Uchovejte své analogové poklady
Určitě ještě máte doma desky a kazety s nahrávkami, ke kterým máte osobní vztah a které na internetu ani v nabídce hudebních nakladatelství nenajdete. Poradíme vám, jak je zdigitalizovat.
DOMINIK HOFERER
Milovníci gramofonových desek mají ke svým hudebním pokladům osobní vztah. Většinou si pamatují, kdy a ve kterém obchodě desku koupili, kolik tehdy stála a jak si ji potom v klidu poprvé poslechli – samozřejmě ne jako kulisu, jak se dnes poslouchá většina hudby. Přes všechnu úctu ke gramofonovým deskám, ke kvalitě jejich záznamu a estetickému požitku z otáčení desky však musíme uznat, že i gramofonové desky mají určité nevýhody, které lze vyřešit jejich digitalizací. Ukážeme vám, že to vůbec není složité. Převedete-li analogový audiosignál z desek (či kazet) do digitální podoby, budete jejich obsah moci snadno poslouchat v MP3 přehrávači, snadno archivovat na pevném disku počítače a poslouchat, kolikrát budete chtít, aniž by se vaše původní nosiče ničily.
Vyzkoušeli jsme, jak kvalitní službu nabízejí nové gramofony s možností přímého záznamu a převodu hudby z desky na USB flash disk do formátu MP3. Kromě toho vám poradíme, jak využít k převodu starý a osvědčený gramofon či kazetový magnetofon a které aplikace jsou nejvhodnější k převodu zvukového záznamu do komprimované digitální podoby. Většinu z nich najdete rovněž na našem DVD, a to včetně plné verze programu Tunebite, který převádí hudbu mezi různými formáty.
Kolik času to zabere?
V nabídkových letácích obchodů s elektronikou najdete řadu gramofonů vybavených USB konektorem, které slibují, že vám snadno a rychle převedou desky do formátu MP3. Bohužel to ale není tak snadné. Ať už se rozhodnete k digitalizaci použít nový, jednoduchý přístroj, nebo svoji prověřenou audiosestavu, počítejte s tím, že to zabere nějaký čas, zvláště pokud máte doma hodně desek.
Digitalizovat záznam z gramofonové desky lze jen v reálném čase. Teoreticky by sice bylo možné zvýšit otáčky gramofonu a poté záznam na počítači opět zpomalit, ale pokud vám jde alespoň trochu o kvalitu, pak tento postup nedoporučujeme. K času, který je třeba věnovat záznamu hudby, musíte připočíst i nějakou dobu, během níž budete zdigitalizovaný zdroj upravovat na počítači. Programy, jako je třeba Magix Audio Cleaning Lab, vám mohou hodně pomoci a zároveň produkují výsledek s použitelnou kvalitou. I tak ale počítejte s tím, že post-processing na počítači může trvat déle než samotná digitalizace z desky do MP3, takže celkově můžeme odhadnout celkový čas na digitalizaci a úpravu jedné LP desky na přibližně dvě hodiny. Vlastníte-li rozsáhlou sbírku desek, můžete si sami spočítat, kolik času zabere zdigitalizování všech vašich desek (od Abby až po Zappu).
Vraťme se ale k otázce, zda je lepší pořídit si nový, speciální USB gramofon, nebo vytáhnout ze skříně gramofon starý. Výhodou je, že nový USB gramofon vám ušetří práci s připojováním zesilovače k počítači a budete jej moci použít takřka hned po vybalení z krabice. Vyzkoušeli jsme různě drahé USB gramofony a zjistili jsme, že pokud chcete kvalitu, budete si muset připlatit. Levné modely nás vesměs zklamaly. Během testu jsme vyzkoušeli převod dvou desek: klasiky "Bridge Over Troubled Water" od Simona a Garfunkela a Čajkovského "Italského capriccia". Převést analogový záznam do digitálního se nám povedlo vždy, kvalita však byla kolísavá. Levné USB gramofony Hyundai a ION USB Profile LP lze použít ke grabování desek s nahranými pohádkami, pokud byste si však chtěli kvalitně převést sbírku nahrávek kapely Pink Floyd, ani to nezkoušejte. Příliš spokojeni jsme nebyli ani s kvalitou reprodukce o něco dražšího USB gramofonu Sony PS-LX300USB (cca 4 500 Kč), který je ale pro digitalizaci signálu potřeba připojit USB konektorem k počítači a v něm provést úpravy prostřednictvím dodaného programu Sound Forge Audio Studio 9.0b.
