpracovat. V neposlední řadě bychom neměli zapomenout na správnou frekvenci snímků. Podobná situace je i u stolních přehrávačů, ať už jsou vybaveny DVD mechanikou, Blu-ray, nebo jen pevným diskem. Vybrat formát MPEG-2, nebo MPEG-4? A zvuk zvolit ve formátu Dolby Digital, AC3, nebo v nějakém úplně jiném? Video ve vysokém rozlišení pak přináší další komplikace, jako jsou profily a levely.
Proč bychom si však měli všechny tyto parametry pamatovat? Je to zbytečné. Od toho máme programy, které se o konverzi postarají. Jednoduše ukážete na video, vyberete zařízení, na kterém je chcete přehrávat, a o zbytek ať se postará konvertor.
Formáty: Konverze bez hranic
Do testu jsme zařadili devět programů s úkolem postarat se o převod malého souboru MP3 i kompletního Blu-ray filmu. Vybírali jsme především z freewarových nástrojů, v případě komerčních pak z těch, které nabízejí speciální funkce. Například Tunebite dokáže jako jediný obejít kopírovací ochranu, takže můžete bez problémů ukládat i DVD s nejnovějšími hollywoodskými "peckami". Tunebite totiž používá malý podvod: nesnaží se ochranu nijak obejít, ale jednoduše ukládá vše, co zobrazuje grafická karta a co přehrává zvuková karta.
V oblasti hudby si nástroje rozumí se všemi standardními formáty, jako je MP3, WMA a AAC. Výjimkou je AVS Video Converter, který se omezuje jen na AAC. Také audiofilové si přijdou na své. Většina nástrojů nabízí i bezeztrátové formáty, jako je FLAC, WAV nebo Monkey's Audio. FLAC se jeví jako ideální bezeztrátový formát, jelikož WAV není úsporný a Monkey's Audio zase nemá tak širokou podporu. Náskok mají nástroje MediaCoder a SUPER, které dokonce nabízí Dolby AC3 a efektivní HE-AAC.
Mnoho používaných formátů však práci nástrojům neusnadňuje. Film se totiž skládá z mnoha elementů. Základem je kontejner, který se nejrychleji rozpozná podle koncovky souboru. Jaké koncovky se používají, to vidíte v infografice na této dvoustraně.
Správný program si musí poradit se šesti kontejnery. Prvním je M2TS, který používají Blu-ray přehrávače, dále MPG, AVI, MP4, Matroska (MKV) a Flash (FLV). To ovšem nabízí jen freewarové nástroje. Placené programy formát MKV ignorují – bez výjimky. Ani kontejner M2TS však není samozřejmostí – poradí si s ním šest testovaných programů.
Profily: Správný pro každé zařízení
Komerční produkty se orientují na klasické formáty, jako je AVI, především pak na profil DivX Home Theater a MPEG-4 formáty, které je možné přehrát na většině DVD přehrávačů. Důležité je však nasazení MP4 – od filmů ve vysokém rozlišení pro PlayStation 3 až po malé displeje smartphonů. Pro tato zařízení mají všechny testované produkty odpovídající profil. Výjimkou je vítěz našeho testu MediaCoder, kterému chybí profil pro PlayStation 3 – to je velká škoda. Zklamal také poslední Quick Converter. Ten nemá profil ani pro PlayStation 3, ani pro PlayStation Portable (PSP).
Profilem pro iPhone disponují všechny programy. Není divu – jedná se o nejprodávanější multimediální mobil, žádný výrobce konvertorů jej tedy nemůže ignorovat. Nejlepší komerční produkt Movavi nabízí profily pro největší výrobce mobilů – Samsung a Nokii. Pouze freewarový XMedia Recode však nabízí profil pro T-Mobile G1 postavený na Androidu.
Ne vždy se ale vyplácí programům věřit. Třeba Formatwandler nabízí rozlišení pro PSP 320 × 240 bodů, přičemž fyzické rozlišení displeje je 480 × 272 bodů. Musíli přehrávač video interpolovat, není obraz tak čistý a ostrý. Podivné je rovněž to, proč Tunebite nabízí v iPhone profilu normální MPEG-4 kodek, když si tento mobil poradí s modernějším H.264. Ten při stejném bitrate nabídne lepší kvalitu obrazu. Tunebite navíc jako jediný neobsahuje MPEG-2 kodér.
