Časová osa : Filmové efekty
Filmoví "pionýři" vždy rádi experimentovali s novými triky. Teprve až v podobě počítače však dostali do ruky nástroj, který znamenal revoluci.
MANUEL SCHREIBER
Pohyb, který se v roce 1895 objevil na platně přímo před zraky návštěvníků kina, vyvolal šokující reakce. Pohybující se obrázky se však rychle staly hitem. Výsledkem následného "filmařského boomu" byla snaha o co nejvelkolepější efekty. K jejich nejlepším tvůrcům patřil například Georges Mélies, který v tomto vznikajícím oboru předváděl doslova "kouzla".
Byl to právě on, kdo objevil triky, které jsou v současné době považovány za již standardní repertoár filmařů: jedná se o dvojitou expozici, stop-motion nebo zrcadlové triky. A právě tyto techniky umožnily přinést na plátno fantastické a fiktivní světy, které přispěly k boomu filmového průmyslu.
Například v roce 1905 bylo v Berlíně šestnáct filmových hal, zatímco o osm let později se tento počet zvýšil na 206 – téměř dvakrát více než dnes. V následujících letech se začaly objevovat větší a lépe vybavená studia, což napomohlo i dalšímu rozvoji filmařských metod a techniky. Již zmiňovaná technika "blue/green screen" (modré/zelené plátno, klíčování) přinesla do filmování nové možnosti. Herci při ní hrají před modrým plátnem, obsah je přidán později. Mezi první filmy, které tuto techniku využily, patřila například v roce 1958 filmová adaptace románu Ernesta Hemingwaye Stařec a moře se Spencerem Tracym. Zpočátku působily takovéto scény dost uměle, s nástupem lepších technologií (a později i počítačů) se však staly nedílnou součástí celé řady filmů. Rozvoj počítačů měl ale i další důsledky. Tím nejdůležitějším bylo zrození nového žánru – počítačově animovaného filmu. První takovýto celovečerní film s názvem Příběh hraček (Toy Story) se v kinech objevil v roce 1995. Jeho vývoj trval téměř čtyři roky a vyžadoval nasazení 117 Sun Sparcstationů do renderovací farmy – celkem 80 000 hodin v kuse. Vykreslení jednoho snímku trvalo až 20 hodin, přičemž jedna sekunda filmu obsahovala 24 snímků… Pravda je, že nad zmiňovaným hardwarem se dnes většina uživatelů jen pousměje (Sun Sparcstation měl dva až čtyři procesory, 384 MB RAM a 5GB disk), v roce 1995 však šlo o špičkový stroj. A kam směřuje vývoj nyní?
Třetí rozměr: Téměř realita
Díky výkonu současných počítačů a kvalitě animačních nástrojů dosahují "generované" filmy takové úrovně, že může být obtížné odlišit je od reálné scény. Současný vrchol nabízí film Jamese Camerona Avatar, který se odehrává ve světě plném zvířat a rostlin, přičemž vše je kompletně vytvořeno v počítači. Avatar ale nebyl průlomový jen úrovní "grafiky", ale také masivním použitím "3D technologie", která umožňuje trojrozměrné promítání i v "běžných" kinech. Zajímavé je, že pokusy o trojrozměrný film mají už hodně dlouhou historii – první 3D celovečerní film "The Power of Love" byl ve speciálních kinech promítán již v roce 1922. Další pokusy se objevily v padesátých a osmdesátých letech (například Čelisti 3D), ale teprve současné technologie nabídly divákům skutečně realistickou podívanou.
Většina starých (analogových) metod totiž vedla buď k "narušení" barev, nebo k bolestem hlavy. Teprve digitální metody, jako například DCI (Digital Cinema Iniciativy) a IMAX-3D, jsou schopny nabídnout dokonalý trojrozměrný obraz. Úspěch této nové technologie bude také silným impulzem k hledání dalších a dokonalejších metod, jak okouzlit diváka.
AUTOR@CHIP.CZ
ČASOVÁ OSA
1902
Cesta na Měsíc
Režisér Georges Méliés vymýšlí techniky, jako je například dvojí expozice a zastavení pohybu.
1925
Křižník Potěmkin
Sergej Ejzenštejn spojuje všechny známé trikové techniky v jeden impozantní celek.