Levné přehrávače mají nízkou kvalitu
Na druhou stranu výsledky zařízení ION LP2CD byly poměrně dobré. Jedná se o hodně drahou hračku (zaplatíte za ni cca 13 600 Kč, takže je lepší ji objednat ze zahraničí, kde přijde na 350 eur), ale kvalita převodu byla vynikající. ION LP2CD je navíc vybaven CD vypalovačkou, díky níž můžete záznam z gramofonu zkopírovat přímo na CD. Rekordér ukládá komprimované skladby do vnitřní flashové paměti, odkud je můžete buď přehrát do počítače, nebo je i bez připojeného PC vypálit na kompaktní disk. V každém případě však doporučujeme si digitalizovaný záznam před vypálením poslechnout a možné šumy nebo chyby způsobené škrábanci na desce upravit v počítači.
V případě Čajkovského nedokázal rekordér automaticky rozpoznat jednotlivé skladby, proto doporučujeme u vážné hudby vypnout automatické rozpoznávání konců skladeb a nastavit je ručně. Celkově na nás zařízení ION LP2CD udělalo solidní dojem, a to jak zpracováním, tak kvalitou reprodukce a záznamu. Doporučujeme však vyměnit přenosku a nahradit ji nějakou kvalitnější. Místo ostré jehly zvolte raději přenosku s eliptickým hrotem.
Za kvalitu se platí, a to platí i v tomto případě. Pokud ještě máte doma starý dobrý gramofon, nemá cenu kupovat levné, plastové modely. Ten starý lze připojit k počítači a poslouží mnohem lépe než dnešní laciné gramofony (snad jen případně vyměňte přenosku).
Volba vhodné zvukové karty
Analogové přehrávače disponují jen slabým předzesilovačem a nelze je přímo připojit ke zvukové kartě počítače. Připojit starý gramofon k moderní audiosestavě však není vždy možné, protože nové zesilovače mívají jiné konektory. Nejprve se ujistěte, pro jaký typ zdroje je určen váš zesilovač (Phono, MM nebo MC). Zesilovač propojíte se zvukovou kartou klasickým 3,5mm jackem nebo pomocí cinch kabelů. Zesilovač nedoporučujeme připojovat k laciné zvukové kartě, ale nemusíte si pořizovat ani kartu špičkovou, jelikož dynamický rozsah gramofonové desky zřídka přesahuje úroveň 50 dB. Nejlepší zvukové karty pracují s vyšším dynamickým rozsahem, ten ale při digitalizaci záznamu z LP desky stejně nevyužijete. Hodí se pouze v případě, že budete chtít provádět složitý post-processing.
Pokud nemůžete nebo nechcete připojit zvukový systém přímo ke zvukové kartě počítače, můžete zvolit externí přenoskový neboli phono předzesilovač, pracující přes rozhraní USB. Kromě možnosti snadného propojení je jeho výhodou to, že je lépe než interní zvukové karty s výstupy na zadní straně PC chráněn před rušivým bručením.
Pokud se rozhodnete pro toto řešení, existují i levné USB phono předzesilovače s cenou okolo 1 000 Kč (např. Audio/Gramo König cca za 850 Kč nebo ION U Record). Zajímavou variantou jsou balíčky obsahující jak hardwarový předzesilovač, tak software pro digitalizaci a úpravu zdigitalizovaného zvukového záznamu (např.M-Audio Fast Track USB cca za 2 700 Kč nebo Magix Rescue Your Vinyl & Tapes cca za 80 eur). Všechny tyto systémy předvedly ve spolupráci s gramofonem Technics SL1210M3D velmi dobrou práci a naše testovací desky zdigitalizovaly kvalitně. Pokud vám nevadí si trochu připlatit a rádi byste ovládali hlasitost nahrávání přímo z phono předzesilovače (a ne softwarově), doporučujeme skvěle vybavený model UP-Plus cca za 2 200 Kč.
Příprava pro nahrávání
Jedno je jasné: digitalizovaná verze nahrávky musí být perfektní. Nesmí se v ní objevit žádné praskání, šumy, a už vůbec ne přeskakování přenosky z drážky na drážku. Z toho důvodu se musíme na nahrávání dobře připravit.
Nejprve musíme odstranit příčiny možných vibrací. Gramofon je nejlepší umístit na těžkou kamennou či tvrdou podložku nebo polici pevně připevněnou na zeď. Takto odstraníme vibrace z místnosti.
Pomocí vodováhy se ujistěte, že gramofon je umístěn v naprosto vodorovné pozici. Pokud nemůžete umístit gramofon na polici připevněnou na zeď, můžete si pořídit například podložku pod gramofon (např. Sorbothane nebo Freefloat).
