Revoluce v obývacím pokoji
Více akce a více potu: Po Nintendu také Sony a Microsoft pracují na radikální změně v oblasti ovládání videoher – herním "ovladačem" by se měli stát samotní hráči.
MARKUS SCHMIDT
M ůže to znít trochu drasticky, ale rok 2010 nebude pro mouchy a další létající hmyz vůbec příznivý. Důvodem je to, že už nejen fanoušci herní konzole Wii budou stát u televizoru s připojenou konzolí a budou "máchat rukama". Svou hru totiž budou ovládat svými vlastními pohyby, nebo dokonce jen grimasami, i příznivci dalších konzolí. Sony chystá nový pohybový ovladač pro svoji konzoli PlayStation 3, Microsoft chce pro ovládání hry použít dokonce celé tělo hráče, nebo spíš hráčů, a to bez nějakých dalších technických pomůcek. Majitelé konzolí Wii už základní principy takovéhoto ovládání znají: stojí před televizí s dálkovým ovladačem Wii v ruce a konzole převádí pohyby ovladače na herní příkazy. Můžete si tak snadno zahrát virtuální tenis, golf nebo si třeba zaboxovat.
Nintendo: Příliš nepřesné
Technicky funguje Wii velmi jednoduše: Na televizor se umístí asi 20 cm dlouhý senzor pohybů s LED diodami (tzv. senzor bar). Deset infračervených LED diod vyzařuje světlo směrem k hráči, který drží Wii dálkový bezdrátový ovladač nebo Wii "nunchuk". Pomocí senzorů se zjistí poloha ovladače v místnosti a díky zabudovanému senzoru zrychlení v ovladači lze zaznamenat i trhavé a rychlé pohyby. Prostřednictvím tohoto způsobu ovládání se Nintendu podařilo v podstatě revolučně změnit videoherní svět.
Díky tomuto snadnému způsobu ovládání se do hraní her a budování virtuálních postav mohou pustit nejen zkušení hráči, ale téměř všichni. Ovládání je totiž naprosto přirozené, takže ho zvládne i starší generace, a začít hrát virtuální golf nebo bowling v obývacím pokoji před TV tak může celá rodina.
Systém ovládání Nintendo Wii má však i své nevýhody. Jednou z nejdůležitějších je ta, že ovládání je dost nepřesné. Pokud si chce někdo například zahrát tenis, nemusí realisticky švihnout "raketou" – k dosažení úspěchu často stačí prudší pohyb zápěstím hráče, který se přitom může klidně povalovat na pohovce.
Sony: Snadno a také rychle pomocí PS Eye
Také u Sony PlayStation 3 budete moci ovládat pohyby, i když budete ležet na pohovce – tedy pokud se nový ovladač skutečně letos na podzim objeví v prodeji, jak Sony slibuje. Hráči budou v ruce držet speciální dálkový ovladač vybavený svítící LED koulí umístěnou na jeho horním konci. Ovladač bude mít také zabudovaný senzor zrychlení, který zaznamená otáčení a naklánění. Hlavní hvězdou této "show" však bude právě svítící koule, jejíž polohu v pokoji bude zaznamenávat speciální kamera nazvaná PlayStation Eye. Polohu (vzdálenost ve třetím rozměru) bude určovat mimo jiné pomocí jasu této koule. Velkou výhodou tohoto systému bude (na rozdíl od Nintenda) velká přesnost. To firma Sony už demonstrovala na prototypu, kdy se pohybem ovládal simulátor lukostřelby, přičemž hráč dosahoval různých výsledků. Další výhodou, kterou firma Sony ráda zmiňuje, je malé hardwarové zatížení konzole při detekci pohybů. Hra by i přes vysoké rozlišení měla zůstat plynulá a hráč by neměl zaznamenat žádné zpoždění mezi pohybem a projekcí na obrazovce. Demonstraci tohoto produktu si můžete vyhledat na YouTube. Hledejte "PlayStation 3 Motion Controller".
Microsoft: Plné využití těla
Microsoft postupuje ve svém projektu rozdílně, ovládání pomocí pohybů hráčů ale zabere Xboxu 360 dobrých deset procent jeho výkonu. Způsob ovládání, který Microsoft zatím nazývá kódovým jménem "Project Natal", však vypadá vskutku futuristicky. Do ostrého provozu by se měl Natal dostat na podzim tohoto roku a hráči nebudou k ovládání potřebovat žádný hardwarový prostředek. Snahou Microsoftu je, aby se vstupním zařízením (herním ovladačem) stalo samotné tělo hráče.