1927
Metropole
Základní kámen moderních sci-fi filmů položil Fritz Lang. Ve svých světech "budoucnosti" používal techniku zrcadel, která dokáže přesvědčivě integrovat miniaturní modely a herce.
1933
King Kong
Díky technice "stopmotion" působila animovaná gorila na diváky tajemně a brutálně – některé scény musely být dokonce vystřiženy.
1968
2001: A Space Odyssey
Režisér Stanley Kubrick stanovil nové měřítko v oblasti používání technologie "přední projekce" a "split scan".
1977
Star Wars
Filmoví tvůrci používali počítačem řízené kamery, aby se modely kosmické lodi plynule pohybovaly před stříbrným plátnem.
1982
Star Trek II
První animovaná sekvence v "nekonečném prostoru vesmíru" ukázala, kudy vede cesta: směrem k počítačové grafice.
1982
Tron
Příběh Walta Disneyho z CGI světa (počítačem generovaný obraz). Animace jsou zde však stále tvořeny náčrtky.
1991
Terminátor 2
Pro dokonalé provedení efektu "morfinu" spojili vývojáři 3D kostru s reálným hercem.
1993
Jurský park
Steven Spielberg nabídl díky počítačům realisticky vypadající dinosaury. Ty ale můžete ve filmu vidět jen přibližně šest minut.
Cliffhanger
Technika zeleného plátna a digitální retuše umožnila rychlejší akční sekvence.
1994
Forrest Gump
Tom Hanks byl přidán do historických filmových záběrů. Montáž vypadá téměř dokonale.
1999
Matrix
Při použití techniky "Bullet-Time" mohou být divákům díky vysokorychlostním kamerám rozmístěným okolo herce ve filmu nabídnuty fantastické efekty.
2001
Pán prstenů
Animovaná postava Glum dokonale zapadá do reálné scény. Jako jeho "základ" slouží herec, jehož pohyby jsou pro model zachyceny v počítači technikou "motion capture".
2004
Den poté
Pro vytvoření 3D modelu města New York bylo použito více než 50 000 fotografií.
2009
Avatar
Aby se stal 3D efekt více realističtějším, použil James Cameron nové kamery.
TREND
Filmaři budou nabízet stále dokonalejší trojrozměrné efekty a reálné prostředí již nebude hrát takovou roli. Význam budou pomalu ztrácet i herci, protože vše již může být vytvořeno digitálně – živí lidé ale budou (aspoň pro začátek) sloužit jako vzory. Hranice mezi animovanými a hranými filmy brzy zmizí…
Acer TimelineX
Druhá generace notebooků Timeline s dlouhou výdrží
Zhruba před rokem představila společnost Acer notebooky řady Timeline – v podstatě první cenově dostupné notebooky s délkou provozu na baterie více než osm hodin. Kompromisní byl v podstatě jen jejich výkon – založeny totiž byly na úsporných, ale méně výkonných procesorech Intel CULV (často jednojádrových). Nyní je tady nová řada TimelineX, a jak tvrdí Acer, se stejnou výdrží a cenou a s mnohem vyšším výkonem.
Notebooky řady TimelineX a AspireX jsou založeny na nových procesorech Intel Core i3, i5 a i7, a nabízí tedy mnohem vyšší výkon než původní řada Timeline, postavená na procesorech CULV. Prodávat se budou různé verze notebooků Timeline s displejem o čtyřech velikostech. Také tenké provedení zůstalo zachováno – výška necelý 1" (24 mm) a hmotnost 1,8 až 2,6 kg v závislosti na rozměrech notebooku. Displeje mají LED podsvícení, pevné disky nové generace mají nižší spotřebu (cca o 40 % menší ve srovnání se standardními modely) a chladicí systém využívá ventilátory s nízkou spotřebou. Černé hliníkové víko zvyšuje odolnost.
Kromě výkonných procesorů nabízí notebooky Acer Aspire x741 pevné disky s velkou kapacitou, až 8 GB paměti, širokoúhlé displeje s vysokým rozlišením, dva vestavěné stereofonní reproduktory, HDMI port a volitelně i mechaniku Blu-ray. Připojitelnost zajišťují technologie pro připojení k bezdrátovým i pevným sítím: 802.11b/g/ Draft-N, modul Bluetooth 2.1+, Gigabit LAN a modem.