K dostání je rovněž řada dalších pomůcek, například váhy na měření síly přítlaku přenosky (Pro-ject Measure It, Clearaudio Stylus Forge Gauge nebo Roksan), pomocí nichž můžete snadno nastavit správný přítlak přenosky tak, aby nebyl ani moc lehký, ani moc silný. U nových gramofonů se přítlak přenosky pohybuje mezi 1,3 až 2 gramy, u starších gramofonů bývala hodnota přítlaku udávána v mN (1 mN = 10 gramů). Správnou hodnotu pro svůj gramofon najdete v příručce ke gramofonu nebo na stránkách výrobce. Stroboskopický kotouč položte na plotnu gramofonu a pod obyčejnou žárovkou (nepoužívejte úspornou žárovku ani baterku) uvidíte, jaké jsou opravdové otáčky vašeho gramofonu.
Jestliže rychlost otáčení vašeho gramofonu neodpovídá, budete ji muset upravit. U levných gramofonů tato možnost většinou nepřipadá v úvahu, dražší přístroje však regulaci umožňují a například náš referenční Technics SL-11210M3D nepotřebuje ani stroboskopický kotouč, jelikož je vybaven integrovaným měřicím zařízením s vlastním zdrojem světla.
Čištění a odstranění šumu
Dříve než začnete s převodem, doporučujeme gramofonové desky dobře vyčistit. Desku stačí omýt destilovanou vodou. Nečistěte však vnitřní, papírový kotouč, mohl by se poškodit! Po navlhčení desky doporučujeme odstranit nečistoty měkkým štětcem na čištění desek nebo karbonovým antistatickým kartáčem. Nepoužívejte navlhčený hadřík ani kdysi tak oblíbenou antistatickou dečku, jelikož ty mohou způsobit drobné škrábance. Můžete rovněž zvolit profesionální myčku na gramofonové desky, to už je ale vcelku drahá zábava.
Pokročilí audiofilové, kteří přehrávají navlhčené desky, by se měli ujistit, že používají správné přípravky. To, že desku před přehráváním navlhčíte, neznamená, že se obejdete bez jejího čištění, znamená to pouze, že pokud použijete správný přípravek, vyčistí se deska lépe. Nejdůležitější je, aby po sobě čisticí roztok nezanechával žádné stopy. Pokud si nejste jisti, že používáte správné materiály, doporučujeme přehrávat desky klasicky "na sucho". Desky, které byly přehrávány na vlhko, je lepší preventivně dobře vyčistit klasickým, výše uvedeným způsobem, aby nedošlo k jejich zbytečnému poškrábání. Rada: Nejlepší je uchovávat omyté desky v novém vnitřním polstrovaném obalu, který lze koupit cca za 20 Kč.
Čím lepšího vstupního signálu dosáhnete, tím lepší bude i kvalita výsledného záznamu. Proto je důležité, abyste se při nahrávání ujistili, že je gramofon správně nastaven a deska je čistá. Důležité je, abyste co nejlépe odstranili zbytečný šum i bručení. To je způsobeno indukčními interferencemi pocházejícími ze zdroje či z bodů uzemnění, které jsou umístěny příliš daleko od sebe. Důvodem může často být chybějící, nebo naopak dvojité uzemnění. Často je původcem rušivého elementu i anténní kabel receiveru nebo špatně odstíněný zdroj. Pokud nedokážete určit zdroj rušení, doporučujeme použít eliminátor brumu (např. Art CleanBOX II cca za 1 300 Kč).
Nahrávání a úprava záznamu
Nechcete-li utrácet peníze za výše zmíněné profesionální programy pro úpravu digitalizovaného audiosignálu, můžete použít freewarové nástroje Rillenputz (bit.ly/aMNY4d) a Audacity, které pro úpravu analogových gramofonových skladeb naprosto stačí. V programu Audacity zvolte v položce Úpravy/Nastavení Audacity/Devices správnou zvukovou kartu. Nezáleží na tom, zda použijete USB gramofon, nebo externí zvukovou kartu, protože obě lze ve Windows připojit coby mikrofon. V tom případě můžete nastavit hlasitost záznamu v ovládacích panelech Windows. Stiskněte červené tlačítko nahrávání a pořiďte zkušební nahrávku, na které si otestujete nejvyšší hodnoty špiček. Mezitím v ovládacích panelech (Zvuk/Záznam/Vlastnosti/Úrovně) nastavte posuvník mikrofonu tak, aby se špičky pohybovaly v rozmezí –3 až –5 dB. Nahraný záznam exportujte do formátu WAV (File/Export as WAV) a nahrajte jej do programu Rillenputz. Nyní nastavte citlivost DeClickeru a upravte úroveň kompenzace praskotu. Neexistuje univerzální hodnota, budete muset trochu experimentovat. Rada: Pusťte si původní i upravenou verzi a zkontrolujte, zda jste novou nahrávku neoptimalizovali přespříliš. Při odstraňování praskání je lepší postupovat obezřetně, jelikož čím víc nahrávku uhladíte, tím víc ztratí na autenticitě. Stejná situace platí i při odstraňování šumu pomocí položky Denoiser.