A jak produkt Microsoftu, který bude stát patrně okolo 150 eur, vůbec funguje? Instalovat je potřeba speciální lištu se senzory, která se, podobně jako u konzole Wii, umístí na horní stranu televizoru. V liště je infračervený vysílač a černobílá kamerka, která snímá polohu hráče (hráčů) a předává tyto informace konzoli. Xbox 360 potom dopočítává všechny pohyby, a v závislosti na vzdálenosti dokáže dokonce rozlišit i jednotlivé pohyby prstů hráče.
Microsoft navíc přidal do lišty také barevnou kamerku, která má za úkol především rozpoznávat jednotlivé obličeje. Během prezentace tohoto produktu byla na demonstračním videu vidět zajímavá funkce: jakmile konzole rozpoznala určitého hráče, připojila ho, "nalogovala" automaticky na službu Xbox live a přiřadila mu skateboard, který si hráč již dříve vybral.
Microsoft chtěl původně provádět všechny složité výpočty přímo v senzorové liště. To by ji však neúměrně prodražilo, a proto dal přednost lákavější ceně a všechnu práci s výpočty musela převzít samotná konzole. To s sebou ale přineslo i negativní efekt. Například starší hry, které počítají s plným výkonem Xboxu, bude možné na nové ovládání portovat obtížněji, protože bude chybět výpočetní výkon. Microsoft musí vyřešit i další otázku: Budou skutečně chtít videohráči opustit svoji pohodlnou pohovku a trávit několik hodin běháním před televizí? Mouchy tedy stále mají naději. Jak by to mělo fungovat, to najdete na YouTube (hledejte "Project Natal").
AUTOR@CHIP.CZ
NINTENDO WII
Senzorová lišta je vybavena deseti infračervenými LED diodami, pomocí kterých se monitoruje pohyb ovladače po místnosti. Pohyby ve vertikálním a horizontálním směru se tak detekují velmi dobře, avšak gesta směrem k televizoru nebo od něj pouze v případě, kdy je provedete pomalu. Senzory akcelerace integrované do ovladače detekují trhavé pohyby.
SONY PLAYSTATION 3
Ovladač firmy Sony pro SP3 zatím nedostal oficiální jméno. Princip, na kterém funguje, je následující: Kamerka sleduje zdroj světla, který je umístěn na horním konci ovladače. Protože jas svítící kuličky je přesně určený, lze správně rozlišit nejen pohyby směrem nahoru/dolů a doleva/doprava. Díky rozdílům ve světelnosti může totiž konzole PS3 snadno zjistit i pohyb ovladače ve třetím rozměru.
MICROSOFT XBOX 360
Senzorová lišta, která je součástí "Natal Xbox", detekuje vzdálenost hráče a jeho pohyby pomocí infračervených senzorů. Barevná kamerka je pak schopna rozlišit jednotlivé hráče pomocí funkce detekce obličeje.
Konzole detekuje přesnou polohu i pohyby hráče – rozlišení by mělo být velmi dobré, takže se zaznamenají dokonce i pohyby jednotlivých prstů.
Ahoj, Honzo: Xbox detekuje prostřednictvím barevné kamery obličeje jednotlivých hráčů.
Body scan: Xbox zaznamenává gesta hráčů pomocí infračervených senzorů.
Televizory: Změňte kanál mávnutím ruky
Na ovládání techniky pomocí gest nepracují jen výrobci herních konzolí. Také výrobci spotřební elektroniky, jako Hitachi nebo Toshiba, předvádějí na výstavách své televizory příští generace, které reagují na pohyb rukou.
SENZORY POHYBU JAKO DÁLKOVÉ OVLÁDÁNÍ
Nové televizory detekují pohyby a gesta podobně jako herní konzole. Zabudované senzory zaznamenávají příkazy televizních diváků a podle takovýchto ručních pokynů mění televizní kanály, regulují hlasitost nebo přehrávají snímky z uložené fotogalerie. Zatím si však zakoupíte pouze televizor s klasickým dálkovým ovládačem, protože na výstavách jsou jen prototypy nebo zkušebně vyráběné modely. Na sériově vyráběné produkty si musíme ještě počkat.
Foto: Zatím jen prototyp: Hitachi a Toshiba vyvíjejí televizory s ovládáním pomocí gest.