INFO: www.acer.cz
ICQ nabízí chatování z Facebooku
Program ICQ je dostupný v nové verzi 7 s integrovaným chatem na Facebooku. Uživatelé této verze si nyní mohou přidávat své přátele z Facebooku do seznamu ICQ kontaktů a chatovat s nimi přes Instant Messaging. Uživatelé mají k dispozici aktuální informace z předních sociálních sítí, jako jsou Facebook, Twitter, YouTube a Flitr, a mohou komentovat různé aktuality a také posílat svůj status na Facebook a Twitter – přímo z ICQ. ICQ 7 najdete na Chip DVD v rubrice Servis.
INFO: www.icq.com
Operátoři
O2 Podnikání: Tarify pro živnostníky
Telefónica O2 rozšiřuje nabídku mobilních tarifů pro zákazníky z řad drobných podnikatelů a živnostníků. Od 2. dubna 2010 přináší nové tarify O2 Podnikání, které jako první na českém trhu nabízejí v rámci měsíčního paušálu volání v pracovní době bez omezení. Nové tarify O2 Podnikání jsou k dispozici celkem ve čtyřech variantách: O2 Podnikání M, O2 Podnikání L, O2 Podnikání XL a O2 Podnikání XXL. Nejvyšší tarif nabídne za jednu měsíční paušální částku volání v pracovní době od 9.00 hodin do 17.00 hodin kamkoliv bez omezení sítě. U ostatních tarifů se výhoda ve stejném čase vztahuje na volání na více než sedm milionů čísel v síti O2 včetně všech pevných linek v ČR. Kromě těchto výhod obsahuje navíc každý z tarifů volné jednotky, které lze uplatnit na volání kdykoliv a do všech sítí. Tyto volné jednotky se čerpají automaticky pouze v případech, na které se nevztahuje příslušná tarifní výhoda. Všechny tarify jsou připraveny srozumitelně a přehledně s částkami včetně DPH a s jednotnou cenou za volání i zprávy do všech sítí bez ohledu na čas volání. Jako nevýhodu vidíme vyšší ceny tarifů. Podle O2 je průměrná útrata živnostníka 900 Kč měsíčně, takže základní tarif 750 Kč bude na horní hranici jejich telefonování. Tarif L přijde na 1200 Kč měsíčně a nabídne 300 volných minut.
INFO: www.cz.o2.com
Motoristická videa
Projekt Autotube.cz odstartoval
Internetové vydavatelství Limemedian rozšířilo portfolio svých titulů o nový projekt Autotube.cz, jehož fungování zahájilo koncem března. Pod heslem "nejrychlejší on-line televize" nabízí uživatelům videoobsah s vysokým podílem vlastní tvorby. Obsahovým těžištěm webu jsou videorecenze atraktivních automobilových novinek, příznivci rychlých kol se však mohou těšit i na videozáznamy crash testů, měření dynamických parametrů nebo oficiální prezentační videa výrobců automobilů. Na Autotube.cz se také přemisťuje videoobsah, který byli uživatelé dosud zvyklí hledat na jiných webech vydavatelství, jako je autoweb.cz nebo magazín iMOTOR. Po svém spuštění nabízí Autotube.cz stovky videí logicky členěných do pěti hlavních rubrik.
INFO: www.autotube.cz
Internetová poradna
Poradí si Poraď.cz s konkurencí?
Co je vlastně Poraď.cz (www.porad.cz)? V první řadě je to místo, kde může návštěvník najít odpověď na konkrétní otázku či řešení problému, jenž ho trápí, a to jak od skutečných odborníků, tak i od pracovníků Poraď.cz, a samozřejmě i od ostatních návštěvníků. Zeptat se je možné na běžně věci, jako jaký zvolit úvěr či jakou vybrat chladničku, nebo i na problémy intimnější povahy či vztahů. K dispozici je také mobilní verze webu (http://m.porad.cz), aby bylo možné položit dotaz kdykoliv a odkudkoliv, a do budoucna jsou v plánu i aplikace pro platformy iPhone, Android a další. Cílem provozovatelů nové služby je stát se do dvanácti měsíců nejlepší a nejnavštěvovanější on-line poradnou v České republice. Momentálně existuje konkurence v projektech, jako jsou Zpovědnice.cz, Poraďte.cz a další, nicméně podle autorů nového webu chybí zmíněným projektům inovace, funkční obchodní model, vize a další věci.
INFO: www.porad.cz