Přehnaně vyčištěná nahrávka zbavuje záznam autenticity
Po dokončení úprav soubor uložte a přejděte do programu Audacity, pomocí nějž můžete celý záznam rozdělit do jednotlivých skladeb. Převod souborů WAV do formátu MP3 provedete v některém z programů pro konverzi hudebních formátů, například v aplikaci Tunebite. Výše zmíněné řešení Magix Software Audio Cleaning Lab v sobě obsahuje kompletní sadu nástrojů pro digitalizaci i úpravu nahrávek včetně odstranění zvukových nedostatků. Přednastavená konfigurace aplikací Declicker a Decracker vykázala v našem testu výborné výsledky a dokázala odstranit veškeré rušivé elementy pořízené nahrávky. Obzvláště praktický je nástroj pro "spektrální čištění", pomocí kterého můžete snadno odstranit rušivé zvuky, které vznikly již při pořizování nahrávky, jako je kašlání, tleskání nebo pískání zaznamenané při koncertu. K dispozici jsou i pokročilé funkce pro editaci zvuku – například ekvalizér či utilita, která dokáže zesilovat příliš tiché či potlačovat hlučné zvuky. Tato funkce je v posledních letech obzvláště oblíbená, protože vytváří dojem hutnějšího zvuku. Při této úpravě však zaznamenaná hudba ztrácí dynamiku, takže doporučujeme postupovat opatrně, jelikož kromě digitalizace staré nahrávky je vhodné zachovat i její autentickou atmosféru.
AUTOR@CHIP.CZ
HUDBA JE STÁLE HLASITĚJŠÍ
Za posledních třicet let se výrazně zvýšila hlasitost hudby, která nyní často dosahuje maximální hlasitost hodnoty 0 dB. Tento graf ukazuje maximální hlasitost jednotlivých skladeb od minulosti až po dnešek.
PRO SROVNÁNÍ: 1965 A 2009
Zvýšené hutnosti zvuku se dosahuje zesílením nízkých tónů a potlačením výšek. Následkem toho však hudba ztrácí dynamiku. Na záznamu můžete srovnat digitalizovaný záznam písně Yesterday od Beatles se skladbou Poker Face od Lady Gaga.
1965
Digitalizovaný záznam známé písně Yesterday od Beatles vykazuje vysokou dynamiku hlasitosti.
2009
Skladba Poker Face od Lady Gaga postrádá dynamiku. Její rezonance je velmi homogenní s minimálními rozdíly v hlasitosti.
Zálohujte hudbu ze starých kazet
SPRÁVNÝ HARDWARE
Vzhledem k tomu, že zvukový signál z kazetového přehrávače projde na rozdíl od gramofonu již v zařízení předzesilovačem, nemusíte jej vést přes samostatný externí zesilovač, a "kazeťák" tedy můžete připojit přímo k line-in vstupu zvukové karty počítače. Pokud stále vlastníte starý kvalitní kazetový magnetofon, doporučujeme jej použít i pro digitalizaci pásky, zvláště pokud jste zmíněnou kazetu nahrávali právě na něm. Jestliže jste se ale starého kazetového magnetofonu již dávno zbavili nebo nefunguje, doporučujeme koupit kvalitní starší model, třeba i z bazaru. Nejlepší kazeťáky se vyráběly v polovině 80. let (od té doby se vyráběly už jen horší a horší modely).
SPRÁVNÝ POSTUP
Magnetofonové kazety nezaznamenávají zvuk s takovou citlivostí jako gramofonové desky, takže musíme při jejich digitalizaci věnovat pozornost správnému nastavení. Obzvláštní pozor je třeba dávat na nejhlasitější části digitalizovaného záznamu a signál z pásky správně modulovat, což umožňují právě kvalitnější přehrávače. Postup nahrávání a dalšího zpracování signálu v programu Audacity je stejný jako u digitalizace LP.
Foto: Kvalita: Staré kazetové přehrávače z poloviny 80. let bývají nejkvalitnější.
Foto: Rychlejší způsob: Walkman ION Tape Express a Hyundai RTCC 513 nabízejí přímý převod na USB disk.