Správně vybraný profil, který má vhodné parametry, však ještě nezaručuje dobrou kvalitu. Při samotném procesu totiž řada programů nepoužívá všechny techniky. Třeba takové B-snímky. Již od DVD profilu jsou podporovány. Tím, že B-snímek vychází z předchozího i následujícího I-snímku (plný snímek), dokáže při menší velikosti zachovat věrnější obrazovou kvalitu. Přitom B-snímky nabízí jen nástroj SUPER a komerční produkty.
Při použití DivX profilu, který je vhodný pro DVD přehrávače s podporou DivX, sází freewarové nástroje na open-source kodek Xvid. V tomto případě opět zapomeňte na B-snímky, na druhou stranu aspoň nebude problém film přehrát na starším přehrávači. Jednoduchý analytický nástroj MediaInfo o výsledném filmu prozradí všechny podrobnosti a vlastnosti.
Radost jsme neměli ani z toho, jak si programy přizpůsobují zadaný bitrate. V případě AVI jsme všem zadali hodnotu 900 kb/s, přičemž výsledkem Movavi bylo jen 830 kb/s. Ještě horší je situace při použití kodeku MPEG-2. Nástroj SUPER vytvořil film s bitrate 1,9 Mb/s, přičemž nastaveno měl 3 Mb/s. Pokud programy nedodrží bitrate, trpí tím kvalita. Médium není plně využito, což je neefektivní.
Kvalita výsledného filmu je u programů značně odlišná. Záleží především na tom, jaký kodér byl použit. Freewarové nástroje sází na open-source projekty, jako je x264 nebo Xvid v případě MPEG-4, v případě MPEG-2 sází na MEncoder nebo FFmpeg. To ale není chyba, jelikož x264 i Xvid patří kvalitou obrazu k těm nejlepším kodérům a často poráží i komerční produkty.
Kvalita: Ne vždy optimální
Zda se práce podařila, o tom rozhoduje oko diváka. Vedle toho jsme však sledovali také hodnotu PSNR (Peak Signal to Noise Ratio) a SSIM (Structural Similarity). Obě metody srovnávají originální a kódovaný snímek a hledají mezi nimi rozdíly.
Kromě vítěze testu nabídly výborné výsledky ještě FormatFactory a XMedia Recode. Tyto nástroje převedly HD trailer do formátu H.264 s bitrate 3 Mb/s a v perfektní kvalitě. Podobnou kvalitu nabízí také profesionální MeGUI, o němž se dočtete v samostatném infoboxu. U profilu DivX pro stolní DVD přehrávače jsou jen minimální rozdíly. FormatFactory nabídne nejlepší kvalitu obrazu, používá totiž nejnovější verzi Xvid a sází na B-snímky. O něco horší kvalitu nabízí komerční produkty, které nepoužívají Xvid, ale používají vlastní MPEG-4 kodér. Jenže již při bitrate 900 kb/s jsou v obraze viditelné bloky pixelů.
Při měření MPEG-2 jsme použili DVD s bitrate 3 Mb/s. Zde nabídnou programy dostatečně kvalitní výsledky. Lepších výsledků dosáhnete, použijete-li vícenásobný průchod. Ten sice nástroje nabízejí, ve standardním nastavení profilů je ale tato funkce zakázána. Rozhodně však doporučujeme multipass aktivovat. Převod trvá déle, kvalita videa je však zřetelně lepší. Obraz je ostřejší a také se neobjeví nežádoucí bloky pixelů.
Vítěz našeho testu zdaleka nesplňuje vše, co bychom od dokonalého konvertoru očekávali. Pracuje ale rychle a podporuje i 64bitové operační systémy. Používá povedený kodér x264, kromě toho obsahuje CUDA kodér, který při převodu dokáže využít i výkonu grafické karty. Bohužel mu chybí některé důležité profily, což jeho používání ztěžuje.
Dobrý kompromis mezi univerzálním použitím a jednoduchým ovládáním nabídne XMedia Recode. Program nabídne všechny důležité profily, zkušení uživatelé však mají přístup přímo k nastavení kodéru. Bohužel software je při konverzi pomalý, na převod potřebuje minimálně dvakrát více času než vítěz našeho testu.