Vytvořte si MP3 bez počítače
Vlastníte-li počítač s dobrou zvukovou kartou a kvalitní zesilovač, můžete prostřednictvím placených či freewarových programů převést do digitální MP3 podoby signál z téměř jakéhokoliv hudebního zdroje. Vyžaduje to však určitý čas na přípravu a trochu znalostí a zkušeností. Existují ale zařízení, která vám MP3 skladbu vytvoří sama – stačí do nich jen zasunout USB disk a zmáčknout tlačítko. Před nákupem je ale dobré se přesvědčit, s jakým bitratem dokážou MP3 skladby vytvářet.
V nedávné době jsme měli možnost vyzkoušet dvě dostupná řešení – kombinovaný gramofon, CD přehrávač, FM tuner a kazetový přehrávač Hyundai RTCC 513 Rip Retro (cca za 4 000 Kč) a o něco dražší, ale zvukově mnohem povedenější audiosystém LG FB613 (cca za 5 500 Kč), který neobsahuje gramofon ani kazetový přehrávač, zato umožňuje kromě grabování audiosignálu i přehrávat na připojeném monitoru video ve formátu DVD i DivX.
Hyundai RTCC 513 je součástí "retro" řady audiosystémů Hyundai, které kromě výčtu funkcí zaujmou potenciální zájemce i pseudohistorickou skříní vyrobenou z levného dřeva. Nutno podotknout, že na obrázku vypadá toto zařízení mnohem lépe než ve skutečnosti. Výrobce použil levné materiály, takže celkový dojem je poněkud rozpačitý, ale každému se líbí něco jiného. Funkčnost je pro nás z praktického hlediska o něco důležitější než vizuální dojem, a nebýt dvou zásadních výhrad, mohli bychom toto zařízení doporučit každému zájemci o digitalizaci staré hudební sbírky. První výhrada směřuje k použité přenosce, která zvukově odpovídá své ceně 200 Kč. Že se nejedná o hi-fi zařízení, to je patrné na první pohled, nás ale spíše trápí fakt, že při dlouhodobějším používání by tato přenoska mohla ničit (lépe řečeno nadměrně opotřebovávat) gramofonové desky. Druhá výhrada směřuje k nemožnosti nastavit kvalitu pořizovaných MP3 skladeb, jejichž bitrate je výrobcem nastaven na 64 kb/s, přičemž tato hodnota nejde změnit. Hyundai RTCC 513 lze tedy v podstatě použít jen k digitalizaci mluveného slova; jakýkoliv zdroj, u něhož alespoň trochu záleží na kvalitě, bude zdigitalizován se zbytečnou ztrátou.
Minisystém LG FB163 rovněž umožňuje vytváření MP3 souborů bez počítače. Na rozdíl od výše uvedeného přístroje pouze ze skladeb na CD disku, zato však s vyšší zvukovou kvalitou. LG FB163 má na svou velikost nadstandardně kvalitní reprodukci a z hlediska kvality reprodukce stojí o několik tříd výše než Hyundai RTCC 513. Design je tentokrát až hypermoderně dotykový a bez dálkového ovládání lze kontrolovat jen hlasitost reprodukce a posun mezi stopami. Ani tento přístroj ale není ideální – MP3 skladby lze vytvářet pouze s bitratem 128 kb/s, což je rovněž málo dostatečná kvalita.
Foto: Hyundai RTCC 513 Zařízení s retrodesignem, které digitalizuje hudbu z gramofonu, kazetového přehrávače a CD přehrávače přímo do USB flash disku. Bohužel pouze s bitratem 64 kb/s.
Foto: Testovací desky: Během testu jsme pro digitalizaci audiosignálu použili LP desky se záznamem Čajkovského a Simona s Garfunkelem.
Foto: Gramofon s CD vypalovačkou Pomocí gramofonu ION LP2CD za cca 13 600 Kč můžete obsah gramofonových desek rovnou vypálit na CD.
Foto: Audacity: Freewarový program obsahující řadu nástrojů pro záznam, optimalizaci a frekvenční analýzu hudebních skladeb.
Foto: Zvuková karta: Při digitalizaci hudby je dobré zvolit kvalitní zvukovou kartu. Špičkový zvuk nabízí například Creative X-Fi.
Foto: Eliminátor brumu: Eliminátor brumu, který seženete již cca od 1 000 Kč, pomáhá odstranit závažné rušivé nedostatky
Foto: Prádelna: Software Magix Audio Cleaning Lab dokáže zbavit záznam rušivých prvků prostřednictvím spektrální analýzy signálu.