AUTOR@CHIP.CZ
ZÁVĚR
Univerzální konvertory jsou kompromisem mezi jednoduchým ovládáním a perfektním výsledkem. Ne náhodou vyhrál freewarový MediaCoder s dobrým kodérem. Sice mu chybí některé přednastavené profily, nabídne však plné možnosti ruční konfigurace. Komerční nástroje sází na komfort a jednoduchou pracovní plochu, kvalitou ale za freewarem zaostávají.
VŽDY SPRÁVNÝ FORMÁT
Pro každé zařízení se hodí trochu jiný formát. Jiné rozlišení, jiný bitrate, jiný kodek.
Kontejner Datový formát pro film
Video Formát pro obrazovou stopu
Audio Formát pro zvukovou stopu
MP4
H.264 | AAC
Správný profil: Main Profile Level 3
Typické rozlišení: 640 × 480
Rychlost snímků: 30 za sekundu
Optimální bitrate: 1 Mb/s
MP4
H.264 | AAC
Správný profil: High Profile Level 4.2
Typické rozlišení: 1 920 × 1 080
Rychlost snímků: 24 za sekundu
Optimální bitrate: 12 Mb/s
MP4
H.264 | AAC
Správný profil: Baseline Profile Level 3
Typické rozlišení: 480 × 272
Rychlost snímků: 30 za sekundu
Optimální bitrate: 600 kb/s
M2TS (Blu-ray)
H.264 | LPCM
Správný profil: High Profile Level 4.1
Typické rozlišení: 1 920 × 1 080
Rychlost snímků: 24 za sekundu
Optimální bitrate: 20 Mb/s
VOB (DVD)
MPEG2 | AC3
Správný profil: Main Profile Main Level
Typické rozlišení: 720 × 576
Rychlost snímků: 25 za sekundu
Optimální bitrate: 8 Mb/s
AVI
MPEG4 | MP3
Správný profil: Advanced Simple Profile Level 5
Typické rozlišení: 640 × 272
Rychlost snímků: 24 za sekundu
Optimální bitrate: 900 kb/s
MKV
H.264 | AAC
Správný profil: High Profile Level 4.1
Typické rozlišení: 1 280 × 720
Rychlost snímků: 24 za sekundu
Optimální bitrate: 8 Mb/s
Pomocí nástroje MeGUI budete konvertovat jako profesionálové
Dokonalé výsledky získáte s nástrojem MeGUI, což je videokonvertor určený pro profesionály. Ukážeme vám, jak se s nástrojem pracuje.
1. Instalace
Nejprve z Chip DVD nainstalujte AviSynth a poté MeGUI. Po spuštění nabídne MeGUI aktualizaci a stáhne nejnovější kodeky z internetu. Nakonec nabídne stažení profilů, které můžete využívat. Poté se nástroj restartuje, aby se aplikovaly provedené změny. Po znovuspuštění zvolte "Workers | Create new worker" a zadejte jméno nového uživatele.
2. Import
Pro nahrání souboru zvolte "Tools | AVS Script Creator | Video Input". Zde klikněte na "…" a vyberte videosoubor. V části "Crop" můžete nastavit oříznutí videa, v části "Resize" jeho rozlišení. Nakonec klikněte na "Save".
3. Konverze videa
V původním okně v řádku "Video Output " nyní vidíte, kam bude výsledný soubor uložen. Cíl můžete samozřejmě změnit. V řádku "Encoder settings" nyní vyberte profil, který chcete použít, a klikněte na "Config". Zde můžete upravit metodu kódování a bitrate. V řádku "File format" vyberte požadovaný typ kontejneru a klikněte na "Enqueue".
4. Konverze zvuku
V části "Audio Input" klikněte na "…" a znovu vyberte soubor s videem. V části "Encoder settings" a "Extension " nyní můžete přesně vybrat, v jakém formátu chcete mít uloženu zvukovou stopu filmu. Kliknutím na "Enqueue" změny potvrdíte.
5. Spojení
Kliknutím na "Queue | Start" se spustí konverze. Vytvoří se obrazová a zvuková stopa filmu. Abyste je spojili, zvolte "Tools | Muxer" a vyberte odpovídající kontejner.
Foto: Profily: FormatFactory nabízí stovky profilů pro nejrůznější zařízení.
Foto: Moderní: MediaCoder může běžet nativně v 64bitových systémech a pro výpočet používá grafickou kartu, konkrétně technologii Cuda.